Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Vlissingen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Vlissingen

Telegrafische verkorting: Vs
lijnkmjaar
Roosendaal- Vlissingen74,331873
Geopend op 1 sep 1873

treinstation in gebruik
Provincie: zeeland

stationsgebouw I (1872-1892)laag langgerektr gebouw met ruimte voor douane
stationsgebouw II (1892-1944)Het in 1944 gebombardeerde havenstation was bedoeld zowel voor het lokale verkeer als voor het verkeer naar Engeland. De maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen ontwierp de plattegrond die goedgekeurd werd door de regering. Schill en Haverk...lees verder
architect: D.H. Haverkamp
stationsgebouw III (1950)Toen in de oorlogsjaren het oude station zeer zwaar werd beschadigd en het middelste gedeelte volledig werd verwoest, moesten plannen worden gemaakt voor de herbouw van een nieuw station. Het nieuwe station is veel kleiner en lager geworden dan het o...lees verder
architect: S. van Ravesteyn

adres: 

Stationsplein 3
4382NN Vlissingen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vlissingen

118 afbeeldingen

77 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 okt 2020 zijn omrand.

1880 (2)
1900 (3)
1910 (3)
1920 (1)
1930 (3)
1940 (26)
1950 (17)
1960 (6)
1970 (5)
1980 (2)
1990 (2)
2000 (20)
2010 (23)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
JJ. Schijf30 okt 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
In mijn familie is er de overlevering dat een grootvader Schijf twee keer aan dit station heeft gebouwd. Een keer bij de nieuwbouw en een keer bij herstel nadat een trein niet kon remmen en in de stationshal terecht kwam. Toen ik in 1967naar de zeevaartschool in Vlissingen ging zei mijn moeder dat ik maar moest opletten omdat de trein sindsdien tussen Middelburg en Vlissingen de remmen zou testen.
Antwoord webmaster:
Wat een leuk verhaal!
R.Beijer7 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben opzoek naar tekeningen of resten van perron 2-3 zou deze op schaal H0 na willen bouwen. Zijn die er? M vr Groet, Rob
Antwoord webmaster:
Misscheij bij Het Utrechts Archief. Zij hebben het ns archief
ova19 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik had een vraag erwaren 2 stations in vlissingen een station ontbreekt dat van de edisonweg ik weet niet of je ook dat station wil het stond naast het kanaal.het gebouw is gesloopt rond 1932-1934
Antwoord webmaster:
nee hoor dat ontbreekt niet. dat was station vlissingen stad. het gebouw heeft er nog langer gestaan, want het is in de oorlog nog beschadigd geraakt de restanten zijn mogelijk pas in 1950 afgebroken.
Gertjan Stamer29 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar 2011 forse uitbreiding Stationskiosk-men verbouwt fors en neemt oude plek NS-loket in en het raam van die vml loketten weer terug,aan pleinzijde nu een zithoek gemaakt en de bar nodigt uit tot gezellig zitten,forse uitbreiding assortiment.Tevens extra deur aan perronzijde.Op naar de nieuwe treintijden(?)2x Intercity per uur naar Oude Lijn via Haarlem, stoptrein verdwijnt hier want de IC bedient ook de kleinere stations.Ingaande medio December 2011.
W. Kruit1 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor wat betreft het antwoord van de webmaster: Het verplaatsen van het station in noordelijke richting, dichter bij Vlissingen-Souburg, heeft voor de treinreiziger naar de stad Vlissingen geen enkele meerwaarde. Als er al gelopen wordt naar de binnenstad is de snelste (en mooiste!) route over de sluizen en buitenlangs de zeedijk. Maar dat is alleen interessant voor toeristen; de reguliere reizigers naar de stad gaan gewoon met de bus, de Vlissingers zelf nemen de auto of fiets. Linksom of rechtsom ligt de stad gewoon te ver van het station af om dagelijks lopend af te leggen. Alleen de leerlingen van de scholen aan de Prins Hendrikweg zouden er een theoretisch voordeel bij hebben, maar ook zij gaan meestal met de bus of pakken de fiets... Met een overstaptijd van krap tien minuten van de stoptrein op de dienstboot, is een kilometer lopen uiteraard geen optie, zeker niet met een uurverbinding....
Antwoord webmaster:
ik ben ter plaatse niet bekend, dus daar moet je niet teveel op uit doen. aan het huidige spoor is inderdaad geen logischer plek te vinden. vroeger had je station vlissingen stad, dat lag ongeveer op de plek van de hogeschool. nu maakt het spoor een rare bocht van de stad weg. Maar als er nu 10 minuten tussen zit is de veerdienst toch op de treindienst afgestemd, als het station wordt verplaatst, met een langere looproute kun je toch de veerdiensttijden wat op schuiven, dat hoeft niet op 10 minuten te blijven natuurlijk.
Gertjan Stamer31 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het GWK in de hal sluit per 27 December 2001....per 1 Januari 2002 sluit het NS Internationaal-loket en enkele maanden later is deze ruimte omgebouwd tot Stationskiosk.Men sloopt alle bouwsels in de hal(GWK enz)en NS loket sluit in Juni 2004 en staat jaren leeg en pas in 2008 CSU(schoonmakersfirma)ruimte. Lege hal die weinig uitstraalt...brasserie wordt in Juni 2004 visrestaurant en terras blijft gelukkig in tact.
Arjan Krabbenbos19 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van Vlissingen is een typisch jaren 50- kopstation. Er waren nog niet zo lang geleden om het station te verplaatsen dichterbij de stad, maar daar is gelukkig van afgezien. Aangezien het gebouw grenst aan het voetveer naar Breskens lijkt me dat ook onlogisch om dit fraaie bouwwerk te verlaten. Er zijn al veel te veel oude sations verdwenen en vervangen door een afgrijzelijk glazen abri of een mislukt modern bouwsel.Ooit kende Vlissingen ook boottreinen naar Duitsland, zoals dat ook in Hoek van Holland was tot 1993. Alleen boten naar Engeland vertrekken al jaren niet meer uit de Zeeuwse stad, wat in Hoek van Holland nog steeds wel het geval is.
Antwoord webmaster:
maar ik kan me voorstellen dat er in vlissingen meer te doen is dan alleen het voetveer naar breskens. vroeger toen dat veer nog wat voorstelde was het wel logischer om daar te eindigen, maar nu ligt het toch wat onlogisch voor de stad. die paar reizigers die het voetveer naar zeeuwsch vlaanderen moeten hebben kunnen wel een kilometer lopen, toch?
mevr. A. van den Bosch20 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte mijnheer, Van mijn moeder heb ik begrepen dat mijn grootvader dhr. J. Meesterburrie betrokken is geweest als aannemer bij de bouw van het stationsgebouw te Vlissingen. Hij woonde daar in 1896. Mijn grootvader is geboren te Someren 7 maart 1861. met vr. Groet A. van den Bosch

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
De Zeeuwse spoorlijn
De geschiedenis van de Zeeuwse spoorlijn, inclusief de vroegere trams op Zuid-Beveland. Informatie over Zeeuwse NS-stations en haltes, inclusief foto's van verleden en heden.
Vertrekstaat 1891 (5)
Vertrekstaat 1911 (15)
Vertrekstaat 1929 (15)
Vertrekstaat 1940 (6)
Vertrekstaat 1957 (22)
Vertrekstaat 1971 (39)
Personeel op dit station

Nieuws

Veroordeeld voor het hebben doen ontstaan van gevaar voor een trein (15 sep 1879)
Station in Vlissingen blijft op zelfde plek (18 okt 2007)
Status jong monument stemt niet vrolijk (14 okt 2007)
NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)
Regio en NS steggelen over alternatieven voor sluiting stations Zeeuwse lijn (23 jun 2006)

Ouder nieuws over Vlissingen

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 23)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 135)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 122)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 85, 182)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 26-29, 53-54)

Stations in de omgeving

Vlissingen Stad (900 m)
Oost Souburg (1,2 km)
Vlissingen- Souburg (2,1 km)
Middelburg (5,7 km)
Arnemuiden (8,1 km)
Borssele (10 km)
Nieuwdorp (10,3 km)
Borssele Steiger (10,9 km)
's Heerenhoek (11,4 km)
Lewedorp (12,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/vlissingen