of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Best - foto's en omschrijving op stationsweb

station Best

Telegrafische verkorting: Bet
lijnkmjaar
Breda- Eindhoven48.8251866
Geopend op1 jul 1866
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op10 jun 1940Heropening was al voorzien bij de door de oorlog niet ingevoerde dienstregeling van 19 mei 1940.

treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1864-1975)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1882twee korte vleugels
stationsgebouw II (1977-2000)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma
stationsgebouw III (2002)Grote glazen overkapping over een verdiept aangelegd perron. architect: Th.J.B. Fikkers

adres: 

Spoorstraat 1
5684AA Best
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Best

74 afbeeldingen

49 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 3 jul 2013 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (1)
1920 (1)
1950 (3)
1960 (3)
1970 (20)
1980 (1)
1990 (6)
2000 (15)
2010 (25)

Kent u die mop:
De stoptrein richting Tilburg stopt niet te Best.

Gaat u met een gerust hart in de trein zitten? De meeste mensen kennen het uit een conference van Fons Jansen, maar waarschijnlijk is de eerste keer dat deze 'grap' in de praktijk naar voren gekomen is, is in de jaren vijftig, toen een dergelijk bordje aan de richtingaanwijzer op het perron van station Eindhoven hing, bij die treinen richting Den Bosch die inderdaad niet in Best zouden stoppen. Volgens onbevestigde bronnen is de tekst ook nog voorgekomen in een stripalbum van Suske en Wiske.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Milco13 feb 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van 2008 t/m 2010 stopten ook intercitytreinen te Best, wegens werkzaamheden aan snelweg A2. Nu lees ik dat de perrons in Best hiervoor zijn verlengd. Is deze perronverlenging altijd blijven liggen? Ik vind de perrons namelijk nogal lang voor een sprinterstation.
Erik26 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is bekend hoeveel reizigers er per dag in Best in en uit stappen?
Mark14 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom moest de spoortunnel van Best 'zo snel' gerealiseerd worden? Ik weet dat het iets te maken heeft met project 'Rail 21' dat het spoor tussen Boxtel en Eindhoven verdubbeld zou worden. Maar het rare is dat de tunnel in Delft (die ook onder het project valt) nog steeds niet gerealiseerd is, terwijl daar veel meer treinverkeer overheen gaat. Dan lijkt het logischer dat die tunnel eerder dan die van Best gerealiseerd zou worden.
Antwoord webmaster:
gokje: in best was het makkelijker te realiseren?
Justin19 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het ook bekend hoeveel de realisatie van Station Best (inclusief tunnel) gekost heeft? Ik ben hier erg benieuwd naar.
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee.
S.18 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige station Best is ondergronds. Het ondergrondse deel oogt somber. Het is er erg donker. Het bovengrondse gebouw is verrassend. Uiteraard onbemand, maar wel een droge stationshal voorzien van enkele bankjes en een toilet. Er is een ruimte op het station, dat zowel toegankelijk is vanuit de hal als van buiten. Er is een café in gevestigd. Gezien de positie van de ruimte in het gebouw vermoed ik dat er bij het ontwerp rekening is gebouwen met loketten, een Wizzl of een kiosk. Het gebouw werd echter opgeleverd tijdens de periode dat de NS druk bezig was om overal de stations te sluiten, waardoor ook de loketruimte in dit station nooit als zodanig werd gebruikt.
Antwoord webmaster:
aha, dit bericht bedoel je denk ik. was me ontschoten. nu staat het er wel.
S.18 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wellicht heb je mijn opmerking bij dit station meerdere keren ontvangen. Ik heb meerdere pogingen gedaan, ik kreeg steeds de melding Service unavailable.
Antwoord webmaster:
nee dit is de enige opmerking die ik van je hier krijg. kun je het nog een keer invoeren?
Gertjan Stamer23 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 2000 dit gesloopte station/nieuwe station gevolgd en op 12 Mei stoomtreinritten tussn Best en Eindhoven;dan al 4-sporig gemaakt-de oostelijke spoortunnel is dan af en westelijk deel is nog bovengronds.Op 7 Januari 2002 sluit Wizzl haar deuren in dat oude gebouw en vanaf dan is het een flinke wandeling naar het postkantoor alwaar men NS service verleent...de 2e tunnelbuis opent zaterdag 28 September 2002 dmv diverse stoomtreinritten van de VSM,groots feest met o.a.veel leuke dingen voor kinderen,tentoonstelling van oude foto's van het station in nieuw gebouwde ruimte(later het cafe Kruispunt!!!)Ook partytent van de NS te zien en zelfs het NS Harmonie Orkest is er te gast. IN April 2004 opent in vml foto/expositieruimte het cafe Kruispunt. Perronverlenging tbv Intercity's Schiphol-Eindhoven(de A2 rijksweg gaat in de verbouwing,dus iedereen de trein in!)aan noordzijde-het eilandperron dus.Tevens drastische uitbreiding van parkeerplaatsen aan de zuidzijde van dit station te Best.Oost West,Thuis Best !!!
Gertjan Stamer18 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar sloop oude gebouw waar voorheen Wizzl in was gevestigd,tijdens de verbouwing naar verdiept spoor alreeds gesloten en stond dus al jaren leeg, haakse gebouw aan straatzijde nog gespaard. April 2009 dus gezien,sloopdatum is'n gok...
danny18 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit is nog een fansoenlijk station, kan oss centraal een voorbeeld aan nemen want da is 3 keer niks
Antwoord webmaster:
ok dat je van mening bent dat dat 3 keer niks is, maar dat goef je geen 3 keer te zeggen.
maarten7 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik las op ns.nl dat er vanaf 7 april 2008 ook een inyercity stopt best wel handig! en wat denk ik ook best is te doen om ook 1 intercity trein in Geldermalsen te laten stoppen ook om dat je vanuit g.malsen 4 richtingen op kunt en de treinen zitten in ochtend middag avond LOEIvol in Utrecht dus mischien helpt dit dan ook weer OM overvollen treinen TE minderen!! grt.Maarten.
Antwoord webmaster:
bovendien is de stopplaats in utrecht natuurlijk ook niet echt handig. die treinen stoppen helemaal aan het einde van perron 18, dus iedereen wil graag voorin zitten om de overstap te halen. dat help ook niet echt.
milco3 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind het best hoor... dat het station best ondergronds ligt.
Antwoord webmaster:
daar zijn leukere grapjes over: wie durft er nog in te stappen als er een bordje staat: 'deze trein stopt niet te best'.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Boxtel behoudt stoptreinen in drukke stedendriehoek (Brabants Centrum - 30 nov 2006)

Veel Bestse treinreizigers met fiets naar station (BN/DeStem - 10 nov 2005)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (26)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (86) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 71, 276)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 112, 136)

Stations in de omgeving

Bata (1.4 km)
Acht (4.1 km)
Woensel (7.2 km)
Eindhoven Strijp-S (8.1 km)
Liempde (8.5 km)
Philipsdorp Zuid (9.4 km)
Boxtel (9.7 km)
Eindhoven (9.7 km)
Gestel (10.8 km)
Schijndel (11.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/best