Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hoge Veluwe - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hoge Veluwe

nooit geopend treinstation

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoge Veluwe

1 afbeeldingen

1 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 mei 2012 zijn omrand.

2010 (1)

Er zijn ooit plannen geweest voor een vrij uitgebreid spoornet tussen Arnhem en Apeldoorn met een knooppunt in Hoenderloo en een halte bij de hoge Veluwe. De halte de hoge veluwe werd vast aangelegd door de familie Kröller, maar de trein heeft nooi gereden.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jasper8 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het wachthuisje op de foto staat bij het huidige kantoor van de Hoge Veluwe (apeldoornseweg 250 te Hoenderloo). Het is, net als het kantoor en het nabijgelegen Jachthuis St. Hubertus, ontworpen door H.P. Berlage in opdracht van de familie Kroller-Muller. Het geplande perron zou parallel aan de apeldoornseweg langs de gevel van het kantoor komen te liggen, waar nu de bushalte is. Dit is nooit gerealiseerd, maar er zijn wel ontwerpschetsen van. Anton Kroller had veel geld over voor een spoorlijn vanaf Apeldoorn langs zijn landgoed naar Arnhem. Dat is dan ook de reden voor de geplande aftakking vanaf Hoenderloo langs het jachthuis St. Hubertus naar Harskamp, waar hij ook een buitenhuis bezat. Het is, samen met het dienstgebouw, een rijksmonument
maartens15 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Die lijn had in Arnhem ter hoogte van de Apeldoornsestraat moeten afbuigen van de spoordijk (naar Velperpoort) en dan via de latere Hommelseweg en Cattepoelseweg naar Hoenderloo en Apeldoorn moeten lopen. Aan de Hommelseweg en de Cattepoelseweg is te zien dat die voor een spoorlijn zouden gaan dienen. Zie bijvoorbeeld de imposante viaducten van de Schelmseweg en de Apeldoornseweg. Uiteindelijk werd het traject gebruikt om zand te vervoeren naar het industrieterrein met goederentrams, later volgden de stadstrams. Zo werd alvast een brug in het zand gebouwd en later werd dan het zand (eronder) afgevoerd. Sommige delen van Arnhem-Noord waren voor de afgravingen minder geccidenteerd. De landbouwcrisis van 1880 en volgende jaren is n van de redenen dat deze, wel degelijk noodzakelijke lijn, nooit is aangelegd. De A50 is nu 6- en 8-baans aan het worden maar gn directe spoorlijn!
Antwoord webmaster:
Wat leuk, inderdaad, die bruggen zijn erg imposant! Je kunt het traject goed zien op de kaart. Dank voor de info!
Jos Gosen30 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van die spoorplannen weet ik helemaal niets. Wie daar meer over te vertellen heeft zou er een artikel op deze website of in Op de Rails (NVBS) kunnen plaatsen. De abri is mooi vormgegeven. Waar staat die precies?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet. misschien dat sjoerd er een stukje aan kan wijden. best leuk onderwerp

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hogeveluwe