Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Maarland - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Maarland

Telegrafische verkorting: Mld
lijnkmjaar
Maastricht- Luik221861
Geopend op24 nov 1861
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

wachtersswoning 29

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Maarland

4 afbeeldingen

3 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 dec 2020 zijn omrand.

1930 (1)
1960 (3)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Camiel 3 feb 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Beste, Er heeft inderdaad een wachterswoning gestaan aan de Parrestraat. Als u wilt kan ik een afbeelding toesturen. Camiel
Camiel 3 feb 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Station Maarland moet gebouwd zijn in de vroegere jaren 1860. In Januari 1861 is er een begin gemaakt met het leggen van spoorstaven tussen Maarland en Gronsveld. In April 1861 vonden grondwerzaamheden plaats voor het baanvak Maarland - Breust. De eerste trein cf. dienstregeling reed er zondag 24 november 1861. Deze trein moet rond 7.05 uur in Maarland zijn geweest. Ik ga ervan uit dat toen het station gereed was. Passagierstreinen stopten maar zelden aan station Maarland (twee keer per dag vanuit Maastricht). Er is meermaals geprobeerd om deze frequentie op te voeren, maar dit lijkt geen effect gehad te hebben. Het station werd met name gebruikt door mensen die de markt in Maastricht wilden bezoeken. In de Eerste Wereldoorlog werd een verzoek ingediend om de trein vaker te laten stoppen zodat reizigers uit Oost en Maarland gemakkelijker in de mijnen konden gaan werken in de omgeving Heerlen. Na de Tweede Wereldoorlog stopte de trein niet meer in Maarland en deed het dus geen dienst meer als station. De handmatige bediening werden vervangen door een automatisch systeem. Daardoor had het station en de wachterswoning geen functie meer. Het station is vervolgens afgebroken in de vroege jaren ’60. Dec eerste beheerders van deze spoorwegovergang en station was de familie Boersma (Fokke Wietses Boersma). De post werd in de jaren ’20 bewoond door Lucien en Beth Weerts. De laatste bewoners van de wachterspost waren Nandus (Winandus Bartholomeus) Wolfs en zijn echtgenote Fieneke (Josephine Leonie Marie) Caenen. Bronnen: Maarland, H. Boersma (2004) en B. Pachen, Uit Eijsdens Verleden nr. 34 (1986).
colla26 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
in de Parrestraat te Oost-Maarland heeft aan de onbewaakte spoorwegovergang ook een wachterswoning gestaan. wie heeft hier nog foto's van en wanneer is ook deze woning gesloopt? wie kent nog de naam van deze familie waarvan de kinderen naar de lagere school gingen te Oost-Maarland?
Antwoord webmaster:
misschien kun je deze informatie nog krijgen bij Het Utrechts Archief. zij hebben de ns archieven in huis.
colla25 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan dit station (helaas gesloopt) heb ik uren staan kijken naar treinen die richting Maastricht reden met amerikaanse soldaten aan boord. Stapvoets reden ze en heel veel stops. Royaal gooiden deze amerikanen blikken etenswaar en pakken chocolade(in zeewaardige bruine verpakkingen) naar ons - kinderen."Wij vlogen" hier boven op en SMULDEN 1944/1945 met onze hele gezinnen.
colla25 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station staat op mijn netvlies gebrand.Graag verneem ik de datum van sloop!
Antwoord webmaster:
ja ik ook wel, maar ik weet het ook niet.

ik heb je opmerking verplaatst naar de pagina over het station, daar lezen meer mensen het dan bij die afbeelding, waar het ook niet helemaal over ging.

René Hillesum23 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte webmaster, Indien gewenst kan ik u een .jpg sturen van een stempel N.S./Maarland 1934, op een poststuk. Stempel op zowel NS-zegel als op gewone postzegel.
Antwoord webmaster:
bedankt, maar mijn interesse gaat niet zo uit naar poststukken. je moet een verzameling altijd een beetje in perken.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (16)

Stations in de omgeving

Gronsveld (1,5 km)
Eijsden (2,8 km)
Heer (3,2 km)
Maastricht Randwyck (4,6 km)
Maastricht (5,9 km)
Limmel (7,1 km)
Maastricht Boschpoort (7,3 km)
Mariënwaard (8,1 km)
Rothem (9,4 km)
Vaeshartelt (9,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/maarland