home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Buitenpost - foto's en omschrijving op stationsweb

station Buitenpost

Telegrafische verkorting: Bp
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans50,9471866
Geopend op 1 jun 1866

treinstation in gebruik
Provincie: friesland

stationsgebouw I (1864-1973)Type SS 4e klasse Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen n...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1899vleugel aan rechterzijde
stationsgebouw II (1973)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsweg 2
9285VW Buitenpost
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Buitenpost

55 afbeeldingen

30 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1890 (2)
1910 (1)
1920 (1)
1950 (4)
1960 (2)
1970 (11)
1990 (5)
2000 (10)
2010 (17)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
M. Tjeerdsma22 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Toch vraag ik mij af, waarom dat oude station afgebroken moest worden. Eeuwig zonde. Kan me herinneren dat ze station wolvega voor de helft hadden afgebroken en later toch weer in ere hersteld hebben. Was dat hier ook maar gebeurd. Wat een cultuurbarbaren zijn de nederlandse bedrijven en regering hier in Nederland.
alie hofstra5 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
welke lijn bus van buitenpost naar drachten moet ik hebben en wat zijn de kosten daar van
Antwoord webmaster:
pfff ,zoals bij de veelgestelde vragen staat moet je voor reisinformati bij 9292.nl zijn. toch niet hier.
Pieter19 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot een totale verdubbeling zal het voorlopig niet komen, wel wordt het baanvak tot 2017 verder opgeknapt zodat een 2e sneltrein mogelijk wordt. E.e.a. betekent snelheids verhoging op het gehele baanvak en dubbel spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk. Ik zag in stukken van Prorail dat er ook nog nagedacht wordt over mogelijk verdubbeling van Leeuwarden tto Cammingaburen. Thans heeft alleen Buitenpost een haltering van de sneltrein, daar komt straks mogelijk Veenwouden bij.
Loek van der Heide Werkgroep Spoor 4 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gachte hr Stamer, Gertjan, Aan de opening/ingebruikstelling van de verdubbeling in 1997 zitten negatieve kanten: 1- In 1997 viel definitief het doek voor binnenlands railgoederenvervoer en de politieke ondersteuning van defensie voor baanvak Leeuwarden Harlingen en ook de instandhouding vd voormalige NFLS-infra 2- NS Infrabeheer/Prorail 'verzuimden' tot licentie railgoederenvervoer tussen Leeuwarden en Groningen/Veendam rechtstreeks 3- NS Infra/Prorail berekende dermate exhorbitant hoge kosten voor een totale, integrale verdubbeling en elektrificatie dat helaas slechts voorzien moest worden in een deelverdubbeling die nauwelijks meer treinen toelaat dan de huidige bediening met 2 snel- en 2 stoptreinen. Voor het railgoederenvervoer wenst Fryslan niets te investeren, hetgeen leidde tot de opheffing van de laatste goederentreinverbinding Leeuwarden-Veendam via Zwolle/Amersfoort. Daarom heb ik een Werkgroep Spoor opgericht om zo het railgoederenvervoer in nieuwe vorm weer terug te laten keren, en dan ook vanaf Harlingen-Havens Noord.
Antwoord webmaster:
dit bericht komt niet bij gertjan terecht omdat je niet op ' reageer op deze vraag/ opmerking' hebt geklikt. jammer, misschien kun je hem zelf even een mailtje sturen, zijn mailadres vind je door op zijn naam te klikekn.

overigens gaat mijn site over personenvervoer, dus het oprichten van een werkgroep voor goederenvervoer zal op mijn site niet echt worden bijgehouden.

Gertjan Stamer28 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
NoordNed rijdt alhier per Mei 1998 en de spoorlijn is dubbelsporig gemaakt tussen Veenwouden en Grijpskerk.Nieuwe perrons met boogvormige overkappingen per perron.Dus NS loket in Mei 1998 gesloten en enige jaren leegstand-zomer 2001 gaat de VVV/Stationsrestaurant De Orient hier het gebouw benutten.Kunstwerk geplaatst in plantsoen,houten wielen enz,uitleg te zien als poster in VVV...najaar 2003 sloop oude fietsestallingen en nieuwbouw overkapte nieuwe en in najaar 2004 uitbreiding parkeerplaats naar het oosten toe.
10122 jun 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station in Buitenpost bestaat echt
ac16 jun 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mooiste deel van buitenpost.............

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (25)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (73)
Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 148)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58, 201)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 136)

Stations in de omgeving

Veenklooster- Twijzel (3,6 km)
Visvliet (6,9 km)
Zwaagwesteinde (7,4 km)
Veenwouden (10,7 km)
Grijpskerk (11 km)
Dokkum- Aalsum (12,5 km)
Metslawier (13 km)
Anjum (13,4 km)
Morra- Lioessens (13,8 km)
Zoutkamp (14 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/buitenpost