lijn | km | jaar |
---|---|---|
Amsterdam- Rotterdam | 48,4 | 1843 |
Geopend op | 1 jan 1906 | |
Gesloten op | 15 mei 1928 | |
Heropend op | 2 jun 1985 |
treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland
stationsgebouw I (1892-1992) | Wachterswoning |
stationsgebouw II (1985-1992) | |
stationsgebouw III (1995) | bouw van onderdoorgang en spoorverdubbeling vroegen om nieuw gebouw. Twee vrij hooggelegen eilandperrons. 40 meter overkapping. Doorgetrokken over onderdoorgangen. Plaatskaartenkantoor bij tunnel architect: Th.J.B. Fikkers |
adres: |
A.Tinneplein 300 2331AZ Leiden |
kaartje van de omgeving |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vink
1990 (3) |
2000 (19) |
2010 (16) |
Viersporig station van Leiden Centraal t/m Den Haag Mariahoeve vanaf eind 1996. Eerder stopplaats op dezelfde plaats bij aanleg van de lijn. Het station ligt op een gemeentegrens: de sporen richting Den Haag liggen op het grondgebied van de gemeente Leiden, die naar Leiden in de gemeente Voorschoten. Dit is ook de reden waarom dit het enige station van Nederland is dat niet (ook) de woonplaatsnaam draagt.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Maarten Verrips | 17 aug 2017 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast | |
Mijn vader, geboren in Voorschoten in 1933, vertelde altijd dat station Voorschoten in de oorlog is gebombardeerd. De Vink bestond tijdens de bezettingsjaren inderdaad niet meer. | ||
sylvia kreuse | 16 nov 2013 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Is het gebouw van de voormalige loketten te huur? En is daar een bestemmings plan van? Zou toch heerlijk zijn als je daar een koffie kan halen. | ||
Antwoord webmaster: | ||
geen idee, ik heb beroepsmatig niets met het spoor te maken. moet je bij www.nsstations.nl zijn volgens mij | ||
H M Haarmans | 11 jul 2012 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Is station De Vink op 6 februari 1945 gebombardeerd ? | ||
Antwoord webmaster: | ||
geen idee, misshien weet een andere bezoeker het. lijk me trouwens sterk want dat station bestond niet in de oorlog. | ||
Gertjan Stamer | 18 mei 2011 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Mei 2011 wordt fietsenstalling aan Leidse zijde(nabij vml loketgebouw)flink uitgebreid,idem uitbreiding aan Voorschotense zijde nabij parkeerplaatsen voor auto's. | ||
stefan | 24 apr 2011 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
warom is er geen plattegrond te zien opdeze website? | ||
Antwoord webmaster: | ||
omdat ik die niet heb. moet ik ze van ieder station gaan tekenen? op de site van de ns staan een paar plattegronden die heb ik overgenomen, maar dat geldt niet voor ieder station | ||
Gertjan Stamer | 9 nov 2009 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
In Mei 2001 start bouw van overdekte fietsenstallingen incl. klemmen en kluizen aan beide zijdes van de viersporige spoorlijn,gereed in herfst van 2001.Het NS loket sluit haar deuren miv 1 Januari 2003.December 2003 sloop sterk vervuilde kuipstoelen voor de welbekende zwarte stalen banken,de deuren van die wachtruimtes liggen er al jaren uit!!!In November 2005 sloop linkerdeel loketwand in het gebouw tbv Match Force.Nieuwe parkeerplaatsen achter oude parkeerplaatsen aan zijde van Voorschoten,ook dus onder de hoogspanningsleidingen(net als in Voorschoten en Mariahoeve).Er was ooit een busbaan onder het spoor,in December 2005 opgeheven dmv rod/witte palen in wegdek en dus een dankbaar crosscircuit e.d.In April worden de blauwe wachtruimtes wit geschilderd,van de oorspronkelijke kleurstelling is dan nog maar weinig over,tegels zijn smerig/vervuild,2006 dus. |