home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Hoorn - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hoorn

Telegrafische verkorting: Hn
lijnkmjaar
Zaandam- Enkhuizen32,4831884
Hoorn- Medemblik01887 - 1941
Alkmaar- Hoorn231898
Hoorn- Bovenkarspel-Grootebroek01913
Geopend op 20 mei 1884

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1882)Een in hoofdopzet een twee verdiepingen tellend hoofdgebouw van 5 traveeen breed ter weerszijde begrensd door een vleugel van een verdieping hoog bestaande uit 7 traveeen. Alle traveeen zijn gescheiden door pilasters. De middelste 3 traveeen van het ...lees verder
perronoverkapping tweede perron (1957) architect: K. van der Gaast
stalen voetgangersbrug (1982) architect: K. van der Gaast
renovatie/ verbouwing 1990 (1990)herstel exterieur in oorspronlkelijke staat. Vernieuwing en verruiming van interieur. architect: Th.J.B. Fikkers

adres: 

Stationsplein 1
1621HX Hoorn
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
28 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoorn

97 afbeeldingen

64 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 dec 2020 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (7)
1910 (2)
1920 (3)
1930 (4)
1950 (12)
1960 (9)
1970 (9)
1980 (3)
1990 (4)
2000 (20)
2010 (19)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (21)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer14 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Medio April 2013 bouwt men daadwerkelijk nieuwe 3e lift op eilandperron en al in Maart is bouwput als zodanig gemaakt. Voetbrug van vd Gaast is nog wel herkenbaar als zodanig maar op afstand sterk verbterd en veranderd ten goede...zomer 2013 alles gereed. Of het overpad ook verdwijnt als de liften in dienst zijn is mij onbekend.
Jeroen Muntjewerf19 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag 19/07/12 heeft de opening en ingebruikname van de loopbrug inclusief liften plaatsgevonden bij station Hoorn.Er staat nog een lift in de planning voor de aansluiting op het midden perron.
evert van bunnik22 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de hal bij de in/uitgang staat een apparaat. Het ligt aan de rijen, maar in stille tijden kan het personeel van de ticket/servicebalie het ook nog doen. En de lift voor de loopbrug is nog steeds in aanbouw. Gaat mooi worden zag ik gisteravond. Hopenlijk komt er net zo'n snelle lift in als op Sloterdijk (Hemboog-sporen)met melding "begane grond"
A. Baas4 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De discussie over de tunnel onder het spoor (huidig plan: Carbasiusweg) om de drukke en gevaarlijke overweg Keern te ontlasten cq op te heffen is inderdaad weer eens opgelaaid. Plannen hiervoor bestaan al sinds de jaren 70 maar naar typisch Hoorns gebruik wordt over ieder project veel gepraat, ieder project vervolgens doodgefrustreerd en weinig tot niets gerealiseerd. Zie voor aktuele discussie www.hoorngids.nl . Mij is niets bekend van een idee van een station Grote Waal en de internetfora besteden er hoegenaamd geen aandacht aan (ik teken aan dat ik al jaren uit Hoorn weg ben dus ik kan iets gemist hebben). Station of zelfs forensenhalte in de Grote Waal zullen weinig of geen invloed hebben op de verkeersstroom. De wijk ligt net als het hoofdstation ten zuiden van het spoor, voor de bewoners is het aantrekkelijker de bus te nemen of de overweg Middenweg richting Transferium.
Evert van Bunnik3 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het plan is zeer onlangs weer "opgedoken" en gelanceerd door een zekere hr.Luiken te Hoorn. Gemeentebestuur ziet er niets in, het plan offert nl. volkstuintjes op die tussen het Zaandamse en Obdamse spoor liggen. Aanleiding voor het wederom opduiken is het plan onder het spoor een verkeerstunnel aan te leggen (de Carbasiusweg). Luiken denkt door de halte Grote Waal aan te leggen dat de verkeeersdruk dan minder wordt en dat het wachten bij de spoorbomen in het Keern dan ook minder wordt. Daarnaast is er discussie over de bediening van de bomen door de conducteur van de treinen ri. Amsterdam en Obdam/Alkmaar. Voor vertrek steken zij de sleutel in het kastje om daarna pas de deuren te sluiten. De klacht is dat het te lang duurt voordat de vertrekkende treinen de spoorwegovergang kruisen.
Jeroen Muntjewerf21 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De realisatie van de liften en opknapbeurt aan de loopbrug bij station Hoorn,de werkzaamheden ervan vinden plaats van 13 januari tot 10 februari 24 uur per dag.
Gertjan Stamer15 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ooit tuinbouwschool in Hoorn bezocht tussen 1977 en 1978..pas in 1981 kwam er een stalen voetbrug van architect vd Gaast...in najaar 2002 overkapt en in Januari 2012 start men sloop-te beginnen naast het klassieke stationsgebouw en in de loop der tijd gaat gehele voetbrug bij het schroot en wordt het een moderner iets met liften en overkapping.Gelukkig hebben wat schoolkameraden van vroeger foto's gemaakt van sloop...jammer maar wel terecht,trap is zo uitgesleten dat lopen riskant is geworden,stalen loopvlak brug klinkt niet echt veilig.Roest is een grote vijand en vernieuwing is een feit.
Jeroen Muntjewerf7 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op station Hoorn zijn de voorbereidingen voor het realiseren van een nieuwe loopbrug incl. het plaatsen van liften begonnen. Zo stond vermeld op www.prorail.nl
E de wit -graaf23 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft station Hoorn een balie om de NH Ov chipkaart persoonlijk te activeren?( Met legitimatie- brief- en kaart)
Antwoord webmaster:
geen idee moet je op de site van de ns kijken. ik werk er niet.
evert10 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds heel kort zijn de treinaanwijsborden vervangen door monitoren aan alle sporen. Verbetering van de loopbrug (incl. lift voor gebruikers rollator e.d.) zit ''in de planning''
Gertjan Stamer5 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opvallend in September 2010 zijn de steunpilaren van de perronoverkapping op het eilandperron-ze zijn gestript en meteen zien we de constructie open en bloot.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de Koepoort/Koepoortsweg(overweg ten oosten station Hoorn)was ooit een halte voor SHM,lag ten noordwesten van de overweg,gebouwtje was van hout...geen idee hoe lang het daar dienst heeft gedaan!
Hjalmar Verdonschot7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor de richting Enkhuizen wordt er ook "gesleuteld".
Han Lefering10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het kastje dat door de Hc wordt bediend is inderdaad bedoeld om de verderop gelegen drukke overweg niet te lang onnodig dicht te laten liggen. Op de post in Alkmaar stelt de automatische rijweginstelling (ARI)als het vertrektijd is de rijweg in, de Hc krijgt dan een lamp in het kastje ,vervolgens sleutelt hij en geeft daarmee de opdracht, waardoor de ahob en voor de richting Purmerend het overpad gesloten wordt en het sein uit de stand stop komt, tevens gaat het vertreklicht branden.
Jurre Bruijna4 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mij valt op dat er voor de spoorboom op perron 2 en 3, ter hoogte van de meest westelijke CFA een kastje met een sleutelgat zit, nou blijkt dat de conducteur de sleutel erin kan steken en omdraaien om de spoorbomen dicht te doen (alleen richting Zaandam/Alkmaar, niet richting Enkhuizen)... Dit is niet de normale procedure voor het neergaan van spoorbomen. Heeft de webmaster of andere experts enig idee waarom dat juist hier het geval is? Zijn er nog meer stations die dit hebben? Waarom niet automatisch zoals andere spoorbomen? (De boom moet wel weer automatisch open gaan, dat kan de conducteur niet doen, trein is dan al weg).
Antwoord webmaster:
ik weet dat het ook bij Bilthoven zo is. denk dat het bedoeld is om verkeer niet te lang te laten wachten op stoptreinen. voor IC's gaan de bomen wel automatisch naar beneden.
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1981 bouw van de welbekende en verguisde voetbrug over de sporen zo naar het grote perkeerterrein(nog NIET overkapt!)In 1990 complete renovatie stationsgebouw,nieuwe hal met NS loket.In zomer 2001 bouw Transferiumgebouw aan noordzijde voetbrug.Restaurant(Koffieshop)in't gebouw in zomer Cafe T genoemd.In Augustus 2002 start men met bouw ronde overkapping over de voetbrug uit 1981 en is gereed plm December 2002.Aan Transferiumzijde bouw overkapte fietsenstallingen/zuidwestzijde.Op 23 Februari 2004 stopt de Free Record Shop Kiosk ermee en ruimte staat jarenlang leeg..December 2007 is het geheel verbouwt tot nieuwe inloopkiosk..de oude Kiosk wordt gesloten(ook onder de perronkap spoor 1)Maandag 13 April 2008 sluiting Cafe T alwaar ik vele goed herinneringen heb ivm schoolreunie(tuinbouwschool!)en wordt verbouwd tot Burger King en heropend in Juni 2008.Eilandperron verhoogd einde 2009/begin 2010.
A. Baas28 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoorn Grote Waal. Puttend uit mijn herinnering (dus misschien niet meer 100% akkuraat): het idee voor dat station kwam nooit in een concreet stadium. Het maakte deel uit van regionale plannen begin jaren '70, met name het structuurplan Groot Hoorn. Men voorzag een grote "overloop" van Amsterdam naar Noord-Holland. Voor Hoorn was toen een groei tot 80.000+ inwoners voorzien en een wijk aan de overkant van de A7 waarvan de bewoners dat station ook zouden gebruiken. Ambitieuze plannen uit die tijd gingen zelfs uit van een boog tussen de lijn uit Zaandam en die naar Alkmaar, zodat een direkte verbinding tussen Alkmaar, de nieuwe wijk en Amsterdam zou ontstaan. Realisatie zou echter pas mogelijk zijn na de spoorverdubbeling tussen Hoorn en Zaandam, die eerst in 1983 voltooid werd. Op dat moment was door milieubezwaren en door een wijziging van het overheidsbeleid (stopzetting van de overloop naar NH; voorkeur voor bouw in Amsterdam zelf en in Almere) de bouw van de nieuwe wijk hoogst onwaarschijnlijk geworden - hij is er inderdaad nooit gekomen. Op de achtergrond speelde ook dat in de jaren '80 NS geen aanvragen voor nieuwe stations aan de lijn Hoorn-Amsterdam wilde honoreren omdat een te groot aantal stopplaatsen de reistijd onaanvaardbaar vergrootte. Daarmee moest gewacht worden tot het invoeren van een kwartierdienst (2 stop- en 2 intercitytreinen Hoorn-Amsterdam p. uur). Hoewel de invoering van dat systeem vanaf 1983 regelmatig werd besproken duurde de feitelijke invoering tot 2009. Inmiddels is de Grote Waal een vergrijzende wijk en zal de NS een station voor die wijk alleen wel niet meer rendabel vinden.
Antwoord webmaster:
dank je voor de uitvoerige uiteenzetting. klinkt inderdaad heel plausibel.
peter30 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vraag me af wat het verschil is tussen station Hoorn en het type station Sneek? Ze lijken erg op elkaar.
Antwoord webmaster:
jeetje, daar ga ik niet eens op in. het enige dat ze gelijk hebben is dat ze een middenrisaliet hebben en twee lage lange vleugels. zet deze foto's uit vergelijkbare hoek eens naast elkaar: sneek (46) en hoorn (22). Zoek de verschillen, of liever zoek de overeenkomsten.
peter pijper 26 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, In de jaren 70 was er in Hoorn west (wijk grote waal) ook een station gepland. Ik heb zelfs nog een kaart waar dat station op werd aangegeven. Ik heb geen idee waarom dat toen niet is door gegaan. Misschien weet iemand dit? groetjes Peter
Stoomtram9 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als de SHM niet binnen 1 maand een plan heeft om geld te krijgen voor de troomtrein zullen ze moeten sluiten door niet genoeg geld.
Jan Floris28 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na ontdekking van het mooie plaatwerk van het station in Hoorn, heb ik als rubrieksredacteur "oudhoornlinks" van de website www.verenigingoudhoorn.nl onmiddellijk een directe link geplaatst naar de pagina van het Hoornse station op uw site. Binnen de Internetwerkgroep zijn we op zoek gegaan naar evt. beschikbare tekstgegevens over het station. Diana van den Hoogen (info@verenigingoudhoorn.nl) stuurde me onderstaande tekst welke een bijdrage bevat voor uw prachtige site en de gegevens van de zeer deskundige auteur Henk Overbeek.

Hier vind je het stukje van Henk Overbeek over het station, welke mogelijk op het stationsweb geplaatst kan worden. Het schijnt, dat hij nog meer over het station kan vertellen waarom en wanneer het gebouwd is, een hele pagina waardig?? Ik heb zijn mailadres, misschien kan je nu hem zelf even bedanken en kennismaken. Zijn adres is vlasbeek@freeler.nl Er worden nogal wat bouwkundige termen gebruikt dus onze links naar die sites (met dank aan Frans Kwaad) zijn er niet voor niets!

We zien de resultaten wel!! Groet, Diana.

N.S.-Station Hoorn.

In 1882/1884 gebouwd als een niet-standaardtype in de neorenaissance stijl. Architect onbekend. Een in hoofdopzet een twee verdiepingen tellend hoofdgebouw van 5 traveeën breed ter weerszijde begrensd door een vleugel van één verdieping hoog bestaande uit 7 traveeën. Alle traveeën zijn gescheiden door pilasters. De middelste 3 traveeën van het hoofdgebouw springen risalietvormig naar voren.

Het dak van het hoofdgebouw heeft een schilddak gedekt met zinken losanges en de vleugels een zadeldak met zinken roevendekking

Kenmerkend voor (neo-)renaissance is het metselwerk afgewisseld met horizontale natuurstenen banden, hier van zandsteen. Het basement is opgetrokken van hardsteen.

De kroonlijst en het fries van het hoofdgebouw zijn voorzien van driehoeks- en segmentfrontons. De friezen van de vleugels zijn elk voorzien van een driehoeksfronton boven het deurkozijn. De pilasters eindigen in een obelisk- of bolvolmig ornament.

Oorspronkelijke deuren niet meer aanwezig, evenals de edicula-achtige stenen topgeveltjes op het hoofdgebouw. Zij zijn vervangen door tongewelfvormige zinken dakkapellen. In het dakkapel op de middentravee van het hoofdgebouw is de oorspronkelijke klok vervangen.

Sierlijk uitgevoerde muurankers in de trant van de neo-renaissance. Op de nok van beide kopgevels prijken als toppinakels gestileerde obelisken. In elk der kopgevels bevindt zich ook de stationsnaam “Hoorn” in een zandstenen plaat uitgehouwen.

De rijkelijk aangebrachte versiering der wanden nog waarneembaar in de restauratie, evenals aldaar het cassettenplafond met neo-Lodewijk XVI motieven. Aan één der wanden van deze ruimte nog een wapenschild van Hoorn met 1884.

Tegen de achtergevel van het station is de oorspronkelijke lessenaarsdak-overkapping met gietijzeren constructie (Industriële revolutie) nog bestaand. De open langszijde wordt gedragen door eveneens gietijzeren zuilen eindigend in een composietkapiteel.

Antwoord webmaster:
bedankt voor het leuk stukje.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (25)
Vertrekstaat 1911 (49)
Vertrekstaat 1929 (60)
Vertrekstaat 1940 (27)
Vertrekstaat 1957 (60)
Vertrekstaat 1971 (97)
Personeel op dit station

Nieuws

Raad kan kiezen uit twee brug-ontwerpen station Hoorn (23 mrt 2007)
NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)
Stoomtram Alkmaar- Bergen aan Zee geëerd met speciale jubileumrit (23 aug 2005)
Reizigers blij met extra koffiebar op station Hoorn (21 sep 2004)
GS ziet dubbel spoor tot Enkhuizen (2 jan 2004)

Ouder nieuws over Hoorn

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 79)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 56)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 53)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 114)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 324-326)

Stations in de omgeving

Westerblokker (1,2 km)
Hoorn Kersenboogerd (2,2 km)
Zwaag (2,3 km)
Zwaagdijk (3,4 km)
Bobeldijk- Berkhout (3,7 km)
Blokker (4,1 km)
Avenhorn (4,1 km)
Wognum- Nibbixwoud (4,7 km)
Wijzend (5,6 km)
Zuidermeer (6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hoorn