home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Alkmaar - foto's en omschrijving op stationsweb

station Alkmaar

Telegrafische verkorting: Amr
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)42,051865
Alkmaar- Hoorn01898
Geopend op 20 dec 1865

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1864)Type SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte v...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1879vleugels houden lengte, maar krijgen vijf eenheden. Aan het eind komen twee grote eindgebouwen
verbouwing 1908ingrijpende wijziging. Lage vleugels verhoogd met verdieping. Naast linker eindgebouw een aanbouw waardoor asymmetrie ontstaat. Middenrisaliet naar voren vergroot
verbouwing 1929aan rechterzijde uitgebreid met aanbouw met plat dak
verbouwing 1959De middenrisaliet wordt in zijn geheel vervangen door een moderne stationshal met een glazen facade.

adres: 

Stationsweg 47
1815CB Alkmaar
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
36 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Alkmaar

96 afbeeldingen

74 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 jan 2021 zijn omrand.

1860 (2)
1870 (1)
1900 (7)
1910 (5)
1920 (5)
1930 (6)
1940 (1)
1950 (8)
1960 (9)
1970 (9)
1980 (3)
1990 (1)
2000 (13)
2010 (24)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (31)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan krabbenbos1 mrt 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het witte gebouw waar vroeger de busmaatschappij NZH en later Connexxion bivakkeerde staat op de nominatie om gesloopt te worden. Thans vinden asbestsaneringen in dit nu lege gebouw plaats. Dit bouwwerk moet wijken voor een verbeterde situatie in de Alkmaarse Stationsomgeving. Met grote rode borden met witte letters wordt de afbraak aan beide zijden van dit gebouw aangekondigd.
theo wajer25 mei 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
weet iemand wie de gunning kreeg van de uitbreiding van station alkmaarin1908, bestek 1114 van de HIJSM. Was dat P.Wijte uit Spierdijk
Jeroen Muntjewerf1 feb 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds 31-01-15 is de geplande traverse van 116 ton op zijn plaats gehesen wat onderdeel is van het vernieuwde station van Alkmaar het wordt aangesloten op het monumentale gedeelte incl. vernieuwde fietsenstalling
Frank11 jul 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ze zijn deze maand begonnen met de verbouwing. De tunnel gaat dicht en er komt een traverse voor in de plaats, inclusief liften (die er nu nog niet zijn). Naast de traverse komt een nieuwe bewaakte fietsenstalling. Foto's: [http]www.prorailpersberichten.nl/bericht/711/
Leo R.28 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebied van Alkmaar gaat op de schop, maar zo te zien laten ze het oude stationsgebouw staan. De huidige inspiratieloze grijze blokkendoos van het GWK en de fietsenstalling gaan tegen de vlakte. Het nieuwe stationsgebouw is óók een inspiratieloze grijze blokkendoos, maar in ieder geval blijft het oude station.
Mayk van de Water18 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Klacht over het parkeren van de scooters achter het station voor de ingang van de fietsenstalling. De scooters staan zo geparkeerd dat de fietsers en nauwelijks in- en uit kunnen. Kan hier iets aan worden gedaan?
Antwoord webmaster:
ik niet in elk geval, ik heb niets met het spoor te maken ben maar een hobbyist.
Jeroen Muntjewerf5 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Alkmaar ondergaat dit najaar een enorme verbouwing. Het wordt een station met o.a. een door glas voorzien loopbrug verbonden met liften
Antwoord webmaster:
dit bericht gaat natuurlijk niet over die afbeelding waar je de opmerking bij plaatste, daarom heb ik het naar het station verplaatst.
Picone15 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
ALKMAAR - Het uit 1864 stammende station Alkmaar ondergaat de komende jaren de zoveelste gedaanteverandering. Opvallendste verschil met nu: geen tunnel meer om naar de perrons te gaan maar een brede traverse, op zo'n zeven meter boven de perrons. Daarbij kan worden gedacht aan het bijgaande ontwerp voor het nieuwe station van Arnhem. De traverse maakt de bestaande tunnel overbodig. Die zou volgens NS Poort te smal zijn voor de reizigersstromen van de toekomst Meer nieuws hierover in de Alkmaarsche Courant van 30 november. Foto: http://www.vandaag.nl/alkmaar/nieuws/article19318333.ece/Blik-in-de-toekomst-Alkmaarse-station
Victor17 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het SDA staat als einddatum 31-12-1967, maar het is handmatig door iemand gewijzigd in 31-12-1965. Dat moet inderdaad een foute correctie zijn, want Tiesman was volgens zijn personeelsstaat van 1-12-1961 tot 31-12-1967 cst 1e klasse in Alkmaar. Van 1-1-1968 tot 1-4-1969 was hij chef Transport te Alkmaar. Tiesman was in de jaren '50 ook nog adjunct cst 2e klasse te Utrecht, daarna cst 2e klasse te Dieren-Doesburg (van 1954 tot 1956) en van 1956 tot 1961 adjunct cst 1e klasse te Rotterdam Zuid Goederen.
Antwoord webmaster:
dank je victor voor het uitzoeken. dus zaak ook het SDA goed te bekijken op fouten. jammer.
Han Lefering13 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben in oktober 1965 bij NS begonnen en ik heb cst Tiesman tot 1968 meegemaakt.
Antwoord webmaster:
en hij was toen nog zeker cst? vreemd, dan kunnen we dus het stationsdocuentatie archief niet vertrouwen, victor, weet jij meer?
Han Lefering12 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hcst Tiesman is chef geweest tot aan de rayonvorming, 1968.Opgevolgd door rayonchef Van Mook.
Antwoord webmaster:
ik heb deze gegevens uit Het Utrechts Archief overgenomen, dus dat houd ik aan. waar heb jij dat vandaan dat hij tot 1968 is gebleven?
j.v.dijkhuizen10 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kom de 12oktober naar Alkmaar mer de trein v/a/Den haag cs daar word ik in de trein heholpen om dat ik met een rolleertor loop Is er iemand van de spoorwegen die mij er weer uit haald en er weer inzet bij terug gaan
Antwoord webmaster:
pfff dat kan ik toch niet weten? als je dat wilt moet je dat regelen. of een voorbijganger vragen. ik werk niet bij het spoor dus ikkan het niet regelen hoor.
Han Lefering14 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
GM van Reijssen was tot 8/78 cst van Zd.
Antwoord webmaster:
dank ik heb die betrekkng ook opgenomen. daarna ging hij naar alkmar?
Han Lefering14 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heer G Rademaker, cst Amr, per 1/1/1870 cst Ldn. Opvolger de heer Rezesse, thans adj cst te Amr.
Antwoord webmaster:
dank ik hbe het opgenomen
Henk23 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze sneltrein gaat rechtstreeks, ik neem hem dagelijks
anna4 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Rijdt de trein vanaf Alkmaar nu wel of niet zonder overstappen door naar Haarlem op zaterdag? De NS reisplanner geeft: 1 x overstappen in Uitgeest en de vertrekstaat geeft een sneltrein naar Haarlem......
Antwoord webmaster:
pfff ik weet het ook niet hoor. ik heb hier alleen wat vertrekstaten uit het verleden staan.
Henk12 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo Dee, Als je graag de aankoppeling van een trein wil zien dan kan je beter de intercity Maastricht/Heerlen(Spoor 1) filmen. Deze trein wordt ongeveer 40 keer per dag aangekoppeld.
Antwoord webmaster:
dee heeft het mailadres verborgen, maar ik kan het wel opsturen. dank voor het melden.
dee13 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
hallo, rare vraag misschien: klopt het dat op dit station de trein van "12 over half", richting amsterdam (spoor 5) gekoppeld wordt aan een andere trein? (wil dat eens filmen) groet d.
Antwoord webmaster:
pfff geen idee hoor. ik heb geen verstand van de treinloop en al helemaal niet zo'n specifiek geval.
Bert 2 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er op station Alkmaar Bagagekluizen aanwezig? En zo ja, ook met cijfercodeslot zodat ook iemand anders met die code dat later makkelijk weer kan ophalen? En groot genoeg voor een doorsnee koffer?
Antwoord webmaster:
geen idee, maar daarvoor heb ik een heel handige link gemaakt aan de rechterkant van deze pagina: voorzieningen op dit station. of dat met een code werkt en hoe groot ze zijn staat daar niet bij maar dat weet ik ook niet. (je vergat het einde van je mailadres in te tikken, de .com heb ik zelf even achter geplaatst).
H.Schilter27 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Telefoon no. Station Alkmaar ?
Antwoord webmaster:
bestaat niet, zoals bij de veelgestelde vragen te lezen valt. stations hebben geen telefoon meer. ik heb de komma´s in je mailadres maar vervangen door punten, anders werkt het niet natuurlijk.
Han Lefering31 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heer W.Noordanus was benoemd tot stationschef 2e klasse te Alkmaar in 1883.
Han Lefering29 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste Hoofdstationschef van Alkmaar was de heer N. Tiesman. Hij had drie gouden banden (Hcst 2?). Eind zestiger jaren werden de rayons gevormd (Spoorslag 70). Aan het hoofd van een rayon stond de Rayonchef. De Groepschef had een aantal stations in een rayon onder zich. Werkzaamheden zoals dienstindeling en boekhouding werden gecentraliseerd op het hoofdstation.
Lennard van der Putten7 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij is een ov-chiplader in de AHtogo aan de voorzijde van het station, maar dat weet ik niet 100% zeker
Antwoord webmaster:
ik denk dat die persoon die de vraag stelde het nu zelf al heeft uitgezocht. Het is intussen een maand geleden dt de vraag werd gesteld.
g.a.goossens11 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er op het station in Alkmaar een ov-kaartoplader aanwezig?
Antwoord webmaster:
geen idee, ik kom er nooit en werk er ook niet.
Han Lefering23 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1980 is te Alkmaar de mechanische beveiliging vervangen door Integro. Tevens is toen het derde perron gebouwd. Dit was nodig omdat er steeds meer treinbewegingen kwamen. Daarvoor vonden de meeste treinbewgingen plaats langs het tweede perron, dat was verdeeld in een a- en een b-zijde, te bereiken via kruiswissels. Het eerste perron was maar gedeeltelijk op instaphoogte. Dit 3e perron was het tweede 3e perron. Tot circa 1955 was er een derde perron voor de tramdiensten naar Bergen en (eerder opgeheven) naar Warmenhuizen.
Joost21 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand wanneer het perron tussen de sporen 4 en 5 is aangelegd. Volgens mij bestond dit perron in 1976 nog niet.
Antwoord webmaster:
Han lefering wellicht, die heeft daar veel vertoefd in die periode.
Han Lefering26 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor zover ik weet is er in Alkmaar een machinist die rondleidingen verzorgt. Zijn naam is De Croos.
Antwoord webmaster:
ik dacht al dat jij hier wel meer van zou weten. dank je wel.
Hilly Dogger25 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb gehoord van iemand dat er op station Alkmaar rondleidingen worden gegeven waarschijnlijk door vrijwilligers. Kan iemand mij aan een adres of contactpersoon helpen? Alvast hartelijk dank.
Antwoord webmaster:
Ik heb je bericht hier maar bij station Alkmaar geplaatst, daar is meer kans dat iemand het weet dan in het gastenboek. Ik weet het zelf namelijk niet.
Han Lefering18 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Verbouwing 1959/1960: Plaatskaartenkantoor en stationshal verbouwd. Verbouwing 1975:Nieuw loket buitenland in bagageruimte. Glazen wand in hal voor wachtruimte klanten voor loket buitenland. Twee open balies. Eind tachtiger jaren verbouwing loket buitenland tot NS-Reisbureau. Toegang via aparte deur vanaf de straat. Tenslotte verbouwing tot maximum service station.
Roel30 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf dit station ging vroeger ook de trein naar berger, jammer dat daar niets over te vinden is op deze site. Maar ik weet ook niet of het een tram was of een trein.
Antwoord webmaster:
het was een tram, daarom wordt die op deze site ook niet genoemd. Ik beschrijf spoorwegen, geen trams. Die zijn ook minder goed gedocumenteerd, en het is lastig waar je de grens moet trekken met de stads tram (maar ja ook de grens tussen trein en tram is lastig te trekken).
Lau Houtenbos26 aug 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat gebouw is bijna altijd een soort bouwput die alleen maar veel geld verslindt. Nu zijn er plannen het hele station ondergronds te maken maar ze zijn `t NoordHollands kanaal "vergeten"!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (42)
Vertrekstaat 1929 (52)
Vertrekstaat 1940 (34)
Vertrekstaat 1957 (90)
Vertrekstaat 1971 (209)
Personeel op dit station

Nieuws

De stationschef te Alkmaar R. onlangs in zijn betrekking geschorst, is thans door de Maatschappij ontslagen, wegens misbruik van vertrouwen. (15 jan 1890)
Reiziger op Betuwe zit veel langer in trein
(red: let op: dit bericht zit vol fouten)
(19 aug 2006)
Amersfoort Vathorst reist massaal met gratis trein (28 mei 2006)
Treinoverstap in Alkmaar dreigt opnieuw (30 nov 2005)
Stoomtram Alkmaar- Bergen aan Zee geëerd met speciale jubileumrit (23 aug 2005)

Ouder nieuws over Alkmaar

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 23)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 26)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58, 152, 235, 242)

Stations in de omgeving

Alkmaar Zuid (1,5 km)
Alkmaar Noord (1,7 km)
St. Pancras (3,6 km)
Broek op Langendijk (3,8 km)
Heiloo (5 km)
Heerhugowaard (6,7 km)
Onze Lieve Vrouwe ter Nood (8,3 km)
Middelweg (8,6 km)
Noord Scharwoude (11,4 km)
Castricum (11,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/alkmaar