home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Legmeerpolder - foto's en omschrijving op stationsweb

station Legmeerpolder

Telegrafische verkorting: Lmp
lijnkmjaar
Bovenkerk- Uithoorn21915 - 1950
Geopend op 1 mei 1915
Gesloten op 3 sep 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1915-1972)Type HESM III Een klein gebouw, niet veel groter dan baanwachterswoningen, echter met enkele lokalen voor de stationsdienst
dubbele baanwachterswoning 38a/b (1915)

adres: 

van Hattumweg
Oosteinde
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft dit station het cijfer 8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Legmeerpolder

13 afbeeldingen

12 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1940 (1)
1950 (3)
1960 (8)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (2)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Klaas Groot2 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
In mijn herinnering stopte de trein 2 keer op `n dag. Soms op verzoek maar dat was bij hoge uitzondering. De grootste drukte was in of net na de oorlog. Er kwamen mensen de polder in en die gingen aren rapen op de gemaaide tarwe velden. Het waren er in mijn herinnering veel, maar wat is veel in de herinnering van een kind van 4 jaar. Het kunnen er 5 geweest zijn maar ook 12. Zelden gingen wij met de trein. Bij heel slecht weer zijn we misschien 5 keer in al die jaren met de trein naar Bovenkerk, school, geweest.
chiel26 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf dit station was het lange rechte stuk naar Uithoorn. Volgens verhalen van aardappel boeren langs deze lijn zou de trein in WO2 door Amerikaans jagers vanuit de lucht zijn beschoten. Getuige de munitie die op hun land werd gevonden tijdens rooijen langs de lijn. Uit het archief blijkt niets daarvan. Uit onderzoek en opmeting van de Kogels zou blijken dat deze munitie afkomstig was van de Duitse 2cm luchtafweer batterij langs de Bovenkerkerweg. Tja....wat omhoog gaat komt ook weer beneden. Meer aannemelijk is dat de Duitse lijn Aalsmeerderweg - Schiphol oost onder vuur heeft gelegen. helaas is tot op dit moment geen spoor van terug te vinden.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (14)
Vertrekstaat 1940 (34)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 296)

Stations in de omgeving

Kanaalweg (1 km)
Schinkeldijk (2 km)
Kerkweg (2,3 km)
De Kwakel (2,8 km)
Bovenkerk (2,8 km)
Aalsmeer Oost (3,1 km)
Zijdelweg (3,3 km)
Lijnbaan (4 km)
Aalsmeerderweg (4,4 km)
Aalsmeer (4,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/legmeerpolder