of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Pijnacker - foto's en omschrijving op stationsweb

station Pijnacker

Telegrafische verkorting: Pnk
lijnkmjaar
Rotterdam hofplein- Den Haag HS11.0431908 - 2006
Geopend op 1 okt 1908
Gesloten op 2 jun 2006

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw (1908-2011)Type ZHESM standaard Woning en stationsdienst. Lang station met fraai afgewerkt houtwerk. Sterk overheersende dakpartij. architect: J.J.L. Bourdrez
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Pijnacker

62 afbeeldingen

23 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 26 apr 2012 zijn omrand.

1910 (2)
1920 (1)
1960 (5)
1970 (2)
1990 (1)
2000 (14)
2010 (35)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (20)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Rijsacker2 sep 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik blijf graag op de hoogte
Huib30 nov 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zo lang als ik leef, was dit n kenmerkend gebouwtje. Via n hal kwam je in de loketruimte. Kartonnen kaartjes in n grote bak en zo'n draaischijf onder der ruit voor geld/kaartjes. De man achter t loket moest ook grote handles omzetten voor de overwegbomen bij de zgroene Kade enz. Daarna de wachtruimte, waar t altijd vreselijk stonk nasr sigaretten en sigaren. De vaak zeer oude, groene, komkommerachtige treinen, die ja naar Den zHaag HS of Rotterdam Hofplein (of tussemliggende stations) reden. Daarna met Cito-bus of HTM-tram naar oma of opa....... Een keer was ik als kleine jongen pijlsnel bij de uitgand vd trein. Ik stapte uit en voor ik t wist reeds de trein verder met de rest vh gezin er nog in.... Tranen, die droogden door t treinenfolder dat ik van de lokettist kreeg om de tijd te overbruggen tot de rest weer op t station aankwam! Sweet memories! Maar de huidige Randstadrail is toch veel beter geregeld!
Jan van der Valk17 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik wil een foto sturen van een station waarvan de naam voor de eerste helft goed leesbaar is: PIJN. De rest kan best ACKER zijn, maar het gebouwtje is ongelijk aan wat op jullie foto's staat. Hoe mail ik de foto?
Antwoord webmaster:
op bijna iedere pagina staat wel een adres, maar je kunt hier ook op reply'en.
Dirk1 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er wordt veel te rucksichtlos met dit soort pre-monumentjes omgegaan. Recent ben ik er nog geweest, maar moet wel bevestigen dat het schieten van foto's door de aanwezige hangjeugd nou niet bepaald als zeer welkom werd ervaren.
Antwoord webmaster:
je wordt tegenwoordig echt met de neus aangekeken als je een station gaat fotograferen, is het niet door de beveiliging, dan wel door de hangjongeren. t is toch wat.
Gertjan Stamer2 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Absoluut doodzonde dit dit fraaie stationsgebouw nu is gesloopt...eigenlijk een absolute schande ! om het even wie die beslissing heeft genomen. Positief is wel dat de sloopfoto's goed de muren en ruimtes laten zien...en dat er volop foto's zijn gemaakt,een teken dat dit fraaie gebouw toch heel veel losmaakt bij de mensen..gelukkig voor mijzelf ben ik er diverse malen in geweest en kan me de indeling zeer goed herinneren;alsof ik van tevoren wist dat dit gebouw zou worden gesloopt. Rodenrijs rest nu nog,Wilgenplas van latere datum en de rest is zo goed als allemaal gesloopt op de Hofpleinlijn..nog wel Wittebrug(spoorloos).Triest dat de mensheid zo desastreus omgaat met haar eigen creaties !
Antwoord webmaster:
ik denk al witebrug spoorloos? nee hoor het is toch gewoon heel makkelijk te vinden, maar nu snap ik het SpoorLoos, zonder spoor. Rodenrijs is overigens van een iets anders type dan pijnacker en berkel waren. bij die laatste twee domineerde het dak meer, was iets eleganter naar mijn smaak.
Etienne Tas17 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 22 augustus begint de sloop van het stationsgebouw, recentelijk zijn er al bouwhekken rondom geplaatst. Wel jammer, nu resteert alleen nog Berkel & Rodenrijs als stationsgebouw.
Antwoord webmaster:
he wat jammer, ik zal er dan binnenkort maar eens langs gaan. het is niet echt ver van gouda. moet het toch maar een beetje fotograferen dan nu het nog kan. is er iemand in de buurt die het meer bij wil houden en een beetje een verslag wil maken van de sloop werkzaamheden?
R.Benthem17 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb in het verleden dia's gemaakt op 4x5 inch. Moet ik nog laten ontwikkelen. Ik beschik nu over digitaal en zal een beeldverhaal samenstellen. Vriendelijke groet, R.Benthem
Antwoord webmaster:
oh mooi, ik ben benieuwd. dank je wel.
Petra Graafland8 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte stationsenthiusiastelingen, Is er iemand onder jullie die ons zou kunnen en willen helpen om op een ondersteuningsbijeenkomst voor behoud van het stationnetje in Pijnacker iets te vertellen of te laten zien b.v. (oude) foto's of een film over dit station. Wij willen bewoners nog meer bewust maken van de culturele waarde en zo proberen nog meer medewerking en ondersteuning te krijgen voor het behoud. Wie een idee heeft kan met mij contact opnemen. Vriendelijke goeten Petra
Antwoord webmaster:
Ik zat er nog even over na te denken en ik dacht dat misschien Roelof Hamoen wel eea kon vertellen. Hij heeft veel uit de omgeving gefotografeerd, zie zijn website op ijzeren wegen. Misschien dat hij ook de hofpleinlijn heeft gedaan. Je zou het anders ook via de NVBS kunnen proberen. Wie weet weten zij een andere liefhebber die hier veel van de geschiedenis heeft gedocumenteerd. Ik zelf ben van een te recent geboortejaar (1974) en heb deze spoorlijn te weinig bezocht om er zelf eea over te kunnen vertellen.
Arjan Krabbenbos1 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het voormalige stationsgebouw staaat er leeg en verlaten bij en is aan de spoorzijde omgeven door ijzeren hekken. In septemner 2010 nog wat foto's gemaakt van dit monumentale stationsgebouw zolang dit nog kan.... In het gebouw kan men het voormalige NS-loket nog waarnemen en de voormalige wachtzaal is een opbergplaats. Hopelijk verdwijnt dit authentieke oude ZHESM-stationsgebouw niet en wordt dit vervangen door een hypermoderne flat zoals er al vele zijn. Bij het nieuwe Randstadrailstation vindt men wel de nagbouwde moderne oude ZHESM-bovenleidingprtalen in de zgn. spoorkuil.De tijd zal het leren......
Annemie Wetzer20 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
20 mei 2010: Het stationsgebouw staat er nog steeds. Er is opnieuw discussie in de gemeenteraad opgelaaid over al dan niet slopen van het gebouw. Veel Pijnackenaren zouden het gebouw graag behouden zien, mogelijk met een toekomstige horecafunctie. Het gebouw schijnt eigendom van de gemeente te zijn. Zie ook www.telstaronline.nl met publicaties uit het lokale weekblad telstar (ook deze week weer volop discussie).
Antwoord webmaster:
inderdaad, ik heb het bericht al online geplaatst.
Etienne Tas11 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 4 maart is voor het stationsgebouw de sloopvergunning verleend, stond in het plaatselijke nieuwsblad :(
Antwoord webmaster:
jammer zeg, eeuwig zonde, maar ja valt denk ik weinig aan te doen. moet er snel nog maar eens wat foto's nemen.
Gertjan Stamer14 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Augustus 2003 gaat men van start om nabij de westelijke overweg een nieuw diepliggende halte te maken..de parkeerplaats aan oostzijde gaat entree worden van 2 tijdelijke perrons-intussen gaat per 1 Maart 2004 het NS loket dicht...in Oktober 2004 worden de populieren aan noordwestzijde gerooid ivm bouwen van een enkelsporig hulpspoor aan noordzijde en dus even een driesporige overweg te beleven...in Juli 2006 is deze unieke operatie gereed.(bajonetliggend perron richting Den Haag gesloopt en houten perrons zuidwaarts gaan in dienst 19/20 Februari 2005) Hulpspoor in dienst per 23/24 April 2005 en zo dus ook de perrons.Maart 2006 is de oude overweg het dak geworden van de toekomstige halte Pijnacker Centrum en dan in Juli 2006 is de hulpbaan weer buiten bedrijf en rijden de treinen weer op de vertrouwde dubbelsporige spoorlijn...op zondag 10 September rijden er hier opgepimpte Metro's tussen Nootdorp en Hofplein.In zomer 2007 verzet men oude fietsenstalling naar andere zijde stationsgebouw en ook weer bewaking hier.In 2008 is dit wwer deels gesloopt en meer naar viaduct(vml overweg)weer nieuwe RET fietsenstalling neergezet.Feest(eigenlijk afscheid!)op 2 Juni 2006 met veel aparte treinen die tussen Hofplein en Den Haag reden(ook Zoetermeerlijn)
Bert5 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Pijnacker - Een laatste offensief van GroenLinks om het stationsgebouw van Pijnacker te redden is donderdag mislukt. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde voor een plan om op de plek van het stationsgebouw en het vroegere parkeerterrein nieuwe woningen te bouwen. Er zijn gegadigden om in het honderd jaar oude stationsgebouw horeca te vestigen, zoals in Berkel gebeurt, maar de meerderheid van de raad heeft daar onvoldoende vertrouwen in. Bovendien hecht men te weinig waarde aan het gebouw om er geld in te steken. Bron: Telstar Online
Petra Graafland van Rijn 30 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuk dat er door jullie nog gereageerd werd op mijn mededeling over het station in Pijnacker. Helaas moet ik vandaag melden dat ik met mijn pleidooi voor redding van het station geen meerderheid in de raad heb kunnen overtuigen. Er ontstond wel twijfel , maar na een lange schorsing en veel intern beraad bleven de grote fractie bij hun eerder ingenomen standpunt, vooral ingegeven door de financiƫle gevolgen. Het is triest. Berkel is vanaf nu het laatste station in deze stijl. Daar heeft gelukkig iemand een prachtige horecagelegenheid van gemaakt, maar het staion is nog steeds in bezit van de NS en het voortbestaan dus ook niet helemaal zeker. vriendelijke groeten Petra Graafland, raadslid GroenLinks in Pijnacker-Nootdorp
P.Graafland28 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
DE beslissing over het stationsgebouw Pijnacker gaat aanstaande donderdag (29/10/09, red.) in de gemeenteraad genomen worden. Wordt het behouden of toch gesloopt. Liefhebbers opletten!
Antwoord webmaster:
dank je, houd je ons op de hoogte?
John van Vliet20 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Grote opkomst bij inloop Stationslocatie Pijnacker Cobouw 9 juli 2009
Antwoord webmaster:
dank ik heb het artikel bij het nieuws geplaatst.
Etienne Tas25 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Momenteel heeft de horeca toch wel interesse voor dit stationsgebouw, dus van slopen komt de komende tijd nog weinig terecht. Nu woont er tijdelijk nog een kraakwacht.
Hans25 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het stationsgebouw Pijnacker heeft nooit een restaurant gezeten. In hetzelfde type station Berkel-Rodenrijs is dit wel het geval. Het pand station Pijnacker zal helaas naar alle waarschijnlijkheid worden gesloopt.
Antwoord webmaster:
wordt het toch gesloopt? ik dacht dat het behouden zou blijven? waar heb je die informatie vandaan?
maarten13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
even kleine vraag in het stationsgebouw van het sinds 2006 gesloten station zit daar nu nog een Restaurant?? grt.M
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, ik dacht het niet. volgens mij staat het leeg, maar ik weet de laatste stand van zaken niet.
Bert19 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
NS Poort BV (de eigenaar van het voormalige stationsgebouw en van het naastliggende parkeerterrein), heeft voor het station van Pijnacker een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De gemeenteraad moet nu voor 5 februari aanstaande beslissen wat het met het honderd jaar oude stationnetje wil. Niet reageren zal onherroepelijk leiden tot de sloop van het bouwwerk (Bron: Telstar Online).
Antwoord webmaster:
wat waardeloos, zou echt zonde zijn.
jeremy van schie15 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij,gaan ze het stationsgebouw verplaatsen naar de plek waar op dit moment de fietsenstalling is geplaatst. dus richting oostlaan. alleen is de gemeenteraad en de NS nog steeds in conclaaf over de kosten om het pand te verplaatsen, Ik hoop iig dat het behouden blijft.
Etienne Tas27 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer dat dit station moest wijken voor Randstadrail, ik ben er vaak geweest

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Sloop stationsgebouw Pijnacker al begonnen (Telstar Online - 10 aug 2011)

Stationsgebouw Pijnacker wordt gesloopt (Telstar Online - 22 apr 2011)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1911 (19)
Vertrekstaat 1929 (41)
Vertrekstaat 1940 (87)
Vertrekstaat 1957 (97)
Vertrekstaat 1971 (114) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 100)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 93)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 293)

Stations in de omgeving

Berkel (2.5 km)
Nootdorp Oost (3.7 km)
Zoetermeer (4.2 km)
Driemanspolder (4.3 km)
Nootdorp Noord (4.5 km)
Den Haag Ypenburg (4.7 km)
Meerzicht (4.7 km)
Zoetermeer Oost (4.8 km)
Oude Station (4.9 km)
Delftsewallen (4.9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/pijnacker