home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Hilversum Sportpark - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hilversum Sportpark

Telegrafische verkorting: Hvsp;
lijnkmjaar
Hilversum- Lunetten1,1771874
Geopend op1 jun 1886

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

tot 1 feb 1919Amersfoortsche Straatweg
tot 30 mei 1965Soestdijker Straatweg
stationsgebouw (1952-1981)Het vroegere haltegebouw Hilversum Soestdijkerstraatweg werd in 1952 geopend. Om verwarring te voorkomen met station Soestdijk werd de naam in 1965 veranderd in Hilversum Sportpark. Reden voor de nieuwbouw was de verbreding van de zeer drukke straatw...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Soestdijkerstraatweg 33
1213XA Hilversum
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hilversum Sportpark

39 afbeeldingen

27 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1950 (5)
1970 (4)
1980 (2)
1990 (1)
2000 (14)
2010 (13)

Tegenwoordig deels in gebruik als fietsenzaak. Voormalige loketruimte per januari 2003. In december 2003 is de loketruimte grotendeels ontruimd. Alleen het glas en het meubilair in de wachtruimte is nog aanwezig.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (21)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Paul Schneiders25 dec 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Volgens Stationsweb is het station Amersfoortsche Straatweg 1 juni 1886. Ik houd het op 10 juni 1874 toen de Oosterspoorweg geopend werd met als zijtak Hilversum-Utrecht (Lunetten). Gaarne Uw commentaar
Heimen Stoffels23 feb 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Wicher, ik vond nog een foto uit 1935 van dit station (het perron is zichtbaar naast de wachterswoning): https://www.modelbouwvereniginghilversum.nl/hilversum-anno-1935/soestdijkerstraatweg (directe fotolink: https://www.modelbouwvereniginghilversum.nl/images/artikelfotos/soestdijkerstraatweg/stevens.jpg) Zou leuk zijn om hier op te nemen zodat er ook een foto van v��r 1950 op deze stationspagina staat. Tevens kan dan wachterswoning 33 worden toegevoegd aan de informatie bovenaan de pagina. En hier ook nog 2 foto's uit de jaren 50, waarvan eentje een prachtige detailfoto van het loket/haltehuisje vlak voor de sloop: https://zoeken.gooienvechthistorisch.nl/detail.php?nav_id=13-2&id=121011770&index=1 https://zoeken.gooienvechthistorisch.nl/detail.php?nav_id=13-2&id=55253270&index=0
Heimen Stoffels4 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Inmiddels een oude reactie, maar ook in 2011 was het al zo, @Wichor, dat het erg populair geworden was om een windrichting aan te duiden in een stations- of bushaltenaam. Zelfs in zoverre dat het soms niet eens klopt of verwarring oproept. Hier in Almere bijv. heb je de bushaltes Noorderplassen-Zuid en Noorderplassen-Noord, maar volgens de straatnaambordjes in heel dat gedeelte van de wijk bevind je je toch echt in Noorderplassen-West (staat echt onder de straatnamen vermeld). Ik ben het ermee eens dat een naam niet naar een windrichting vernoemd hoeft te worden, ik vind het zelfs maar saai eigenlijk. Maar het is helaas een trend geworden...
R.V.3 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand ook wanneer het perron van H'sum Sportpark tussen de overgangen Soestdijkerstraatweg en Oude Amersfoortseweg verlengd is tot voorbij de 2e gotische boog (vanaf de Oude Amersfoortseweg gerekend)? Het moet ergens eind jaren '80/begin jaren '90 zijn geweest, ongeveer in de tijd dat ook de glazen wachthokjes zijn geplaatst.
Janny Rijnberg28 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
IS ER OOK EEN HOSTEL/HOTEL IN DE BUURT VAN DIT STATION? IK LOOP DE WESTERBORKPAD EN ZOEK EEN OVERNACHTINGSPLAATS, DIT STATION IS NL EINDPUNT VAN EEN ETAPPE.
Antwoord webmaster:
geen idee, moet je toch niet hier zijn. google gewoon op hotel scheveningen, hoe moe tik dat nu weten?
Uberlex20 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station heet Leiden, niet Leiden-Oegstgeest-Leiderdorp-Voorschoten. Ik kom zelf uit de regio en ik heb nog nooit gehoord van een "agglomeratie Leiden". Er komen maar liefst vier Katwijkse stadsbussen in Leiden, maar Leiden beschouwen we ook niet onder "agglomeratie Katwijk", daar horen alleen Noordwijk en Teijlingen bij. Als er al zoiets zou bestaan. Feit is in elk geval dat Leiden zelf geen grote stad is. Het heeft omringende dorpjes nodig om enigszins noemenswaardig te worden.
Antwoord webmaster:
heeft katwijk eigen stadsbussen dan? zijn dat niet gewoon leidse stadsbussen die ook in katwijk komen? als je googlet op katwijk stadsbus lees je dat ze het plan hebben n speciale stadsbus in katwijk te beginnen...
Alex17 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leiden groot? Laat me niet lachen, Zoetermeer is veel groter en dat heeft niet eens een intercitystation. Hilversum heeft tenminste een intercitystation znder op een groot knooppunt te liggen, en Hilversum heeft ook meer stations dan Leiden. Hilversum Centraal lijkt me dus ook meer gerechtvaardigd!
Antwoord webmaster:
op wiki staat:

de directe agglomeratie Leiden met de randgemeenten Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude, telt bijna 200.000 inwoners (op 1 april 2011, bron: CBS). Daarmee is Leiden in Zuid-Holland na Rotterdam en Den Haag de grootste stedelijke agglomeratie en de zesde van Nederland

binnen die agglomeratie vallen dan ook de stations voorschoten en de vink. worden ook bediend door stadsbussen uit leiden.

als je t opde kaart bekijkt is zoetermeer niet groter dan de agglo leiden hoor.

van Brunen12 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leiden heeft ook amper uitstappers, en de uitstappers die er zijn gaan voor de helft linea recta met de bus naar Katwijk, dus die zou je eigenlijk net zo goed als overstappers kunnen zien. Punt is gewoon, Leiden heeft een enorme grootheidswaanzin, en Haarlem, Hilversum, Amersfoort en Schiphol niet, waardoor die geen CS hebben. Leuk detail trouwens: veel treinen geven bij de vier grote steden als bestemming wel xxx Centraal of xxx CS aan, maar bij Leiden niet. :)
Antwoord webmaster:
de stad leiden is toch wel redelijk groot hoor, zal vast wel wat uitstappers kennen. je moet niet te erg chargeren.
coen3 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom heet het station hilversum sportpark er is niet eens een sportpark. Kunnen ze de naam niet veranderen naar hilversum zuid want het ligt in het zuiden van hilversum. Hilversum noord heet toch ook niet hilversum mediapark?
Antwoord webmaster:
laat de gooische atletiekclub het niet horen, natuurlijk is daar een sportpark. het is de laatste tijd alleen wat verkleind, er is een bedrijventerrein op gebouwd. De weg collosseum volgt nog grotendeels de oude contouren van de drafbaan. grappig dat je hilversum noord noemt, want er zijn plannen om die naam te verander in mediapark, en vroeger heette het zelf Hilversum NOS. maar een station hoeft toch niet perse naar de windrichting genoemd te worden? bovendien is het vrij duur om een stationsnaam te veranderen, daarmee zijn tonnen gemoeid.
Victor12 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De halte Amersfoortsche Straatweg is op 1 juni 1886 geopend.
Antwoord webmaster:
ok ik heb het genoteerd
Theo Hermsen20 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
geachte mevr/hr. station Sportpark is dit hetzelfde als station Hilversum Noord ? Gaarne uw antwoord. Bij voorbaat dank.
Antwoord webmaster:
nee, noord ligt op een andere plek. daarom heeft het ook een andere naam.
Jeroen Kooij16 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is geen reden om de naam Sportpark te veranderen, want de drafbaan en enige voetbalvelden zijn weliswaar weg, maar het Sportpark [arch. Dudok] ligt er nog gewoon en nog fraai gerestaureerd bovendien.
Gertjan Stamer16 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sluiting NS-loket per 6 Januari 2003 en staat dan langdurig leeg te zijn...Maart 2005 start verbouwing voor Kiosk Sportpark!!!een verlevendiging van de drukke omgeving. Voorjaar 2006 vervangt men oude fietsenstallinge voor nieuwe fietsklemmen zonder overkapping.
Frido van Orden9 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Arenapark is een bedrijvenpark op de plek van het vroegere sportpark. Dus een naamswijziging heeft wel degelijk zin. Wat zijn overigens die regels over Centraal versus Centrum e.d.? Hilversum speelt in de dienstregeling toch een vergelijkbare rol als Leiden, dat sinds een paar jaar wel Centraal heet? En Almere Centrum heette vroeg Almere CS meen ik.
Antwoord webmaster:
op wikipedia - centraal station staat uitgelegd hoe het werkt. Leiden wilde zijn station CS noemen bij de opening van een nieuw gebouw, (dus vergelijkbaar met wat jij nu voor Hilversum wilt). Op dat moment heeft de NS regels opgesteld wanneer je het een Centraal station noemt en wanneer dat niet mag. Toen is Almere CS omgedoopt in Almere Centrum.
Frido van Orden9 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Wikipedia artikel verduidelijkt e.e.a. maar is toch niet helemaal duidelijk. Waarom worden Breda en Arnhem pas CS na verbouwing? En waarom niet Amersfoort Centraal (dat station behoort vermoedelijk toch wel tot de top zoveel). Haarlem Centraal is trouwens ook leuk, aangezien Haarlem tot de komst van station Spaarnwoude slechts 1 station bezat. De Wikipedia opmerking over 'Hauptbahnhof' klopt ook niet helemaal. In bv Solingen is Solingen Hbf niet veel meer dan een halte aan een lokaalspoorlijn, terwijl Solingen Ohligs het feitelijk belangrijkste station is (een beetje vergelijkbaar met de situatie Ede Centrum / Ede Wageningen). Om de verwarring compleet te maken heet Ohligs sinds het in 2006 ICE stop is Hbf en is het oude Hbf vervangen door 2 nieuwe haltes. De reden achter deze historische rariteit is overigens dat Ohligs vroeger een aparte stad was.
Antwoord webmaster:
Ja ik weet het ook niet precies. maar overstappers zijn geen uitstappers. amersfoort kent veel overstappers, maar weinig uitstappers. je moet het maar bij de ns navragen als je het precies wilt weten. als je wikipedia niet vindt kloppen moet je de opmerking niet bij mij maken, maar zelf het artikel in wikipedia aanpassen, dat kan en mag iedereen doen.
Arjan Krabbenbos30 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Sportpark mag van mij wel omgedoopt worden in Arenapark, daar al jaren lang geen sportpark meer is. Wel zijn er vele scholen in de buurt en kan er beter voor de naam Arenapark worden gekozen. Ook kunnen ze het station Hilversum beter Hilversum Centraal/ Centrum noemen. Dit gebeurde ook in 1989 toen Hiversum NOS in Hilversum Noord werd veranderd. Waarom een station Sportpark laten heten, terwijl dat al jaren het sportpark verdwenen is. Niet echt handig dus.......
Antwoord webmaster:
centraal mag je het niet zomaar noemen daar zijn regels voor. straks haalt waddinxveen het nog in zijn hoofd om hun station waddinxveen centraal te noemen, ter onderscheid van waddinxveen noord. sinds 1999 zijn er regels voor. de naamswijziging van een station kost bovendien wel geld. maar het arenapark is toch een sportpark? sportpark is toch geen naam maar een omschrijving. de volgende keer dat het weer van naam gaat veranderen kun je het station ook weer hernoemen, een beetje onhandig lijkt mij.
Victor Lansink22 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
De reden dat men voor beton gekozen heeft is niet gelegen in het feit dat de Duitsers alle staal gestolen zouden hebben, maar inderdaad, zoals ook al geschreven is, door staalgebrek of beter gezegd: de staalvoorraden moesten voor de oorlogsindustrie beschikbaar blijven. Verder is wél bekend wie de ontwerper van de portalen is: ir. J.L.A. Cuperus. En nu de hamvraag: waarom die vreemde gebogen vorm? Welnu: bij een constructie met betonnen staanders en liggers was men bang voor breuk bij verzakking van 1 van de staanders. Bij deze toepassing met twee gebogen spanten is een scharnierconsructie toegepast in de top van de portalen. Meer over deze portalen vind je in Spoor- en Tramwegen, jrg. 1942.
Jan Willem van Soomeren19 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze bogen zijn tijdens oorlogen nog gebouwd. Maar omdat de Duitser het gehele voorraden van Dienst Weg en Werken hadden bestolen kon dit niet met staal gebeuren maar met beton. Zodat de de electricificatie van het Baanvak Blauwkapel - Hilversum kon worden afgerond in 1942. Ook Utrecht - Amersfoort kwam in gereed in 1942 in de oorlog werd tot 1942 nog gewoon gewerkt aan moderniseringen. Toen voorraden steeds meer en meer in beslag werd genomen is lag vanaf 1942 alles stil. De electricificatie van Nijmegen - Venlo - Roermond is in 1942 definitief gestopt en is na de oorlog nooit meer opgepakt. De NS had haar pioriteiten in de oorlog en ook daarna meer op de Randstad gericht. Vandaar dat rondom Amersfoort, Amsterdam, Hilversum en Utrecht zoveel mogelijk alles moest doorgaan. Daarom werd maar voor beton gekozen. Ook na de oorlog werd beton gebruikt bij de electricificatie in Groningen, Friesland, Veluwe , Twente en een aantal lijnen in het Zuiden. Werd beton gebruikt omdat staal voorraad nog niet geheel op peil waas.
Jeroen Huijsinga18 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
De bovenleidingportalen tussen Hilversum en Utrecht zijn een bijzondere uitzondering op het Nederlandse spoornet. Net voor de oorlog is besloten het traject te electrificeren. De uitvoering is in de oorlog ter hand genomen. Door staalgebrek is voor een betonnen oplossing gekozen. Wie het portaal heeft ontworpen is helaas niet bekend. Doordat het beton niet is voorgespannen, is het uiterst duurzaam. Betonrot komt nauwelijks voor. Heel mooi is ook de oplossing bij een breder portaal. Tussen twee standaard bogen is eenvoudig een horizontaal balkje geplaatst. De portalen zijn een Rijksmonument!
Björn Lammers14 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik meen dat de "boogjes" van beton gemaakt zijn vanwege een tekort aan staal vlak na de oorlog. Het wordt nu beschouwd als een bijzonderheid en ze zullen daarom waarschijnlijk ook niet snel vervangen worden door de "normale" bovenleidingpalen. Een paar jaar terug zijn er bij een aanrijding een aantal palen vernield die daarna weer teruggebouwd zijn.
r.5 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom zijn op dit traject van die rare palen om de stroomdraden omhoog te houden?
Antwoord webmaster:
geen idee. iemand?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (1)
Vertrekstaat 1929 (43)
Vertrekstaat 1940 (34)
Vertrekstaat 1957 (82)
Vertrekstaat 1971 (147)

Nieuws

ProRail brengt kunstwerk aan op station Hilversum Sportpark (17 apr 2008)
Turkse hapjeskiosk fleurt station Hilversum Sportpark op (29 mrt 2005)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 126)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 29, 58, 169)

Stations in de omgeving

Hilversum (1,1 km)
Zwarte Weg (Hilversum- Baarn) (2,3 km)
Hilversum Mediapark (2,6 km)
Kraailooschenweg (3,5 km)
Hollandsche Rading (4,3 km)
Grintweg Bussum-Hilversum (4,9 km)
Bussum Zuid (5,7 km)
Maartensdijk (6,4 km)
Baarn Buurtstation (6,5 km)
Baarn (6,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hilversumsportpark