lijn | km | jaar |
---|---|---|
Leeuwarden- Anjum | 40 | 1901 - 1935 |
nooit geopend treinstation
Provincie: friesland
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Wetsens
Mar no de grutte fraach : "Wie der in halte yn Wetsens ?" | Maar nu de grote vraag: was er een halte in Wetsens? |
Neffens de krante Oostergo fan die tiid wie der praat fan in halte. Dit die ek bliken út it gedicht fan T. Postma, Nieuwsblad van Friesland 18 juny 1904. Mar yn dit gedicht stiet ek dat it net ta in halte kommen is ! | Volgens de krant Oostergo van die tijd was er sprake van een halte. Dit bleek ook uit een gedicht van T. Postma, Nieuwsblad van Friesland 18 juny 1904. Maar in dit gedicht staat ook dat het nooit tot een halte gekomen is. |
Hjir hat ris yn 'e foar'ge tiid
- Wat wit ik it jit klear ! - In tige âld stik hûsrie stien, in grutte terp, sa heech en grien - Hy is der no net mear ! |
Hier heeft er in verleden tijd - Wat weet ik het nog goed - In bijzonder oud stuk huisraad gestaan, Een grote terp zo hoog en groen – Hij is er nu niet meer |
In kliber skippers kaam 'r op ta,
- De modder like skoan - Hja groeven, kroadden dat 't wat die, Sa lang der mar in klute wie; d'Ald terp dy gyng der oan. |
Een massa schippers kwam er naar toe (N.B. de afgegraven grond werd met schepen vervoerd - de modder leek schoon - Ze groeven, en krabden dat het een lieve lust was Zolang er maar een kluit was De oude terp ging er aan. |
't Wie doe foar 't doarpke in tiid fan fleur
It gyng der drok om wei, Wat seach men hjir in drokte en tier En skippen, faak fan hein en fier, Soms tritich op in dei. |
Voor het dorp was het een fleurige tijd Het werd er behoorlijk druk Wat zag men hier een drukte en gedoe En schepen vaak van heinde en verre Soms wel dertig op een rij. |
De terp ferdwûn - 't lokaalspoar kaam.
Doe tocht men hjir : "Sjesa, Licht krije wy dêr 'n halte oan Dat paste ús sa wûnderskoan." Mar - 't kaam der net oan ta. |
De terp verdween - het lokaalspoor kwam Toen dacht men hier : “Ziezo, Waarschijnlijk krijgen we er een halte aan Dat kwam ons wel goed uit.” Maar – het kwam er niet van. |
Men wennet der hast deun tsjin oan,
Mar wol men der wei, sa wier, En sil men der geriif fan ha - Men moat earst reizgje oan Dokkum ta, Of hiel nei Mitselwier. |
Men woont er bijna tegenaan Maar wil men er vandaan, En wil men er voordeel van hebben - Moet men eerst naar Dokkum reizen Of helemaal naar Metslawier. |
Sa is no terp en drokte fuort;
Sa baat it spoar hjir neat; En 't doarp, dat ienris sa 'n oanrin hie, Dat elts der hast fersteld fan stie, Is wer ta rêsten keard. |
Zo is nu de terp en de drukte weg Zo hebben we van het spoor geen voordeel En het dorp dat eens zo’n aanloop had Dat iedereen er haast versteld van stond Is weer in rust gekeerd. |
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
P.v.d.Mossel | 5 mrt 2014 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Mijn vader geboren in 1915 is geboren aan de Bredewei te Niawier. Hij zei dat er restanten van een station wareb toen hij een kleuter was van een halte waar de weg Metslawier-Dokkum de spoorbaan kruist. Het station wat er nu is is een paar honderd meter verder. Dat was net af volgens het opschrift op dat station. Daarna zal de oude halte wel zijn afgebroken. | ||
M. Straatsma | 19 mei 2013 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Niet dat ik zeer veel weet van deze spoorlijn maar ik wou even toch wat kwijt. Mijn opa en oma hebben jaren in Wetsens gewoond, nog geen 100 meter van de oude spoorlijn. Vaak ben ik er als kind langsgelopen en me af gevraagd waar alle treinen waren. Als ik de verhalen van mijn familie mag geloven was er nooit een halte maar was er een stilzwijgende overeenkomst tussen de dorpelingen en de machinisten. Indien mogelijk stopte de trein op het punt waar het spoor een doodlopend weggetje kruiste. Dit om mensen en goederen op te pikken. Het verhaal gaat dat de weg oorspronkelijk was aangelegd om naar de halte te lopen. Wat er van dit verhaal waar is weet ik niet maar mijn opa kennende zit er zoiezo een keer van waarheid in. Ook de andere oude boeren uit het dorp hadden het wel eens over de spoorlijn en de stoppende treinen. Zo aan de laatste datum van deze discussie te zien is er al jaren niemand meer mee bezig geweest. Toch wil ik dit even kwijt en wie weet... | ||
Antwoord webmaster: | ||
leuk, dit schept wellicht toch weer wat licht op het mysterie van wetsens | ||
wim | 18 nov 2010 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
naar aanleiding van deze dicussie heb ik de spoordijk is bekeken . en hij is overal even breed niks wijst er op dat er een halte stond. Ik denk zelf dat hier ooit iemand op verzoek is uitgestapt bij de overweg en zo de verhalen zijn ontstaan van een halte. | ||
Antwoord webmaster: | ||
ja dat kan overal, zelf laatst nog een keertje in Bergentheim gedaan (hoewel dat natuurlijk wel een erg grote uitzondering is). | ||
Lolke v/d Meulen Hantum | 1 jul 2010 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Naar aanleiding van uw vraag wat t Heeg is ,het is een terpje 500m ten noorden van Wetsens , wat bij Wetsens hoorde aan de weg naar Hantum . | ||
Antwoord webmaster: | ||
ah dank je, ik ben ter plekke niet zo bekend dat ik dat allemaal weet. | ||
Lolke v/d Meulen Hantum | 28 jun 2010 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Mijn vader Jacob van der Meulen is vroeger wel met het spoor gegaan naar zijn grootouders in Anjum,Fam. v d Zon, dit heeft hij mij verschillende keren vertelt ze hielden dan de trein aan door langs het spoor te staan en de hand op te steken. Hij woonde op t heeg van 1909tot 1990 . | ||
Antwoord webmaster: | ||
waar is 't heeg? is dat wetsens? er is nooit een officiele halte geweest volgens mijn bronnen maar de lokaatreinen van die tijd waren wat anders dan ze nu zijn. ik heb wel meer gehoord dat je inderdaad mee kon rijden door je hand op te steken, of wanneer het donker was een brandende krant, anders zagen ze je niet en reden ze door/. | ||
Wytze Wijbenga | 11 mei 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
In het Nationaal Archief bevind zich een stuk over een voorstel voor stations en halten op het lijngedeelte Fd- Mlw gedateerd 27 september 1901. In Wetsens wordt een stopplaats of overweghalte voorgesteld, met een abri als welke ook bij Cj en Bts geplaatst zijn. In het verslag van de opname van de lijn Ferwerd-Metslawier, uitgevoerd op 18 september 1901 staat vermeld dat de lijn voltooid is met als expliciete uitzondering dat Wetsens nog niet voltooid is. Uit het verslag op te maken beschikte men nog niet over de benodigde vergunningen. | ||
Antwoord webmaster: | ||
dank je wel voor je toevoeging aan de discussie. we kunnen nu wel met zekerheid zeggen dat wetsens nooit in gebruik is geweest. wat een leuk mailadres trouwens, een hele mond vol, maar niet echt praktisch toch... | ||
Sjoerd Eeftens | 28 apr 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Over Metzens (of Metsens) zijn geen dienstorders bekend over het openen en sluiten ervan. Ik kan op de tekeningen niets vinden en ook niet of het er ooit is geweest want de stopplaatsperronnetjes waren bij de NFLS niet veel meer dan een verhoging van een meter of 10 lang in de berm. In het aloude artikel over de NFLS van Ankersmit/vdMeene wordt de stopplaats evenmin vermeld. | ||
Antwoord webmaster: | ||
je bedoelt zeker wetzens. dank je, voor je zoektocht. Ik denk dat we naar aanleiding van de krantenberichten dat een stopplaats in wetzens nader zou worden aangekondigd, en dat die aankondiging vervolgens uitbleef kunnen stellen dat de halte er nooit is gekomen. ook het gedicht dat op deze pagina staat stelt hetzelfde. | ||
Victor Lansink | 28 apr 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Het stuk "Het stationsdocumentatie-archief ....uit de lucht vallen" heb ik ooit in 2004 ofzo geschreven als email aan Huub van M. en is via forward en reply-knoppen een eigen leven gaan leiden. In ieder geval zou het wat geredigeerd kunnen worden, want er staan vragen in die in dit verband nergen op slaan. | ||
Antwoord webmaster: | ||
ik zal er eens naar kijken. dank je wel voor je oplettendheid. | ||
Hein de Jong | 27 apr 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Wetsens revisited: informatie uit het (digitale) archief van de Leeuwarder Courant (L C).
Uit de L C van 16 november 1898: Publicatie van een prospectus van de NV Noord-Friesche Locaal-Spoorwegmaatschappij (NFLS) die het volgende doel omschrijft:
In 1898 lijkt het er nog op dat Wetsens een eigen stopplaats krijgt. De lijnen a, b en c zijn in de periode 1899 - 1940 ook werkelijk aangelegd en geexploiteerd. Lijn a wordt reeds in 1901 in twee gedeelten geopend: Op 22 april 1901 Leeuwarden - Ferwerd
Noord Friesche Locaal-Spoorweg-Mij. Aan het Publiek wordt medegedeeld, dat de opening van de stopplaats WETSENS nader zal worden aangekondigd. DE DIRECTEUR. In Wetsens wordt op 2 oktober 1901 geen reizigersvervoer aangeboden en het is de vraag of er toen eigenlijk al voorzieningen voor waren. In het digitale L C archief is geen nadere aankondiging of verder iets over (Wetsens + NFLS) te vinden..... *. Over de NFLS zelf daarentegen des te meer. De maatschappij komt reeds in 1903 in financiele problemen omdat het reizigersvervoer sterk beneden de verwachtingen blijft en ook het goederenvervoer teleurstelt: de slechte aardappel-oogst (een belangrijk akkerbouw-product in N Friesland), de transporten richting Harlingen / Engeland vallen tegen en ook het bietenvervoer brengt niet de verwachte opbrengsten. In 1904 wordt een gedeelte van het personeel om reden van bezuiniging ontslagen (eervol, maar zonder verdere tegemoetkoming) en in 1905 worden de maatschappij-statuten aangepast om exploitatie door andere partijen mogelijk te maken. In datzelfde jaar neemt de HSM, na de nodige onderhandelingen, de verantwoordelijkheid voor alle vervoer over. Het is twijfelachtig of de HSM het belang van een stopplaats Wetsens nog steeds onderkent ..... de NFLS is er niet meer aan toegekomen. Wetsens: een terpdorp in de toenmalige gemeente Oostdongeradeel met slechts enige huizen, een kerkje, in 1901 waarschijnlijk nog geen 50 inwoners en liggend in een verder geheel onbewoond gebied. Er zal nooit een groot passagiers / goederen aanbod kunnen zijn. De kern van het dorp ligt op ongeveer 300 m van de spoorbaan. Op een gedetailleerde (topografische) kaart is als enigste verbinding van het dorp met de spoorbaan een voetpad aangegeven en wat als ontsluiting van een mogelijke stopplaats zou kunnen dienen. Enige tientallen meters voor het spoor splitst het voetpad zich in twee stukjes onverharde weg die de spoorbaan kruisen (waarschijnliijk de twee overwegen waar een eerdere beschrijving ook naar refereert) maar die verder “nergens toe leiden” dan de landerijen ten zuiden van het spoor. Ook ontbreekt bij Wetsens de aanduiding “Stoppl” of “Stopplaats”. Op een topografische kaart wordt deze informatie altijd nauwkeurig weergegeven. Het is dus hoogst onwaarschijnlijk dat Wetsens ooit als stopplaats dienst heeft gedaan. De mededeling in de L C van 1 oktober 1901 lijkt meteen ook het definitieve einde van een voorziening die voor Wetsens in de NFLS-prospectus van 1898 nog werd verwacht. Ook is het opmerkelijk dat in raadsverslagen van de gemeente Oostdongeradeel, een van de belangrijkste financiers bij de aanleg van NFLS-lijnen, geen melding te vinden is over het uitblijven van een stopplaats te Wetsens. Er is dus òf nooit serieus sprake van geweest òf men vond het blijkbaar toch niet zo belangrijk. Bij de liquidatie van de NFLS in 1939 was de gemeente echter wel geïnteresseerd in hoeveel geld er van de oorspronkelijke investeringen nog terug te krijgen was...... (18 % plus rente tot 1935). * Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er bij het digitaliseren van meer dan 250(!) jaargangen Leeuwarder Courant iets niet wordt meegenomen, maar ik denk dat het, wat de stopplaats Wetsens betreft, wel duidelijk is........: “Waar geen station is, ...........” | ||
Antwoord webmaster: | ||
Dank je wel, Hein, voor je uitvoerige onderzoek en toelichting. Ik denk dat we met enige zekerheid kunnen stellen dat stopplaats Wetsens er nooit geweest is. | ||
Hein de Jong | 26 apr 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Quote van Midas Dekkers op omslag Spoorboekje 98|99 (24 mei 1998 t/m 29 mei 1999): Waar geen station is, hoef ik niet te wezen | ||
Antwoord webmaster: | ||
wat dat met dit station te maken heeft ontgaat mij even, maar ja... |