home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Landgraaf - foto's en omschrijving op stationsweb

station Landgraaf

Telegrafische verkorting: Lg
lijnkmjaar
Sittard- Herzogenrath21,771896
Landgraaf- Simpelveld01949
Geopend op 1 mei 1896

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

tot 1 jun 1986Schaesberg
stationsgebouw (1893)Type ZSM standaard gelijk aan GOLS groot

adres: 

Stationsplein 63
6372GR Landgraaf
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Landgraaf

63 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 feb 2021 zijn omrand.

1920 (1)
1940 (1)
1960 (4)
1970 (11)
1980 (2)
1990 (4)
2000 (20)
2010 (16)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met sluiting spoorlijn Schin op Geul-Duitsland in 1992 vervalt hier de goederenlijn naar Herzogenrath en wordt de enkelsporige lijn ingericht voor reizigerstreinen-dus bouw zijperron aan goederenlijn,spoor 3(1 en 2 voor de Miljoenenlijn)(Mei 1992)Stationsgebouw volledig in de steigers in zomer van 2000/gevelrestauratie.Vanaf 10 Juni 2001 gaan de NS diesels er uit en worden DB diesels(Euregio).In zomer 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouw overkapte nieuwe kluizen en klemmen.Vanaf 27 Juli 2002 verbouwt men het stationsgebouw intern tot Ristorante Pizzeria Santa Maria(incl NS ticketverkoop)en opent op 1 Februari 2003 haar deuren.In voorzomer stopt Santa Maria met voorverkoop NS tickets. In voorjaar 2007 zaagt men berkenbomen om achter perron richting Heerlen.
Gertjan Stamer30 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
PinkPopPendel(4 treinen;gekoppeld en al!)doen spoor 1 aan vanuit Heerlen komende en bezetten dus het overpad naar spoor 2 en doen dus uiteraard ook het oude bielsperron met grind aan,het zgn PinkPopPerron;zie o.a foto 20 !Uniek en ook vreemd,de ZLSM moch het niet meer en Veolia nu wel...geld doet veel. Spoor 1 is dus naar Kerkrade,is recht.Spoor 2 is dus voor trein naar Haarlen,is aftakking van 1. Bajonetligging en zo ingesteld in de 40ér jaren ? Spoor 3 was ooit goederenspoor en pas in 1992 ging men weer personentreinen rijden,dus is dit nr 3. Beetje onlogisch...op't eerste gezicht...de geschiedenis is duidelijk.
Mathijs14 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Landgraaf heeft toch twee sporen met een spoorsovergang er tussen hoe komen ze op het andere perron eigenlijk (als er een ander perron is dat wou ik ook nog weten maar volgensmij wel)
Antwoord webmaster:
landgraaf heeft drie sporen twee met overweg aan nederlandse kant, die met een voetpad bereikbaar zijn vanaf het duitse perron dat het dichtst bij het stationsgebouw ligt. (maar waarom plant je die vraag bij station eygelshoven, ik heb het nu bij landgraaf gezet waar het hoort)
a.claessen10 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
ook hier was, evenmin als bij de halte Eygelshoven, geen sprake van sluiting in 1934 en heropening in 1949. Het station was in die perioden volop in bedrijf

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (23)
Vertrekstaat 1957 (38)
Vertrekstaat 1971 (69)
Personeel op dit station

Nieuws

Verhuizing station Landgraaf geen grap : ‘Andere dienstregeling voor bus is te duur, dan maar treinstation verplaatsen’ (12 feb 2010)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 73)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 69)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 217)

Stations in de omgeving

Eygelshoven (2 km)
Eygelshoven Markt (2,9 km)
Heerlen (3,2 km)
Chevremont (3,6 km)
Heerlen De Kissel (3,7 km)
Haanrade (4,1 km)
Kerkrade West (4,7 km)
Kerkrade Centrum (4,7 km)
Rolduc Lokaal (5 km)
Heerlen Woonboulevard (5,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/landgraaf