of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Jellum- Boxum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Jellum- Boxum

Telegrafische verkorting: Jbx
lijnkmjaar
Leeuwarden- Stavoren51883
Geopend op16 jul 1883
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op1 jun 1940
Gesloten op24 nov 1940

treinstation buiten gebruik
Provincie: friesland

stationsgebouw (1882-1958)laag gebouw
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Jellum- Boxum

5 afbeeldingen

5 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1930 (3)
1940 (1)
1950 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (2)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Otto Stolz27 sep 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inzwischen habe ich erfahren, dass das Stations-Geb?ude ?stlich der Bahnlinie lag. Meine Frage ist damit beantwortet.
Otto Stolz25 sep 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Auf welcher Seite der Bahnlinie lag das Stationsgebäude, Ost (Jellum)oder West (Boxum)? Oder anders gefragt: Schaut man auf dem Foto von 1930 (mit der Lokomotive) Richtung Leeuwarden oder Richtung Sneek?
jan de vries23 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de 00rlog gingen wij als 4,5 jarigen naar het staionen kregen dan wel snoepjes van de daar gelegerde duitsers[0ok wel zure kuch]. het waden oude mannetjes die ons voor ons eigen bestwil wegstuurden als er een trein aankwam.[die werdenden beschoten door de tommys. Later begin jaren1950 heb ik vaak de overwegbomen bedient bij destationswacht Watte de Vries en dan Mantgum bellen dat de trein gepasseerd was .Leuke herinneringe en fotoos.
Wim Hoekema26 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
sloop volgde in juli 1958. De sloopfirma P. Bolt en Zonen uit Zoutkamp begon op 5 juni 1958 met de afbraak. In 1958 vertrok de laatste bewoner, de Leeuwarder rechter mr. Schipperijn, waarna het sterk verwaarloosde pand voor sloop werd vrijgegeven. Het inhaalspoor en het kopspoortje aan de losweg waren in 1942 op last van de bezetter al opgebroken. Voor personenvervoer was de sluiting tijdens de massale sanering op 15 mei 1938 (goederen 7 november 1938). In de oorlog stopten er van 10 juni tot 24 november 1940 weer enkele treinen. In september 1954 besluit de NS een viertal overwegen op Lw-Stv te voorzien van het toen nieuwe type AKI. De beveiligde overweg van Jellum-Boxum is daar ook bij. Pas op 9 april 1955 komt daar de AKI in dienst en kan de overwegwachter verdwijnen. De eerste paal van de AKI sneuvelde overigens al in 1956 toen die werd weggemaaid door een vrachtauto. Met foto te zien op http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=LC-19560627-9001&vw=org&lm=overweg%2Cjellum%2Cboksum Op 6 september 2001 kwam de AHOB in dienst, in het voorjaar van 2011 aangevuld met een AHOB voor een vrijliggend fietspad. Op de locatie, waar eens de toegang tot het station lag aan de Hegedyk 37 in Jellum zit sinds 1986 bouwbedrijf G. van der Kooy.
Antwoord webmaster:
och, sterk verwaarloosd zou je op het eerste gezicht niet zeggen als je de foto uit 1958 hier ziet. zit er nog best goed uit. Ik lees heel vaak: op last van de bezetter opgebroken. dat is onzin, de bezetter bepaalde heus niet waar sporen moesten opgebroken, maar eiste gewoon heel veel materiaal op, dat de nederlandse spoorwegen alleen konden leveren als ze on- of weinig gebruikte sporen opbraken. ik heb op mijn site een dienstregeling uit 1940 waarin te zien is welke treinen hier stopten.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Voor de Reohtbank te Leeuwarden heeft terechtgestaan de halte-chef M. C. L., te Jellnm- Boxurn, wegens het bij dat station doen ontsporen van een trein op 29 Maart j.l. (Het nieuws van den dag - 7 mei 1900)

Links


Vertrekstaat 1891 (16)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (14) Personeel op dit station

Literatuur

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 79)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 98)

Stations in de omgeving

Beers (1.8 km)
Deinum (2 km)
Jorwerd (3.6 km)
Leeuwarden (4.6 km)
Wirdum (4.8 km)
Mantgum (5 km)
Leeuwarden Halte (5.1 km)
Leeuwarden Achter de Hoven (5.9 km)
Idaard- Roordahuizum (6.9 km)
Dronrijp (7.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/jellumboxum