Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Heeze (oud) - foto's en omschrijving op stationsweb

station Heeze (oud)

Telegrafische verkorting: Hze
lijnkmjaar
Eindhoven- Weert11,5851913
Geopend op1 nov 1913
Gesloten op15 mei 1945
Heropend op9 jul 1945
Gesloten op22 mei 1977

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

tot 1 jan 1960Heeze- Leende
stationsgebouw (1912-1976)eilandstation. 1,5 verdieping hoogen asymmetrisch. Een deel heeft een tentdak, een deel een plat dak en een deel een schilddak. Wachtkamers in een perrongebouw

adres: 

Oude Stationsstraat
Heeze
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Heeze (oud)

18 afbeeldingen

18 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1910 (5)
1920 (2)
1950 (1)
1970 (10)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (23)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Liane Tromp31 dec 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ik heb zelf gewoond in de oude stationstraat tegen over Cox mijn opa heeft altijd op het station gewerkt ik ben van mijn meisjes naam Heuijerjans ik zou graag wil weten wat mijn opa aan het spoor deed
Roeland24 aug 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ergens begin jaren 70, ik was toen nog een kleuter, was er rond kerst een enorme dreun. Het schemerde of het was net donker en vlak voor kerst. Ik woonde in de Wijbossen vlak bij waar nu het huidige station Heeze is. Daar was toen een onbewaakte spoorwegovergang. Precies op de plek waar nu het tunneltje is. De wijk de Nieuwe Hoeven werd toen vollop gebouwd op een groot stuk grond tot aan de muggenberg dat eerst een korenveld was en later mais. Die middag/avond ging een vrachtwagen die onbewaakte overweg over. Ik denk, vermoed een zandwagen. De trein die eraan kwam klapte daar zo vol hard op dat ik dus als kleuter ons hele huis voelde trillen (toch zeker 120m verderop). Ik mocht niet mee maar buiten maar ouders en buurt waren allemaal naar buiten. Naar ik me herinner waren de machinist en vrachtwagenbestuurder beiden omgekomen. Ik vermoed dat het een goederentrein was. Vlak voor kerstavond voor mijn gevoel dus die was zo onlogisch met 2 doden in een periode van toeleven naar kerst in die tijd. Die klap/dreun zal ik nooit vergeten. Als kind nog nooit zo'n enorme aardbeving gevoeld. In de periode na dat ongeval kwamen op die plek rood wit gestreepte zig-zag hekken (planken). Je kon met de auto er niet doorheen en met de fiets moest je aan de hand slalommen om naar de andere kant te komen. Rond '76 werd er gebouwd aan een tunnel en kwam daar het nieuwe station. Van het ongeluk van fam.Bosch jaren later herinner ik me het verhaal dat moeder en dochter aan de keukentafel zaten toen de trein plots door de gevel hen verpletterde. Vanuit school liepen we er de dag erna daar naartoe en zagen de ravage. Dan werd er weinig gezegd...het beeld was genoeg van die ravage. Die trein lag daar gewoon met kranen om hem te bergen. In die tijd (70ger) hoorden we trouwens soms ook nog wel een stoomlocomotief. En volgens mij was eind 60 dat "Belgi�lijntje" verderop achter de Muggenberg ook nog actief. Veelal met stoom. Daar ligt nu een fietspad op diezelfde plek. In mijn jeugd lag dat enkel spoor te verroesten en raakte overwoekerd door struiken en bramen en haalde ik wel eens een paar (bielzen-) steentjes voor in de vijver op de fiets. Ik heb ooit nog wel eens iets gelezen over die aanrijding met die vrachtwagen maar hoe dat nu precies zat weet ik dus niet meer. Mijn herinneringen heb ik genoeg aan dat spoor. Als het mistig was of slecht weer in de herfst en winter dan hoorde ik vaak die treinclaxons. Die konden door merg en been gaan want die hebben altijd een reden. In de stilte van de nacht kon ik daarvan echt wakker schrikken. Iemand of iets op het spoor of waarschuwing voor tegenliggers? Wild? We weten ook dat mensen er hun leven namen. Sommigen die dat zelfs overleefden en nog jarenlang gehandicapt door het dorp te zien waren. Ja....dat spoor daar heeft een hele geschiedenis. Het oude station heb ik zeker ook gekend. Het leek in zekere vorm/bouw op Geldrop maar was heus nog een tandje mooier. Het lag tussen 2 sporen dus vanaf Leende of Heeze moest je altijd door 1 slagboom heen. Naar het midden. Dan liep je vrij stijl omhoog naar de 2 perrons. Ik herinner me de groene stoptreinen met die spitse vissenneus die ons dan naar Eindhoven brachten. Kort daarna kwamen die gele Hondekoppen. Ik reis zelden nog per trein maar nu ik deze site las komt er toch verdomd veel weer bovendrijven ;)
Joe de Rooij15 aug 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op Moederdag 14 mei 1978 zat ik in alle vroegte als Hoofd Conducteur J. de Rooij op het leeg materiaal van Eindhoven naar Weert. We moesten de wissel vegen en vlogen toen uit de rails. De trein brak in twee�n door de betonnen paal van de bovenleiding waarvan het voorste deel op zijn zij kwam te liggen in de achtertuin van fam. Bosch. De mensen stonden verschrikt voor de overweg te wachten en de bovenleiding lag op het oversteek pad. Ik heb toen de verkeersleiding in Eindhoven gebeld bij mensen vlak bij de overweg omdat we toen nog communicatie middelen hadden. De verkeersleider hr. H.S. op weg naar huis na de nacht dienst. Hij zat/lag nog halverwege in het liggende gedeelte en moest door de brandweer er uit gehaald worden. Hij was gewond en werd met de ziekenwagen naar het ziekenhuis gebracht. De machinist Hr. F.M. was uit de bestuurderscabine geklommen en ging te voet over het spoor richting Weert waar ik hem bij de volgende overweg terug heb gebracht en samen werden we opgevangen door mevr. Bosch in de woonkamer. Een zeer vriendelijk reactie kregen we van haar. Ik heb nog lang last gehad van elke wissel vegen die ik tijdens mijn verdere loop baan voelden. ik denk nog regelmatig terug aan dit ongeluk en zeker aan mevr. Bosch die door zo'n situatie omkwam.
Ton Soons3 apr 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Mijn grootvader Toon Soons was zgn Eerste Stationschef in Heeze-Leende van 16 februari 1927 tot aan zijn pensioen op 1 november 1942. In die tijd woonde hij in de ambtswoning aan het station waar later de familie Cox woonde. Hij was veertig jaar eerder op station Maastricht begonnen als hulparbeider bij de voormalige Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Als hij niet naar Heeze was gepromoveerd, was ik nu geen Heezenaar.
Fr. v.d. Kruijs-Hermans13 mrt 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Rond 1925 bediende mijn Opa Nol (Arnoldus) Smeets de wachterspost in Sterksel en naar mijn weten woonde hij in een wachtershuis bij het spoor, ik weet dat mijn moeder Toosje Smeets door de hei naar school moest lopen, weet iemand iets over mijn opa of heeft fotos van deze wachterspost , vr groet F v.d. Kruijs-Hermans , mailadres;fvdkruijs@gmail.com
Ben P. Weber22 jan 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Vermoedelijk is er een vergissing gemaakt in de opgave van de sluitingsdatum (15 mei 1945). 15 mei 1938 lijkt mij waarschijnlijker, omdat toen ook de meeste andere kleinere stations aan de lijn Eindhoven-Roermond werden gesloten (en overigens ook vele andere in het hele land). Dit kan dan ook de verklaring zijn waarom het station niet voorkomt in de Officieele Reisgids van 1942.
Ben P. Weber22 jan 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Ik heb het nagezocht in mijn dienstregelingencollectie: in de Zomerdienstregeling van 29 mei 1960 heet het station nog Heeze-Leende, in de Winterdienstregeling van 2 oktober 1960 heet het Heeze. Er valt dus iets voor te zeggen om voor de wijzigingsdatum 2 oktober 1960 op te geven.
jan waszink5 jun 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
ik heb onlangs een 'Officieele Reisgids' van 1942 gevonden. Tot mijn verwondering komt station Heeze-Leende daarin niet voor, noch in de stationsnamenlijst, noch in de betreffende lijn-tabel (14). Eindhoven, Geldrop en Weert staan er wel in, Heeze en Maarheeze niet. Weet iemand hoe dat zit? Was dit station toen gesloten?
Theo Bosch31 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag 31 oktober 2013 is het precies 30 jaar geleden dat mijn ouderlijk huis met de grond werd gelijk gemaakt. Zeer ernstig en tragisch treinongeluk in Heeze waar mijn moeder om het leven kwam. Mijn zus Annemarie lag ernstig gewond onder de puinhoop. Zij heeft nog afscheid kunnen nemen van mijn moeder. Enkele jaren later is zij ook aan de lichamelijke en geestelijke verwondingen bezweken. Traumatisch voor mijn hele familie en de hele buurtgemeenschap in Heeze. Namens de fam. Bosch, theo Bosch
Antwoord webmaster:
ach wat een vervelend herinnering. ik ken het verhaal van dat ongeluk, maar niet van zo dichtbij.
piet van der zande22 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zoek een foto van de overwegpost in de Emmerikstraat. Vandaar uit werden de spoorbomen voor de Emmerikstraat en de Schoolstraat bediend
Antwoord webmaster:
geen idee, ik heb hem niet, maar misschien iemand anders hier.
cas3 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
aan de linker zijde van het station, stonden vroeger in de jaren 60, ook wagons, om hout in teladen, heb daar nog als kleine jongen vaak mee geholpen met mijn ooms,
cas27 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ja ja wat jammer dat alles weg is,die oude tijd komt niet meer terug. ja wel in mijn gedachten,maar we hebben er nog mooie heriningen aan, dat oude heeze,,,,gr..cas
Peter Leijssen4 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft iemand nog meer oude foto`s van het seinwachtershuisje, rechts van het station. Er staat nu een "moderne" foto van dit huisje, na een verbouwing. Mijn opa heeft hier namelijk gewoont, net als ons gezin tot aan de verhuizing begin 1960.
Antwoord webmaster:
ik heb ze niet, maar wellicht iemand anders hier. ik heb een nieuwe manier ontwikkeld om dit soort woningen op te slaan, dus de foto's die hier slaan worden straks verplaatst naar een andere plek. Je kunt de woning aan de lijn vinden, en ook hier bij het station zal het gekoppeld blijven, maar de foto's komen dan niet meer tussen de stationsfoto's te staan.
Ingrid11 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er ook een oude foto van het wachtershuisje? een mevrouw waar ik werk.heeft daar namelijk haar jeugd doorgebracht.
Antwoord webmaster:
ik heb niet meer foto's dan ik hier op mijn site heb staan. misschien dat je bij het gemeente archief nog iets kunt vinden. of bij www.hetutrechtsarchief.nl, maar dat heb ik bijna al helemaal uitgeplozen.
Han Lefering6 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb in de zestiger jaren wel kaartjes verkocht naar Heeze, zodoende weet ik het. Trouwens HUA vermeldt naamswijziging in 1960.
Antwoord webmaster:
ok, ik heb de naamswijziging op 1960 gezet. heb je die wijzigingen zelf uit het hua stationsarchief opgezocht?
Han Lefering5 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ergens in de zestiger jaren is de naam gewijzigd in Heeze.
Antwoord webmaster:
ik dacht dat dat pas gebeurde bij de ingebruikname van het nieuwe station in 1977. Heeft dit station ook Heeze geheten.
bert van diepen26 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aangaande de ontsporingen nog het volgende. Om de beveiliging te garanderen van het derde spoor te Oud-Heeze werden/worden er regelmatig treinen over dit spoor geleid om roestvorming te voorkomen. Daarbij ging het twee keer ernstig mis. Op 14 mei 1978 ontspoorde NS plan V 420, op 8 oktober 1986 NS-loc 1141 met een lege kalktrein en locs 1642 en 1309 in opzending. Ernstiger was de ontsporing op 31 oktober 1983 van NS-loc 1634 met het CTO-meetrijtuig en een begeleidingsrijtuig, die naar het zijspoor moest om ruimte te maken voor de Intercity Zandvoort-Heerlen. De loc verwoestte de voormalige wachterswoning nr. 9, waarbij mevrouw Bosch om het leven kwam en haar dochter gewond raakte; de heer Bosch (een gepensioneerde NS-er) was niet thuis. In alle drie gevallen werd het aftakkende wissel bij de overweg Emmerikstraat met ruim de dubbele snelheid dan de toegestane 40 km/u afbuigend bereden. Na het ongeluk in 1986 zijn de wissels bij Oud-Heeze door NS vastgezet en is het derde spoor niet meer gebruikt, totdat het baanvak Eindhoven-Roermond in 1989 van ATB was voorzien.
jan waszink30 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over die ongelukken het waren er niet 2 maar 3: in 1977 was ook al een treinstel (plan V) op die plek ontspoord. Toen geen doden, wel materiele schade.
Antwoord webmaster:
nou ja, er staat ook niet dat het er maar twee waren in totaal. in de jaren 80 waren er twee ongelukken, die werden daar beschreven. vreemd dat die plek zo ongeluk gevoelig was.
Thijs Somers15 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo. Ik moet een werkstuk maken over dit station van geschiedenis. Ik woon zelf in Heeze, en wij hebben ook een boek over Heeze. Daarin staat dat dit station op 30 oktober 1913 feestelijk is geopend. m.v.g.v. Thijs
Antwoord webmaster:
dat kan kloppen inderdaad, de feestelijkheden vonden vaak een dag voor de werkelijke opening plaats. volgens mijn site is op 1 november de trein gaan rijden. dus dat klopt.
berrie14 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeze was in de jaren tachtig veel op t nieuws door tragische ontsporingen met treinen waarbij doden vielen.Een meettrein reed op 31 oktober 1983 veel te hard over een wissel waarbij de trein ontspoorde en een overwegwachterwoning binnen reed de bewoonster was op slag dood.En 3 jaar later weer in oktober op 6 oktober was er weer een trein die op dezelfde plek onspoorde maar over de gegevens is niks meer bekent.De schrik van de bewoners duurde nog jaren.Ook had heeze een groot rangeer bedrijf voor vracht en postverkeer maar dat was in de jaren negentig voorbij en raakte t vervallen de bovenlijdingen werden verwijdert en ook de aansluitingswissels werden weggehaald maar de sporen en masten bleven nog jaren staan en de begroeing had de overhand t was een kerkhof geworden van de masten.in 2001 werd alles met de grond gelijk gemaakt voor een woonwijk nu anno 2008 is van een rangeerterrein niks meer te zien op google maps is een nieuwe luchtfoto van heeze met de woonwijk op t terrein.
Antwoord webmaster:
Dit verhaal hoort niet bij station Heeze, waar je het eerst (bij een afbeelding) plaatste. Dit verhaal past het beste bij het oude station Heeze- Leende. Daar stond de wachterswoning waar je het over hebt. over dat ongeluk kwam ik laatst (eind vorige week) ook nog iets tegen geloof ik. toevallig.
jan waszink27 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie nog iets anders op de pagina over Heeze-Leende: de sluitingsdatum. Er staat 1 mei 1977, maar dat kan niet kloppen want het was in de zomer van 1976. IK herinner me dat nog goed: ik was toen 6 en woonde in Heeze. We gingen met vakantie en vertrokken van het oude station, en kwamen terug aan het nieuwe station. Het moet in juli of augustus '76 zijn. Ik zal zoeken of ik het kranteknipsel dat ik toen bewaard had nog kan vinden.
Antwoord webmaster:
kan iemand dit bevestigen?
Ronald17 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vroeger had Heeze een station; nu hebben we een aquarium. Gezien de aanleg van een grote woonwijk ligt het nieuwe station welliswaar centraler in Heeze, maar het oude station lag gunstiger t.o.v. Leende en Sterksel. (En was natuurlijk veel mooier.) Na de fusie tussen de 3 gemeenten is de beste plek voor een station wederom op deze plaats: In 1913 waren ze hun tijd blijkbaar verder vooruit dan in 1977.... Wat mij betreft mogen ze het weer netjes terug zetten ;-)
Henk Engelen4 jul 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij dit station stond vroeger ca 1949 een seinhuis links van de overweg en rechts het station. Ik ben daar vroeger vaak geweest omdat mijn opa de Hr Driek Engelen waar ik naar vernoemd ben daar werkte.Zijn hier nog foto's van.Later is het gedeelte om de spoorbomen te bedienen naar het station verplaatst denk ik.Want mijn opa bediende eerst de seinen, de wissels en de overwegbomen vanuit het seinhuis.later gebeurde een deel vanuit het station.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (13)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (80)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 258)

Stations in de omgeving

Heeze (1,3 km)
Sterksel (2,9 km)
Geldrop (5,4 km)
Maarheeze (oud) (7,3 km)
Tongelre (8,1 km)
Aalst- Waalre (8,6 km)
Valkenswaard (8,6 km)
Maarheeze (8,8 km)
Nuenen (8,8 km)
Gestel (9,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/heezeleende