Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Kesteren - foto's en omschrijving op stationsweb

station Kesteren

Telegrafische verkorting: Ktr
lijnkmjaar
Dordrecht- Elst20,7041882
Amersfoort- Kesteren20,7041886 - 1944
Geopend op 1 nov 1882

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

tot 1 jan 1945Kesteren
tot 31 mei 1981Kesteren- Rhenen
stationsgebouw (1885)Brede voorgevel, zijgevels lopen naar elkaar toe. Heeft oorspronkelijk twee plaatskaartenkantoren gehad, een HIJSM en een SS loket. Er waren twee stationschefs die in de beide woningen op het voorplein woonden. Zijgevels hebben een puntgevel met de n...lees verder
woning stationschef (1886)
wachtpost 21 (1886-1950)

adres: 

Stationsstraat 40
4041CJ Kesteren
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kesteren

105 afbeeldingen

61 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1900 (2)
1940 (10)
1950 (12)
1960 (10)
1970 (6)
1980 (11)
1990 (16)
2000 (11)
2010 (22)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Martijn28 apr 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking
In maart 2020 heeft er een sanering plaatsgevonden aan de noordzijde van station Kesteren. Diverse loodsen zijn gesloopt en sporen 1 en 2 ter hoogte van het perron zijn verwijderd, om plaats te maken voor uitbreiding van het achterliggen bedrijf. Het (lage) perron van spoor 2 ligt er nog wel en is nu de grens van het stationsterrein. Vanaf einde perron ligt nog pakweg 100 meter enkelspoor richting Rhenen. De helft, bij het parkeerterrein, is overwoekerd, de andere helft, tot het stootblok, is vrij maar ligt op bedrijfsterrein.
Frank Kouwenhoven18 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kesteren was tot WO II een splitsing van een SS - en HSM-lijn. De laatste had een verbinding tussen Amsterdam en Keulen via Amersfoort > Rhenen, met een brug over de Rijn naar Kesteren. Vervolgens naar Nijmegen en Kleve enz. De splitsing mag de reden zijn dat de twee stationsgebouwen haaks op elkaar stonden.
Antwoord webmaster:
het ene gebouw dat er nu nog staat, het lange dat haaks op het spoor staat, is (een deel van) het stationsgebouw. De rest van het stationsgebouw is in de jaren '60 afgebrand. Het andere gebouw dat er nu nog staat is een woning. Aan de andere kant stond net zo'n woning maar die is in de oorlog verloren gegaan. daarvan heb ik ook wat afbeeldingen online staan.
Gertjan Stamer10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1963 is er brand geweest in oostelijke deel van het stationsgebouw, pas in 1965 hersteld maar dan zonder perronkap. Per 31 Mei 1981 weer Kesteren geheten ivm nieuwe station Rhenen aan de overzijde van de rivier. Juni 1983 wordt Post I gesloopt. De lage perrons worden verhoogd en overpad iets naar het oosten verlegd in April 2001. De gammele fietsenstalling op oude plek van overkapping en afgebrandde deel gebouw wordt vervangen door fraaie overkapte fietsenstalling inclusief klemmen en kluizen (zomer/ najaar 2001). Vanaf vrijdag 1 April 2005 rijdt hier Syntus. Oude sporen naar Rhenen die er nog liggen worden verwijderd tbv bodemsanering in vroege voorjaar 2005 en alles weer keurig teruggelegd! (sporen 1 en 2). Nadien ben ik er niet meer geweest!
Antwoord webmaster:
Wat grappig dat die rails zijn verwijderd maar nog wel terug gelegd. ze dienen toch nergens meer voor dacht ik?
P. Smelt26 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na de Tweede Wereldoorlog kreeg dit station de naam 'Kesteren-Rhenen'. Sinds 1 juni 1975 heet het gewoon weer Kesteren.
Antwoord webmaster:
ok ik heb de oude namen toegevoegd, ik wist het wel, het stond alleen nog niet op mijn site.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (33)
Vertrekstaat 1911 (38)
Vertrekstaat 1929 (32)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (34)
Vertrekstaat 1971 (38)
Personeel op dit station

Nieuws

Syntus scoort goed op Betuwelijn (13 nov 2007)
Trein naar Arnhem in de vuurlinie (10 mei 2007)
Station Kesteren in ’t zicht (20 apr 2006)
Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig (28 mrt 2006)
Nooit trein Rhenen-Kesteren (13 jan 2006)

Ouder nieuws over Kesteren

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 84)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 54)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 55)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 127)

Stations in de omgeving

Opheusden (3,7 km)
Rhenen (3,8 km)
Echteld (6,1 km)
Hemmen- Dodewaard (6,3 km)
Schaapsteeg (8,9 km)
Zetten- Andelst (9,7 km)
Veenendaal (10,1 km)
Veenendaal Centrum (10,1 km)
Veenendaal West (11,5 km)
Tiel (12 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/kesteren