Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nieuw Buinen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nieuw Buinen

Telegrafische verkorting: Nbn
lijnkmjaar
Stadskanaal- ter Apel Rijksgrens3,5141924 - 1935
Geopend op 2 mei 1924
Gesloten op 15 mei 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1924-1990)Type STAR groot Hoog gedeelte dat het eigenlijke station is. Links en rechts een laag deel dat het afrondt. Daarnaast vleugels van verschlllende lengte architect: Ad van der Steur

adres: 

Het Achterom
Nieuw Buinen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nieuw Buinen

11 afbeeldingen

10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 okt 2020 zijn omrand.

1920 (3)
1930 (2)
1960 (1)
1970 (1)
1980 (2)
2010 (1)

Had een spoordok voor overslag van goederen op schepen. perronomvang nog goed zichtbaar, emplacement nog aanwezig. Hoewel de plaats in Drenthe ligt ligt het station in de provincie Groningen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (2)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer15 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1944 is op last van de Duitse bezetters is er toen 475 mtr spoorstaven afgevoerd alsmede enkele wissels.In 1960 worden beide havensporen opgebroeken en wordt er nieuwe spooraansluiting naar de Philips-fabriek geopend.In 1967 sluit de zijlijn naar de glasfabriek.In 1975 wordt sporenplan bij fabriek Philips uitgebreid.In 1997 wordt het zwaar vervallen stationsgebouw gesloopt.
Antwoord webmaster:
nou ja, op last van de bezetters, die beslisten niet welk spoor er werd opgebroken, maar er werden spoorstaven gevorderd op last van de bezetters, de spoorwegen moesten maar beslissen waar ze het vandaan haalden.
hendrikvanboven20 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
vind het jammer dat wij geen station meer hebben had het wel heel leuk gevonden dat wij hier in nieuw buinen nog een station hadden maar je het moest nodig weg heb het niet mee ge maakt dat is wel jammer groetjes hendrik
Antwoord webmaster:
er zijn altijd wel plannen om een spoorlijn tussen stadskanaal en emmen te herleggen, en dan wel via ter apel, maar die zijn niet echt realistisch. Het is wel jammer van het mooie stationsgebouw. Nu staat er op die plaats niets, dan hadden ze het ook prima kunnen laten staan.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (17)

Nieuws

Gloednieuwe haltes voor Starspoorlijn (13 aug 2002)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 125)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 299)

Stations in de omgeving

Stadskanaal Oost (2 km)
Eerste Exloërmond (2,7 km)
Stadskanaal Hoofdstation (3,5 km)
Tweede Dwarsdiep (5,5 km)
Musselkanaal- Valthermond (6,2 km)
Stadskanaal Pekelderweg (6,5 km)
Zandberg (7,2 km)
Gasselternijveen (8,4 km)
Buinen (9,4 km)
Ter Apelkanaal- Vetstukkenmond (9,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/nieuwbuinen