Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Coevorden - foto's en omschrijving op stationsweb

station Coevorden

Telegrafische verkorting: Co
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal55,2981905
Geopend op 1 jul 1905

treinstation in gebruik
Provincie: drenthe

stationsgebouw I (1903-1976)Het hoge deel van dit station doet denken aan dat van Mariƫnberg, hoewel er enkele verschillen zijn in gevelindeling en -versiering. De lage aanbouw linsk is het spiegelbeeld van dat station, de loods is het spiegelbeeld van die van Stadskanaal. Het ...lees verder
brugwachterswoning (1905)
dienstwoning (1910)
brugwachterswoning richting Laarwald (1910-1946)Bij de brug over het Coevorden- Vechtkanaal stond een brugwachterswoning aan de spoorlijn naar Laarwald- Nordhorn.
stationsgebouw II (1976)doorgangsgebouw op voorplein. Overkapt door een gegolfd dak met aan twee kanten dienstruimten architect: C. Douma

adres: 

Stationsplein 1
7741GZ Coevorden
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
15 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Coevorden

90 afbeeldingen

49 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1900 (2)
1910 (3)
1920 (1)
1950 (2)
1960 (11)
1970 (18)
1980 (4)
1990 (2)
2000 (14)
2010 (32)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
tobias bonthuis14 feb 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het station is inmiddels al wel aan het veranderen. De fietsenstalling is verhuisd zodat er ruimte gemaakt kan worden voor een tunnel onder het spoor door.
Pompie28 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer dat er nog geen nieuwe foto 's zijn van dit station Van arriva
Antwoord webmaster:
als je ze hebt houd ikme aanbevolen. is het erg veranderd dan sinds arriva er rijdt? het perron en gebouw zijn toch gewoon hetzelfde.
Victor Lansink18 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De hoofdaannemer was Brands Bouwbedrijf te Emmen. Namen van betrokken aannemers en onderaannemers waren Brand (of Brands), Sanders, Ten Hoorn en Wormgoor.
Antwoord webmaster:
kijk Het Utrechts Archief to the rescue. bezoekers hoeven hun vraag alleen maar hier te stellen en krijgen vanzelf hun antwoord. dank je wel victor.
Jannie Eppinga16 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dag Wichor, Is er bij jou bekend wie indertijd het stationsgebouw van Coevorden heeft gebouwd? Mijn vader denkt te weten dat zijn familie dat heeft gedaan, ik ben benieuwd of u dit kunt bevestigen? BVD voor uw reaktie, Vriendelijke groet, Jannie
Antwoord webmaster:
ik weet het niet. misschien dat Het Utrechts Archief dat kan achterhalen, maar ik betwijfel het. zij hebben de ns archieven in huis. de meeste kans heb je denkn ik bij oude krantenberichten.
J Warrink5 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuke foto's op je site. Ga zo door. Dit is voor mijn pa ook heel leuk, ka ik pa ook een foto geven hiervan.
Antwoord webmaster:
graag gedaan, bedankt voor het compliment.
michael8 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
aller eerst gaat mijn dank uit naar de webmaster,maar meteen ook naar meneer wagenaar,dank jullie wel dat dit mogelijk is ,wat een prachtige site,dat is hij al. bedankt voor de tip ,ga ik zeker gebruik van maken,nu weet ik eindelijk waar het locdepot heeft gestaan,eingelijk ook wel logisch,want nog iets verderop lag het oude tuindorp,nu het nieuwe tuindorp,dat is toen gebouwd voor het locdepot pesoneel,dat met sluiting van locdepot het oude tuindorp toen verliet ,en de huizen voor de bewooners van coevorden beschikbaar kwamen,nu is de puzel bijna kompleet. ik krijg best zin om station coevorden en de bij behorende gebouwen nog een keer na te maken maar dan zo als het hoort.nog maals dank heren,groetjes michael.
Antwoord webmaster:
graag gedaan. met die nieuwe optie wordt stationsweb echt een ontmoetingsplek en vraagbaak.
Jan Wagenaar7 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Michael, In het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland, 1839-1958" staat o.a. ook een plattegrondkaartje (situatie 1912)van het Coevorder stationsemplacement met de locloods en de draaischijf. De locloods stond vroeger aan de Emmer-zijde (= uiterst rechterzijde) van het emplacement,links van de overweg. De loods was langwerpig van vorm, had 2 sporen en ook een aanbouw met dienstruimten. Achter de loods was ook een draaischijf. Het locdepot werd in 1938 weer opgeheven. Aan foto's hiervan kan ik je helaas niet helpen. Misschien dat er bij de Gemeente Coevorden nog iets bekend is ? Verder zou je nog eens kunnen kijken op de website van R. van Wissen over de NOLS (zoek maar even via Google met : Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij, want het rechtstreekse webadres is nogal gecompliceerd). Jan Wagenaar
Antwoord webmaster:
ik heb een nieuwe optie gemaakt waarbij je meteen op de betreffende vraag kunt reageren. ik weet niet of je daarvan gebruik hebt gemaakt, maar dan komt dit antwoord ook meteen bij de betreffende persoon terecht, zonder dat zijn mailadres op de site staat. Kan ik meteen kijken of dat goed werkt.
mdonkersloot6 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
hallo mijn naam is michael. woon bijna 20 jaar in coevorden. deze web site is voor mij echt een uitkomst,ook als ik vragen heb kom ik ze hier meestal van zelf tegen. vooral de nols lokaal spoor heeft mijn nodige aandacht,jammer dat er van station coevorden zoveel is afgebroken,ook de gebouwen die er bij stonden.kan iemand mij een foto laten zien van het locdepot coevorden,en nog belangrijker waar het precies heeft gestaan,ben nog steeds de omgeving aan het afzoeken en plaatsen waar het mogelijk zou hebben gestaan,helaas zonder resultaat.groetjes:michael.
Antwoord webmaster:
ik weet het ook niet, maar misschien zijn er bezoekers op deze site die het wel weten. waarschijnlijk krijg je vanzelf wel reacties hier, dus kom nog een keer terug kijken.
Vincent3 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Prachtige foto's op de site, ga zo door! Vr, gr, Vincent
Antwoord webmaster:
prima, dat was wel mijn bedoeling ;-)
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mei 2001 gaat de kleine koffieshop(linkerdeel)een nieuwe huurder,het sluit dus en herinrichting volgt.Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bowu nieuwe overkapte..in December 2002.Op 19 Januari 2004 sluit NS loket en wordt Kuipers snackbar/cafe.In Juni 2004 verwijderd men de oudste cta's op deze lijn(zie ook Ommen,Hardenberg)die met voorbedrukte namen op een lange rol...klein detail maar wel opvallend.Nazomer is verbouwing loketdeel gereed en gaat snackbar/cafe Kuipers open,het gehele gebouw krijgt nieuwe lichtbruine ommonteling in ??? Linkerdeel(vml koffieshop/1e versie Kuipers snackbar)wordt alweer heringericht tbv Veiligheidszorg Drente per najaar 2005.
P.v.Dongen24 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de Staionstraat nog een staition geweest Dit is later een vestiging van Brinkmann en Niemeyer N V geweest Ik ben hier een paar jaar filiaanhouder geweest tot ongveer 1959 het is later een een garagebedrijf geworden In mijn tijd was er achter het huidige pand een locimotieven loods,en aan de voorkant nog een perron. Ik weet het niet,maar was het de Drentsche tramweg Mij.
Antwoord webmaster:
Ik heb daar wel foto's van, maar mijn site gaat over spoorwegen, niet over trams. daarom heb ik die niet op mijn site getoond.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (18)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (37)
Vertrekstaat 1971 (37)
Personeel op dit station

Nieuws

DE SPOORLIJN STADSKANAAL-COEVORDEN. Geen opheffing, doch bezuiniging. (29 jul 1937)
Arriva neemt spoorlijn Emmen-Zwolle over (11 mei 2010)
Station keert als model terug in t Vjenne (26 mrt 2008)
Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten (19 mrt 2008)
Kans station Bergentheim stijgt (24 feb 2007)

Ouder nieuws over Coevorden

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 120)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 147)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 288)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 156)

Stations in de omgeving

Dalen (3,8 km)
De Haandrik (5,2 km)
Dalerveen (6,8 km)
Gramsbergen (7,1 km)
Baalder- Radewijk (9,4 km)
Nieuw Amsterdam (9,8 km)
Hardenberg (12,5 km)
Emmen Zuid (12,5 km)
Zuidbarge (13,9 km)
Brucht (14,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/coevorden