of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Rotterdam Wilgenplas - foto's en omschrijving op stationsweb

station Rotterdam Wilgenplas

oude namen voor dit station:
voor 22 mei 1955: Wilgenplas

Telegrafische verkorting: Rtwp
lijnkmjaar
Rotterdam hofplein- Den Haag HS4.2941908 - 2006
Geopend op22 mei 1932

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

houten haltegebouwtjes (1932-1965)
stationsgebouw (1965)Type standaard Douma standaardstationsgebouw. Baksteenschijf aan straatzijde door lokale kunstenaar. Dit gebouw is wat kleiner dan de andere van dit type. Ook het kunstwerk ontbreekt. architect: C. Douma

adres: 

Edelweisslaan 16
Rotterdam
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rotterdam Wilgenplas

36 afbeeldingen

17 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 mei 2012 zijn omrand.

1960 (6)
1970 (2)
1990 (2)
2000 (8)
2010 (15)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Henk van Delft19 apr 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
zocht enige tijd terug vergeefs naar Daan Eisma - in grijs verleden ge?migreerd naar Australi?. begrijp niet goed hoe de reactie bij u terecht is gekomen. Hoe dan ook - bedankt. mvg Henk van Delft
Daan Eisma 10 okt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo Henk, ja ik ben er nog. Zie uit naar je reactie. Email. deisma@bigpond.com Groetend. Daan s olist Dixy Trio
Jordi3 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoi! Dat gebouwtje wat er nu staat is toch geen standaard Douma? Goetjes, Jordi
Antwoord webmaster:
niet helemaal standaard, maar er wel sterk aan verwant, het is iets kleiner van uitvoering
Peter v Oossanen13 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Ben net geweest, is nog steeds aanwezig, het leuke is dat dit station groter bedoeld was wegens hoofdingang van vliegveld 16-hoven.(en gebruik voor openlucht zwemplas Wilgenplas) Echter is die aan de andere zijde gebouwd. Dit verklaard ook de grote brede betonnen trap. Grt, Peter v Oossanen
Antwoord webmaster:
wat leuk, heb je nog foto's gemaakt?
henkvandelft12 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo. Oud-collega (1932) en muziekvriend van Daan vraagt zich af of Daan nog in leven is resp. op enigerlei wijze digitaal bereikbaar.
Antwoord webmaster:
daan heeft bij mijn site geen mailadres achtergelaten, dus dit bericht komt niet bij hem aan.
Heimen Stoffels25 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sluitingsdatum 2006 klopt niet; moet 12 mei 2010 zijn.
Antwoord webmaster:
jawel dat klopt wel, want na 2006 is de lijn in gebruik geweest als metrolijn, en niet meer als spoorlijn. metrolijnen beschrijf ik niet op mijn site, anders moet ik ook de halte blijdorp opnemen, en sla de treinen straks doorrijden alle haltes naar spijkenisse, dat ga ik niet doen, vind ik niet interessant.
Arjan Krabbenbos27 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot op heden staan stationsgebouw en fietsenstalling nog overeind, maar de nieuwe opvolger de halte Meijersplein wordt ook nog steeds afgewerkt(fiets/voetpaden) en is aan de kant luchthaven nog niet af. Misschien wordt er na voltooiing van deze nieuwe stopplaats alles afgebroken bij de voormalige halteplaats Wilgenplas. Perrons Wilgenplas zijn beiden verdwenen.....
Gertjan Stamer15 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het loketgebouwtje staat er nog steeds,het parkeerterrein is er nog steeds,de overkapte klemmen ne kluizen staan flink te verroesten en zijn volledig leeg...een raar gezicht !Ben benieuwd wanneer alles verwijderd wordt...
Arjan Krabbenbos18 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit voormalige ZHESM,NS en Randstadrailstation is sinds 12 mei 2010 gesloten en daarmee definitief geschiedenis geworden. Het station had in zijn laatste jaren in zijn bestaan tijdelijke perronverhogingen die ook bij het oude station Berkel-Rodenrijs ( later Rodenrijs) genoemd te zien waren. Het station Wilgenplas heeft als opvolger de stopplaats Meijersplein gekregen waar een groot PR terrein is en een shuttlebusverbinding naar Rotterdam-The Hague Airport voorzien is. Meijersplein ging per 17 mei 2010 open.
Antwoord webmaster:
ging er iets mis? ik kreeg het bericht een aantal maal binnen.
Ruud Hegger4 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wilgenplas gaat woensdag 12 mei om ca 20 uur definitief dicht. Na een dagenlange ombouwperiode komt Meijersplein maandag 17 mei in gebruik, officiƫle opening om ca 8.30 uur. Voor sloop perrons en gebouw heeft de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek vergunning verleend. Over de fietskluizen, nog van NS, is tot op de dag van vandaag (4 mei) niets bekend.
Antwoord webmaster:
dank je.
Sander25 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand wat er nu met het station (gesloopt) en de buitenruimte gaat gebeuren? Wordt het park? Gaan de P+R ook weg?
Antwoord webmaster:
ik zelf niet, maar misschien iemand van de bezoekers?
Etienne Tas11 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In mei 2010 moet het zuidelijker gelegen station Meijersplein in gebruik komen, station Wilgenplas wordt dan gesloten.
Gertjan Stamer7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1965 start bouw van haltegebouw en tevens bouw lage tunnel onder het spoor door.Geen idee wanneer NS loket is gesloten!Wel dat er in najaar 2000 er intern is verbouwd tbv Metropolis Architecten BV.Tevens verwijdering stationsnaam van de dakrand in diezelfde periode.Voorjaar/zomer 2001 bouw van overkapte kluizen en klemmen op plek oude stallingen.In voorjaar 2004 komt haltegebouwtje weer leeg te staan...de architecten zijn hem weer gevlogen.In najaar 2006 gaat het over in RandstadRail en worden de beide perrons tijdelijk verhoogd en krijgt het een metro-uitsraling en gaat dan ook weer Wilgenplas heten,allemaal tijdelijk want verderop richting Hofplein bouwt men nieuwe halte Meyersplein en bij die opening(eind 2010?)gaat Wilgenplas dicht en worden perrons en haltegebouw gesloopt...
Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit voormalige NS-Station verdwijnt definitief eind 2009, wanneer het nieuwe Randstadrailstation Meijersplein wordt geopend. Ook komt rond dezelfde periode de nieuwe tunnel klaar tussen station Melanchtonweg en Rotterdam Centraal. Vanaf dat moment is het traject over het betonnen viaduct van/naar Rotterdam Hofplein na 101 jaar echt geschiedenis. De ooit als eerste elektrische aangelegde spoorlijn van Nederland ( sinds 1908) vervult nu een rol als metrosnellijn. In 2010 wordt de dienst verlengd van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Slinge.
Antwoord webmaster:
nou ja verlengd, het betekent meer dat er een aansluiting wordt gemaakt met de al bestaande metrolijn centraal station- slinge. wat is het verschil tussen een metrolijn en een metrosnellijn zoals jij hem noemt. volgens mij bestaat dat laatste niet?
Daan Eisma - Melbourne Australie15 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn herinnering aan dit station was dat het tunneltje bij het station toegang gaf tot het voetbalveld van Xerxes, waar je na de rust als kleine jongens die wij waren gratis naar binnen kon. Dat was wel de moeite waard om de hele wilgenplas weg af te lopen vanaf de Kleiweg (waar ik destijds woonde) over de Uitweg en de brug naar links afslaand. De Wilgenplas weg had aan beide kanten weilanden en er stond in die tijd geen huis. De goeie oude tijd!!!!!!!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

De Hofpleinlijn zal als metro de honderd halen (Algemeen Dagblad - 17 mei 2006)

De snelle tram is niet altijd sneller (Haagsche Courant - 5 jun 2004)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1940 (87)
Vertrekstaat 1957 (104)
Vertrekstaat 1971 (111)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 138- 139)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 121)

Stations in de omgeving

Adrianalaan (1.3 km)
Berkel en Rodenrijs (1.6 km)
Rotterdam Noord (2.5 km)
Rotterdam Kleiweg (2.8 km)
Terbregseweg (3 km)
Rotterdam Bergweg (3.2 km)
Rotterdam Centraal (3.9 km)
Rotterdam Hofplein (4 km)
Berkel (4.1 km)
Beukelsdijk (4.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/rotterdamwilgenplas