Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Juni 2010.

Heemstede- Aerdenhout Gertjan Stamer30 jun 2010
Vanaf medio Juli t/m eind Augustus gaat men nieuwe fietsdubbeldeksklemmmen bouwen tegen de spoordijk aan Leidsevaartzijde-men sloopt dus de overkapte fietsklemmen!Ook nieuwe fietsklemmen nabij noordzijde Zandvoortselaan/net achter viaduct(hier stond vroeger de wachtpost/was vroeger de oude spoorbaan),dit ivm nieuwbouwwoningen tussen het station Had en de voormalige trambaan Zvt-Hlm-Asd.Jammer dat de fietsdubbeldeksklemmen geen overkapping krijgen,wordt dus de fiets wel nat...
 
Groesbeek Sjoerd Eeftens30 jun 2010
Er lopen wat dingen door elkaar nu. 1.In een AHOB mogen niet meer dan vier sporen liggen. Daarom is ondermeer emplacement Apeldoorn gewijzigd; er lagen zes sporen in de handbediende overwegaan de westzijde; nu vier in de AHOB. Te Zutphen en Naarden-Bussum liggen daarom nog altijd handbediende overwegen, weliswaar op afstand bediend met behulp van camera's uit resp. Zwolle en Amersfoort. 2.Spoor 1 in Baarn werd aanvankelijk opgebroken omdat het niet meer nodig was. Het nieuwe spoor 1 heeft voor de overweg een stootjuk. 3.Uitbreiden van het aantal sporen mag altijd maar de totale geluidsbelasting ter plaatse mag vanwege milieuregels niet groter worden. Dit geldt ook voor rijbanen bij wegen.
reactie webmaster:
aha, ik zal me niet meer met zaken bemoeien waar ik geen verstand van heb, van dit soort dingen dus en dat aan de echte experts (zoals jij) overlaten. ;-)
 
Velp Han Lefering30 jun 2010
Stationchef 4e klasse van Velp J.P. Jansen vierde op 1 mei 1950 zijn 45-jarig jubileum.
 
Sittard Han Lefering30 jun 2010
Op 9 mei 1950 vierde de heer T. Janssen stationschef 1A (cst1A) te Sittard zijn 40-jarig jubileum.
 
Wijchen vincent29 jun 2010
Hallo, 2 artikelen mbt tot de aanleg en verbouw station Wijchen. MVG Vincent gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/6891965/Ook-Stadsregio-laat-Station-Wijchenwest-vallen.ece gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/6891965/Ook-Stadsregio-laat-Station-Wijchenwest-vallen.ece
reactie webmaster:
dat is twee keer dezelfde link. ik zal het artikel op de site opnemen.
 
Bloemendaal Gertjan Stamer29 jun 2010
Website is www.stationbloemendaal.nl
reactie webmaster:
dank ik heb hem opgenomen bij de link.s
 
Groesbeek Sjoerd Eeftens29 jun 2010
En dat is nu precies de reden dat alle spoorwegovergangen er nog liggen. Er komen geen nieuwe overwegen, ze moeten alleen nieuwe lichten, bellen en bomen plaatsen en de bijbehorende kasten. Zo snel mogelijk doen dus. Nu kost een enkeltje met een particulier busje van Nijmegen naar Weeze een vermogen om van de parkeertarieven maar te zwijgen. Jammer alleen van het fietsen met spoorfietsen; dat was ook best leuk.
reactie webmaster:
maar mogen ze deze wel weer activeren dan? uitbreiden van aantal sporen mag geloof ik niet, dat was in baarn ook al een discussiepunt. daarom is spoor 1 daar opgebroken meen ik.
 
Beekbergen Pieter29 jun 2010
Op het emplacement van Beekbergen ligt een draaischijf, zijn er afbeeldingen bekend van de bijbehorende lokomotievenloods? Of is deze draaschijf door de VSM zelf gebouwd en was er oorspronkelijk geen draaischijf?
reactie webmaster:
ik denk dat ze van elders hier naar toe is geplaatst. kan me niet voorstellen dat beekbergen in de begin dagen zo groot en belangrijk was dat daarbij een loc loods en draaischijf hoorde.
 
Heiloo Han Lefering29 jun 2010
De laatste Stationschef (cst 4) van Heiloo was de hr. Duim. bij zijn pensionering eind jaren zestig, is Hlo bij Alkmaar gevoegd.
 
Amersfoort Saskia29 jun 2010
Kan iemand mij vertellen of spoor 6a en spoor 7 langs hetzelfde perron liggen bij station Amersfoort? Dit i.v.m. met 2 minuten overstaptijd met een fiets met bagage.... Als iemand het weet hoor ik het heel graag. Vr. Groet, Saskia
reactie webmaster:
aan de rechterkant van deze pagina staat een plattegrondje, daar kun je op zien dat ze inderdaad naast elkaar liggebn.
 
Boxmeer Han Lefering29 jun 2010
Op 1 januari 1946 wordt de 1e haltechef W.J.M. Bauersch bevorderd tot stationschef 4e klasse (Cst 4)te Boxmeer.
 
Alkmaar
Han Lefering29 jun 2010
Trap van de luchtbrug naar het tweede perron ,later ook naar het tramperron. In 1929 is de luchtbrug ingekort tot op het eerste perron en voorzien van liften. Op de plek van de luchtbrugtrap is toen een afschuwelijk aanbouwsel geplaatst.
reactie webmaster:
station alkmaar hangt toch al van de aanbouwsels en verbouwingen aan elkaar. van het origineel is weinig meer over toch?
 
Alkmaar
Han Lefering29 jun 2010
Er zijn vakwerkmasten zichtbaar van de bovenleiding. In dienst mei 1931. Tevens de ingang van de tunnel. Deze stamt uit de 20-er jaren?
reactie webmaster:
ik heb het aangepast.
 
Alkmaar
Han Lefering29 jun 2010
Naast het stationsgebouw de remiseloods en de kolenopslag.
 
Zutphen T.Cave-Schultink29 jun 2010
Ik kom vandaag om 12.53 uit Hengelo en stap over naar de trein naar Arnhem, vertrek 12.57 uur. Van welk perron (aankomst) moet ik naar het perron van vertrek?
reactie webmaster:
als je de reistijden hebt opgevraagd bij de ns of 9292 heb je toch ook daarbij gekregen wat de perrons zijn? dat zoek je dan toch niet hier?!
 
Alkmaar Han Lefering29 jun 2010
De laatste Hoofdstationschef van Alkmaar was de heer N. Tiesman. Hij had drie gouden banden (Hcst 2?). Eind zestiger jaren werden de rayons gevormd (Spoorslag 70). Aan het hoofd van een rayon stond de Rayonchef. De Groepschef had een aantal stations in een rayon onder zich. Werkzaamheden zoals dienstindeling en boekhouding werden gecentraliseerd op het hoofdstation.
 
Zaltbommel René Verharen29 jun 2010
De stalen rand langs de perronwanden waarover Gertjan Stamer spreekt zijn zogenaamde tranenplaten, bedoeld om de steeds groter wordende afstand tussen de rand van het perron en het spoor te verkleinen. Een combinatie van trillingen door frequent treinverkeer, slappe ondergrond en zware betonnen constructie doen de perrons langs beide sporen verzakken in de richting van de buitenkant van de spoordijk.
 
Heerlen Woonboulevard Gertjan Stamer28 jun 2010
Website www.limburgreporter.nl heeft een fotogalerie van feestelijke opening zondag 27 Juni 2010,inclusief goedogende dames van Veolia,zeer kleurrijke parasols op voorplein en allerlei andere leuke dingen/kinderspul.Veolia doet er wel veel moeite voor getuige feest en reclame,zie ook hun website.Was er trouwens zelf niet bij,google alert voorziet mij volop van info,bij deze gedeeld.
 
Sassenheim Gertjan Stamer28 jun 2010
Als aanvulling op de berichten:spoortunnel wordt afgesloten voor autoverkeer,nieuwe ontsluitingsweg auto's tussen vd Valk en A 44.Tunnel onder A 44/Wasbekerlaan wordt verdiept.250 parkeerplaatsen(uitbreiding tot 300?),4 bushaltes,630 overkapte fietsklemmen waaronder ook nog eens 90 fietskluizen gaan komen.Men spreekt over opening op 1 Mei 2011...de bouw van perrons start al in Augustus,parkeerplaatsen komen vanaf December in zicht.Men verwacht 2000 mensen per dag als reiziger...1000 daarvan instappers.Treinfrequentie net als Nieuw Vennep 2 x per uur stoptrein. Locatie aan de Menneweg is dus verleden tijd. Waar ooit huizen stonden wil men een Praxis bouwen....
 
Bloemendaal Gertjan Stamer28 jun 2010
Stationsgebouw heropend op zaterdag 12 December 2009(volgens Spaarne Nieuws:na 15 jaar leegstand en flink verval(!!!))en met muziek en de burgemeester die het heeft geopend op die dag.Als men website opzoekt toont men dus filmpje van herinrichting...muziek is instrumentale versie Fireflies van de Amerikaanse band Owl City;grote hit NL voorjaar 2010.
reactie webmaster:
je hebt het over een website. heb je daar het adres van?
 
Amsterdam Sloterdijk Gertjan Stamer28 jun 2010
La Place was eerst Stationsrestaurant...in Juni is Julia's open gegaan en heeft deel oude keuken omgetoverd tot zithoek en entree nabij Smullers is nu de bar geworden.Per 2 Juli 2010 opent Starbucks en die heeft rest van ruimte als koffieshop,net achter de ruime zithoek en heeft als toegang in hal de oude deur(nu verbreed)die uitkomt richting loketten.Allemaal wel erg krap en jammer van La Place die kennelijk geen succes is op stations.
 
Groesbeek Ronald28 jun 2010
Ik ben absoluut voor de reactievering!!! Een vader van een vriend is machinist en hij kwam laatst thuis met een oficieele dienstregeling voor de spoorlijn nijmegen-düsseldorf! Veolia en North-west-bahn zetten zich momenteel in voor deze spoorlijn en zijn dan ook van plan vanaf eind 2011 deze spoorlijn te vernieuwen en vanaf nijmegen-heyendaal te gaan rijden. Er zou ook een station bij heiliglandstichting komen. Dit zijn dan gewoon metalen persons zoals bij nijmegen-lent. Groesbeek heeft dan ook eigenlijk niets te zeggen over deze spoorlijn want die grond is niet van hun! Het enige nadeel is dat kleve iligaal de grond heeft gekocht. Maar dat valt wel op te lossen. De dienstregeling was gewoon een proto maar deze was al wel orgineel! Of het precies zo gaat als het hier staat is nog niet zeker, maar ze mogen het in ieder geval wel en als ze het zelf zien blijven zitten gaat het gewoon door! En naar Weeze-Airport komen vanaf weeze cs gewoon bussen te rijden als het goed is. Dit is wat ik weet. Dit heb ik allemaal te horen gekregen van die machinist die met iemand van veolia had zitten kletsen die daar op dat momen mee bezig was. Dus hopelijk gaat dit alles door! MVG Ronald.
reactie webmaster:
het lastige is dat bij reactivering geen nieuwe spoorwegovergangen mogen worden aangelegd. de oude overgangen in het dorp moeten dus door viaducten of tunnels worden vervangen. dat is vaak een erg dure aangelegenheid.
 
Beesd dave28 jun 2010
De foto's die ik recent zond kwamen uit 2010. Er wordt 2000 bij vermeld.
reactie webmaster:
ok ik heb het aangepast.
 
Wetsens Lolke v/d Meulen Hantum28 jun 2010
Mijn vader Jacob van der Meulen is vroeger wel met het spoor gegaan naar zijn grootouders in Anjum,Fam. v d Zon, dit heeft hij mij verschillende keren vertelt ze hielden dan de trein aan door langs het spoor te staan en de hand op te steken. Hij woonde op t heeg van 1909tot 1990 .
reactie webmaster:
waar is 't heeg? is dat wetsens? er is nooit een officiele halte geweest volgens mijn bronnen maar de lokaatreinen van die tijd waren wat anders dan ze nu zijn. ik heb wel meer gehoord dat je inderdaad mee kon rijden door je hand op te steken, of wanneer het donker was een brandende krant, anders zagen ze je niet en reden ze door/.
 
Geertruidenberg Victor28 jun 2010
H.H. Weulen Kranenberg was haltechef (later stationschef) van Geertruidenberg van 16 sept. 1940 tot 18 jan. 1950. Er is dus eige overlap met cst Wiersma. Kennelijk is de baan een tijdje als duobaan uitgevoerd? Heeft Jan Wiersa daarvoor misschien een verklaring? Kleine correctie op mijn voruige bericht: H. Wiersma was haltechef van Geertruidenberg vanaf 1 MAART 1949. De functie van haltechef te Geertruidenberg is per 1-1-1950 opgewaardeerd naar Stationschef. Zowel Weulen Kranenberg als Wiersma werden cst vanaf die datum. Hieronder een (incompleet?) overzicht van de chefs van Geertruidenberg: S. van ’t Haaf (cst4) 24-10-1886 tot 9-11-1890 G. van der Sterren (cst3) 16-11-1890 tot 15-10-1905 B.D. kruidenier 16-10-1905 tot 30-9-1910 P.F.J. Corbesier 1-6-1914 tot 30-6-1920 G. Arends 16-6-1928 tot ? J.A. Douwes 1-5-1931 tot 31-1-1936 H.H. Weulen Kranenberg (hch/cst) 16-9-1940 tot 18-1-1950 H. Wiersma (hch/cst4) 1-3-1949 tot 14-8-1950 N.B. Stationschefs per station laten zich heel gemakkelijk opzoeken via het Stationsdocumentatiearchief, aanwezig in Het Utrechts Archief. (niet digitaal beschikbaar). Dit is overigens een eenmalige service, ik ga niet van alle stations de chefs opnoemen.
reactie webmaster:
aha, dat is leuk nieuws Victor. Wellicht is dat een keer een leuk ideetje om op mijn site op te nemen. Ik zal eens kijken of ik dat al met dit staatje kan.
 
Utrecht Lunetten marjon ponsen28 jun 2010
Kun je je auto daar met een gerust hart een week neerzetten ? het is een opstapplaats voor een busreis namelijk.
reactie webmaster:
ik weet het niet. je hebt een leefbarometer van vrom. http://www.leefbaarometer.nl/ daar ziet het er wel veilig uit, maar pin me er niet op vast.
 
Dieren
K. Emmens28 jun 2010
Het zou ook kunnen dat alleen het zuidelijke deel van de overkapping, waar het perron versmalt, één pijler had. Op foto 31 (na de verwoestingen van WO II) is voorbij de hellingbaan naar het voorplein ook slechts één pijler te zien, terwijl na de hellingbaan er de bestaande twee gekoppelde pijlers herkenbaar zijn. Het is dus goed mogelijk dat het deel met één pijler na WO II gesloopt is: de kap zou oorspronkelijk dan langer geweest zijn. Voor mij blijft onverklaard waarom op de oudste foto's de oorspronkelijke kap uit 1902 een constructie met één pijler lijkt te vormen, schijnbaar nog zonder perrongebouwen: het zal toch een kostbare kwestie geweest zijn als men nadien (1914?) de perrongebouwen toevoegt en de constructie daarvoor sterk wijzigde. Mogelijk dat archiefonderzoek de plannen boven tafel kan brengen (sinds 1901 is wettelijk verplicht dat elke bouwaanvraag wordt vergezeld van bouwtekeningen).
reactie webmaster:
ik weet het niet hoe dit zit, wellicht een van de bezoekers die het weet?
 
Bloemendaal Gertjan Stamer27 jun 2010
Sinds enige tijd is stationsgebouw aan straatzijde opgeluisterd met enorm bord wat aanduidt dat er hier een vergader-en conferentielocatie is,genaamd Station Bloemendaal(zie ook www.stationbloemendaal.nl)en bekijk ook eens hun bijna 2 minuten lange You Tube filmpje eens,die link staat op homepagina website station Bloemendaal.Prachtig gerestaureerd,toch vraag ik me af wat er met bovenverdieping is gebeurt. Fietsenstalling wordt uitgebreid vanaf Juni dmv grote keerwanden-ten zuiden van bestaande stalling dus weer een oud stuk perron weg rechts naast stationsgebouw.
 
Vleuten Gertjan Stamer27 jun 2010
Net als in Terwijde..maandag 21 Juni 2010 volledig 4-sporig en noodperron spoor 2 gesloopt.
 
Utrecht Terwijde Gertjan Stamer27 jun 2010
Vanaf maandagochtend 21 Juni 2010 is spoor 3 voor de intercitytreinen en spoor 4 voor de sprinters...van het tijdelijke perron spoor 2 is bij opening vrijwel niks meer te zien=gesloopt.Voorlopig slechts 2xper uur sprinter Utrecht-Den Haag vv.
 
Heerlen Woonboulevard Ad van Vugt27 jun 2010
De afkorting is HRLW
reactie webmaster:
dank ik heb het er inmiddels bij gezet.
 
Dordrecht Spoorzone Richard Troost27 jun 2010
Ik twijfel aan de toegevoegde waarde van dit geplande station. Het ligt op steenworp afstand van het grote station Dordrecht en het is net voor de brug en vanaf station Zwijndrecht is het net een keer optrekken en dan weer afremmen. Ik weet ook niet of zo een extra stop wel past in het toch al volle treinschema op dit traject.
reactie webmaster:
ja het zal nog niet zo'n vaart lopen hiermee verwacht ik, maar de plannen zijn er wel.
 
Enschede de Eschmarke Gertjan Stamer26 jun 2010
Nog steeds...gesloopt perronnaambord aan oostzijde perron,geen glas meer in de abri's,al het glas eruit bij overkapte fietsklemmen(er zijn hier nooit overkapte fietskluizen geweest!)en akelig lege parkeerplaatsen.In de weekenden stapt er vrijwel niemand in of uit...die nieuwbouwwijk is al ver gevorderd maar ligt mijlenver zuidwaarts...en zal voorlopig echt niet richting deze enkelsporige stop worden gebouwd;kortom een complete flop!
 
Enschede Gertjan Stamer26 jun 2010
Niet alle veranderingen zijn verbeteringen-Cafe T sluit in Juni voorgoed en wordt omgebouwd tot Albert Heyn To Go...dus geen zitplaatsen meer bij het raam,geen toiletten meer,geen snacks,geen kleine maaltijden en nog wat meer.Station Enschede heeft nu nog maar 2 erbarmerlijke vieze WC's aan spoor 4.Qua horeca gaat het station er iets op vooruit maar qua voorzieningen(WC's,zitruimte)gaat het er flink op achteruit!
 
Glanerbrug Gertjan Stamer26 jun 2010
Vanaf November 2001 t/m Juni 2010 was de fietsenstalling geliefd doelwit voor vernielingen...in Juni 2010 breidt men overkapte klemmen en kluizen flink uit(oostwaarts)en voorziet alles weer van glas en nieuwe bestrating...het oogt weer fris en nieuw in Juli 2010.
 
Deventer Colmschate Gertjan Stamer26 jun 2010
Uitbreiding van overkapte klemmen en kluizen aan De Scheg-zijde in Juni-Juli 2010
 
Holten Gertjan Stamer26 jun 2010
Eindelijk sloop oude fietsenstallingen uit de 70-er jaren of zo...nieuwe overkapte klemmen en kluizen;start in Juni en gereed eind Juli 2010.
 
Heerlen Woonboulevard Björn Lammers26 jun 2010
Hrlw. De verkorting is altijd op te vragen via de actuele vertrektijden op m.ns.nl; als je dan de volledige naam invult krijg je de verkorting bij het antwoord.
 
Sassenheim Björn Lammers26 jun 2010
Meestal wordt voor een station dat niet met de ingang van de nieuwe dienstregeling (half december) opent in de dienstregeling voor dat jaar alvast rekening gehouden met een stop op dat station. Voor Sassenheim wordt zelfs al vanaf 2007 in de dienstregeling rekening gehouden met een stop.
 
Geertruidenberg Jan Wiersma26 jun 2010
De naam van Weulen Kranenburg heb ik vaak uit mijn vaders mond gehoord, ik denk al voordat we naar Geertruidenberg kwamen. Dat zou pleiten voor uw veronderstelling dat mijn vader hem heeft opgevolgd.
 
Sassenheim Gerd26 jun 2010
Bouwvergunning voor station Sassenheim
reactie webmaster:
ik zet het bericht bij het nieuws.
 
Sassenheim Gertjan Stamer25 jun 2010
Volgens een bericht uit het Leidsch Dagblad van vrijdag 25 Juni 2010 wordt maandag 28 Juni 2010 begonnen met bow van station Sassenheim;gereed medio 2011.Meer in Leidsch Dagblad van zaterdag 26 Juni 2010.
 
Dieren
K. Emmens25 jun 2010
Als dit het eilandperron van station Dieren zou zijn, waarom bestaat de draagconstructie van de perronkap dan uit slechts één pijler? In de huidige situatie bestaat deze constructie uit twee parallelle pijlers gekoppeld door een boog. Bovendien ontbreken de perrongebouwen. Ik denk daarom dat deze afbeelding een ander station betreft; wat bovendien betekent dat er helaas nog geen afbeelding van het Dierense KNLS-station bekend is...
reactie webmaster:
Nij afbeelding nummer 20 zie ik ook dat er maar een pijler staat. Is dat later veranderd?
 
IJlst teake24 jun 2010
sinds dinsdag 22 juni is het NS logo op het station vervangen door het Arriva Logo ook op het grote station in Sneek was dit het veranderd
 
Schiphol Airport dijkhorst23 jun 2010
dank voor de uitleg , ik weet nog niet hoe ik daar met de auto moet komen , waar moeten ze me afzetten bij schiphol
reactie webmaster:
je kunt volgens mij gewoon de borden naar het afzetpunt voor vertrekkende reizigers volgen, van daaruit loop je de hal in en zie je roltrappen naar beneden.
 
Rosmalen (oud) adam23 jun 2010
Het adres van dit oude station in Rosmalen is niet Stationsstraat 2 maar Spoorstraat 2 in Rosmalen
reactie webmaster:
dank je, ik heb het gewijzigd.
 
Den Haag Centraal Arjan Krabbenbos22 jun 2010
De verbouwplannen zijn thans van start gegaan en moeten uiterlijk in 2015 voltooid zijn. Tegenover het station is er een informatiecentrum Nieuw Den Haag Centraal ( naast het ministerie aan de Rijnstraat) en op het nu nog kale voorplein ( waar ooit veele wees-en gestalde fietsen buiten stonden)zijn er voorbereidingen getroffen voor de bouw van de M-kantoor annexwoontoren van Rem Koolhaas. Op het vernieuwde busplatform wordt er een nieuwe halteplaats gecreeerd voor de Randstadrail van/naar Rotterdam, welke nu tot 2013 halteert op de treinsporen 11/12. De overkapping aan de pleinzijde is afgebroken t.b.v. de bouw van de nieuwe M-toren.
 
Geertruidenberg Jan van Velthoven22 jun 2010
In 1946 begroette Frans Hartong van de Tank en de stationschef van Weulen Kranenburg de eerste trein in Geertruidenberg. Blijkbaar heeft uw vader Jan Wiersma bovengenoemde stationschef opgevolg. Na 14 augustus 1950, de lijn werd op 31 juli 1950 gesloten voor personenvervoer, vertrok het gezin naar Nieuwe Schans in Oost Groningen. De familie van Lieshout betrok daarna de bovenwoning van het station. U heeft later nog gelogeerd bij de familie van Lieshout. Een dochter van het gezin van Lieshout ken ik heel goed. Het betreft dochter Riek. Wees zo goed mij verdere informatie te zenden. Riek zal daar heel erg blij mee zijn. Uw verhaal kent ze echt niet volgens mij. Groeten Jan van Velthoven
reactie webmaster:
heb je dit bericht ook naar de betreffende andere bezoeker gestuurd, voor het geval hij het hier niet leest?
 
Halfweg- Zwanenburg Gertjan Stamer22 jun 2010
Gelezen in diverse kranten dat treinstop minstens een jaar wordt uitgesteld(bezuinigingen,misgelopen afspraken?of zoiets!)en misschien wel 2 jaar later...sommige doemdenkers geloven er al helemaal niet meer in volgens Ymuider Courant en Haarlems Dagblad.Dan kan men maar beter spandoek van Suikerfabriek verwijderen...hopelijk allemaal storm in glas water.
 
Utrecht Centraal Cor Onderwater22 jun 2010
Ik moet iemand afzetten bij station Utrecht Centraal (met de auto). Welk adres kan ik hiervoor gebruiken (een ingang) in mijn TomTom?
reactie webmaster:
je kunt stationsplateau nemen. daar kun je met de auto het dichtstbij een ingang van het station komen, daar staan ook de taxi's.
 
Koegras WiLLem C.Wulffele21 jun 2010
Vlak voor de 2e WO zijn wij in het spoorhuis halte koegras komen wonen.De trein reed vlak langs het huis voorbij. Zover ik weet heeft de trein daar altijd gestopt. In de herfst en de winter ging ik altijd een emmertje kolen halen bij de loc. Als je je oor op de rails hield kon je de trein al van ver aan horen komenen soms legden wij een cent op de rails die dan helemaal plat werd gereden. Vlak naast ons huis in de tuin hadden de Duitsers een bunker gebouwd. Op 24 februri 1945 werd een bombardement op de spoorbrug uitgevoerd door de Engelsen. De brug bleef intact maar ons huis werd gedeeltelijk verwoest doordat er twee bommen vlak naast ons huis vielen. De woning was onbewoonbaar geworden,gelukkig waren er geen slachtoffers te betreuren. Mijn broer,zus en moeder waren in het huis aanwezig tijdens het bombardement terwijl ik buiten naar de vliegtuigen stond te kijken. Hierna betrokken wij een kippenboet bij de boerderij van Krouwel een paar 100 meter verderop waar wij tot '46 hebben gewoond. Het huis heeft nog een tijd leeg gestaan en is nog een keer doorzeefd met granaten. Een duitse auto was voor het huis stil blijven staan voor een aanval van een vliegtuig.Hierbij werd de duitse chauffeur die onder de auto was gekropen aan zijn oor verwond.
reactie webmaster:
wat leuk, weer een oud bewoner van een verdwenen stationsgebouw. Heb je misschien nog foto´s uit die periode die je zou kunnen inscannen? het is altijd leuk om onbekend materiaal te krijgen
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Johan Luchtenberg21 jun 2010
Dit zijn geen foto's van het Station Delfzijl,maar van industrie gebouw bij de haven.
reactie webmaster:
ja maar het was in het verleden de locomotiefloods van de woldjersspoor. daarom staat het hier wel tussen. er staat ook onder dat het dat gebouw is.
 
Schiphol Airport dijkhorst21 jun 2010
waar is het station op schiphol
reactie webmaster:
in de kelder, trap af naar benee.
 
Sassenheim Erik21 jun 2010
Station Sassenheim pas in 2011 gereed 17 juni 2010 (Bron www.webregio.nl) SASSENHEIM - De opening van het NS station in Sassenheim zal naar verwachting pas in 2011 plaatsvinden. Dat heeft wethouder Leo van der Zon bekendgemaakt. De wethouder informeerde dinsdag de commissie Ruimte dat de voorbereidingen voor de bouw van het station goed verlopen, maar dat mogelijk de opening pas in mei 2011 plaatsvindt. In het verleden werd er rekening mee gehouden dat de NS de dienstregeling maar eenmaal per jaar op 1 januari wijzigt. Een station dat niet voor 31 december opgeleverd werd, moest dan een jaar wachten voor de eerste trein stopte. Nu maakte de wethouder bekend dat de NS de dienstregeling in mei kan aanpassen.
reactie webmaster:
wat een raar bericht... dienstregeling op 1 januari wijzigen? hoezo? ns opent inderdaad wel veel vaker een station midden in het jaar. maar nooit op 1 jan.
 
Berkel en Rodenrijs conny de bruijn21 jun 2010
Zijn er op station Berkel rodenrijs zgn fietskluizen aanwezig?? Mijn dochter heeft bijna na ieder weekend een gemolde fiets om naar dr werk te moeten gaan.
reactie webmaster:
weet ik niet, berkel is geen treinstation meer. moet je bij randstadrail navragen.
 
Bovenkarspel- Grootebroek Gertjan Stamer20 jun 2010
Vrijdag 18 Juni 2010 is stationsgebouw weer heropend voor...bezoekers Primera kiosk Bos(was ooit te bewonderen in de Hoofdstraat te Bovenkarspel),6 dagen per week open(ma/vr-700-1800(en do-t/m 2100!)en op za.900-1700)Interieur volledig herzien,boeken,lektuur,bloemen,koffie enz te koop.Gebouw aan straatzijde;trappartij en muur aan straatzijde gesloopt cq veranderd.Op dak het bekende Primera-logo(aan straatzijde en aan westzijde.Lage muur aan westzijde nog aanwezig. Stationsklok in de schoorsteen wordt nog met node gemist...al met al is dit stationsgebouwtje er prima op vooruit gegaan,opnieuw geverfd en kan weer jaren mee;daar kan men in Hoogkarspel nog veel van leren..!
 
Wijchen wijchenaar20 jun 2010
ik zou het ook fijner gevonden hebben als wijchen een intercity zou krijgen. met name is de spits is dit echt niet overbodig en je bent sneller op plaats van bestemming. maar om nou een hele lange trein vol reizigers midden op de dag te laten stoppen voor +- 15 mensen kan echt niet... de beste oplossing is gewoon een lijn trekken: * de intercity alleen op de grote plaatsen laten stoppen (tilburg, nijmegen, den bosch etc) want het is namelijk niet eerlijk om wel in lent en elst te stoppen en niet in bijv wijchen of rosmalen. * omdat een intercity voor alleen de spits lastig te organiseren valt is het wel noodzakelijk dat ze langere stoptreinen gaan inzetten want rond half 8 moet je altijd staan in de trein. genoeg over de trein want deze site gaat over stations: ik vind het zonde dat een groot gedeelte van het station niet gebruikt word. (op de achterste helft staan ((bijna)) nooit reizigers) dit komt omdat er meestal van die kleine stoptreinen stoppen vooraan. iedereen staat dan op een kluitje op het station dat al zo smal en gevaarlijk is met voorbij komende interciy's. want wanneer je verder naar achter loopt en er komt een stoptein aan moet je weer terug lopen omdat je te ver bent doorgelopen... ik hoop dus dat de stoptreinen langer worden. dit is comfortabeler voor de reiziger en het station wordt een stuk beter benut.
reactie webmaster:
om half acht moet je overal staan in de trein. goed dat je aangeeft dat de site over stations gaat, dat is inderdaad zo, niet teveel discussie over een dienstregeling waar ik niets aan kan doen.
 
Dit station is inmiddels verwijderd. J. Rossenaar20 jun 2010
volgens mij is er nooit een halte wehre brug geweest ca. 700 mtr vanaf station Purmerend. Er was daar wel een baanwachtershuisje. Van daaruit werd de dubbele seinpaal, De bediening van de overwegbomen en de draaibrug over de where bediend alles is nu verdwenen.
reactie webmaster:
is er iemand van de vast hulptroepen die hier meer over kan vertellen? was er een halte bij de wherebrug of niet?
 
Wouw
C. Cuperus20 jun 2010
Hier ziet u de 'Wouwse Statie' in 1927. Toen P. Goosen, sedert 1897 gemeentesecretaris van Wouw, in 1927 tot burgemeester werd geïnstallerd als opvolger van de heer W.J.F. Juten, kwam hij per trein aan op het station. Op de foto zien we vele bekende personen uit die tijd. Antoon van Oers, meer dan vijftig jaar directeur van de Wouwse Coöperatieve Landbouwvereniging spreekt de nieuwe burgemeester toe.(Uit: "Wouw in oude ansichten" door P.Th. Maas, met medewerking van P.M.C. Bogers en C.F. van Dorst)
 
Leiden Lammenschans
Han Lefering20 jun 2010
Foto circa 1965. Zie verlichting.
reactie webmaster:
ik heb het veranderd.
 
Budel Gertjan Stamer19 jun 2010
Per 13 Juni 2010 is Maarheeze weer open...qua busvervoer/autorit wil men Maarheeze hoge open laten gooien als Poort van Brabant. Budel en omringende dorpen zullen deze nieuwe stop snel ontdekken en zodoende wordt kans nieuwe halte Budel wel erg klein...wordt zelfs een groot vraagteken als men dieseltreinen NMBS niet binnen paar jaar laat doorrijden naar Weert.Voordat Maarheeze te populair wordt zou men Budel/Yzeren Rijn(Neerpelt-Weert)toch weer snel moeten reactiveren voor reizigerstreinen!
 
Maarheeze Gertjan Stamer19 jun 2010
Mailwisseling met Stichting Station Maarheeze geeft per maandag 14 Juni een donkerbruine koffieshop/snackbar aan bij parkeerplaats en is open van 800-1800 op ma t/m vr.Tzt wordt dit(misschien)vervangen door stenen gebouw met kiosk,WC's en wachtruimte en misschien ook wel NS Servicepunt...dat is dus afwachten.
 
Utrecht Leidsche Rijn Gertjan Stamer19 jun 2010
Per maandag 21 Juni is het vanaf dit punt tot aan Woerden volledig viersporig...dit station gaat volgens ProRail pas in december 2012 open,men wacht oa op bouw van nabijgelegen ziekenhuis en misschien ook wel van verwijdering nabijgelegen autohandelaar?
 
Harlingen haven Gertjan Stamer19 jun 2010
Ter plaatse blijkt dus dat spoorlijn iets is verplaatst vanaf ongeveer KM 0,7 tot eindpunt,het spoor ligt nu op plek van oude perron met gebouw,nieuwe perron is nog niet helemaal af-dat ligt nu dus op plek oude spoor,is nog goed te zien aan stuk muur wat er nog staat en waar vroeger het spoor pal achter lag.Omgeving nog lang niet af,men verwacht het nazomer of zo helemaal af te hebben.Voetbruggen zijn wel flink hoog maar wel zeer fraai vorm gegeven.Het eerste station met Arriva-logo,check website Prorail voor link naar You Tube filmpje heropening enz. Piet's Poeppaleis is nog steeds gehuisvest in noodgebouw.
 
Amsterdam RAI Gertjan Stamer19 jun 2010
Alweer bijna 5 jaar in vml koffieshop eilandperron, www.kaagman.nl voor deze kunstenaar.De Kiosk is niet meer en heet nu Albert Heijn to go(per ???)en Fietsenstalling is tegenwoordig Gratis Locker...tijden veranderen!
 
Wezep Gertjan Stamer19 jun 2010
Het vervolg dus...uitbreiding parkeerplaats aan noordzijde van de sporen die uit het westen komen,zou dit soms te maken hebben met het verleggen van de sporen tussen Wezep en Zwolle ivm nieuwe brug/aansluiting Hanzelijn;dat dit misschien het tijdelijke eindpunt wordt in zomer 2011 ?
 
Arkel
Han Lefering19 jun 2010
Foto uit de 60-er jaren. Zie bebording en verlichting.
reactie webmaster:
aangepast
 
Arkel
Han Lefering19 jun 2010
Foto uit de 20-er jaren. Aan het gebouw is electrische verlichting aangebracht. Zie ook type electriciteitsmast.
reactie webmaster:
aangepast
 
Arkel
Han Lefering19 jun 2010
Zelfde afbeelding als 30.
reactie webmaster:
dank, ik heb 30 verwijderd.
 
Heerlen Woonboulevard Smelt18 jun 2010
Weet iemand al wat de stationsafkorting is geworden? Daar ben ik wel benieuwd naar.
reactie webmaster:
ik niet maar wellicht een van de bezoekers
 
Haaksbergen Michiel Faber17 jun 2010
Begin 2010 is begonnen met een grote restauratie van het stationsgebouw en heeft het enkele weken in de steigers gestaan. Ook zijn de dakpannen vernieuwd en weer in het (voor zover bekend) oude patroon terug gelegd. Voor de toekomst is het de bedoeling dat het stationsgebouw weer helemaal in zijn oorspronkelijke staat wordt terug gebracht. Hierdoor zal onderanderen de wachtkamer weer in gebruik worden genomen en de goederenloods weer worden teruggebracht in de oude stijl, als goederenloods. De winkel en het restaurant die eerst in het stationsgebouw zaten zullen worden verplaatst naar een gebouw aan de overkant van het emplacement dat ook een spoors verleden heeft gehad als goederenloods met een spooraansluiting.
 
Bilthoven Petra16 jun 2010
Iemand enig idee waarom er zowel een tunnel als een gelijkvloerse opgang is naar dit station. Lijkt me niet erg logisch of is dit een plan wat nooit helemaal is uitgevoerd? Naar mijn inzicht kan de tunnel wel weg.
reactie webmaster:
de spoorbomen zijn vaak erg lang dicht omdat er veel treinen langsrijden. bovendien gaan de bomen vaak dicht terwijl er net een trein aankomst, waardoor je dus je trein moet missen of onder de bomen door kruipen. Ik heb mijn trein daar al vaak net gehaald doordat ik van de tunnel gebruik kon maken.`
 
Warffum Dick Bolt15 jun 2010
Eindelijk is vandaag 15 juni 2010 het NS embleem van het station verdwenen en vervangen door een Arriva bord
 
Driebergen- Zeist Susan14 jun 2010
Ik zet mijn fiets nu gedurende 2 maanden in de fietsenstallingen bij het station om met de bus verder naar school te gaan en nu al is mijn dynamo eraf gesloopt (en mijn fiets in de bosjes gedumpt) en een gloednieuw zadelhoesje gejat. Dit op klaarlichte dag! En hiervoor heeft mijn fiets ruim een half jaar in Utrecht gestaan (Utrecht centraal, de Uithof en in Zuilen) en daar is nooit iets gebeurd. Kan iemand mij dit uitleggen want ik snap het niet meer...
reactie webmaster:
ik zag je bericht vier keer, ging er iets mis? ik weet er niets vanaf waarom het zo onveilig is op dbg. misschien een van de bezoekers hier? of je hebt gewoon domme pech gehad.
 
Lisse Arjan Krabbenbos14 jun 2010
Er gaan geruchten rond om dit station tot een vaste halteplaats te maken. Thans stopt hier een evenemententrein voor bezoekers van de Keukenhof.( Voornamelijk speciaal ingelegde treinen uit Belgie,Duitsland of een speciale trein uit Nederland.) Maar NS zegt dat het op topdagen onmogelijk is en denkt dat het onrendabel is omdat de Keukenhof maar 2 maanden per jaar open is. Het station ligt ook ver van de bebouwing af, maar dat hoeft niet te betekenen dat het station niet functioneren kan. Kijk maar naar het verder op gelegen heropende station Hillegom wat ook niet echt centraal ligt. Hier komen ook treinpassagiers om op en bij dit zeeeklei/bollenstation in of uit te stappen. Maar goed wie weet hoe het in de toekomst wordt.....
reactie webmaster:
ik had me voor dit bericht nog niet gerealiseerd dat hillegom station ook zover van de bebouwde kom verwijderd is.
 
Winterswijk Gertjan Stamer14 jun 2010
Restaurant station Winterswijk...in April 2010 werd het al in de krant gezet...sluiting in Oktober 2010,te weinig klanten (misschien wel te veel concurrentie van tegenoverliggende Esso snack shop?)Wetende dat er nu al een gemeentehuis vlakbij is gebouwd en dat er aan andere zijde emplacement scholen worden gebouwd is sluiting restaurant vraagtekenoproepend !!!Buiten dat feit van sluiting is het doodzonde dat de zeer fraaie inrichting dan op slot gaat en tevens de zeer schone WC wordt gesloten...hopelijk wordt er bijtijds een andere huurder gevonden die het interieur intact laat en de WC's toegankelijk houdt en dat er vooral horeca in het gebouw blijft !!!
 
Hembrug
Joost14 jun 2010
Er is geen drijvende bok zichtbaar naast de brug. De kraan dei zichtbaar is, is van de kolenoverslaghaven OBA. Deze is ook op andere foto's zichtbaar.
 
Naarden- Bussum Yvonne14 jun 2010
Er hangt in het station een prachtig gedicht. Wie kan me vertellen wie de schrijver is?
reactie webmaster:
ik weet het niet maar wellicht een van de bezoekers hier. staat er geen naam onder? vreemd.
 
Leeuwarden Halte Sam13 jun 2010
Beste webmaster, als eerste mijn complimenten voor deze fraaie site. Ik ben echter benieuwd naar de exacte locatie van deze voormalige halte. Als ik het goed zie, dan was deze te vinden aan de rand van het Valeriuskwartier, maar waar precies? Met vriendelijke groet Sam
reactie webmaster:
ten zuiden van de harlingertrekweg, iets ten westen van de bilderdijkstraat.
 
Valkenburg Gertjan Stamer13 jun 2010
De plaquette naast entree straatzijde ivm 150-jarig bestaan station/lijn(Oktober 2003)is niet meer op het gebouw te vinden...waarom en waar is het gebleven?(Juni 2010)
 
Maarheeze Gertjan Stamer13 jun 2010
Officiele opening zondagochtend 13 Juni 2010 door de stichtingstationmaarheeze om 7:51 met een oude welbekende gele trein en om 10:51 pakt de NS goed uit met haar nieuwe toiletloze vlafliptrein(SLT dus)en volop feest op de parkeerplaatsen die zijn omgetoverd dmv partytenten en fraai groot springkussen voor de jeugd,ook Smokkeltrein die rondje dorp rijdt,veel genodigden/speciaal ontbijt...zie de website van die stichting incl filmpje 1e trein. Opvallend aan deze nieuwe halte:spoor naar Eindhoven is genummerd als 1,heeft bij trafogebouw wat overdekte kluizen/klemmen en een breed perron,aardig wat banken en 2 ruime glazen abri's met banken/grijze zitbalken,leuk uitzicht over de Philips fabrieken/industrieterrein Den Engelsman-dit perron zal de meeste reizigers wel verwerken want men is hier meer op Einhoven geconcentreerd dan op Weert-dat weten de bouwers/ontwerpers kennelijk ook en dus is spoor 1 iets anders ingericht als spoor 2-heeft maar 1 glazen abri met bank en voor de rest idem banken zonder beschutting beide perrons.Bij overweg staat een kaartautomaat,overwegbomen uitgerust met hekjes!!!,plein is uitgerust met ruim perkeerterrein,bushaltes en overkapte kluizen en klemmen voor de fietsen.Parkeerterrein eventueel uit te breiden noordwaarts.Ook opvallend op openingsdag is het gebrek aan reclame in de kasten en het gebrek aan gele vertrekstaten en andere info van de NS.Taludzijde perron spoor 2(naar Weert dus)is haastig afgedekt met graszoden en sowieso krijgt men de lichte indruk dat plantsoen/bomen er op het allerlaatst zijn ingezet...vechten tegen de klok zullen we maar zeggen. Kijkend op de perrons zien we wel nieuwe portaalmasten maar zijn breder als andere op de lijn,noordwaarts zien we nieuwe wissels en de oude locatie station Maarheeze..ongeveer 500 a 900 meter...perrons zijn geschikt voor 8-baks treinen en dus kan de IC Alkmaar-Limburg er net aan stoppen. De A2 zien we westwaarts,die automobilisten moeten dus hier de auto neerzetten en de trein naar Ehv/Wt gaan nemen...?
 
Heerlen Woonboulevard Gertjan Stamer13 jun 2010
Was er even op zondag 13 Juni 2010,de eerste dag dat Veolia de stoptrein tuusen Kerkrade en Randwyck laat stoppen...de spoorbrug heeft kilometerering 0,5-dan zijn de perrons/halte dus KM 0,4(per abuis 0,3 vermeld,sorry).Opvallend aan de westzijde is de trappartij die tussen de geknikte hellingbaan en het hoge perron in is gepast,ook aan deze zijde op straatniveau een kaartautomaat,gele vertrekstaat en perronnaambord!aan kopse eind perron hangt spandoek-Feestelijke opening zondag 27 Juni/koopzondag,dit spandoek hangt ook aan de oostzijde.Westzijde heeft wel inrit voor parkeerplaatsen maar ze zijn bij opening nog niet aangelegd! Op naar de westzijde,daar zien we de overkapte fietkluizen en fietsklemmen,enekele parkeerplaatsen,klein plein en de bushalte.Trap naar boven kruist haaks de geknikte lange hellingbaan en halverweg die klim aan beton bevestigd een plaquette(wie er allemaal hebben meebetaald enz).Abri's op perrons zijn lekker groot en ruim voorzien van de welbekende zitbanken,ook elders op perrons genoeg zitruimte.Al met al een fraai stukje betonwerk van Duitse makelij...gelijk aan Eygelshoven Markt en Heerlen de Kissel.
reactie webmaster:
heb de kilometereing verbeterd. heb je nog foto's gemaakt?
 
Leeuwarden gysanne alkema13 jun 2010
Dag, Is er een lift op het station om met de fiets van spoor 5a naar spoor 1 te komen? Gysanne
reactie webmaster:
niet nodig, alle sporen zijn via het middenperron bereikbaar. dat kun je ook op de plattegrond zien die aan de rechterkant van de pagina staat.
 
Utrecht Vaartsche Rijn Arjan Krabbenbos13 jun 2010
Dit nieuwe sation moet rond 2015 open gaan na de voltooiing van het verdubbelen van de lijn Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten. Het Station zelf wordt dubbel uitgevoerd dwz een eilandperron voor treinen van Utrecht en Geldermalsen vv en een voor de dienst richting Arnhem/Rhenen. Het nieuwe statio komt te liggen net voorbij de brug aan het eind van de parallelopende busbaan voor bussen van/naar richting De Uitof/Nieuwegein/Vianen en Wijk bij Duurstede. Mogelijk gaat over deze busbaan ook later de verlengde Sneltram rijden. Dit in tegenstelling tot het extra station in Leidsche Rijn waar ik dit station voor aan zag. Sorry voor de vergissing.....
 
Utrecht Leidsche Rijn Arjan Krabbenbos13 jun 2010
In tegenstelling wat ik eerder schreef over het station Utrecht Vaartsche Rijn ,behoort dat stukje bij dit station Leidsche Rijn Centrum. Het is nu in ruwbouw te zien als twee onafgebouwde zijperrons gelegen boven de snelweg A2 tussen Utrecht Centraal en Utrecht Terwijde. Dat laatst genoemde station vormt ook een stopplaats voor 's lands grootste Vinex-nieuwbouwwijk. Sorry voor het foutieve verslag.
reactie webmaster:
ok, dank voor de oplettendheid en verbeterind. ik heb het verplaatst naar deze plek.
 
Heerlen Woonboulevard Ad van Vugt13 jun 2010
Er staan 4 fietskluizen die gehuurd kunnen worden. Teven aan groot aantal fietsrekken. De halte is op zondag 13 mei in de landelijke dienstregeling opgenomen.
 
't Harde A.Bos13 jun 2010
Martin Bril heeft een paar stukjes over dit station geschreven. Hij heeft een aantal jaar in 't Harde gewoond. (oud-columnist de Volkskrant en oud-tafelgast De Wereld Draait Door) Stukjes te lezen op internet.Google maar. -Martin Bril station Hulshorst -Martin Bril Winsum-Roodeschool Veel succes.
 
Zevenaar Arjan Krabbenbos12 jun 2010
Er bestaan plannen om de frequentie te verhogen van een kwartierdienst naar een 7,5 minutendienst in de spits uren van/naar Arnhem. Misschien is het te overwgen om de trein naar/van Emmerich te verlengen zodat hier ook meer reismogelijkheden komen.In Twenthe gaan ze dit ook voor 3 jaar proberen tussen Hengelo en Bad Bentheim vv. Omdat de ICE"s zowel alle station voorbij rijden en pas in Oberhausen HBF en vv een eerstvolgende stop hebben lijkt dat geen overbodige luxe. Als in december 2012 Arriva Syntus gaat aflossen (de treindiensten) kan dat worden doorgezet, zeker nu DB Arriva gekocht heeft. Maar goed eerst maar zien.......
 
Hengelo Oost Arjan Krabbenbos12 jun 2010
Dit station aan de internationale spoorlijn van Hengelo via Bad Bentheim en Osnabruck en verder, krijgt vanaf december 2010 een buurlandstation-status. Vanaf dat moment gaat een 3 jarige proef van start om een exploiteren van een internationale pendelstopdienst tussen Hengelo en Bad Bentheim vv.Er zal gereden worden met NS materieel, zodat er een hogere en uitgebreidere reisaanbod komt tussen beiden kanten van onze Oostgrens. De Syntus Linten blijven gewoon keren in Oldenzaal en rijden tussen deze eerstgenoemde stad en Zutphen vv. Als de proef slaagt wordt het misschien definitief.........
 
Driebergen- Zeist Arjan Krabbenbos12 jun 2010
Het huidige station wacht een enorme veranering aan infrastructuur en stationsgebouw. Heeft het nu nog een eenvoudig gebouw met een leuk koffiehuis er in,dit allen ziet er in 2019 er totaal anders uit. In dat jaar moet de nieuwe stationsomgeving klaar zijn met i.pv een spoorovergang in de Hoofdstraat ( de weg tussen Zeist en Driebergen vv) een ongelijkse kruising. De weg wordt via een tunnel onder het spoor geleid en er worden waarschijnlijk (gedeeltelijke) spoorverdubbeling uitgevoerd tussen Utrecht en Arnhem vv. Aangezien het station wordt opgehoogd gaat ook de historische gietijzeren kap naar de sloop. Dus er is of gaat veel veranderen in de toekomst.
 
Lelystad Centrum Tiny Sminia11 jun 2010
ik zou graag willen weten dat je een fiets op het station van Lelystad kan huren het gaat om komend weekend 12 en 13 06.2010 een medewerker van ons moet dan op de fiets naar naar wijkcentrum Kempenaar om 7uur in de ochtend alvast bedankt groeten Tiny Sminia
reactie webmaster:
ja joh, zet je telefoonnummer gewoon op een publieke site, dan kom je er vast wel. ik heb dat maar even weggehaald. ik werk niet op een station, dus je moet het niet aan mij vragen. bij de veelgestelde vragen staat informatie over 'kan ik een fiets huren op station X'. (hint kijk bij de link naar voorzieningen op dit station aan de rechterkant van deze pagina.
 
Nijmegen
Gjsbert Peelen11 jun 2010
Een trein is hier toch nooit gestopt? Dit is toch een foto van het metaalbedrijf van Huybers vooraan in het Ooyse?
reactie webmaster:
nee inderdaad, hier niet, maar dit gebouw is het oude stationsgebouw van nijmegen geweest, dat is afgebroken en verplaatst van de plek waar de treinen stopten naar hier en weer opgebouwd toen het prachtige vooroorlogse gebouw werd neergezet. daarom staan hier foto's van dat gebouw. veel mensen weten niet dat dit het oude stationsgebouw is.
 
Helmond
Armand10 jun 2010
Mijn God wat een mooie herinnering en wat een mooi gebouw! Is dat zakelijke niets uitstralende gedrocht wat er tegenwoordig staat de reden dat het gesloopt is? Waarom moet al die historie wijken
reactie webmaster:
ja vreslijk ding is dat. het moest allemaal efficienter en moderner. van mij hadden ze dat oude gebouw mogen houden.
 
Harlingen haven Gertjan Stamer10 jun 2010
Op donderdag 10 Juni 2010 is volgens website ProRail dit luxe perron heropend en NS logo-bak is veranderd in Arriva logo-bak.Men heeft ook een korte film van de openingsplechtigheden op You Tube gelinkt.
reactie webmaster:
heb je een link naar het filmpje?
 
Stadskanaal Pekelderweg
Allard Boer10 jun 2010
De man rechts op de foto, is hoogstwaarschijnlijk mijn overgroot vader ,de heer Luitje Bos Mijn familie heeft is het station gewoond en was ook mede eigenaar zo ver ik weet.
reactie webmaster:
wat leuk! hebben jullie in je femiliealbums nog foto´s van het oude stationsgebouw? Ik vermoed dat je familie geen eigenaar van het pand was. de spoorwegen waren eigenaar van de gebouwen en verhuurden die aan de bewoners (hun werknemers).
 
Voorthuizen
Han Lefering10 jun 2010
Station is in 1903 gebouwd.
reactie webmaster:
klopt, dan kan het nooit 1900 als jaar zijn, maar een datering van 1900 betekent in dit geval dat het waarschijnlijk in het eerste decennium van de 20e eeuw was. ik heb het nu wel veranderd.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. guido martens9 jun 2010
Ik wil nu niet lullig doen maar dit is tog echt na onze schoonmaak! Want toen wij begonnen stonden er wel een stuk of 15 dikke bomen in en die heb ik zelf gerooit daar! En deze foto is alleen wat bramen enz. Dus u zult misschien de verkeerde informatie hebbe, bij deze de juiste!
reactie webmaster:
daar heb je wel gelijk in. ik zal de datum veranderen.
 
Dusschoten Menno Zandbergen9 jun 2010
Van mijn opa ken ik het volgende verhaal. De oude spoorlijn tussen Voorthuizen en Nijkerk liep langs het weiland van mijn opa (later mijn vader en nu mijn broer). Als mijn opa met de trein mee wilde, dan liep hij naar het spoor, stak zijn hand op als de trein naderde en kon zo meerijden. Het weiland ligt vlakbij een buurtschap dat we nog steeds Dusschoten noemen. Toen de spoorlijn werd opgeheven mocht mijn opa de vrijgekomen grond bij zijn weiland voegen. Nog steeds loopt er een zandweg achter het weiland van mijn broer. Richting Voorthuizen stopte de trein voor het station. In het oude stationsgebouw kerkt nu een evangelische gemeente de Kandelaar. Nog steeds is het een prachtig gebouw.
reactie webmaster:
wat grappig, ja zo ging dat toen nog in die tijd. om meegenomen te worden op een stopplaats moest je ook je hand opsteken. misschien dat je opa dat bedoelde, want dat een trein zomaar midden in het veld stopte omdat iemand zijn hand op stak. ´Oh nee, sorry ik wilde niet met u mee, ik zwaaide alleen maar vriendelijk naar u´.
 
Rotterdam Alexander Sjors9 jun 2010
Wanneer gaan ze alexander nou verbouwen tot een hoogwaardig intercity station het is nu gewoon troep. Het station staat er maar wat triest bij terwijl het best een belangrijk knooppunt is met de grootste winkelcentrum van nl de metro en de vele bedrijven. Waarom word alexander ook niet een beetje modern gemaakt net als a'dam Bijlmer aRENa
reactie webmaster:
omdat in bijlmer veel meer treinen komen en dat bovendien een overstap station is. de huidige perrons en gebouwen kunnen het aantal reizigers toch prima aan. je moet niet gaan vernieuwen terwijl dat niet nodig is.
 
Geertruidenberg Han Lefering9 jun 2010
Bedoel je met uitbreiding van de site, het vermelden van de laatste cst bij de stations?
reactie webmaster:
ik bedoelde met de uitbreiding een overzicht van personeel uit het verleden dat op de stations had gewerkt (voornamelijk stationschefs anders wordt het teveel werk).
 
Amsterdam Sloterdijk Zuid Roel8 jun 2010
Dan zou het dus eigenlijk station Amsterdam Sloterdijk zuid-oost moeten heden :-) omdat het er aan het zuid-oosten onder lag.
reactie webmaster:
nee amsterdam oost - zuid. sloterdijk is het oosten van amsterdam, en dan was dit het zuidelijke station van het oosten, niet het oostelijke station van het zuiden. maar dit is eigenlijk maar onzin, dus iemand die dit leest moet dit zeker niet serieus nemen.
 
Rotterdam Centraal Arjan Krabbenbos8 jun 2010
Het proefbedrijf van de nieuwe Randstadraillijn E van/naar Rotterdam Centraal via de nieuwe boortunnel richting Pijnacker en Den Haag Centraal is sinds gisteren ( 7 juni 2010) omgezet in een testbedrijf. Dit laatste houdt in rijden zonder reizigers in een normale dienstregeling, bij een proefbedrijf wordt ook nog zonder passagiers gereden maar nog zonder dienstregeling. Het traject zal voor reizigers officieel geopend worden op 17 augustus 2010 tegenstelling tot wat ik eerder schreef eind agustus 2010. Voor wie het bovengrondse Hofpleinviaduct wil berijden haast u op 16 augustus 2010 is het definitief de laatste exploitatiedag van/naar station Rotterdam Hofplein. Dan komt er echt een einde aan dit historische baanvak welke ooit de aftrap was van electificatie vaan het Nederlands spoorwegnet. ( in 1908) Eind 2011 wordt deze Randstadraillijn doorgetrokken via het huidige metrospoor van lijn D tot aan station Slinge via de stations Beurs en Zuidplein.
 
Beesd G Heijmen 8 jun 2010
Wij als familie hebben van 1933 tot 1948 op het station Beesd gewoond. Vader was stationchef en zijn toen later naar Leerdam verhuisd waar vader stationchef was tot 1958. Ik ben,Gerard is mijn naam,naar Canada vertrokken,maar was altijd geintereseerd wat er met het station gebeurd was. Ben verschillende malen terug geweest maar het station was afgebroken, jammer. Gerard Heymen
reactie webmaster:
Ik heb je bericht hier ook bij station Beesd geplaatst, daar is het relevanter dan in het algemene gastenboek. Wat leuk, weer een oud bewoner. Inderdaad is het station helaas een aantal jaar geleden afgebroken. Heb je wellicht in jullie familiealbum nog foto's van het stationsgebouw die nog niet op mijn site staan. Er zijn al veel oud bewoners die hun albums hebben ingescand en aan mijn site hebben toegevoegd. Station Leerdam staat er nog wel steeds, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
 
Eijsden felicio7 jun 2010
Wie kan mij meer vertellen over mijn opa. Hij was begin vorige eeuw stationschef in Eijsden. Zijn naam was: Mathieu Paul Pick. Vanuit Eijsden is hij overgeplaatst naar Amsterdam. Felicio
reactie webmaster:
je kunt wellicht meer informatie vinden bij het utrechts archief. daar hebben ze de oude personeelsregisters van de ns. zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contactinformatie.
 
Kerkrade Centrum
P.P. van Birgelen7 jun 2010
Ik vermoed dat deze foto begin jaren 80 gemaakt is. Op de voorgrond zie ik namelijk trekdraden lopen en de klassieke beveiliging langs deze lijn is medio 1986 verdwenen.
reactie webmaster:
ik heb er 1985 vn gemaakt.
 
Hoogezand- Sappemeer
C. Kamminga7 jun 2010
Mijn vader (J. Kamminga) was de laatste medewerker (na 40 jaar dienstverband) die deze Post T bediend had. Ik kwam er zelf ook vaak om foto's te maken. Toen hij op de fut ging 1987 werd deze post gelijk ontmanteld en per schip naar "Het Spoorwegmuseum" gebracht te Utrecht daar werd hij in bijna hetzelfde staat gerestaureerd. Hij heeft samen met zijn oude collegas de opening van de Post T in Het Spoorwegmuseum in Utrecht meegemaakt. Helaas is mijn vader na een langdurige ziekte op 4 december 2008 overleden.
 
Roelofarendsveen
Han Lefering7 jun 2010
Het stukgoed dat per trein aankwam op het station en dat niet station restant was, werd overgedragen aan VGL en eventueel een plaatselijke bodedienst.
 
Lisse
Han Lefering7 jun 2010
Deze foto is niet gemaakt circa 1910. In tegenstelling tot de afbeeldingen 28, 24 en 3, is er een ouder type gaslantaarn zichtbaar. Datering omstreeks 1900, andere afbeeldingen tussen 1915 en 1920. Zie modernere gaslantaarns
reactie webmaster:
ok ik heb de data gewijzigd.
 
Lelystad Zuid Mark7 jun 2010
Prorail zag dit station kennelijk in 2005 als een volwaardig station: Drie graffitispuiters aangehouden bij station Lelystad Zuid
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Joop6 jun 2010
Dit schaalmodel van Station Amsterdam Sloterdijk stond vroeger in het Spoorwegmuseum Utrecht. Toen ik het station daar bekeek zach ik ook de tramhalte op de oude locatie (bij het busstation).
reactie webmaster:
ja het model is leuk, maar de foto is wel heel slecht he. ik denk de slechtste kwaliteit van de siet.
 
Maassluis Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Als inwoner,werknemer en railliefhebber uit Maassluis is het nu sinds 3 mei 2010 te reizen met de nieuwe Sprinter Light Train. Deze nieuwe vierdelige in reeks 2400-en treinstellen zoeven geruisloos samen met de oudere Sprinters SGMm (21-en/29-00) over de Hoekse Lijn de spoorverbinding van Rotterdam Centraal via Schiedam Centrum,Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland vv. De SLT zeswagenstellen reeks 2600 rijden hier (nog) niet.Vanaf 2013 moeten RET metrovoertuigen de diest weer van Ns overnemen tussen Schiedam Centrum en Hoekvan Holland met een nieuw en dichterbij het stand gelegen Hoek van Holland Strand. Het traject deel Schiedam C-RotterdamC. vv vormt dan onderdeel van de ( gedeeltelijke) spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam vv.
 
Hoevelaken Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Bij Hoevelaken linksaf wordt in de nabije toekomst ook mogelijk voor de Connexxion-treinen. NS kan de stoptreindienst uitbreiden van Apeldoorn naar Amersfoort, maar voorlopig blijft het Connexxion met de Protos of met geleast NS-mateieel.Dit station biedt net als het toekomstig station Barneveld Zuid meer reismogelijkheden op voor Valleilijn reizigers. Dat de populariteit steeds groter wordt is te danken aan nieuw materieel en hogere frequente dienstuitvoeringen.
reactie webmaster:
ik denk niet dat de ns de stoptrein uit enschede naar apeldoorn doortrekt naar amersfoort om een nieuw klein station dat al wordt bediend een extra reismogelijkheid te geven. het station heeft straks immers al een kwartierdienst.
 
Barneveld Zuid Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Barneveld Zuid en Hoevelaken vormen straks de nieuwste twee schakels voor de Connexxiondienst van Amersfoort via Barneveld Cntrum naar Ede Wageningen,mogelijk met verlengin naar Arnhem (Centraal) vv.De Protosstellen zijn een succes en soms wordt er nog eens met geleast materieel van NS gereden.
 
Maastricht Randwyck Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Dit station had ooit een mooie internationale verbinding met Belgie. Sinds de IC Liege-Brussel hier voorbij rijdt is het niet meer dan een saai stoptreinstation waar NS en Veolia hun eind/beginpunt hebben. Zellfs de Belgische stopper doet dit station niet aan,gewoon belachelijk. Terwijl er hier een ziekenhuis en congrescentrum in de buurt bevinden denderen alle Belgische treinen dit station voorbij. Waarom stopt hier geen stopper meer van naar Liege en moet je nu altijd omreizen via Maastricht. Ik vind dit echt een achteruitgang en vind dit een wanprestatie van de NMBS. Dus kom in actie om dit ongemak snel aan te kaarten bij onze Zuiderburen.
reactie webmaster:
weet niet of die beslissing van de NMBS komt of elders is opgelegd.
 
Eijsden Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Er gaan weer stemmen op om dit zuidelijkste station van ons land te heropenen. Is de snelle IC Brussel-Liege G.-Maastricht vv een succes maar ook vertragingsgevoelig,de stopper moet hier weer gaan halteren ipv voorbij rijden. Was het eerst een tijdelijke opheffing,waarbij de stroomsluis zal verplaats worden ten zuiden van dit station, vanwege de hoge kosten is dit niet doorgegaan. Of het er ooit van gaat komen weet ik niet, het zal in principe kunnen. Trek eens per uu van Veolia een dan diesel GTW door van Maastricht Randwyck naar Eijden met extra perron en keerspoor.Lukt dat niet dan eens per uur een stopper met stop in Eijsden en Maastricht Randwyck.
reactie webmaster:
de IC is ook geen succes, die gaat nu nog maar een paar keer per dag rijden.
 
Maastricht Noord Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Ik ben benieuwd of dit station er komt en hoe het er komt. Het zal mooi en beter zijn als het een dubbelstation wordt met meer reismogelijkheden tussen industrie Beatrixhaven?woonwijken enerzijds en richting Maastricht Randyck/Roermond en Heerlen Kerkrade Centrum anderzijds. Door meer reismogelijkheden te creeeren wordt het station beter bediend en komen er meer reizigers.Er liggen al 4 sporen dus 2 of 3 perrons zijn zo aangelegd toch?
reactie webmaster:
nou het aanleggen van een perron en wissels gaat denk ik niet zo makkelijk, bovendien moet het nog ontsloten worden met toegangswegen en andere infrasctructuur. en op welke plek moet het komen, bij de bebouwing die de hele dag verkeer trekt of bij de industrie die dat meer in pieken doet.
 
Kerkrade Vink Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Ik las laatst dat deze nieuwe halte al geopend zou zijn net als Heerlen Woonboulevard, mar dat is nog steeds niet het geval. Heerlen Woonboulevard gaat samen met Maarheeze open op 13 juni 2010 maar van Kerkrade Vink nog niets van vernomen. Komt dit station als opvolger van een huidig station of wordt dit echt nieuw gebouwd? Ik ben benieuwd of deze er nog komt in december 2010/2011 of dat er van het plan niets terechtkomt.
reactie webmaster:
woonboulevard staat nog niet open, die wordt inderdaad geopend op de genoemde datum. deze stond ten onrechte al een tijdje open, omdat de eerder genoemde datum was verstreken, zonder dat ik het merkte. ik heb het nu op 2011 gezet.
 
Delft Arjan Krabbenbos6 jun 2010
In het dit weekend van 4-5--6 juni worden ten zuiden van station Delft damwnden geslagen. In dit weekend kan men als alternatief met Fyra zonder toeslag reizen over de HSL naar/van Rotterdam vis Schiphol van/naar Amsterdam. Van Rotterdam naar Den Haag vv wordt geadiseerd om via Gouda te reizen. Omdat Het project nu echt van start gaat zullen die alternatieven vaker geadviseerd worden. Op het voormalige voorterrein ziet men al betonnen railsen wat waarschijnlijk duidt op de helft van de nieuwe spoortunnel. De oude tramsporen in de Phoenixstrat zijn geheel verdwenen,maar het oude Post T gebouwtje staat nog overeind.
 
Utrecht Leidsche Rijn Arjan Krabbenbos6 jun 2010
De contouren van dit station zijn al geruime tijd te zien met de in ruwbouw gebouwde zijperrons. Dit station zal in december 2010 geopend kunne worden, omdat het viersporige trace Vleuten_Utrecht Vleutensebrug in juni 2010 operationeel wordt. Het nieuwe stationnetje ligt voor de brug bij de nieuwe snelwegtunnel van de A2 en is een extra halteplaats voor inwoners van Leidsche Rijn maar ook voor de industrie -en woonwijk elders in de buurt.Mogelijk wordt het trace in de verre toekomst uitgebreid naar Utrecht Centraal, maar dan moet er eerst een extra spoorbrug komen.
reactie webmaster:
heeft iemand al een foto van de ruwbouw van dit station? ik heb het zelf nog niet gezien.
 
Utrecht Centraal Arjan Krabbenbos6 jun 2010
In de statonshal staat momenteel een fraaie tentoonstelling met 3D-Animaties over het nieuwe stationsgebied rond het jaar 2013 met een grotere hal en perronkappen van glas en zonnecellen op het dak. Het station is nu bepaald niet representatief met gedeeltelijke gesloopte kappen,rommellige omgeving. Het is verpauperd en niet bepaald een veilige omgeving met al zijn hoekjes en kiosken her en der. Totaal gaat het stationsgebied voor 20 jaar op de schop waarbij de Sneltram Nieuwegein/Ijsselstein gehandhaafd blijft bij de huidge busstations. Dit in verband met mogelijke doortrekking naar De Uithof in 2015-2020,dit zou onmogelijk zijn als het nieuwe keerpunt kwam te komen te liggen bij de Jaarbeurs. Bovendien is de looproute van stad naar tram en omgekeerd veel te lang,wat terecht op protesten stuitte.
 
Arnhem Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Arnhem wacht van de zomer een grote buitendienststelling waarbij de stations Arnhem Zuid,Oosterbeek( Sprinter/Stoptreinen) en Ede Wageningen ( IC's) tijdelijke keerpunten worden.Dit zal ook dit jaar gebeuren in de herfst en in de zomer 2011. Er wordt gewkt aan een vrije kruising van/naar Utrecht/Nijmegen waar ooit sprake zal zijn van een tijdelijke nood--"Zomerstation". Aangezien er geprotesteerd is door bewoners daar en ook het mileu ook zal worden aangetast is hier van nafgezien. Van de tijdelijke keerpunten gaan bussen op en neer pendelen naar station Arnhem. Het treinverkeer van/naar Zutphen en Doetinchem-Winterswijk komen wel aan en vertekken vanaf Arnhem. De internationale ICE en Nachttreinen worden tijdens de stemmingen omgeleid via Eindhoven, Venlo naar/van Keulen. De perrons krijgen allen nieuwe kappen en het ronde huisje van Sonsbeekzijde krijgt een bestemming als theehuis in het Sonsbeekpark.Volgend jaar in 2011 verdwijnt eindelijk het Containerstation met die enorme trappen en kan men via de vernieuwde perrontunnel het station in of uit gaan. Als alles meezit is het nieuw stationsgebouw tussen 2013 en 2015 klaar. Of het Arnhem Centraal gaat heten weet ik niet zeker, mogelijk blijft het Arnhem genoemd worden.
reactie webmaster:
voor de benaming centraal zijn duidelijke afspraken. zo moet het ondermeer een van de 5 stations zijn die de meeste reizigers trekt in nederland. daar voldoet arnhem niet aan.
 
Apeldoorn De Maten Evelien Smeenk6 jun 2010
Is er parkeergelegenheid in de buurt van station de Maten in Apeldoorn voor 4 dagen (auto)?
reactie webmaster:
pff, weet ik niet. je zult vast je auto wel ergens kwijt kunnen. maar als je dan toch op een zo lange reis gaat, kunt je toch ook naar een groter ststion reizen. vooral voor de terugweg handiger.
 
Hollandsche Rading Gertjan Stamer5 jun 2010
Vanaf 7 Juni gaat vml loketgebouw en later Rabobank weer open voor de treinreizigers-dan start koffie,broodjes enz winkel Perron Peet haar zaken en is van eigenaar Cafetaria Peet te Maartensdijk...zo las ik dus op website www.stationhollandscherading.nl van Marcel van Tongeren. Hopelijk blijft deze koffieshop langdurig in het gebouw,sociale controle is een goede zaak op deze grens van Utrecht en Noord Holland.
 
Echteld silvester peperkamp4 jun 2010
vanmiddag het station van Echteld geschilderd hierbij de link van mijn weblog silvesters.web-log.nl
reactie webmaster:
Toen je zei geschilderd, dacht ik dat je de nieuwe eigenaar was en dat je het houtwerk aan de buitenkant een nieuwe laag verf had voorzien. LOL. ik snap nu wat je bedoelde, het ziet er mooi uit.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. B.Edelenbos4 jun 2010
De aftakking is naar de kolenloods van de fa Nijhuis, kolenboer in Glanerbrug
 
Geertruidenberg jan wiersma3 jun 2010
Victor, veel dank voor de bevestiging. Dan nog dit: de onfortuinlijke rangeerder heette Matthijssen, bedacht ik later. Ik meen hem te herkennen op foto 23, geheel links, en Seters geheel rechts.
 
Driebergen- Austerlitz Vincent Hartogsveld3 jun 2010
Is hier een exacte locatie van bekend?
reactie webmaster:
ook hier heb ik je opmerking naar het station verplaatst. Het kan maar een locatie zijn, toch, als je de kaart bekijkt? De Traay. die liep vroeger waarschijnlijk wel rechtdoor in plaats van de huidige omlegging ivm de snelweg. dus iets te westen van de traay.
 
Zeist Vincent Hartogsveld3 jun 2010
Waar was nou de exacte locatie van dit station?
reactie webmaster:
ik heb de vraag verplaatst naar de pagina over het station, dit gaat niet alleen over de afbeelding waar je het had geplaatst. Het lag bij de rotonde slotlaan boulevard. ongeveer op de plek van het huidige busstation dus.
 
Geertruidenberg Victor3 jun 2010
H. Wiersma was de laatste stationschef (4e klasse) van Geertruidenberg, van 1-4-1949 tot 14-8-1950.
reactie webmaster:
He, kun je nu wel bekijken dat dat de laatste was, of heb je gewoon in jullie index op de naam gezocht? zou erg handig zijn als dat ook anders zou kunnen. zou een leuke uitbreiding van mijn site zijn om die gegevens er ook bij op te nemen.
 
Liempde
Victor3 jun 2010
Deze foto staat driemaal op Stationsweb.
reactie webmaster:
inderdaad, goed gezien. ik heb er een weggehaald. de ene was namelijk een mooie uitvergroting van de andere. daarom heb ik beide laten staan.
 
Tilburg Reeshof enckevort3 jun 2010
de afstand in kilometer van stationreeshof naar neerijnestraat is.
reactie webmaster:
hoe moet ik dat nu weten? kun je dat niet zelf op de een routeplanner opzoeken in plaats van dat aan mij te vragen?
 
Maarheeze (oud) Roel2 jun 2010
Ik zie wel eens stations op u site in (1) en (2), heropend dus. Het oude station van Maarheze lag ook een stuk verder, is het een idee hier een Maarheze (2) over te openen?
reactie webmaster:
Je hebt gelijk. naar aanleiding van deze opmerking heb ik mijn policy daarover enigzins veranderd. Wat voorheen (1) of (I) was heb ik nu (oud) genoemd. Wat dan de bijbehorende (2) of (II) was heb ik weggelaten, die heeft gewoon de naam gekregen zoals het nu in gebruik is.
 
Wijchen ForensnaarTilburg2 jun 2010
Verbaas me over de nogal afwerende reacties vwn webmaster hier dat Wijchen geen sneltrein nodig zou hebben (weet niet of webmaster heir zelf dagelijks vanaf reist?). Vooral zuidwaarts is het zeer klantonvriendelijk zoals de diensteregling nu is. In 2004 hette het dat het perron te kort was voor een sneltrein, en nu de laatste tijd weer het argument van "te weinig in/uitstappers". Kortom als het ene argument vervalt komt men met het andere argument, pure onwil dus. Nou is er wat dat in en uitstappers betreft EN wat het inwonersaantal betreft m.i. totaal geen verschil met Elst waar WEL de doorgaande sneltrein Roosendaal-Zwolle stopt omdat ie tussen Arnhem en Nijmegen ineens stoptrein kan zijn. Daar wel. Toegegeven in Elst heb je noge en boemel naar Tiel, maar dat is op zich geen argument voor een snelrteinstop. Ik neem dagelijks de stoptrein naar Den Bosch van 7:02 uur en daar stappen elke dag zeker 35 a 40 mensen in op weg naar Den Bosch, maar ook Eindhoven, Tilburg of Utrecht/Amsterdam. Ik weet niet hoeveel mensen men (of je) nodig acht? De andere kant op vertrekt 6:55 uur een miniscule stoptrein met dagelijks minstens hetzelfde aantal, een half uur later nog een stuk meer (inclusief scholieren, studenten). Zuidwaarts is het echt erg ongelukkig, een overstap in Oss is dodelijk saai, niets te doen en qua dienstregeling heel ongelukkig, je moet er gauw een 20 minuten wachten! Want de intercity is net voorbijgeraast voor de stoptrein aankomt. Ook in Den Bosch vaak nog wel een kwarteirtje, in mijn geval als je naar Tilburg wil. Stopt de intercity bij uitzondering om onduidelijke redenen in Wijchen, ben ik bijna een half uur eerder in Tilburg. Overdag is het inderdaad veel minder qua in en uitstappers, maar kijk eens naar Oss en Elst, alsof daar de hele dag door tientallen mensen in en uitstappen. Ik blijf er bij dat het onwil is en meten met twee maten wat er gebeurt. Ook in Dieren stopt de sneltrein, en zo kun je nog wel meer geheel vergelijkbare haltes van de sneltrein aangeven. Ik heb geen moeite met de stioptrein an sich, maar laat die dan niet zo kort na de intercity rijden (waardoor je snel 20 minuten overstaptijd kwijt bent), maar laat hem minimaal 10 minuten later rijden. Stoptrein knippen in Deurne-Oss en Oss-Arnhem ware nog beter, kan de sneltrein tussen arnhem en Nijmegen weer Lent en Arnhem-Zuid laten liggen en kan die zuidwaarts in Oss de stoptrein passeren die daar keert. Met een wat andere dienstregeling is de boel nog flink te optimaliseren. Best zou natuurlijk zijn dat Wijchen gewoon die intercity stop krijgt waar het al jaren recht op heeft met haar 40.000 inwoners. Jammer tot slot dat alles met de lightrail geheel op Nijmegen gericht is terwijl een grote groep Wijchenaren dagelijks juist zuidwaarts reist als forens. Je hoort er niemand over.
reactie webmaster:
Ik reis nooit met de trein vanaf Wijchen, dat geef ik toe. Waarom mik wat afweer heeft er ook mee te maken dat mijn site niet over de dienstregeling gaat. Het duscussieren hier daarover heeft ook weinig nut, daarmee kom je er bij de ns niet verder mee. Een intercity stop wordt niet gemeten naar het aantal inwoners van een stad of dorp. De stad Harderwijk heeft bijvoorbeeld net zoveel inwoners en ook geen stop van de intercity Zwolle- Amersfoort. 35 á 40 mensen is nu niet meteen een aantal waarvan ik schrik. En dat is dan in de spits, om daarvoor nu de hele dag een intercity vol doorgaande reizigers te laten stoppen.
 
Assel
Bram Bouman2 jun 2010
Er was inderdaad een seinhuis op station Assel. Want ik heb er gewoond vanaf 1953 tot aan de afbraak.En mijn vader was daar in die tijd seinhuiswachter . met vr groet Bram
reactie webmaster:
Wat leuk, weer een oud bewoner op mijn site. Heb je wellicht nog oude foto's van jullie woonhuis? Het mogen ook familie kiekjes zijn waar op de achtergrond (een groot deel) van het stationsgebouw staat. Er zijn al veel oud bewoners van stations die op die manier een bijdrage aan de fotocollectie op mijn site hebben geleverd.
 
Geertruidenberg jan wiersma2 jun 2010
Kan het zijn dat mijn vader, H.A. Wiersma, de laatste stationschef van Geertruidenberg (en enkele kleinere stations in de Langstraat) is geweest? Wij woonden boven het station; het zal niet veel langer dan een jaar geduurd hebben. Ik herinner me enkele stationsbeamten, onder wie ook dhr. van Lieshout en twee rangeerders(?), ene Seters(?) en ene Marijnen(?), welke laatste op tragische wijze tijdens het werk verongelukt is. Ik heb ook de "feestelijke" aankomst van de laatste personentrein (met versierde loc.) meegemaakt. Het betekende voor ons het einde van een mooie tijd. Daarna was er, bij mijn weten, in de Langstraat alleen nog goederenvervoer. Na ons vertrek naar Nieuweschans betrok de familie van Lieshout de stationswoning. Later heb ik bij hen nog eens heel prettig gelogeerd.
reactie webmaster:
Ik heb je opmerking naar het station verplaatst, het ging niet specifiek over de afbeelding waar het bij stond. Het Utrechts Archief (www.hetutrechtsarchief.nl) bevat informatie over werknemers van de NS, maar die zijn helaas alleen op naam te doorzoeken. wat handig zou zijn is als je het ook per functie kon bekijken, maar ze zijn ze niet ontsloten. wellicht een leuk idee om dat nog een keer zo te doen. Heb je wellicht nog foto's uit die tijd van de stations waar jullie woonden. Dat zouden ook familiekiekjes kunnen zijn waarbij je op de achtergrond (een groot deel) van het stationsgebouw ziet. Op die manier hebben al veel oud bewoners een visuele bijdrage aan de site geleverd.
 
Rheden
florisdierdorp2 jun 2010
station rheden is eind 2009 of begin 2010 gesloopt.
reactie webmaster:
Nee hoor, dat station is al in 2007 gesloopt, staat op mijn site.
 
Philippine M.Kindt1 jun 2010
Geachte heer Ik ben opzoek waar dit station heeft gestaan te Philippine of was het Zandstraat ? Groeten
reactie webmaster:
het station philippine lag inderdaad meer bij zandstraat en dus behoorlijk ver van het eigenlijke dorp verwijderd. op die plek ligt de spoorlijn nu nog steeds.
 
Delftsewallen Tobi1 jun 2010
De halte is tegenwoordig in gebruik als tramhalte en word bedient door RandstadRail.
reactie webmaster:
inderdaad, maar mijn site gaat over spoorwegstations. het is niet meer als spoorlijn in gebruik, daarom is het voor de site gesloten. ik wil namelijk niet alle andere haltes van de randstadrail ook opnemen op mijn site.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering1 jun 2010
De tramrails zijn van de tramlijn Haarlem-Overveen, aangelegd in de periode 1914-1916. Rechts boven op het viaduct zie ik een vakwerk bovenleidings mast. Dit zou betekenen foto gemaakt circa 1927.
reactie webmaster:
ok ik heb het aangepast.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
> 2010 (1949)
   December (186)
   November (187)
   Oktober (218)
   September (144)
   Augustus (103)
   Juli (136)
> Juni (139)
   Mei (198)
   April (153)
   Maart (164)
   Februari (155)
   Januari (166)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)