of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Grou- Jirnsum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Grou- Jirnsum

Telegrafische verkorting: Gw
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden153.7451868
Geopend op 1 sep 1868

treinstation in gebruik
Provincie: friesland

stationsgebouw I (1867-1879)Type SS vergrote 5e klasse vleugels twee keer zo groot als bij normaal type architect: K.H. van Brederode
stationsgebouw II (1879-1976)hoog middendeel, met kap haaks op het spoor. Met twee lage vleugels met zadeldak parallel aan het spoor.
stationsgebouw III (1976)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsweg 47
9001ZK Grou
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Grou- Jirnsum

47 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 apr 2014 zijn omrand.

1890 (1)
1920 (2)
1930 (2)
1940 (1)
1950 (2)
1960 (3)
1970 (6)
1990 (3)
2000 (16)
2010 (12)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hendrik Jan de Wolf25 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kijk eens goed naar de zwart-wit foto gedateerd 1960 waarop ze het station aan het schilderen zijn. Kijk dan ook eens naar de kleurenfoto gedateerd 1971 waarop ze het station aan het schilderen zijn. Daar zit wel heel erg veel overeenkomst in. Zou dat ene plaatje niet een zwart-wit afdruk van de kleuren foto zijn?
Antwoord webmaster:
heel goed gevonden inderdaad. ik heb die kleurenfoto verwijderd, want die was van mindere kwaliteit
Grietje de Roo23 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben 5 jaar lang met de trein van Grou naar Heerenveen gereden naar de middelbare school, tot 1969. Het station had toen een stationskat, die is in mijn schooltijd doodgereden door een trein. Later toen ik in Groningen studeerde reed ik met mijn auto onder de dalende spoorboom door en de andere spoorboom ging voor mijn neus dicht. De trein naderde al en de spoorwegbeambte deed snel de spoorboom weer half omhoog zodat ik er tussenuit kon. De spoorwegbeambte belde toen mijn ouders op die me op mijn kop moesten geven... Wietse buske reed een keer bijna onze kat dood, hij rende er onder door en sprong net opzij voor het wiel. Toen de snelweg nog alleen bestond uit grond begroeid met gras gingen we vaak "de brege om", langs het kanaal en dan over de snelweg terug. Ik heb toen een kievitsnest op de snelweg gevonden in het gras. En toen we kinderen waren speelden we vaak op het "opspuite lan" naast de brug. Ik heb daar nog een zakmes begraven.
S.15 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er zijn werkzaamheden in het gebouw. Het staat niet meer leeg. Er komt een oriëntaals restaurant. De zoveelste poging om er horeca te vestigen. Ik ben benieuwd hoe lang het nieuwe bedrijf het vol houdt. De NS zou haar verantwoordelijkheid moeten nemen, en er een goede wachtruimte + kiosk moeten vestigen. Niet alleen op dit station, maar ook vele andere kleine stations. Hoewel dit zondermeer verliesgevend zal zijn, kan dit worden gecompenseerd met de winstgevende activiteiten op de grote stations. Ik respecteer de pogingen die worden ondernomen om iets van het station te maken, maar op die lokatie lukt het gewoon niet. Het goede nieuws is wel dat er voorlopig niet gesloopt gaat worden, al is het gebouw wel dusdanig veranderd dat er nog met moeite een standaard stationsgebouw in te herkennen valt.
Antwoord webmaster:
toch ligt dit station niet gek met de snelweg dichtbij. maar daar moeten ze het vooral van hebben denk ik. alleen de inwoners van grou en jirnsum zullen wel niet zoveel opbrengen.
S.23 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
aanvulling op Gertjan Stamer: Haje zit allang niet meer in het gebouw. Het is na 2004 overgenomen door een ander, die er een 'stationsrestaurant' genaamd Bohemia in heeft gevestigd. Dat is recentelijk failliet gegaan. Het gebouw staat leeg. Inmiddels heeft het vandalisme toegeslagen, de eerste ruiten zijn gesneuveld. Na sluiting van het loket is er sprake van een reeks van mislukkingen (Gertjan noemt het jaartal 1995, is in dat jaar ook het loket gesloten?). Ik denk dat de kans zeker bestaat dat de NS het gaat slopen. Het gebouw is al amper herkenbaar als stationsgebouw door de verbouwingen. Ook criminaliteit kan een overweging zijn om voor sloop te kiezen. Het gebouw onttrekt een deel van het station aan het zicht. Een tijdje terug hebben skimmers toegeslagen. De kaartautomaat staat achter het gebouw. Ze hadden naar mijn idee al lang die automaat moeten verplaatsen (naast het informatiebord).
Gertjan Stamer2 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gestart als Grouw. In 1975 sloop oude stationsgebouw, het kleinere loketgebouw op bijna dezelfde plek wordt geopend in 1976. Per 12 Oktober 1995 heropend als pizzarestaurant. De naam Grouw- Irnsum wordt per 30 Mei 1999 verfriest naar Grou-Jirnsum. Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en op zelfde plek overkapte fietsenstallingen inclusief fietskluizen. Het wegrestaurant heeft ook een NS loketfunctie aan perronzijde. In het voorjaar van 2004 wordt het overgenomen door Haje Shops Hotels & Restaurants, daarmee verdwijnt de NS agentschap functie.
S.10 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsrestauratie is failliet. In september is de inventaris geveild. Het gebouw staat nu (weer) leeg.
S.2 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
(verzoek om mail-adres weg te laten) Het stationsgebouw was tot voor kort jaren lang in gebruik geweest als restaurant. Er hebben verschillende eigenaren ingezeten. Inmiddels is het laatste restaurant ook gesloten. Op de deur hangt een briefje met de volgende tekst (letterlijk overgenomen): WEGENS OMSTANDIGHEDEN ZYN WY GENOODZAAKT OM MET INGANG VAN 18-06-2009 DE ZAAK TE SLUITEN!!! ONZE VASTE GASTEN BEDANKEN WY VOOR DE KLANDIZIE ONZE EXCUSSES
Antwoord webmaster:
leuke tekst zeg. je e-mailadres is overigens niet verplicht als je een tekst wilt invoeren. ik zal hem voor je weghalen.
Piet Paulusma16 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuke klein Fries stationnetje. Jammer dat er geen borden hangen! Oant moarn
Antwoord webmaster:
ja ja 'piet'... in bilthoven hebben we hetzelfde probleem. daar hangt wel een vertrekstaat maar die is onleesbaar omdat hij nogal verfrommeld in de lijst zit. tot morgen he!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Hajé-keten verwerft wegrestaurant Grou (Leeuwarder Courant - 16 mei 2003)

Weinig fietsers naar station Grou (Leeuwarder Courant - 10 aug 2002)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1940 (9)
Vertrekstaat 1957 (31)
Vertrekstaat 1971 (40) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 62)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 151)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 68, 170)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 136)

Stations in de omgeving

Idaard- Roordahuizum (4.1 km)
Akkrum (4.9 km)
Wirdum (6.5 km)
Mantgum (8.5 km)
Wieuwerd (8.6 km)
Jorwerd (8.9 km)
Bozum (9.3 km)
Beers (9.8 km)
Scharnegoutum (10.3 km)
Jellum- Boxum (10.8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/groujirnsum