Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Haag Mariahoeve - foto's en omschrijving op stationsweb

station Den Haag Mariahoeve

Telegrafische verkorting: Gvm
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam56,951843
Geopend op22 mei 1966

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw II (1966-1984)nieuwe voorstadshalte. Veel poverder dan rijswijk architect: C. Douma
verbouwing 1976uitbreiding en facelift door schiphollijn
stationsgebouw III (1984)statinsgebouwtje opgenomen in kantoorgebouw. Identiteit dan ook ver te zoeken architect: bureau Kraayvanger

adres: 

AEGONplein 4
2591TV Den Haag
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haag Mariahoeve

46 afbeeldingen

19 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1960 (5)
1970 (6)
1990 (1)
2000 (5)
2010 (29)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Martin Snuverink26 jul 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Volgens de dienstregeling 2017 stoppen alle sprinters naar Den Haag Centraal op spoor 1 en alle sprinters naar Leiden op spoor 4. Het eilandperron (spoor 2 en 3) wordt dus normaliter niet gebruikt, maar is niet afgesloten. Het is volledige operationeel. Ik vermoed dat de NS het in geval van storingen (en dus ook calamiteiten) paraat wil hebben.
Heimen Stoffels27 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Hoe het precies zit met waarom die 4 perrons zijn aangelegd weet ik niet helemaal zeker. Wel weet ik uit mijn herinnering dat de stoptrein (toen heette het nog zo!) naar Rotterdam Lombardijen (-Dordrecht) voor een bepaalde tijd (zo lang (kort) als ie bestond, van 1998 tot 2003 - [http]wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_5000_(2003) hier de link naar het laatste jaar van de dienst) de middelste perrons gebruikte. Wellicht dat de invoering van die treindienst het noodzakelijk maakte om 2 extra perrons te laten aanleggen, aangezien de stoptrein naar Den Haag CS er redelijk kort op zat. Toen die trein geen succes bleek (zo herinner ik me van de kranten uit die tijd), is de dienst komen te vervallen en dan zijn die extra perrons natuurlijk overbodig geworden. Nu gebruikt alleen de laatste trein van de dag spoor 2 of 3. (mijn opa en oma wonen in Essesteijn en mijn ouders en ik komen al vanaf mijn geboorte, in 1992, met de trein naar ze toe, vandaar dat ik het station en haar treindiensten goed ken/herinner)
Gertjan Stamer2 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar/zomer 2012 worden er liften ingebouwd-aan oostzijde links van de ingang en aan westzijde(in het gebouw dus)iets achter het leeg staande loketdeel. Wat er nu met die inpandige hellingbaan gaat gebeuren en met hellingbaan perron spoor 4..onbekend. Ook perrontunnel wordt aangepast...Augustus 2012(moment van schrijven dus)een flinke rommilge tunnel/perrons.
Ben Blom22 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het station voorzien van een lift?
Antwoord webmaster:
kun je opde site van de ns zien.
Petra22 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
@Marco Als een station geen poortjes heeft dan heeft het check in check out palen, oftewel cico's. Op Mariahoeve staan deze bij de uitgang.
Antwoord webmaster:
ok natuurlijk, dank voor je aanvulling.
Marco13 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb van een vriend gehoord dat je op dit station geen poortjes hebt voor de ov-chipkaart. Volgens mij is de ov-chipkaart bij de NS door heel Nederland ingevoerd. Maar kan je hier dan wel met de ov-chipkaart heen reizen?
Antwoord webmaster:
weet ik ook niet. misschien iemand van de bezoekers op de site.
Gertjan Stamer8 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het najaar van 2000 sloopt men de oude fietsenstallingen en bouwt men nieuwe met overkapping...en het gehele Aegonplein gaat op de kop en wordt totaal anders ingedeeld en dat duurt tot zeker April 2002. Aan de andere zijde van het station(Essesteyn)bouwt men grote parkeerplaats en ook hier nieuwe overdekte fietsenstallingen.Het NS loket sluit per 1 September 2003 en staat jaren lang leeg...De wachtruimtes op de perrons sporen 1 en 4 verliezen hun glazen pui met ramen en deuren-men sloopt ze eruit ivm vandalisme/zwervers e.d.
Björn Lammers28 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over (bijna) niet gebruikte perrons: als ze er zijn vraagt men zich af waarom ze er zijn als ze toch niet of nauwelijks gebruikt worden (zoals hier, maar bijvoorbeeld ook bij 1 en 8 van Amsterdam Bijlmer ArenA), als ze er niet zijn (zoals bij Utrecht Zuilen, Maarssen, Breukelen, Abcoude en Amsterdam Holendrecht, op dezelfde lijn als Bijlmer) klaagt men over het gebrek aan uitwijkmogelijkheden bij calamiteiten. Bij dit station heb je dus flexibiliteit en een nauwelijks gebruikt perron :-)
Antwoord webmaster:
daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, calamiteiten lijkt mij een goede reden. niet dat die erg vaak voorkomen bij de ns natuurlijk ;-)
Eelco27 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Björn heeft (wederom) gelijk en ik dus niet. De Ic's en Beneluxtrein passeren op de middelste sporen. Maar wat ik enigszins opmerkelijk vindt, is dat op alle stations op de trajecten Leiden - Rijswijk en Rotterdam - Dordrecht 4 perrons liggen, waar op maar 2 perrons (stop)treinen stoppen, waarom zijn hier perrons aangelegd als deze toch nauwelijks of niet worden gebruikt?
Antwoord webmaster:
misschien dat men bij de aanleg verwachtte ze in de toekomst wel te gaan gebruiken?
Björn Lammers20 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Roestrijden, ja, dat is vaak de reden van de afwijkende vertrekperrons van vroege en late treinen. Ik bedoelde meer dat ik niet wist waarom er vier perronsporen waren. Ik heb nog even op Sporenplan gekeken en treinen die vanaf HS komen of daarnaartoe rijden kunnen alleen over de buitensporen via 40 km/h-wissels; ook in mijn herinnering rijden de Beneluxen en Intercity's uit HS gewoon over de binnensporen. Ik denk dat Eelco het dan ook verkeerd gezien heeft.
Björn Lammers19 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de vertrekstaten van het station is te zien dat van alle perronsporen treinen vertrekken. 4 en 1 zijn duidelijk het meest gebruikt, maar ook van 2 en 3 vertrekken af en toe treinen. Waarom dit zo is weet ik verder ook niet.
Antwoord webmaster:
er wordt wel vaker van spoor gewisseld om alle rijrichtingen schoon te rijden. tenminste ik ging er altijd vanuit dat daarom later op de avond soms de treinen van andere sporen vertrekken dan gebruikelijk.
Eelco18 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
kan iemand mij vertellen waar de middenste sporen voor gebruikt worden en waarom dit station in een later stadion vier perronsporen heeft gekregen? Ik zie namelijk altijd zowel de stoptreinen als de vorobijkomende sneltrein en intercity's (ook beneluxtrein) op de buitenste sporen passeren.
Antwoord webmaster:
hou eens op met dat mailadres dat niet klopt, vul dan niets in!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1971 (135)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 164)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 117, 126, 174, 206)

Stations in de omgeving

Voorburg- t Loo (1 km)
Wassenaar (1,4 km)
Leidschendam- Voorburg (1,8 km)
Den Haag Laan van NOI (2,2 km)
Renbaan- Buurtweg (2,3 km)
Den Haag Carrefour (2,7 km)
Voorburg (2,8 km)
Den Haag Centraal (3,3 km)
Statistiek (3,5 km)
Waalsdorperweg (3,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/denhaagmariahoeve