of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Baarn - foto's en omschrijving op stationsweb

station Baarn

Telegrafische verkorting: Brn
lijnkmjaar
Amsterdam- Zutphen36.51874
Den Dolder- Baarn10.7371898
Geopend op 10 jun 1874

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1874)sterk afwijkend station. Bijna een chalêt door de houten versieringen. Heeft een koninklijke wachtkamer. Als unicum in Nederland voorzien van een buitentrap. architect: A.L. van Gendt

adres: 

Stationsplein 66
3743KM Baarn
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
27 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Baarn

110 afbeeldingen

46 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jul 2015 zijn omrand.

1890 (2)
1900 (15)
1910 (3)
1920 (5)
1930 (4)
1940 (4)
1950 (2)
1960 (14)
1970 (16)
1980 (2)
1990 (13)
2000 (17)
2010 (24)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (22)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jobse22 sep 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja, Joustra was stationschef in Baarn.
Henk Kuiper22 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij ook vertellen of er tijdens de spoorwegstaking WO2 ene Joustra op het station heeft gewerkt? Deze man is nl een poosje ondergedoken geweest bij mijn opa en heeft hiervoor uit dank een zilveren (gegraveerde) herinneringsbeker geschonken.
Victor3 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De HSM die het station van Baarn in 1873 gebouwd heeft, zag kennelijk al direct het toeristische en recreatieve waarde in van het station Baarn en heeft om die reden het station een relatief grote restauratie met terras (later dichtgebouwd) op de bovenverdieping gegeven die inderdaad bereikbaar was met een trap buitenom. De bierhal was precies wat de naam doet vermoeden: een paviljoen naast het station waar de dorstige treinreiziger / wandelaar / dagjesmensen bier konden drinken en misschien ook nog wel andere al dan niet alcoholische dranken. Het moe daar heel aangenaam zijn geweest in de 19e eeuw...
Eva30 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij vertellen wat precis de functie van de "bierhal" was die in 1874 samen met het station gebouwd werd? Ik neem aan dat het geen bierhal was zoal wij nu aan een bierhal denken... Had dat ook te maken met de restauratie boven in het station? Was dat misschien ook de reden van de trap aan de buitenzijde, die blijkbaar uniek is in de nederlandse stationsgeschiedenis?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, missschien een bezoeker?
diepenbroek10 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In welke straat staat her station van baarn?
Antwoord webmaster:
zoiets heet adres, en staat gewoon op deze site, stationsplein (had je zelf kunen bedenken toch) als je in google zoekt op adres station baarn zie je het al in google zelf staan bij het resultaat van deze pagina.
Thomas19 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Will, ik sta vaak op station Baarn. Ik vraag me altijd af of de bewoners ''last'' hebben van de passerende IC's en goederentreinen. Met name 's nachts. Of valt dat heel erg mee door de aanwezige dempers in de sporen? Groet Thomas
Will Simons14 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Wichor, ik ben in de gelukkige positie dat ik sinds 1999 in het Stationsgebouw te Baarn op nummer 72 woon. Ik ben op deze site gekomen om aan een collega te tonen waar ik woon, en tot mijn verbazing zag ik deze mooie site.
Antwoord webmaster:
ja al veel (oud-)bewovers van stationsgebouwen weten mijn site te vinden.
Theo Maijer28 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij vertellen wat de orsponkelijke vloer is van de Koninklijke wachtkamer
Antwoord webmaster:
ik niet, maar misschien iemand anders hier, en anders zou je het nog kunnen proberen via Het Utrechts Archief. zij hebben de oude ns archieven in huis.
Gertjan Stamer8 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar 2011 worden ramen en deuren dichtgemetseld van de wachtpost bij de overweg...de enigste die er nog is nabij station.Wordt het slopen of....?
leo7 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
in de 90er jaren was al sprake van in gebruik nemen van spoor 4 als utrechts spoor. spoor 1 kon niet gebruikt wordenalsdoorgaand ivm de lage snelheid in de bocht. Vandaar dat 2 en 3 gehandhaaft werden.
Gertjan Stamer18 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
November 2010 start bestrating van parkeerplaatsen aan westzijde nieuwe fietsenstallingsgebouw(sinds half September weer 6 dagen per week bemenst door stichting Rataplan).Verwacht wordt dat in het vroege voorjaar van 2011 alle werkzaamheden zijn gebeurt.
Gertjan Stamer15 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tip:Bekijk eens de zeer fraaie fototentoonstelling van de 2 Baarnse stations in de hal...uitgevoerd in vorstelijk blauw en nu definitief gemonteerd op diverse muren,het maakt de doorgaans saiie hal wel heel erg interessant! Opvallend aan luifel stationsgebouw is dat er machinistenbord 2 aan hangt-gezien richting Hilversum(het oude bord T is al langer verdwenen!),ook opvallend is het ontbreken van blindegeleidetegels in de gloednieuwe bestrating van dit perron,ook zijn de stalen zwarte banken veriwjderd(kennelijk mag men hier niet meer zitten!).
Gertjan Stamer10 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Maart 2010 al voorbereidende werkzaamheden vernieuwen perronkeerwanden spoor 1-dit blijft dezelfde hoogte houden!Opvallend is dat men dit perron doortrekt tot nabij overweg en dus oostelijk van de liftschacht-er gaat ook weer een stuk perron weg;deel tussen westzijde nw Rijwielshop en kippenbrug.Met Paasweekeinde 2010 sluit men spoor 1 aan op sporen 2 en 3 en dus kan men vanaf Hilversum dit spoor oprijden(spoor 1 heeft aan westzijde ook stootjuk gekregen/bij wissel dus)om dan net voor de overweg Generaal van Heutzlaan te stoppen.
Gertjan Stamer20 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gelezen in Rail Magazine December 2009...sloop verhoogd perron spoor 1 en nieuw lager perron met andere bestrating(siertegels).Restauratie Koninklijke Wachtkamer in 2010 te verwachten,in 1964 is deze ruimte voor het laatst gerestaureerd en volgens artikel is het in 1972 voor het laats gebruikt voor bezoek Zweeds koninklijk echtpaar.Ok worden minder fraaie zaken zoals pictogrammen stalen zwarte banken verwijderd...een zeer lezenswaardig artikel met vele fraaie foto's,Rail Magzine is sowieso zeer informatief te noemen!Ondertussen is in December 2009 de rode tijdelijke fietsenloods volledig weg en nu is het wachten op beter weer en worden er aldaar nieuwe parkeerplaatsen ingericht.Jammer dat de nieuwe fietsklemmen geen overkapping hebben
Gertjan Stamer7 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In November 2009 opent zeer fraaie Rijwielshop haar deuren en aan de perronzijde spoor 1 nu 2 nieuwe chemische WC's....terug van weggeweest!.Start sloop tijdelijke rijwielshop aan westzijde nieuwe gebouw...het heeft deels een verdieping en neemst dus minder plek in beslag als de oude en daardoor meer ruimte tussen deze nieuwbouw en klassieke stationsgebouw. Tentoonstelling in de hal in Oktober alweer verwijderd,heb je het gemist da's dan jammer!!!Als tijdelijke rijwielshop is gesloopt wordt het een grote parkeerplaats...speaking off parking...de Prinses Marielaan was altijd overbezet met auto's-dat is niet meer sinds Oktober 2009 want er ligt nu een trottoir met daarop de welbekende zwarte fietsklemmen(zonder kap)en ter hoogte van entree perron spoor 4(Soesterlijnperron)heeft met Kiss & Ride parkeerplaatsen gemaakt. Deze fraaie laan is nu een stuk rustiger. Ten oosten van De Generaal wordt in najaar 2009 grote parkeerplaats aangelegd(daar stonden dus de vele directieketen van ProRail enz)en is het parkeerprobleem aldaar hopelijk opgelost.
Björn Lammers28 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het lot van spoor 1 staat nota bene op deze site beschreven. Wat betreft het gebruik van spoor 1: dit is een stuk korter dan 2 en 3 en zou dan eerst verlengd moeten worden. Bovendien zouden de doorgaande sporen verlegd moeten worden om een soepel verloop naar de nieuwe positie te krijgen, er rijden hier immers ook IC's op volle snelheid langs. Mogelijk zijn dat overwegingen geweest om voor deze oplossing te kiezen.
Antwoord webmaster:
Kijk, ik ken mijn site niet precies uit mijn hoofd dus kon daar niet direct een antwoord op geven, maar bezoekers mogen eerst wel even een beetje rondkijken voor ze zoiets vragen inderdaad. doorgaande treinen over spoor 1 lijkt mij inderdaad niet prettig zoals het er nu ligt. heel plausibel.
willem aleva20 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb nog een opmerking over de veranderingen (spoor-indeling) van station Baarn. Ik snap dat de aantakking van de lijn uit Utrecht aan de andere kant is gewenst, want dan hoeven die sporen niet de andere te kruisen. De hele oplossing had simpeler gekund: het doorgaande verkeer - normaal over spoor 2 en 3 - verleggen naar spoor 1 en 2. En de trein uit Utrecht laten kopmaken (keren) op spoor 3. Dat was een charmantere oplossing geweest zonder opbreken en verleggen van sporen, zoals nu gebeurd is. Is al iets bekend over de huidige situatie met spoor 1? Wordt het weer aangesloten en is er gedacht aan omloopmogelijkheden?
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, dat is iets wat prorail doet, en niet waar ik mij als hobbyist mee bezig houd. wellicht weet een van de meelezende bezoekers iets.
Gertjan Stamer10 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oktober 1999-alhier een gele portocabin voor het stationsgebouw,het loket wordt omgebouwd tot gemakswinkel Wizzl-winkelen in sneltreinvaart! Opening Wizzl ergens najaar 1999.In 2002 (begin April) wil NS de Wizzl sluiten en er een kiosk van maken en aldus handtekeningactie van bezoekers... die kiosk zou dan GEEN NS-gerelateerde zaken gaan doen !In April 2004 sluit de Treintaxihalte.Herinneren we ons het houten gebouw van de VV nog,aan de oostzijde station...nou dat is in Maart 2005 gesloten en in Augustus 2005 is het hele gebouw gesloopt en tijdelijke fietsenklemmengedoe geworden(t/m zomer 2009).In December 2007 verwijdering telefooncel in de stationshal,stond ooit tussen beide toegangsdeuren.Nadien drastische herinrichting perrontunnel.bouw liften,nieuwe bestrating links stationsgebouw,bouw zijperron spoor 4 tbv Soesterlijn...t/m feest op 26-9-2009. Rijwielshop is in aanbouw najaar 2009(fraai steengebruik en zo te zien ook de WC's wewer terug !)en daarna sloop tijdelijke Rijwielshop en wordt heringericht als parkeerterrein voor de heilige koeien...heraansluiting spoor 1 op hoofdspoor is men van plan in December 2009...
Gertjan Stamer3 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zaterdag 26 September 2009 groot openingsfeest door NS,ProRail en de Gemeente Baarn(zie ook Agenda...voer titel in,lukte niet,dan maar zo!) Zie ook website Prorail.
Antwoord webmaster:
zal met de datum te maken hebben? voer je 26/9/2009 in? de database wil het op zijn amerikaans 9/26/2009 (ik vind het ook onlogisch, maar de site wordt gehost in de VS)
Gertjan Stamer1 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De perronliften zijn in Maart 2009 allen in functie,de tunnel moet nog worden aangepakt en zo ook trappen aan Stationszijde.Medio Maart 2009 start bouw nieuwe stenen Rijwielshop,tevens is de Wizzl nu een Kiosk(?)2009 zal een rommelig jaar zijn ivm afbouw liften/tunnel en nieuwe indeling Stationsplein.
Gertjan Stamer20 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stenen Rijwielshop westzijde stationsgebouw in December 2008 gesloopt-nieuwbouw volgt in 2009 ! Spoor 1 op diverse plaatsen onderbroekn door oa seinpaal,bovenleidingsmast...rest spoorlijn is mij onduidelijk;westzijde is wissel verdwenen/veel sintels op spoor 1 aldaar en oostzijde hoop puin op afgezaagde lijn gelegd,tevens overwegbomen verzet zodat er nu nog maar 3 sporen zijn om over te steken.Blijft spoor 1 nu wel of niet ???
w.j. aleva 4 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb gelezen over de plannen voor station Baarn. Goed dat spoor 1 behouden blijft. Jammer dat het een kopspoor wordt. Straks zal het spijtig zijn als alleen vanuit Hilversum treinen kunnen komen op spoor 1 en niet vanuit Amersfoort. Bovendien zal de kans groot zijn dat met lokomotieven moet worden omgelopen bij het kopmaken. Bij treinen voor speciale gelegenheden is getrokken materieel gebruikelijk.
Roel5 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op dit station stoppen geen sneltreinen , alleen de sprinters naar Amersfoort en Hilversum en voor de Sprinter uit Utrecht is dit het eindstation.
milco18 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit is toch alleen een sneltreinstation. hier stoppen toch geen stoptreinen. of wel?
Antwoord webmaster:
er rijden stoptreinen tussen baarn en utrecht, dus wel stoptreinen. maar tussen amersfoort en hilversum rijden geen stoptreinen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Soester lijntje nieuwe stijl maakt valse start (De Gooi- en Eemlander - 1 dec 2008)

Historisch spoor 1 Baarn blijft toch (de gooi- en eemlander - 3 jun 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (34)
Vertrekstaat 1911 (46)
Vertrekstaat 1929 (54)
Vertrekstaat 1940 (40)
Vertrekstaat 1957 (111)
Vertrekstaat 1971 (122) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 41)

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 15)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 41)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 147)

Stations in de omgeving

Baarn Buurtstation (0 m)
Soestdijk (3 km)
Groote Melmweg (4 km)
Soest (4.3 km)
Zwarte Weg (Hilversum- Baarn) (4.3 km)
Soest Zuid (4.9 km)
De Paltz (6.4 km)
Hilversum Sportpark (6.6 km)
Soestduinen (7.1 km)
Hilversum (7.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/baarn