of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Ermelo - foto's en omschrijving op stationsweb

station Ermelo

oude namen voor dit station:
voor 5 okt 1952: Ermelo- Veldwijk

Telegrafische verkorting: Eml
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle44.6461863
Geopend op1 jun 1882

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1882-1960)identiek met Hulshorst na de vergroting
stationsgebouw II (1897)eilandstation met twee wachtkamers

adres: 

Dr. van Dalelaan 9
3851JA Ermelo
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
23 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Ermelo

31 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 apr 2012 zijn omrand.

1900 (4)
1910 (2)
1930 (2)
1940 (2)
1950 (3)
1960 (6)
1970 (2)
1980 (3)
1990 (2)
2000 (3)
2010 (11)

Een bezoeker schrijft:
Mijn grootvader was werkzaam bij een transportbedrijf die gekoppeld was aan het station en het doet je temeer beseffen hoe belangrijk een spoorlijn kan zijn voor de ontwikkeling van een dorp, allerhande goederen konden betrekkelijk goedkoop en veilig in huis gehaald worden, dit gaf de mensen een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jos Witteman10 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kan me nog herinneren dat de spoorbomen handmatig werden bediend. Ik praat dan over 1966, toen ik, als 9 jarig jochie, voor het eerst in Ermelo op vakantie was. Als een trein naderde, klonk er in het huisje van de beambte een belletje en dan liet hij de bomen zakken. Kon je nog 'es geruime tijd wachten tot de desbetreffende trein daadwerkelijk passeerde. Dt was nog eens romantiek. Het huisje is inmiddels verdwenen, zo ook de goede man die de bomen liet zakken. Zijn daar nog foto's van???
Gertjan Stamer18 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 12 Juli 2000 t/m November 2000 bouw nieuwe fietsenstalling in overkapte vorm aan beide zijdes van het spoor...dat was de bedoeling toen en men gaat pas van start in zomer 2002!!!Sluiting NS loket per 4 Oktober 2004.In Mei 2005 nieuwe centrale aanwijs borden nu met led...zie ook Putten,Nijkerk enz.Najaar 2005 verbouwing intern en wordt koffieshop.Eilandperron wordt in najaar van 2005 verlengd naar de oostzijde.Lunchroom De Halte had jarenlang een ietwat afzichtelijk gebouw aan de westzijde van de imposante beukenboom,in zomer 2004 volgt complete reconstructie Stationsplein en start men bouw van zeskantige nieuwe stenen lunchroom De Halte aan de zuidzijde van het oude lelijke gebouw en in nazomer 2004 geopend/heropend.De evenwijdige straat aan de spoorlijn gaat op de schop en de fraaie coniferen enz worden verwijderd en als resultaat meer parkeerplaatsen paal langs de spoorlijn,aldus zomer 2008.
Sjoerd Eeftens7 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens een jaarverslag van de NCS werd op 1-6-1882 een halte geopend genaamd Ermelo-Veldwijk. In 1952 werd de naam Ermelo. Voor 1882 was er geen halte of stopplaats op die plek. Bij km 41.7 was de overwegstopplaats Volenbeek, geopend in 1902, gesloten in 1926. Bij km 47.0 was overwegstopplaats Horst-Tonsel, geopend in 1913, gesloten in 1924. Dat betekent dat er voor 1882 niet gestopt werd tussen Putten (km 39.8) en Harderwijk (km 49,1). Deze gegevens zijn alle afkomstig van J.G.C. van de Meene te Zwolle. Wijlen Van Wijck Jurriaanse schrijft in deel 2 van de Wijt-reeks over de NCS dat deze laatste in 1882 een overeenkomst aanging mnet de heer M.J. Chevallier Jr. te Ermelo voor het op zijn kosten bouwen van een haltegebouw te Ermelo-Veldwijk. Waarschijnlijk houdt dit in dat de aanloop naar de daar aanwezige psychiatrische klinieken toen voldoende was om een stop te rechtvaardigen. Wellicht zijn deze ook in die tijd ontstaan maar dat kon ik zo gauw niet vinden.
anoniem (bekend bij redactie)7 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De rol van Chevallier is iets anders: het was de eigenaar van het landgoed Veldwijk 'en de burgemeester van Ermelo, en wilde alleen een psychiatrische kliniek laten bouwen als er een station kwam. Het station kwam er dus in 1882, de klniek pas daarna, in 1884 (zie gedenkboek Lindeboom-Van Lieburg 1984).
milco8 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
bij dit station zijn eens 5 treinfilmpjes gemaakt. ze staan op www.video.google.nl en geloof ik ook op www.youtube.com. diegene die deze filmpjes bekijkt: veel plezier

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Klachten over lange reistijden (De Stentor - 27 jul 2006)

Ermelo draagt ook dit jaar bij aan winkel op NS-station (De Stentor - 26 jan 2006)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (9)
Vertrekstaat 1911 (25)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (33)
Vertrekstaat 1971 (74) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 108)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 74)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 70)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 139)

Stations in de omgeving

Volenbeek (2.5 km)
Horst- Tonsel (2.5 km)
Harderwijk (4.1 km)
Putten (4.7 km)
Bijsteren (5.7 km)
Hulshorst (7.1 km)
Hooge Steeg (7.4 km)
Diermen (8.4 km)
Nieuw Groeneveld (10 km)
Nijkerk (12 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/ermelo