Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Utrecht Maliebaan - foto's en omschrijving op stationsweb

station Utrecht Maliebaan

Telegrafische verkorting: Utm
lijnkmjaar
Hilversum- Lunetten16,481874 - 1939
Geopend op 10 jun 1874
Gesloten op 15 okt 1939

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1874)Groot inwendig fraai afgewerkt station. Hoog middendeel en twee lage vleugels. architect: A.L. van Gendt

adres: 

Maliebaanstation 18
3581XW Utrecht
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
28 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Utrecht Maliebaan

62 afbeeldingen

Sorteer de afbeeldingen op jaartal
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 3 jan 2021 zijn omrand.

cijfer 10 (1)
cijfer 9 (4)
cijfer 8 (11)
cijfer 7 (5)
cijfer 6 (4)
cijfer 5 (4)
cijfer 4 (6)
cijfer 3 (3)
cijfer 2 (2)
cijfer 1 (2)
cijfer 0 (1)
20 afbeeldingen hebben nog geen waardering gekregen.

Het Spoorwegmuseum is gevestigd in het 125 jaar oude Maliebaanstation. Het Maliebaanstation is in 1874 gebouwd door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij en heeft tot en met 1939 als echt station dienst gedaan. Vanaf 1940 wordt het station alleen nog als rangeer- en goederenstation gebruikt. Na de oorlog komt het er enige jaren verlaten bij te liggen. In 1954 krijgt de Stichting Nederlandsch Spoorwegmuseum het station toegewezen als vaste locatie voor het vertonen van haar collectie.

Van station naar museum tot station

Geschiedenis van het Maliebaanstation

1874 Tweede spoorverbinding van Utrecht naar Amsterdam

Utrecht krijgt in 1874 een tweede spoorverbinding met Amsterdam, als de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de Oosterspoorweg van Utrecht over Hilversum naar de hoofdstad opent. Met de nieuwe lijn wil de maatschappij, geheel in de geest van de tijd, de Nederlandsche Rijn Spoorwegmaatschappij beconcurreren. De HSM laat een indrukwekkend station optrekken. De architect is vermoedelijk A.L. van Gendt, die later betrokken raakt bij de bouw van Amsterdam CS. Op 10 juni 1874 wordt het monumentale station geopend. Voor ruim 200.000 toenmalige guldens wordt een neo-classicistisch gebouw met een hoog middendeel en twee lage vleugels neergezet. De totale breedte van het gebouw is ruim 85 meter. In de grote en hoge hal zijn de loketten voor de plaatsbewijzen en het telegraafkantoor geplaatst. Er tegenover bevindt zich de garderobe. In de linkervleugel zijn de restauratiezaal met keuken en de wachtkamer 3e klasse ondergebracht. In de rechtervleugel bevinden zich opslagruimten voor bagage en goederen.

1885 Opening halte Biltstraat maakt Maliebaanstation overbodig

De eerste tien jaar gaat het goed. Maar als in 1885 een halte op de nabijgelegen Biltstraat wordt geopend, is dat het begin van het einde. Zeker als in 1892 de halte Biltstraat een echt station wordt, gaat het snel bergafwaarts. Op de perrons van het Maliebaanstation is het doorgaans stil.

1921 verder bergafwaarts door directe verbinding Utrecht-Hilversum

Een volgende zware klap krijgt het station als in 1921 een directe verbinding tussen Utrecht CS en Hilversum tot stand komt. In 1939 worden zowel het Maliebaanstation als het station aan de Biltstraat gesloten. Het Maliebaanstation doet nog een jaar dienst als bureau voor gevonden voorwerpen. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog komt het leeg te staan.

1953 Nieuw leven voor Spoorwegmuseum én Maliebaanstation

In 1953 krijgt het gebouw na een ingrijpende verbouwing een museale bestemming: het Nederlands Spoorwegmuseum, dat dan al jaren een zwervend bestaan leidt, wordt blijvend in het Maliebaanstation gehuisvest. Na enkele tussentijdse aanpassingen en een grote verbouwing in 1989 zal het Maliebaanstation thans opnieuw (van binnen) een metamorfose ondergaan.

2004 Maliebaanstation in oude luister hersteld

Het Maliebaanstation, dat een rijks- en een gemeente monument is, zal van binnen geheel worden gerestaureerd. De oorspronkelijke ruimtes, zoals de wachtkamers en de eetzaal, zullen terugkeren. Ook uiterlijk, zal waar mogelijk, teruggekeerd worden naar het bouwjaar 1874, inclusief de stationsklok boven de ingang. Daarnaast zal in het station de gerestaureerde koninklijke wachtkamer van het station Den Haag Staatsspoor worden opgenomen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (20)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jos Hollanders31 aug 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
ik zoek info wanneer het station Maliebaan werd gebruikt om als Bedevaarttrein naar Lourdes te vertrekken. Ik ben in 1942 in de Hugo de Grootstraat geboren en kan mij herinneren dat die er plaats vonden. Alleen weet ik niet meer in welk jaar dat was. Ik denk zelf omstreeks 1950.
Fred Mazurel11 jul 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie kan mij helpen aan het gewijzigde sporenplan van Utrecht Maliebaan. Een simpel printje op A-4 formaat is voldoende printen vanaf www.sporenplan.nl lukt mij niet! Dank voor de moeite en medewerking.
Heimen Stoffels11 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ze rijden tegenwoordig met heuse SLT's. Tenminste, in de afgelopen 2 maanden ben ik een aantal keer in/door Utrecht gekomen en elke keer stond er een SLT naar Maliebaan klaar en zelfs de displays op en in de SLT's geven keurig 'Utrecht Maliebaan' aan.
Antwoord webmaster:
is oo kniet zo moeilijk met digitale displays
robert2 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
kunnen ze weer geen plan-v laten rijden van utrecht c naar maliebaan vv
Antwoord webmaster:
geen idee, mijn site gaat over stations, niet over treinen.
Dick Blokker17 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vlak na de oorlog stond nog een goederentrein met met bewapening tegen vliegtuigen op station Maliebaan, zie "Het spoorwegbedr. in oorlogstijd 1939-45,van ing.C. Huurman, waarin 2 foto's opgenomen op 27.08.45, afgedrukt blz. 299. Maliebaan werd destijds vaak gebruik voor doorvoer van Wehrmacht materiaal
Vissers17 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De Weteringseweg heet in het echt de Waterlinieweg ;-)
Antwoord webmaster:
dank, maar ach, dit bericht hoort toch niet echt op deze site thuis. bovendien is het al verouderd, de treinen lopen nu al weer anders toch?
annet kuiper19 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie besloot tijdens de 2de wereldoorlog dat het station dat al gesloten was voor personenvervoer, weer opengesteld moest worden om joden op transport te zetten?
Antwoord webmaster:
weet ik niet. weet het niod dat niet?
Jan2 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn er oude foto's overgebleven van de staionskapper? ik heb gehgoord dat er regelmatig ééntje rondloopt. En is dit een acteur of scheert hij echt ambachtelijk?
Antwoord webmaster:
ik weet het allemaal niet, ik fotografeer alleen stations, heb niets met het spoorwegmuseum te doen. misschien kun je het ze zelf vragen. maar ik denk dat het gewoon een acteur is hoor.
Axel Niemeijer30 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een nog levende tante die als 18-jarig meisje van school werd geplukt om in mei 1940 gewonde Nederlandse soldaten op de vangen die aankwamen op hat Maliebaanstation. Zij had net haar Rode Kruisspeldje en moest daarom hulp direct verlenen. Mijn tante daarvoor later onderscheiden. Vraag is nu: is er nog iets terug te vinden over die meidagen van 1940 rond die gebeurtenissen op het Maliebaanstation? Graag hierover uw bericht of doorverwijzing. Vast dank. Axel Niemeijer te Utrecht.
Antwoord webmaster:
ik weet er zelf niets van, misschien dat iemand anders er hier iets van weet en iets over kan schrijven. je zou het ook bij het utrechts archief kunnen proberen (www.hetutrechtsarchief.nl). Zij hebben het ns archief in huis.
Gertjan Stamer2 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1999 viert men het 125-jarig jubileum vh stationsgebouw,leuk om te vermelden dat er toen nog 1 boom(plataan)aan linkerzijde vanaf straatzijde stond die er in 1874 is geplant bij bouw station...alle andere bomen zijn jonger van levensduur.70 miljoen gulden wordt door oa NS geinvesteerd voor totale opknapbeurt...pas in najaar (eerste weekend September) verhuizing van alle oude treinen naar loodsen in Amersfoort en Blerick.Weekend van 6/7 Juli 2002-feest mbt 75 jarig bestaan blokkendozen...Verjaardag-express,dan een pendeldienst via Lunetten naar/van Utrecht Centraal.Tevens dus viering 75 jaar Spoorwegmuseum.
nanderv18 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
@L.J. Wassenaar: De trein naar het spoorwegmuseum rijdt voortaan via Driebergen-Zeist en alleen op zaterdag en in vakanties. Dit moet nu, omdat lunetten verbouwd is, en alleen nog de boog vanuit de lijn naar arnhem is behouden.
nanderv16 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De makkelijkste manier om te zien of het een Mat-54 (hondenkop) of een Mat 64 (apenkop) is is: kijk naar de pantograaf (dat ding wat tegen de bovenleiding aan zit). Als hij 2-benig is is het een Mat-54, is hij 1-benig dan is het een Mat-64
Antwoord webmaster:
heeft het ook niet met de plaatsing te maken. hij zat bij hondenkop direct boven de cabine, bij een apenkop in het midden van het stel. kon het vroeger altijd zien als de trein aankwam, vond de hondenkoppen altijd veel leuker omdat je daar de deuren al open kon doen voor de trein stil stond.
Fabian Jonas15 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
er bestaan nog maar twee treinstellen mat 54(hondekop)N.L de 766 (een viertje) en de 386 een tweetje. de pendel naar het nsm wordt momenteel door ee sgm tweeje gereden.
L.J. Wassenaar24 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mat '54 werd aangeduid als hondekop. Mat '64 als apekop. De trein van (Utrecht Maliebaan) rijdt naar Utrecht Lunetten Aansluiting en moet daar kopmaken. Utrecht Lunetten (station) doet deze niet aan! Van daar uit rijdt deze naar Utrecht Centraal Station.
Chris van den Berg14 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De treinen vanuit Utrecht CS Rijden tot net even na de brug van de Weteringsweg, via een middenspoor maken ze kop en rijdt de trein over de kruiswissel met het traject van Utrecht CS-Bunnik heen. En meestal doen ze dit met de (2 gekoppelde) CityPendel(s)
milco27 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
koen: die gele treinen zijn apekoppen. geen hondekoppen.
koen23 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
meestal rijden ze er met hondekoppen, maar toen ik er was reden ze er met een vernieuwde sprinter!!!
milco20 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben donderdag 18 okt. naar spoorwegmuseum geweest! wel met de auto. maar het is er heel erg leuk. de trein van utrecht cs naar maliebaan wordt gereden door een apekop ( gele trein emt blauwe diagonale strepen.) die gele zijn dus de apekoppen en de groene treinen ervan zijn de echte hondekoppen. dus een plan T, plan V, mat 64 zijn van die gele treinen met blauwe schuine strepen en zijn dus geen hondekioppen maar apekoppen. (hier kwam ik ook pas in het spoorwegmuseum achter toen er uitleg werd gegeven over een groene hondekop!!)
milco9 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoe rijdt de trein van utrecht maliebaan naar utrecht cs. er namelijk geen spoor dat in 1x van maliebaan naar cs gaat. dan moet de trein toch even in de richting lunetten station. weet u hoe de trein dan rijdt terwijl er geen rechtstreeks spoor is.
Antwoord webmaster:
ja hij maakt kop in de richting van lunetten. waar precies weet ik niet. stap een keer in zou ik zeggen, en neem de proef op de som.
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
rijden ze het traject utrecht maliebaan - utrecht cs met echte ns-treinen zoals hondekoptreinen en dubbeldekkers enzo of rijden ze nog met stoomlocs
Antwoord webmaster:
gewone ns treinen, meestal een hondekop dacht ik.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Spoorwegmuseum
De website van het Nederlands Spoorwegmuseum in het voormalig station Utrecht Maliebaan.
Vertrekstaat 1891 (17)
Vertrekstaat 1911 (30)
Vertrekstaat 1929 (13)
Personeel op dit station

Nieuws

Spoorwegmuseum zoekt het in decor (3 jun 2005)
Oude decoraties in Spoorwegmuseum (1 okt 2004)
Spoormuseum wordt weer station uit 1874 : NS geven 70 miljoen gulden voor visuele hoogstandjes en treinthemawerelden (11 apr 2001)
Laatste dag voor spoorwegmuseum (6 sep 2003)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 133)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 42)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 41)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 146)

Stations in de omgeving

Jeremiebrug (1,1 km)
Utrecht SS (1,3 km)
Utrecht Centraal (1,5 km)
Lunetten (1,6 km)
Utrecht Buurtstation (1,8 km)
Utrecht Biltstraat (1,8 km)
Vechtbrug (2,3 km)
Meerveldscheweg (2,4 km)
Amsterdamsche Straatweg (2,4 km)
Utrecht Overvecht (2,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/utrechtmaliebaan