Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hengelo - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hengelo

Telegrafische verkorting: Hgl
lijnkmjaar
Almelo- Oldenzaal- Salzbergen15,3551865
Zutphen- Enschede- Gronau (grens)45,581865
Geopend op 18 okt 1865

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

tijdelijk stationsgebouw (1865-1866)Bij de opening van Almelo Salzbergen op 18-10-1865 stonden op het SS emplacement Hengelo een voorlopig stationsgebouw, een goederenloods, locomotiefloods, een reservoirgebouw en een rijtuigloods, die in 1866 werd opgericht als tijdelijke werkplaats, ...lees verder
stationsgebouw I (1866-1899)Type SS nieuw type 3e klasse hoge middenrisaliet met versierde fronton, met uurwerk. Aan weerszijden een lage vleugel. Twee lage gebouwtjes opzij daarvan, verbonden door een muur architect: K.H. van Brederode
tijdelijk stationsgebouw II (1898-1900)Als overbrugging van het eerste station naar het van Heukelom station stond een paar jaar dit gebouw in Hengelo.
stationsgebouw II (1899-1944)asymmetrisch station. Boven toegang een poortachtige ingangspartij. Rechtdeur voor aankomende reizigers. Aan beide zijgevels een torentje, maar niet even groot. architect: G.W. van Heukelom
perrongebouwen (1900)
stationsgebouw III (1951)verwant aan Leiden. Tunnel mondt via trap uit op eilandperron met oude perronoverkapping architect: H.G.J. Schelling

adres: 

Stationsplein 1
7551CN Hengelo
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
24 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hengelo

145 afbeeldingen

101 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1860 (2)
1870 (2)
1880 (2)
1890 (2)
1900 (15)
1910 (8)
1920 (1)
1930 (8)
1940 (27)
1950 (10)
1960 (7)
1970 (4)
1980 (1)
1990 (1)
2000 (6)
2010 (42)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (15)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos10 feb 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De start van de nieuwe treinverbinding van Keolis Deutschland van en naar Bielefeld gaat 26 februari 2018 van start. Was het eerst 10 december 2017 (start dienstregeling 2018!)toen 14 januari 2018 nu hoopt men deze geplaagde internationale treinverbinding eind februari 2018 probleemloos te (her)starten. De problemen hadden te maken met het omschakelen van de Nederlandse 1500 Volt bovenleiding van/naar de Duitse van 15000 Volt. Daarom werd er tijdelijk busvervoer tussen Bad Bentheim en Hengelo ingezet en reden de treinen van en naar Bad Bentheim- Bielefeld via Osnabruck v.v. Op deze verbinding rijden Flirt 3 treinstellen die het traject ieder uur berijden.Er zijn in totaal 8 van die treinstellen gebouwd.
A.Leetink26 dec 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Goedendag. Ik wou graag weten of men een fiets kan huren om de stad in te gaan?
Heimen Stoffels7 dec 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 2017 kan hier ook de spoorlijn Hengelo - Bad Bentheim bij op de site, in ieder geval als vermelding tot aan de grens dan, want Eurobahn gaat dat dan berijden: http://news.ovtenders.nl/?p=241
Antwoord webmaster:
nee wan dat is geen niewe spoorlijn maar een treinverbinding en die wijzigingen houd ik nie op de site bij.
Stork23 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind het station Hengelo een belangrijk en een mooi station.
Antwoord webmaster:
belangrijk is het inderdaad wel, ook met die nternationale verbinding, en mooi, wat is mooi, en wat is lelijk. daar kan ik op deze site niet zoveel mee.
Gert de Vries26 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik reageer even op de vraag van Egbert. Deze lijn wordt bedient door DM-90 stellen. DM staat voor dieselmaterieel en de 90 voor het eerste productiejaar. Geen lijnzaad maar gewone ouderwetse diesel. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmaterieel_'90
Antwoord webmaster:
eh als je dan had geklikt op de link 'reageer op deze vraag/ opmerking' had evert zelf ook antwoord gekregen.
Harry24 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hier nog n paar foto's http://www.huyshengelo.e30city.com/erfgoed/?p=32
Antwoord webmaster:
dank, maar de foto's had ik al en zijn bovendien nogal klein
Egbert Bouwhuis31 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben uit Arnhem en heb een vraag. Is de boemel naar Bad Bentheim van spoor 11 een diesel? Rijdt die ook op koolzaad? Is er iemand die daarover kan vertellen?
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee, van treinen heb ik geen verstand, maar misschien iemand anders hier?
Jouke13 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het Historisch Mueseum Hengelo is nu een expositie over de stations- en treingeschiedenis van de stad. zie ook deze pagina
Antwoord webmaster:
dank je, ik heb de tentoonstelling ook in de agenda opgenomen.
ralph17 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
kwam deze site spontaan tegen, ik heb de historie fotos van station hengelo bekenken en het oude station is zoveel mooier dan wat er nu staat. en nog pijnlijker om te zien dat ze met alle renovaties van het plein ervoor het alleen maar erger hebben gemaakt vroeger zag het er veel en veel mooier uit dan nu.
Antwoord webmaster:
ik heb je opmerking verplaatst naar station hengelo, daar lezen meer mensen het dan in het algemen gastenboek.
Gertjan Stamer18 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kiosk in de stationshal gesloopt in Oktober 2010,NS loket en AKO nog steeds ongewijzigd en aan zuidzijde opent in Januari 2011 Doner Company haar winkel.Op eilandperron is er eerst vanaf de roltrap een Kiosk en daarachter een wachtruimte(hier was ooit de keuken van Koffieshop-waar nu Kiosk is was ooit ruimte om rustig koffie of iets anders te nuttigen).Wachtruimte geeft slecht uitzicht op treinenloop.Spoor 11 is bestemd voor boemel naar Bad Bentheim(aldaar ga je met Aerobic Steps de trein uit op spoor 3,Duitse lage perrons!!!)en dat per zondag 12 December 2010 voor periode van 3 jaar...misschien wel handig om hier cta-bak neer te hangen?
Gertjan Stamer4 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op het eilandperron was jarenlang een koffieshop met volop ruimte om rustig de dranken en hapjes te nuttigen...in Augustus sluit het gebouw en wordt volledig gestript en gaat als Kiosk een nieuw leven tegemoet-heropening op 8 Oktober 2010.Gebouw niet helemaal ,,gestript"-de WC groep aan oostzijde is nog fuctioneel.
Arjan Krabbenbos31 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De geplande stopdienst van Hengelo naar/van Bad Bentheim wordt in tegenstelling van eerdere berichten toch door Syntus uitgebaat ipv NS. Vermoedelijk zal dat wel met geleasde Buffels zijn of met een stel uit de eigen stal. Wel blijft het voorlopig een proefbedrijf voor 3 jaar dus ben benieuwd of dit aanslaat. Na drie jaar is Syntus toch spoorloos, omdat Arriva al de Syntus lijnen gaat overnemen vanaf 2012. Arriva gaat dus op haar nieuw verworven spoorlijnen GTW'-treinen inzetten, wat betekent het einde van Lint 41-en en geleasde Buffels. Wat met deze treinen gaat gebeuren weet ik niet, waarschijnlijk verkoop of sloop?
Antwoord webmaster:
Zou toch zonde zijn als die linten nu al weer gesloopt zouden worden. beetje kapitaal vernietiging zo. lang leve de privatisering.
Gertjan Stamer8 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mei 2010-opvallend is de herbestrating eilandperron/herleggen kopspoor 11(aan oostzijde)wordt dit soms vertrek/startpunt van NS stoptrein naar Bad Bentheim ingaande medio December 2010(voor periode 3 jaar),dan gaan zowel NS als Syntus op die lijn rijden!Uniek...!
Antwoord webmaster:
ik dacht dat je klaar was met schrijven op mijn site, maar gelukkig ga jenog gewoon door met het toevoegen vaninteressante feiten aan de stations. ikw eet niet wat de bedoeling van dit perron is. we zullen zien.
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oktober 2009 gaat nieuwe trap aan zuidwestzijde eilandperron in bedrijf-aan linkerzijde(vanaf perron gezien)fraaie lift in gebruik,netjes weggewerkt onder de monomentale perronkap.Beneden gekomen al deel nieuwe hal te bewonderen,veel groen en lekker ruim-volop zicht op perronkap als men naar boven kijkt.Men kan weer naar de zuidzijde lopen,linkerwand(oost)is tijdelijk en buiten gekomen zien we oude vml tunnel dischtgetimmerd;die komt er in 2010 bij. Terug naar de nieuwe trap en lift ziet men volop sloopwerk oude trappartij+tijdelijke noodlift.Die oude trappartij worden de nieuwe roltrappen en zullen wel begin 2010 in dienst gaan...ondertussen is men ook gestart met herstel ramen in perronkap.Wordt vervolgd in 2010...dan zal de hal wel ,,veranderen"???
Gertjan Stamer4 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Maart 2009 gebouw gesloopt westzijde eilandperron(er was ook 'n lift ingebouwd)en na de sloop tijdelijke lift op vml plek NS informatiepunt.Pasen 2009 wordt nieuwe brede per- rontunnel ingebouwd.Ben benieuwd hoe of ze omgaan met de stationshal(loket,Kiosk,Ako,GWK enz).

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Het spoor in Hengelo

Vertrekstaat 1868 (18)
Vertrekstaat 1891 (35)
Vertrekstaat 1911 (65)
Vertrekstaat 1929 (111)
Vertrekstaat 1940 (44)
Vertrekstaat 1957 (157)
Vertrekstaat 1971 (241)
Personeel op dit station

Nieuws

Weinig bezoekers expositie NS-station (24 aug 2011)
Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS (15 jan 2009)
Nieuwe dienstregeling NS gaat in (14 dec 2008)
Raad accoord met perrontunnel Hengelo (21 apr 2008)
Aansluiten hulpspoor voor Almelo Verdiept : Een weekend lang geen treinverkeer mogelijk (23 mrt 2007)

Ouder nieuws over Hengelo

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 98)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 136)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 123)

Hengelo Herrezen Edo Fuldauer; Pieter Hamer; Jan Hinke

Oud Hengelo in Ansichtkaarten Th.L.M. van Stapele

Hengelo in de jaren 60 Piet Hamer

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 68, 200)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 26, 43-44)

Stations in de omgeving

Hengelo GOLS (300 m)
Hengelosche Bad- en Zweminrichting (900 m)
Hengelo FBK stadion (1,2 km)
Hengelo Oost (2 km)
Twekkelo (2,7 km)
Tuindorp- Nijverheid (3,3 km)
Hengelo Gezondheidspark (3,6 km)
Enschede Kennispark (4,6 km)
Borne (5,1 km)
Delden (5,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hengelo