Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Kerkrade West - foto's en omschrijving op stationsweb

station Kerkrade West

Telegrafische verkorting: Sph
lijnkmjaar
Landgraaf- Simpelveld8,2131949 - 1988
Geopend op 15 mei 1949
Gesloten op 29 mei 1988

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1933-1993)strakke lijnen en een plat dak zonder versiering architect: S. van Ravesteyn

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kerkrade West

25 afbeeldingen

22 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1930 (1)
1950 (3)
1960 (2)
1970 (6)
1980 (5)
1990 (3)
2000 (2)
2010 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Marco23 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, mijn opmerking hoort bij de halte Spekholzerheide.
Antwoord webmaster:
ja dat is hetzelfde als kerkrade west
Marco19 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opvallend is dat de overweg ten oosten van de halte nog dezelfde breedte heeft als in de tijd van het goederenemplacement. Toen liepen er meerdere sporen over de overweg. Ik zal er een foto van sturen.
Antwoord webmaster:
oh leuk zo'n anachronisme, een hele brede overweg waar dan maar een spoortje loopt.
kees rouw15 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij zijn bezig met een boek over architect Van Ravesteyn en komen tegeneen ontwerp voor een rond waterreservoir in, Spekholzerheide nagenoeg dezelfde als in Simpelveld. Is het iemand bekend of dat ook is gebouwd? Kees Rouw keesrouw@tiscali.nl
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, maar wellicht iemand van de bezoekers hier?
Gertjan Stamer25 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 15 Juni 1934 is deze dubbelsporiege lijn door NS geopend voor goederenvervoer,geen reizigersvervoer...dus gebouw ongebruikt.Ontwerp van architect Schelling.Opening voor reizigers op 15 Mei 1949,het noorderlijke spoor is al gesloopt op last van de Duitse bezetter.Gebouw heeft wel wat schade opgelopen aan die oorlog.Sluiting van kolenmijn doet NS ook het goederenvervoer maar sluiten;per 1 December 1969...en het wordt stil op het grootse emplacement...per 31 Mei 1970 wordt Spekholzerheide Kerkrade West genoemd,dit na een gemeentelijke herindeling.In 1976 worden vrijwel alle goederensporen door NS gesloopt.Sluiting voor reizigers per 29 Mei 1988.In 1992 start de ZLSM alhier met haar treinen...helaas is in 1996 stationsgebouw dan al gesloopt! Een droevig troosteloos perron blijft er over-misschien alsnog geopend als Avantis-lijn hier nabij gaat aftakken?
Antwoord webmaster:
ik blijf het zeggen, bezetter gelaste geen opbraken, maar de spoorwegen werd verzocht rails te leveren, ze hadden niet genoeg in voorraad om dat tekunnen, en daarom besloten de nederlandse spoorwegen diverse trajecten op te breken.
Bert Senden21 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Spekholzerheide. Hier had de Willem Sophia aansluiting op de spoorlijn die van de Domaniale mijn af kwam. Met het bouwen van de Miljoenenlijn werd het kolenspoor vervangen en werd te spekholzerheide een groot emplacement aangelegd. De kolentreinen die anders doorgingen naar station Simpelveld werden nu in Spekholzerheide aan NS overgedragen. De meeste goederentreinen vertrokken richting Heerlen om verder door te rijden naar Susteren. Voorheen gingen deze via Simpelveld naar Maastricht of naar Duitsland. De rangeeractiviteiten in Simpelveld werden toen een heel stuk minder. Met het sluiten van de mijnen kwam begin jaren zeventig aan de rangeeractiviteiten in Spekholzerheide een einde. Het emplacement werd al vlug overgeleverd aan de natuur. Toen ook het personen vervoer werd gestaakt ging de toestand van het station zienderogen achteruit. Door toedoen van de gemeente Kerkrade werd het station in 1996 gesloopt. Op dit moment is het een troosteloze halte plaats voor de treinen van de ZLSM.Vermeldens waard is wel dat het voorsein van Spekholzerheide aan de zijde Simpelveld een sein was naar amerikaans voorbeeld. Dit sein was afkomstig van de eerste automatische blokbeveiliging in Nederland. Door de lange afstand van het station naar het sein werd gekozen voor elektrische bediening. Momenteel wordt het sein bewaard door de ZLSM in Simpelveld. Groeten Bert Senden
P. Meijer30 jan 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
De door mij gemaakte opmerking van destijds is op de site zelf reeds gecorrigeerd; derhalve kan deze opmerking worden verwijderd. Bovendien is mijn emailadres gewijzigd; berichten naar het oude adres komen niet (meer) bij mij aan.
Antwoord webmaster:
oude opmerkingen laat ik altijd staan, dan kan ik zien waar ik de gegevens vandaan heb.
P. Meijer10 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
De sluitingsdatum van dit station qua reizigersexploitatie (Kerkrade-West) lag in 1988. Dit is dus 1 jaar later dan op de site wordt vermeld!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1957 (38)
Vertrekstaat 1971 (54)

Nieuws

Trein Avantislijn rijdt in 2016 (24 aug 2011)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 132)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 274)

Stations in de omgeving

Kerkrade Centrum (2,5 km)
Heerlen De Kissel (2,6 km)
Avantis (3 km)
Chevremont (3,5 km)
Bocholtz (4,2 km)
Simpelveld (4,2 km)
Eygelshoven (4,2 km)
Landgraaf (4,7 km)
Haanrade (5 km)
Rolduc Lokaal (5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/spekholzerheide