home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

halte Duistervoorde - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Duistervoorde

lijnkmjaar
Apeldoorn- Deventer9,0221887
Geopend op21 nov 1887
Gesloten op1 jan 1911

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Duistervoorde

3 afbeeldingen

3 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 28 jan 2012 zijn omrand.

1960 (1)
2000 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (16)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels12 mei 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Nieuwe link (die uit het vorige bericht deed het niet meer): [http]www.martijnvanvulpen.nl/website/spoorgeschiedenis/lokaalspoorwegen/koninglijke-nederlandsche-locaalspoorweg-maatschappij/spoorlijn-apeldoorn-deventer/
Heimen Stoffels18 feb 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Inderdaad staat hier ook iets over een tijdelijke halte Deventer Rijsterborgh: [http]www.martijnvanvulpen.nl/spoorgeschiedenis/lokaalspoorwegen/94-koninglijke-nederlandsche-locaalspoorweg-maatschappij/152-spoorlijn-apeldoorn-deventer Wellicht dus t?ch iets om op te nemen op de site?
René Durenkamp15 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Spoorwegmuseum heeft gereageerd met o.a.: "De uitvoering van dergelijke huisjes was – ook al ging het om de kleinste exemplaren – verzorgd en degelijk. En hoewel wij serieus overwogen hebben of er een plaats en doel was voor dit gebouwtje op het museumterrein is onze conclusie dat het niet meer zinvol is om dit exemplaar te verplaatsen". Ik heb nog een ijzer in het vuur! Wie weet.
Antwoord webmaster:
Jammer dat ze het niet willen opnemen, vinden ze dat het te weinig origineel is?

N.B. je vergeet bij het noteren van je mailadres steeds de .nl toe te voegen. doe je dat vaker? ik heb het er zelf maar achter gezet. miscshien iets om een keer op te letten.

René Durenkamp15 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een citaat uit de mail van conservatrice Cisca Simons van het Spoorwegmuseum: Inderdaad kwam de lijn langs Twello op 21 november 1887 in dienst, namelijk met de verbinding Apeldoorn – Deventer Rijsterborg, die op 1 september van het jaar daarop werd doorgetrokken naar het HSM station van Deventer, hetwelk op 1 maart 1920 verviel door de in gebruikneming van het huidige station Deventer. De lijn was een belangrijke HSM verbinding waarvan de hoofdas was Amsterdam Oosterdok (spoedig Westerdok en daarna Centraal) – Salzbergen in Duitsland. Misschien kunnen jullie deze info nog gebruiken.
Antwoord webmaster:
Deventer Rijsterborg ken ik niet. is dat een tijdelijk station geweest? Dan zou ik het ook op mijn site moeten opnemen, vergelijkbaar met Etten Vosschendaalsestraat. iemand meer info?
René Durenkamp15 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Deventer heb je aan de west zijde (paar hondert meter) van het station de Rijsterbogherpark en Rijsterborgherweg Dit ligt bij een knooppunt van 2 sporen. Misschien was de Schurenstraat de toegang tot dat station ??
René Durenkamp14 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een mail met info naar het Spoorwegmuseum gestuurd maar geen reactie ontvangen. Op de mail naar het Openluchtmuseum reageerde men als volgd: het was een historisch en spoorweg geschiedkundig interessant huisje maar ze hadden te weinig relatie met de spoorweggeschiedenis. Vervolgens heb ik kontact opgenomen met de Oudheidkundige Kring Voorst en ze van info voorzien. Wellicht zien die mogelijkheden. Word vervolgd.
Antwoord webmaster:
ik be heel benieuwd. dit huisje is volgens mij toch uniek in zijn soort en zou inderdaad behouden moeten blijven. is er iemand die weet wie de eigenaar is?
Sjoerd Eeftens14 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nou ja, dat is toch wel een heel merkwaardige reactie en dan nog wel van het spoorwegmuseum. In heel Nederland hebben er een dikke drieduizend gestaan. Nu is er nog een over en dan heeft het te weinig met de historie??! Je kunt niet alles bewaren. Maar voor iets van vier vierkante meter zou geen plek zijn??!
Antwoord webmaster:
je leest het verkeerd. die reactie komt niet van het spoorwegmuseum, maar van het openlchtmuseum. die hebben inderdaad weinig met het spoor te maken. het spoorwegmuseum heeft niet gereageerd.
Sjoerd Eeftens23 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Meestal werden de overwegen en soms zelfs de seinen en wissels naast de wachterswoning in de open lucht bediend. Omdat door werktijdverkorting na ongeveer 1900 de diensten werden bekort, kwam er vreemd personeel ter plaatse en dat was voor het wachtersgezin in de kleine woning niet prettig. Daarom werden er op veel plaatsen wachthuisjes gebouwd met een tafel, een stoel, een lamp en een potkacheltje. Een bed paste er niet in, om begrijpelijke redenen, maar dat wil niet zeggen dat er niet gepit werd! In de nacht kon de overweg vaak dicht blijven. Wie er langs wilde, rammelde aan de spoorbomen zodat de wachter wakker werd en de bomen even bediende. Bij seinwachters (een hogere rang!) kon dit uiteraard niet; wie zich versliep werd gedegradeerd. De bedieningstoestellen bleven veelal buiten opgesteld, waar het uitzicht beter was.
Antwoord webmaster:
dank je, weer zo'n interessant verhaal. met deze toevoegingen wordt mijn site steeds leuker om te lezen, naast alle weetje die er ook staan.
rene durenkamp23 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn dank voor de heldere uitleg Sjoerd! Ik wil eens kijken of er mogelijkheden bestaan om een dergelijk gebouwtje te behouden. Hij is duidelijk onder architectuur tot stand gekomen en waarschijnlijk 120 jaar oud. Alle tips hierover zijn van harte welkom !
Antwoord webmaster:
zou heel interessant zijn inderdaad. ik schat dat het het enige gebouwtje is dat er nog van over is?
Victor22 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Roef Ankersmit heeft mij destijds kunnen verklaren dat deze wachtpost van Duistervoorde afkomstig is. Hij heeft ook een foto waar het bouwwerkje op te zien is.
rene durenkamp22 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sjoerd,bedankt voor je snelle reactie! Weet je ook waar dergelijke gebouwtjes voor werden gebruikt. Stonden ze naast een seinwachterwoning?
Sjoerd Eeftens21 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De vraag van Rene is erg gemakkelijk te beantwoorden. De stopplaats Duistervoorde lag bij overweg km 9.022 bij woning 5 aan de spoorweg van Apeldoorn naar Deventer. Op de post in het weiland in Olst staat die 5 ook. De perrons lagen ten noordoosten en ten zuidoosten van de overweg, ongeveer bij km 9.050. De woning 5 stond ten zuidoosten van de overweg. De nummering van de woningen liep op met die van de kilometrering en begon dus bij woning 1 bij Apeldoorn tot woning 8 bij de IJsselbrug. De OLDO heeft slechts drie wachterswoningen gekend, woning 1, 2 en 3. De woningen in de buurt van Olst waren veel hoger genummerd.
Antwoord webmaster:
dank je sjoerd, ik wist dat ik op je kon rekenen. inderdaad lagen bij olst meer woningen met 50 tallen.
rene durenkamp21 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe is men er achter gekomen dat deze blokpost in Duistervoorde bij Twello gestaan heeft? En niet b.v. bij de OLDO dienst gedaan heeft.
Antwoord webmaster:
dat weet ik niet, maar misschien kan iemand van de bezoekers hier dat verduidelijken. Jammer dat het gebouwtje in zo´n erbarmelijke staat is trouwens.
Gertjan Stamer5 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kerkdorp Duistervoorde(west van Twello)had ooit aan de Molenstraat een halte. Dienstwoning is in 1971 gesloopt.
Antwoord webmaster:
duistevoorde ligt nu aan twello vast, dat wist ik niet. de molenstraat ligt heel dicht bij het huidige station/
Victor17 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Misschien wel goed om hier te vermelden dat deze blokpost tegenwoordig in een weiland bij Olst staat.
Antwoord webmaster:
dank je wel voor je vlotte reactie.
anoniem16 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Noem je dit een station???
Antwoord webmaster:
Nee dat noemden ze vroeger ook een stopplaats.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Stations in de omgeving

Teuge (800 m)
Apeldoorn Osseveld (1,5 km)
Twello (3,9 km)
Apeldoorn De Maten (3,9 km)
Zwanenspreng (5,2 km)
Bandijk (5,8 km)
Apeldoorn (5,9 km)
Het Loo (6 km)
Holthuizerstraat (6,6 km)
Klarenbeek (6,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/duistervoorde