Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Blauwkapel - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Blauwkapel

Telegrafische verkorting: Bkp
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle4,51863
Geopend op1 jan 1895
Gesloten op1 jan 1928

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Blauwkapel

1 afbeeldingen

Sorteer de afbeeldingen op jaartal
6 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Victor7 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Door alle discussie is er kennelijk onduidelijkheid ontstaan over het bestaan van deze halte, maar dat was dus van 1895 tot 1928. Zie mijn bericht van juli 2006.
Antwoord webmaster:
ok ik was het spoor even bijster, maar ik heb het nu aangepast. een beetje ingewikkeld met die twee verschillende haltes blauwkapel.
Victor8 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ Sjoerd: Nee, ik bedoel ook niet dat men de Blauwkapelse haltes omgedoopt heeft in Groenekan, maar ik wilde benadrukken dat er óók twee Groenekan-haltes waren die men ter onderscheiding van elkaar Groenekan Oost en West gedoopt heeft. Voor Blauwkapel is dat niet gebeurd; de NCS-halte (die ook alleen maar aan de NCS-lijn) lag werd ruim voor de fusie van de div. maatschappijen in 1911 gesloten. Wichor moet dus eigenlijk nog steeds een halte Blauwkapel aanmaken voor de lijn Ut-Amf. De benaming Hilversumscheweg heeft niets met de NCS-halte te maken; dat was dus Blauwkapel HSM aan de lijn Lunetten-Hilversum.
Antwoord webmaster:
Dank je wel. ik heb het aangepast. deze halte lag alleen aan de ncs lijn, en ik heb een halte blauwkapel HSM gemaakt aan de lijn Hilversum- Lunetten.
Sjoerd Eeftens16 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zoals al door Victor en Tjalling is opgemerkt, waren er twee haltes Blauwkapel. De foto stelt die aan de NCS-lijn voor. De perrons van de HSM-halte lagen, vanuit Amsterdam gerekend, links en rechts voorbij de huidige overweg bij km 12.974 aan de Voordorpsedijk bij wp 42A, dus ten zuiden hiervan, juist voor het Kruispunt. Links voorbij de overweg woning 42A van de HSM. Er is geen officiële afkorting bekend van na 1921: immers: geopend van 1895 tot 1921. Jaartallen uit dienstorders volgens Van de Meene.
Sjoerd Eeftens16 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is niet juist dat de haltes Blauwkapel aan de NCS- en aan de HSM-lijn zouden zijn omgedoopt in Groenekan Oost en West. Groenekan Oost lag bij de overweg bij wp 8, km 5.946, aan de NCS-lijn, perrons links en rechts voorbij de overweg. Wachtpost 8 linksvoor de overweg. Geen woning. Afkorting Gro. Groenekan West lag aan de HSM-lijn bij wp 40A, km 11.858, perrons links en rechts voorbij de overweg. Woning 40A rechtsvoor de overweg. Afkorting Grw. Beide haltes begonnen hun bestaan onder de naam Groenekansche dijk (HS)/(NCS).
Tjalling Halbertsma18 jul 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er moeten twéé haltes Blauwkapel zijn geweest waar reizigerstreinen stopten: een aan de lijn Hilversum-Utrecht Maliebaan-Lunetten en een aan de lijn Utrecht CS-Amersfoort-Zwolle. Deze lijnen kruisten elkaar ter hoogte van het dorp Blauwkapel. Voor de 1e wereldoorlog was er volgens de stafkaarten (waar de haltes niet op voorkomen)nog geen verbinding Hilversum-Utrecht CS. Wie weet hoe de ligging van de twee haltes Blauwkapel is geweest? Zijn beide haltes soms opgeheven per zomerdienst 1911 wegens hun ligging bij het kruidspunt van de lijnen, omdat er toen een verbindingsbaan Hilversum-Utrecht CS werd gemaakt en de binnen de nieuwe verbidingsbaan en het kruispunt gelegen haltes werden afgesneden?
Victor Lansink18 jul 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er zijn inderdaad 2 haltes Blauwkapel tegelijkertijd geweest; te weten Blauwkapel (HSM) van 1885 tot 1910 bij km 13.0 aan de lijn Hvs-Utm en een halte Blauwkapel (NCS) van 1895 tot 1928 bij km. 4.5 aan de lijn Ut-Amf. Deze haltes lagen letterlijk op een steenworp afstand van elkaar, allebei aan een overweg in de Voordorpsedijk. Op de plek van de HSM-halte staat nu een dubbele na-oorlogse dienstwoning van NS. Zie http://www.lansink.tomaatnet.nl/wodw_blauwkapel.html De verbindingsboog Blauwkapel West dateert van 1921. Op soortgelijke wijze hebben er ook twee haltes Groenekanschedijk bestaan; in 1922 heeft men deze haltes omgedoopt in Groenekan Oost (de NCS-halte) en Groenekan West (de HSM-halte)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Station Blauwkapel
Site met informatie over het voormalige station Blauwkapel

Stations in de omgeving

Blauwkapel HSM (0 m)
Groenekan West (1 km)
Utrecht Biltstraat (1,4 km)
Groenekan Oost (1,5 km)
Utrecht Overvecht (1,6 km)
Utrecht Zuilen (1,8 km)
Nieuwe Wetering (3,1 km)
Utrecht Maliebaan (3,3 km)
Amsterdamsche Straatweg (3,4 km)
Vechtbrug (3,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/blauwkapel