Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Maart 2010.

Vught Gertjan Stamer31 mrt 2010
Zomer 2001 wordt WSD controlepost/hok verwijderd en fietsenstalling staat dus onbewaakt en in najaar 2002 sloop oude stalling en compleet nieuwe overkapte kluizen en klemmen aan beide zijdes van het spoor.Tevens in deze periode drastisch opknappen van de perrontunnel.NS loket gesloten op 17 Februari 2003.In Mei 2006 staat complete gebouw in de steigers en wordt opgeknapt en dan zomer 2006 komt naam Vught weer op zuid- en noordgevel te staan.
 
Vroomshoop Gertjan Stamer31 mrt 2010
In 1979 bouwt men langwerpig eilandperron met bouwwerk erop inclusief NS loket bij fietstunnel en het NS loket sluit per 1 Februari 1997.In 2002 sloopt men bijna het hele gebouw,alleen poten en dak blijven staan...pure armoede!!!Voorjaar 2002 vervanging van oude fietsenstaliingen voior overkapte fietsenkluizen en fietsenklemmen.Per 6 Oktober 2002 rijden hier 2 oude Wadlopers heen en weer tussen Marienberg en Almelo,van Connexxion.Op woensdag 22 Januari alhier de doop van de Veenexxpres-treinstel Wadloper,gedeputeerde Bennink en anderen zijn aanwezig bij deze herdoping...
 
Vriezenveen Gertjan Stamer31 mrt 2010
Aan noordzijde stationsgebouw bouwt men nieuwe fietsenstaliing in 1978,in 1979 bow van nieuw eilandperron met nieuwe fraaie abri van glas.Op 21 December 1984 sloop stationsgebouw en eilandperron krijgt daardoor nieuwe entree bij de overweg...al dit soort details zijn te lezen in het boek Het Spoorboek van Vriezenveen 1906-2006 door H Boonstra/100 jaar lokaalspoor en de geschiedenis van andere Vriezenveense sporen...een zeer informatief boek wat vele details geeft(ook fotografisch erg interessant)geen ISBN nr te vinden! Uitgave Vereniging Oud Vriezenveen. Voorts is te melden dat deze halte een uitbreiding van de fietsenstalling heeft meegemaakt(overkapt!)in voorjaar 2010. Een interessante spoorlijn die helaas weinig stationsgebouwen heeft(alleen nog Vroomshoop).
 
Vorden Gertjan Stamer31 mrt 2010
Voorjaar 2004 wordt NS logobak op glazen abri vervangen door een Syntus logobak! Ergens in 2003 is de vernieuwde fietsenstalling gebouwd. Stationsgebouw lijkt anno 2010 wel leeg te wezen,ziet er flink verwaarloosd uit(slecht houtwerk enz).
reactie webmaster:
er zat voorheen altijd een tandarts in kan ik me herinneren, zit die er nu niet meer?
 
Voorweg Gertjan Stamer31 mrt 2010
In 2001 zijn oude fietsenstallingen gesloopt en vervangen door overkapte kluizen en klemmen. Zal wel drastisch veranderd zijn mbt RandstadRail en nammswijzigingen ?
 
Voorst- Empe Gertjan Stamer31 mrt 2010
Nieuwe zijperron aan enkelsporige lijn ligt precies aan de andere zijde van de overweg KM 101,5 om precies te zijn,oude station lag ongeveer op 101.3/101.4. Sloop oude stationsgebouw in 1946 en los-en laadplaats gesloten per 14 Juni 1965.Oorspronkelijk zou deze halte open gaan in Maart 2006...toen waren de werkzaamheden pas gestart en dus open per 10 December 2006. Fraaie overkapte fietsenstalling en aan overzijde straat ruime perkeerplaats waar ooit grasveld was(achter de dikke bomen)tevens een keerplek voor de buurtbus gemaakt.2 maal per uur dus een stoptrein tussen Apeldoorn en Zutphen.Stationskoffiehuis was in 2006 nog aanwezig(richting dorpscentrum).
 
Voorburg- t Loo Gertjan Stamer31 mrt 2010
Nieuwe overkapte fietsenstallingen met kluizen en klemmen aan beide zijdes van de hoge spoorlijn eind 2002-Maart 2003. Hemelvaartsdag 2006 afscheid van de Hofpleinlijn cq Zoetermeerlijn dmv veel soorten unieke treinen en flink wat mensen op de been. Najaar 2006 heropend als lightrail...dan verrijzen er bij de snackbarzijde Sprinter een liftschacht en nieuwe betonnen hellingbaan en zo ook aan de andere zijde richting Den Haag.Perrons ingekort en geschikt voor trams en metro's(laag en hoog dus!)en behouden van de oude naam.
 
Voorschoten Gertjan Stamer31 mrt 2010
In November 2000 sloop oude fietsenstallingen en op zelfde plek en nieuwe plek aan boerderijzijde met overkapte kluizen en klemmen en gereed in voorjaar 2001.In April 2004 sluit het NS loket. In Februari 2006 enige beweging te bespeuren...in September dan toch nieuwe huurder-Taxicentrale De Ambassadeur Voorchoten en parkeerplaatsen nabij gebouw iets aangepast.Wachtruimtes op de perrons hadden ooit 2 deuren aan beide kopse eindes-najaar 2006 zijn de zuidelijke deuren vervangen door ramen en noorderlijke deuren verwijderd...lekker koud dus!In April 2008 uitbreiding overkapte fietsenstallingen aan zuidzijde.
 
Vlissingen- Souburg Gertjan Stamer31 mrt 2010
Nazomer 2001 sloop oude fietsenstallingen en bouw op zelfde plek nieuwe overkapte klemmen en kluizen,tijdelijke stallingen aan losweg aan het water,alles gereed eind 2001.NS loket sluit per 17 Februari 2003.Vroeg in 2005 verplaatst men zitgelegenheid die jarenlang pal voor loketgebouw stond aan andere kant van straat-richting het zuiden dus,gehele spul stamt uit 1964.Sloop loketgebouw na jarenlange leegstand in herfstvakantie van 2007(medio Oktober).In Februari/Maart 2010 bouwt men op bijna zelfde plek een glazen abri...van het oude loketgebouw is alleen de technische ruimte blijven staan en oogt erg vreemd !Op de bajonetperrons staan nog wel steeds de oorspronkelijke 2 stenen wachtruimtes die ooit een geheel vormen met loketgebouw.
 
Vlissingen Gertjan Stamer31 mrt 2010
Het GWK in de hal sluit per 27 December 2001....per 1 Januari 2002 sluit het NS Internationaal-loket en enkele maanden later is deze ruimte omgebouwd tot Stationskiosk.Men sloopt alle bouwsels in de hal(GWK enz)en NS loket sluit in Juni 2004 en staat jaren leeg en pas in 2008 CSU(schoonmakersfirma)ruimte. Lege hal die weinig uitstraalt...brasserie wordt in Juni 2004 visrestaurant en terras blijft gelukkig in tact.
 
Vleuten Gertjan Stamer31 mrt 2010
Per 1 Januari 2001 alhier een Treintaxihalte,maar pas operationeel per 22 Januari 2001 en is de 115e Treintaxistation...!Sprookje duurt maar kort,sluiting Treintaxi medio December 2002.NS loket sluit per 1 Februari 2003 en in de zomer van 2003 gaat wachtkamer voorgoed op slot...!In 2004 worden huizen aan zuidzijde dichtgetimmerd en geeft precies aan waar de nieuwe 4-sporige spoorlijn met viaduct komt-sloop daadwerkelijk vanaf Maart 2004.Stationsgebouw wordt intern aangepast aan nieuwe huurder-bloemenshop Annie's Bloemenshop en loketwand verdwijnt maar banken in wachtkamer blijven en worden opgeleukt door allerlei planten!Eind April 2004 gebeurde dat-ondertussen heft men parkeerplaats aan overzijde station op om zand te storten voor nieuwe 4 sporen.Na wat jaren bouwen aan viersporigheid komen er eerst 2 sporen aan zuidzijde gereed met definitief perron met overkapping ongeveer 250 westwaarts-het nieuwe station krijgt ras vorm in 2007 en dit deel nieuwe station opent per 5 November 2007 maar oude perrons beneden bij oude stationsgebouw liggen er nog net als oude spoorlijn.Bovenleidingsportalen lage sporen al medio November 2007 gesloopt en week later is complete oude spoorlijn opgerooid,perrons nog aanwezig!In 2008 bouwt men de lift(klokloos!)en stalen noodperron voor spoor 2 verder af en maakt men doorsteken aan oost en west verder af,ook verschijnen er veel overkapte klemmen en kluizen aan het nieuwe ruime busplein.In 2009 start men met bouw sporen 3 en 4 en opvallend aan perronoverkapping is dat deze korter is dan de zijde spoor 1.Uniek is te noemen dat via stalen overpad via de lift spoor 4 zo naar spoor 2 kan lopen...in de loop van 2010 bovenleiding gereed en perronaccomodaties ook gereed...
 
Vlaardingen West Gertjan Stamer31 mrt 2010
Late najaar 2000 vervanging van oude fietsenstalling voor overkapte kluizen en klemmen en gereed in voorjaar 2001.NS loket gesloten per 1 April 2004.Voorjaar 2005 complete verandering parkeerplein/bushaltes en nieuwbouw van cafetaria(vroeger oud gammel hok)en gereed in September 2005.Zomer 2006 sloopt men de sextant.
 
Vlaardingen Centrum Gertjan Stamer31 mrt 2010
Najaar 2000 sloop oude fietsenstalling en op zelfde plek overkapte nieuwe met klemmen en kluizen en gereed vroege voorjaar 2001.Treintaxi stopt ermee per 1 Januari 2002.In 2003 bouwt men in het oude gedeelte een chemische WC in. Sluiting NS loket per 1 April 2004.Najaar start bouw van OV poorten-de Hoekse lijn is de eerste...en gaat April 2005 in werking.In voormalig NS loket gaat in 2006 een kiosk draaien
 
Veenenburg
mieke van ewijk30 mrt 2010
Wat de Heer Raad schrijft dat zijn familie tot 1951 daar hebben gewoond klopt niet. Mijn opa en oma van Ewijk woonden inderdaad rechts en mijn ouders (foto 3) zijn daar begin 1949 aan de linkerkant gaan wonen. Want mijn zusje Carla is in 1949 daar geboren en Harriët in 1950
 
Echteld Diederick Abbink30 mrt 2010
laats reed mijn zus met een vriend er langs en toen zijn ze gaan kijken. onze tafel die we hadden laten staan stond er nog. op de 2de verdieping was alle nog het zelfde niks kapot gemaakt. de ketel en dat andere ding zijn er uit gejadt alle ramen beneden waren kapot en boven niet. ze hebben een filmpje gemaakt alleen dat was door een mobiel dus de kwalitieit is echt slecht
 
Beesd Dave29 mrt 2010
Ik denk het wel dat er iets mis ging. Vandaag (29-03-2010) heb ik U een mail gestuurd over de website www.debetuwelijn.nl. Excuus dat het mis ging. Ik heb nog een aantal foto's van station Beesd in huidige situatie. Deze zal ik u toezenden.
reactie webmaster:
geeft niet hoor, ik kon ze gewoon verwijderen. ik heb je mail gekregen en zal daar later op reageren. als je foto's voor me hebt van het huidige station, graag.
 
Leeuwarden Gertjan Stamer29 mrt 2010
In 2010 wordt restaurant gesloten en wordt het AH to go en DE koffiecafe...dus na 10 jaar weer een interne verbouwing.
 
Nijmegen Lent Gertjan Stamer29 mrt 2010
Vroege voorjaar 2010 worden de perrons qua kleur veranderd in zwarte (rubberen) beplating...
 
Almere Centrum Gertjan Stamer29 mrt 2010
Kijk eens naar de muren van de lifschachten...er hangen mussenkasten aan en een flyer van ProRail geeft dit gegeven kleine vleugels van mussen. Vroeger was er trouwens een Nelson Mandelapark aan de andere zijde station,dat is een paar jaar geleden opgerooid en nu(2010)wordt er groots kantorencomplex gebouwd en komt het stationsgebouw aan die zijde flink klem te zitten en is slechter te zien.
 
Vierlingsbeek Gertjan Stamer29 mrt 2010
Schijnt dat NS hier het eerste station met nieuw meubilair had...primeur? Per 1 Juni 1997 sluit het NS loket en dus deuren op slot...spoor 2 is trouwens al vele jaren ongebruikt en zo ook het bajonetliggende perron.Najaar 2000 sloop oude fietsenstalling en bouw nieuwe overkapte...en gereed in Februari 2001.In voorjaar 2002 worden ingegooide ramen vervangen door triplexplaten en begin Augustus 2004 start sloop stationsgebouw en medio Oktober/November...daarna dichtgestraat en NS logobak er opgezet...wat een visuele miskleun!. Spoor 2 weer in gebruik en het perron dus ook volgens halfuursdienst van Veolia.
 
Venray Gertjan Stamer29 mrt 2010
Parkeerterrein in voorjaar 2004 opgeknapt.Vanaf Januari 2005 horecavoorziening in stationsgebouw,loketwand aangepast en wachtruimte extra aangekleed met statafels enz,alleen weekdagen open,za/zo gesloten.Nieuwe parkeerplaatsen evenwijding aan perron spoor 1 en dat per voorjaar 2008.
 
Velp Gertjan Stamer29 mrt 2010
In 1992 perronverlenging naar overpad toe-dmv plankieren aan het spoor naar Zutphen.NS loket gesloten per 1 Februari 2003,al in najaar verbouwd tot Kiosk LANI en open per Januari 2004.Februari 2006 sluiting van diezelfde Kiosk LANI.Sindsdien leeg cq verzamelpost krantendistributie...de wachtruimte is dus gesloten. Vervanging van oude fietsenstallingen voor overkapte nieuwe in najaar van 2008.
 
Veenwouden Gertjan Stamer29 mrt 2010
Nieuwe overkapte fietsenstalling met klemmen en kluizen in de periode zomer 2000.
 
Veenendaal West Gertjan Stamer29 mrt 2010
Perronverlenging met enkele tientallen meters in nazomer 2000 en meteen nieuwe entree bij de overweg aan sporthalzijde.Die verlenging blijft goed te zien door kleurverschil in gewassen grindtegels! Nazomer 2002 sloop fietsenstallingen beide zijdes station en bouwt men overkapte kluizen en klemmen op idem locatie,gereed in December 2002. Wanneer NS loket nu precies is gesloten is mij helaas ontgaan,na sluiting kwam Strukton Rail Infra er in en verlaat kleine ruimte weer in November 2003.Nadien wordt gehele interieur verwijderd...in December 2004 volledige sloop NS loketruimte,dus wachtruimte en loketdeel weg maar technische ruimte blijft staan(noordzijde dus)Nog steeds goed te zien aan het schrootjesplafond waar de wanden ooit waren!Zie ook de bestrating-het verschil van oude en nieuwe tegels. Opvallend is dat men 3 banken plaatst aan wand waar oit loket was in Augustus 2005,grote gele NS vertrekstaat vastgemaakt aan blauwe wand technische deel.Wachtruimte op perron richting Rhenen gesloopt in September 2007.Vanaf Oktober 2007 hangen er hier fraaie schilderijen aan de wanden,kunstobject.
 
Veenendaal Centrum Gertjan Stamer29 mrt 2010
Nieuwe fietsenstallingen gebouwd op plek oude in de periode najaar 2000-vroege voorjaar 2001.Zaterdagopeningen NS loket geschrapt per 5 Juli 2003...het NS loket sluit per 1 Maart 2004 en wachtruimte is meteen niet meer bereikbaar!Juli 2006 start men met wissels inbouwen en keerspoor richting Rhenen verlengd en tussen dit station en V'West ook nog extra nieuwe wissels.In April 2007 start verbouwing NS loket tot broodjeszaak Eight to Eight en is 6 dagen per week open en dus is wachtruimte ook weer open.Wachtruimte onder overkapping spoor richting Rhenen gesloopt in Oktober 2007. Zal er in 2011 nog een 20-jarig feestje zijn of wordt dat in 2016 gevierd-25 jaar Veenendaallijn ?
 
Varsseveld Gertjan Stamer29 mrt 2010
In 1991 zijn de beide zijperrons(uit 1975)verhoogd naar 84 cm. Najaar 2004 sloop oude fietsenstalling oostzijde van abri en pas in vroege voorjaar 2005 is alles gereed(overkapt met kluizen en klemmen).Najaar 2006 complete vernieuweing van de verlichting. Voorjaar 2010 uitbreiding van de fietsenstalling-nu aan westzijde(grasveld/plantsoen)
 
Valkenburg Gertjan Stamer29 mrt 2010
Najaar 1997 vestigt zich de Wizzl in het oudste stationsgebouw van Nederland...middendeel is wachtruimte en de Wizzl dus aan de oostzijde.Westzijde is opslag enz. Losstaand gebouw aan westzijde herbergt zelfs toiletten !In najaar 2002 sloopt Railinfrabeheer de oude fietsenstallingen en zet er nieuwe overkapte kluizen en kluizen neer. In Augustus 2002 sluit NS de toiletten ivm constante vernieling...daarna nooit meer als zodanig geopend en dat is lastig als je nodig ,,moet" !!!Op 23 Oktober 2003 komt rechts naast hoofdingang straatzijde een plaquette die herinnerd aan het feit van 150-jarig bestaan station/spoorlijn.25-26 Oktober 2003 groot feest alom,al met al een tamme vertoning mede door het uitgesproken sombere en natte weer!Treintaxi stopt per 1 April 2004.Opvallend dat al in Maart 2004 het Wizzl-logobak verdwijnt boven plattegrond op het voorplein,dat doet het ergste vermoeden!Vanaf 4 Oktober 2004 wordt er flink gekort in openingstijden Wizzl(samen met Sittard de enigste nog dienstdoende Wizzl(Sittard kort erna AH to go!))en vanaf eind Maart 2005 is Wizzl Valkenburg weer langer open...vrijdag 26 Augustus 2005 is de laatse dag voor Wizzl...erg jammer!!!Treinenwinkel ipv Wizzl en keuken rechts naast hoofdingang en wachtruimte prachtig heringericht als eetgelegenheid en ook belangrijk is de terugkeer van WC's in westelijk deel stationsgebouw,zo hoort het dus te zijn...lekker eten,gezellig terras,prachtige omgeving,dure treintjes kijken in de shop...in December 2005 is losstaand gebouw omgedoopt tot M'Expo.Lunchroom+treinenwinkel geopend op 1 November 2005.In 2006 gaat het nog leuker worden,LEGO expo in het lossstaande bijgebouw met grote partytent aan westzijde er aan vast gemaakt;25 Mei-11 Juni en razenddruk bezocht en een goede opsteker voor het stationsgebouw,erg druk en dus heerlijk gezellig.Dinsdag 4 Juli 2006 gaat de Tor de France door Valkenburg,ook weer een druk bezocht station...het kan niet op!Edoch,eind December 2008 sluit TotalTrain haar deuren en wordt heringericht als lunchroom(zie berichten elders).Sprong in de tijd nu-voorjaar 2010 zien we de oostelijke parkeerplaats in herbestratingssfeer,veel bomen zijn weggezaagd en ben benieuwd wat er hier gaat gebeuren...stationsgebouw staat helaas leeg te wezen,voor hoelang nog ?
 
Utrecht Terwijde Gertjan Stamer28 mrt 2010
Op km 5,1 start bouw van eerste station...al gestart in zomer van 2002 en eigenlijk al gereed late najaar 2002-pas jaar later(14 December 2003)daadwerkelijk geopend.opvallend is dat er dan nog geen pictogrammen spoornrs hangen en ook Woerdense spoorzijde heeft geen kaartautomaat(wel zijde Utrecht CS)Tijdelijke geluidsschermen in voorjaar 2004 gebouwd aan spoorzijde...in zomer 2004 slopen van gebouwen aan zijde Vleutenseweg en deze weg ook omgelegd en maken van zandlichaam voor definitieve 2e station Terwijde,vandaar die vroegere enorme ruimte tussen 1e station en Vleutenseweg!Juli 2005 starten de heiwerkzaamheden voor 2e station,alles ook op video(hele bouw en sloop/bouw nw station op dvd)November 2005 sloopt men glazen wachtruimtewand voor witte wand met kijkgaten om nieuwbouw te kunnen volgen.Opening deel nieuwe station op maandag 5 November 2007 en 2e spoor krijgt noodperron en oude 1e halte is nog steeds te zien,beneden dus op het oude spoor.Eind November 2007 is oude spoorlijn gesloopt en bouwwerk zaols perons en voetbrug zijn weg in Januari 2008...op zelfde plek bouwt men ras verder aan sporen 3 en 4 en opvallend is de kortere overkapping van spoor 4,er wordt gesuggereerd dat er dus minder reizigers aan die zijde zijn(richting Woerden)(idem het geval in Vleuten)Zomer 2009 kleine overpad over nieuwe sporen 3 en 4...uniek om het station zo te zien incl noodperron spoor 2 en klaarliggende sporen 3 en 4 en bovenleiding gereed voorjaar 2010...Onder viaduct fietsklemmen en kluizen,geen overkapte...
 
Utrecht Overvecht Gertjan Stamer28 mrt 2010
Publieke opening voor het 2e station Overvecht op 30 Januari 1995,toen nog met NS loket in het fraaie scheve gebouw diep in de kuil...al snel verbouwd tot een Wizzl in November 1995 en opent dus op 1 December 1995 haar scheve deuren..,dit is dan de 2e Wizzl van Nederland. Mede door de criminaliteit en het onveilige gevoel gaat de Wizzl uit het schots en scheve gebouw en verhuist naar normalere winkel aan de Tiberdreef en dat gebeurt per 12 Oktober 2001,de oude Wizzl is sindsdien nooit meer gebruikt en staat al jaren leeg!!!Wizzl sluit definitief haar deuren aan Tiberdreef op 30 Maart 2005 en is na enkele maanden leegstaand een ander horecabedrijf geworden...het kan verkeren!In Mei 2008 start opknappen van vloer in de kuil...tegels liggen los en hele stukken hebben al jarenlang geen tegels meer...hele station ziet er niet echt uinodigend uit,levenloos en erg vuil en onveilig.Die fraaie zuilengalerij is ongeveer in 2003 of zo zwart gemaakt...lange tijd heeft er geen klok in de opening gezeten...
 
Utrecht Lunetten Gertjan Stamer28 mrt 2010
Geopend door burgemeester Vonhoff. Op 6 September 2000 gaat Tickets en Service Unit in bedrijf,de eerste in NL en Utrechtse wethouder Kernkamp opent het nieuwste speelgoed van de NS...het is weer gesloopt in September 2002,experiment mislukt!Nieuwe perrons voor niewe halte komen trouwens aan westzijde fietstunnel...dus wordt het ietsje,,verplaatst"
reactie webmaster:
Ik wist niet dat de halte vernieuwd zou worden.
 
Utrecht Leidsche Rijn Gertjan Stamer28 mrt 2010
Viersporigheid tussen Woerden en hier. De A2 wordt weggestopt in enorme tunnelbak onder de sporen. Station heeft 4 sporen en dus 2 zijperrons en eilandperron!...intercitystation waarvan de perrons al goed te zien zijn en al bijna(in de loop van 2010)hier viersporig bereden maar richting CS is het nog gewoon dubbelsporig.Nog geen gebouw of zoiets te zien wat dit IC station ,,smoel" gaat geven.
reactie webmaster:
Wordt het een IC station? Dat lijkt me toch sterk, verwachten ze zoveel verkeer daar? Nou ja als Bodegraven en Leiden Lammenschans Intercity stations zijn, kan die veredelde stoptrein hier ook wel stoppen.
 
Usquert Gertjan Stamer28 mrt 2010
Net als in Uithuizen en Uithuizermeeden en Roodeschool...de hele lijn dus sloopt men hier de oude fietsenstallingen ebouwt er een nieuwe...bij mijn weten was dit de eerste spoorlijn in NL die nieuwe overkapte stallingen kreeg bij de nog bestaande stations/haltes.Zomer 2000 dus vernieuwd.
 
Uithuizermeeden Gertjan Stamer28 mrt 2010
Sinds zomer 2000 staat hier een nieuwe overkapte fietsenstalling met klemmen en kluizen op plek oude stationsgebouw.
 
Uithuizen Gertjan Stamer28 mrt 2010
In zomer van 2000 bouwt Railinfrabeheer aan noordzijde nieuwe overkapte fietsenstalling,vrijwel gelijktijdig staat er een groots gebouw heerlijk leeg te wezen,dat is gelukkig in de loop der jaren goed ingevuld...
reactie webmaster:
Wat de reden was om zo'n groot gebouw bij een zo afgelegen station te bouwen is mij ook niet echt duidelijk geworden. Dan hadden ze beter het oude kunnen laten staan, dat was tenminste nog mooi om te zien.
 
Acht R Fabrie28 mrt 2010
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de bewering in de tekst dat er nog tot in de jaren zeventig treinen zouden hebben gestopt in Acht t.b.v. Philips personeel absoluut onjuist is. Het station was toen al lang opgeruimd. Vermoedelijk is er een verwarring met het in de buurt gelegen station Bata, waar inderdaad tot eind zeventiger jaren enkele spitsuurtreinen Tilburg-Eindhoven stopten t.b.v. het Bata-personeel.
reactie webmaster:
aha dank je wel voor de correctie. Ik zal de tekst weghalen. Ik weet niet wie me dat verteld heeft.
 
Echteld diederick28 mrt 2010
wordt er nu nog iets me gedaan ?
reactie webmaster:
nee het staat leeg en het staat te verpieteren. doozonde.
 
Winterswijk Marco28 mrt 2010
Het aantal reizigers dat naar Borken wilde was al gering. Laat staan naar het Waddeneiland Borkum! ;-)
reactie webmaster:
hoewel dat straks wel pet trein bereikbaar wordt, doordat de spoorlijn naar roodeschool wordt verlengd naar de eemshaven (nou ja het spoor ligt er al, maar doordat daar ook reizigerstreinen gaan rijden).
 
Kijkuit Anja28 mrt 2010
Ik woon sinds 1991 in het Routehuis aan het buurtschap de kijkuit. Kan iemand mij precies vertellen hoe oud mijn huis is?
reactie webmaster:
heeft het routehuis iets met het spoor te maken dan? de term routehuis zegt mij niets. Vraag het eens na bij het kadaster of bij de gemeente. Aha een routehuis blijkt een wachterswoning of iets dergelijks te zijn. Dat dateert de woning op ongeveer 1870.
 
Roermond 'Gertjan Stamer27 mrt 2010
Zo rond de eeuwwisseling hebben alle stations nieuwe perronnaamborden op de perrons gekregen,zo ook Roermond...echter er is er 1 blijven hangen en die zie je aan de noordzijde van het lange perron voor de Veolia-treinen naar Nijmegen.Ook te zien vanaf de noorderlijke overweg en dan dus iets zuidwaarts kijken.Vergeten of een bewuste keuze?
 
Echt Gertjan Stamer27 mrt 2010
In vroege voorjaar 2010 alle bomen omgezaagd op grasveld ten zuiden van overkapte fietsenstallingen...de stalling in kwestie wordt dus flink uitgebreid(zomer 2010).Stationsgebouw staat nog steeds leeg te wezen.
 
Susteren Gertjan Stamer27 mrt 2010
Fietsenstallingen worden uitgebreid naar het noorden toe in voorzomer van 2010...sextant nog steeds gesloten.
 
Heerlen Woonboulevard Gertjan Stamer27 mrt 2010
De 2 lange zijperrons liggen dus in een bocht...er zijn nu al 2 geknikte hellingbanen te zien-voor ieder perron 1 dus.Veel beton en perrons op poten/jukken verankerd in het spoortalud.Lijkt veel op Duitse bouwerijen a la De Kissel en Eygelshoven Markt.
 
Delft Gertjan Stamer27 mrt 2010
Fraaie voetbrug daar op station Delft,blauw met rode leuningen en gelukkig dichte traptreden en passage over de sporen overdekt..prima oplossing maar wel enorm gemis van...LIFTEN!!! Dezelfde miskleun heeft men ook gemaakt op station Venlo(weliswaar is die voetbrug maar voor enkele maanden operationeel),station Delft moet ongeveer 3 jaar deze fraaie voetbrug gebruiken;dan zouden liften toch wel erg prettig zijn.
 
Arnhem Zuid Gertjan Stamer27 mrt 2010
Uitbreiding van de parkeerplaatsen aan de noordoostzijde...toch wel een teken dat deze halte langzaamaan aan populariteit wint-misschien gaat Arriva per medio December 2010 er wel stoppen(Syntus deed dat niet-de dienst wordt overgenomen per medio Dec.2010)
 
Arnhem Gertjan Stamer27 mrt 2010
In Maart 2010 is het loketgebouw aan Sonsbeekzijde verwijderd en elders geplaatst...wat overblijft is de overdekte voetbrug met aan Sonsbeekzijde een nieuwe westelijke tijdelijke entree...ben benieuwd of deze fraai voetbrug OOK wordt verwijderd?
 
Alkmaar Noord Gertjan Stamer27 mrt 2010
Eindelijk gaat in Maart 2010 de erg oude fietsenstalling verdwijnen/wordt dus gesloopt! en er komt een nieuwe op dezelfde plek...
 
Waspik- s Gravenmoer Leo R.26 mrt 2010
Station Vlijmen, Drunen-Heusden, Waspik-'s-Gravenmoer, Hooge Zwaluwe: bij een aantal staat vermeld "Verwant aan Echtelt" of "Verwant aan Beesd". Maar volgens mij zijn ze vooral verwant aan elkaar, zoniet identiek. Ik kan op de foto's op stationsweb in ieder geval geen verschillen tussen de gebouwen ontdekken. En dat terwijl de gelijkenis met Beesd etc. slechts oppervlakkig is. Misschien is het een idee om een nieuw stationstype aan te maken, waar de bovengenoemde vier halvezolenstations onder vallen. Groet, Leo R.
reactie webmaster:
dat heb ik inmiddels inderdaad gedaan. dank je wel/
 
Vlijmen Leo R.26 mrt 2010
Station Vlijmen, Drunen-Heusden, Waspik-'s-Gravenmoer, Hooge Zwaluwe: bij een aantal staat vermeld "Verwant aan Echtelt" of "Verwant aan Beesd". Maar volgens mij zijn ze vooral verwant aan elkaar, zoniet identiek. Ik kan op de foto's op stationsweb in ieder geval geen verschillen tussen de gebouwen ontdekken. En dat terwijl de gelijkenis met Beesd etc. slechts oppervlakkig is. Misschien is het een idee om een nieuw stationstype aan te maken, waar de bovengenoemde vier halvezolenstations onder vallen. Groet, Leo R.
reactie webmaster:
ok ik zal het een keer onder handen nemen.
 
Winterswijk S.25 mrt 2010
De tekst van Gertjan Stamer is verhelderend. Station Winterswijk is de afgelopen 15 jaar van verschraling relatief goed doorgekomen. Er is een restaurant. Ik vroeg mij altijd al af waarom dit restaurant nooit is gesloten door NS, maar het is dus al overgenomen door derden. De stationshal is gewoon nog toegankelijk tot 's avonds laat. Dat zie je niet zo veel meer bij kleine stations. Helaas gaan er vanaf dit station geen treinen maar naar Duitsland.
reactie webmaster:
Het stationsgebouw is wel groot, maar qua treindienst is het maar klein. Ik denk niet dat het restaurant het van de treinreiziger moet hebben. Het aantal reizigers dat van Winterswijk naar Bocholt of Borkum wil is natuurlijk niet echt groot, en over de lange afstand zouden dan dieseltreinen moeten rijden.
 
IJlst Frido van Orden25 mrt 2010
Lijkt me sterk dat de abri in 1973 geplaatst is als het station tussen 1941 en 1985 dicht was.
reactie webmaster:
ik heb het veranderd. je hebt waarschijnlijk gelijk.
 
Venlo S.25 mrt 2010
Wat ik ontzettend zonde vind is dat NS totaal geen rekening houdt met het ontwerp en de bedoelingen van de architect Van der Gaast. Als je de oudere foto's bekijkt van de hal, zie je een schitterend ruimtelijk effect, en veel licht door het glasgebruikt. De winkeltjes zie ze er bij in hebben gepropt en het verstopte loket maken het niet langer een visitekaartje, het hele effect van het onwerp is verloren gegaan.
reactie webmaster:
ja dat deden ze wel vaker. kijk naar rotterdam centraal of groningen voor de restauratie. functionaliteit is wat telt, verder niets. gelukkig komen ze er wel een beetje van terug.
 
Bozum
Han Lefering25 mrt 2010
Als ik naar de olieverlichting kijk en de kleding van de vrouw, denk ik circa 1910.
reactie webmaster:
dank, ik heb het gewijzigd,
 
Den Haag Mariahoeve
vincent24 mrt 2010
volgens mij is dit een foto uit 1979 toen werd den haag mariahoeve viersporig. in 1970 was het nog tweesporig
reactie webmaster:
dank je, ik heb het gewijzigd.
 
Rotterdam Centraal arjankrabbenbos23 mrt 2010
anaf 21 februari 2010 is men gestart met de bouw van de nieuwe OV-Terminal die eind 2012/begin 2013 af moet zijn. Als eerste heeft men de schhaar in de perronkap over spoor 3/4 gezet die nagenoeg thans gehel verdwenen is. In 6 rondes werkt men steeds een perron af wat na afbraak gelijk gerenoveerd wordt en delen van de nieuwe inmense kap wordt aangelegd. Ook is men bezig met de afbraak van het Noordzijde gebouw waar ooit de fietsenstalling zat en een Wizzl. Bij de Koniak eettent tegenover deze voormalige stationstoegang krijgt men een mooi beeld van de veranderende situatie.Het gaat nu echt in een rap tempo,dus als je nog iets wilt meepikken van het oude station haast je dan.Straks is het verdwenen en begint er een nieuw tijdperk........
 
Rotterdam Bergweg arjan krabbenbos23 mrt 2010
Er wordt geopperd voor een vestiging van een theater/bioscoop in het sinds 2006 niet meer dienstdoende stationsgebouw. Maar dan moet het flink verbouwd worden en door de krisis zal dan misschien wel vertraagd of zelfs afgeblazen worden. Ook zijn er plannen voor bebouwing of recreatieve invulling voor het betonnen Hofpleinviaduct,waarop vanaf komende juli geen metro meer overheen gaat. Deze gaat vanaf dat moment via de nieuwe boortunnel naar Rotterdam Centraal en vanaf 2011 verder rijdend naar Slinge in Rotterdam Zuid.
 
Delft Arjan Krabbenbos23 mrt 2010
Vandaag op TV West (Regiotv Haaglanden) gehoord dat HTM proefritten maakt op de nieuwe tramlijn 19 die tussen Leidschendam Antoniusziekenhuis via Leidschenveen Randstadrail,NS-Stations Den Haag Ypenburg en Delft NS naar/van Delft Tanthof Eindpunt tram 1 pas op 4 juli aanstaande opengaat voor de dagelijkse tramreiziger.Delft Tanthof is dan vanaf dat moment waarschijnlijk tot einde 2012 het tijdelijk eindpunt van deze nieuwe verbinding.Vanaf 2012 is het de bedoeling dat deze lijn langs station Delft via winkelcentrum Zuidpoort v/h In de Veste van naar TU Wijk--Technopolis gaat rijden. De nieuwe voetgangersbrug is aangelegd in het eerste weekend van maart 2010,maar is thans nog niet operationeel om van het tijdelijk busstation en naar de perons over te steken. Tegenover het oude NS stationsgebouw bevindt zich de informatievoorziening Delft Bouwt die elke dag behalve op zon-en feestdagen tot 17 uur open is. Hier ziet men een fraaie maquette van de toekomstige eindsituatie van de spoorzone,maak ook plaatselijke woningbouwplannen zijn hier te vinden. Voor informatie wat betreft de toekomstige infra en bouwplannen,staan twee mensen van dit centrum paraat om vragen te beantwoorden. Zeker de moeite waard en het kost geen entree,kotom:een aanrader.
 
Alkmaar Han Lefering23 mrt 2010
In 1980 is te Alkmaar de mechanische beveiliging vervangen door Integro. Tevens is toen het derde perron gebouwd. Dit was nodig omdat er steeds meer treinbewegingen kwamen. Daarvoor vonden de meeste treinbewgingen plaats langs het tweede perron, dat was verdeeld in een a- en een b-zijde, te bereiken via kruiswissels. Het eerste perron was maar gedeeltelijk op instaphoogte. Dit 3e perron was het tweede 3e perron. Tot circa 1955 was er een derde perron voor de tramdiensten naar Bergen en (eerder opgeheven) naar Warmenhuizen.
 
Laag Zuthem leon23 mrt 2010
wist niet dat er een station was in LZ :P
reactie webmaster:
nu niet meer natuurlijk, maar het is er wel degelijk geweest.
 
Alkmaar Joost21 mrt 2010
Weet iemand wanneer het perron tussen de sporen 4 en 5 is aangelegd. Volgens mij bestond dit perron in 1976 nog niet.
reactie webmaster:
Han lefering wellicht, die heeft daar veel vertoefd in die periode.
 
Schiedam Centrum Martijn Janssen21 mrt 2010
Ik ben in zomer 1990 naar Berlijn afgereisd met mijn moeder met de internationale trein vanaf Schiedam Rotterdam-West. Een magische tijd voor die wereldstad (goed verbeeld in de film Goodbye Lenin). Ik woon al 17 jaar vlakbij dit station (sinds oktober 1993) en maak dus allang gebruik van de diensten ervan. Het mag nu wel wat geszelliger, de stationshal is erg koud en kil. Vroeger hadden de AKO en de bloemist een vestiging erin, nu moet je erbuiten wezen als je iets anders wil dan een Metro.
reactie webmaster:
En bij deze is hij dan goedgekeurd en geplaatst. Ik moet de berichten wel eerst bekijken voor ik ze plaats anders krijg je allerlei spam op de pagina's. En soms zit er iets bij dat ik moet beantwoorden of veranderen, op deze manier zie ik dat ook meteen.
 
Acht Adrie Stoopen20 mrt 2010
Als het plan zoals het er op dit moment volgen planning wordt uitgevoerd gaat het nieuw te bouwen atation Eindhoven/Acht er definitief komen. Het moet in 2015 operationeel zijn. Dit was onlangs te lezen in diverse media.
 
Twello Gertjan Stamer20 mrt 2010
Aan westzijde van de westelijke overweg bij vml locatie oude stationsgebouw(en)Twello wordt een nieuwe halte gebouwd-is dus niet op oude plek maar stuk meer verderop.Wat nog verder herinnert aan het verleden is het stationskoffiehuis Korderijnk(sinds 1916)en kijkend naar dit fraaie gebouw geeft deze nieuwe halte extra inspiratie naar het spoorse verleden van dit dorp.Kilometrering nieuwe halte is KM 9.7.Er stond hier vroeger een oud fabriekscomplex...in voorjaar 2006 start zetten perronkeerwanden(begin Mei)en start overkapte fietsenstallingen is geheel aan zuidzijde-noordzijde is er geen ruimte voor!Perronoverkapping is nuttig maar wel erg kort...alles open op zondag 10 December 2006 in fraai helder en koud winterweer-tevens opent dan Voorst-Empe en de 2 nw haltes in Apeldoorn.Alhier springkussen en muziek van o.a. Nick en Simon,ook OV quiz met Hans Versnel,ook Kerstmarkt in nabijgelegen Stationsstraat en behoorlijk druk op die dag,propvolle perrons,veel koek en zopietenten...erg gezellig !
 
Tilburg Universiteit Gertjan Stamer20 mrt 2010
Geopend op 1 Juni 1969,perrons in bajonetligging en overpad aan oostzijde van verkeerstunnel.Spoor 3 is een een kopspoor zoals we dat nu kennen maar was ooit het doorgaande spoor naar de omgelegde spoorlijn naar Turnhout(het Belse lijntje)en westwaarts is nog goed te zien waar dus dat 3e spoor lag(aan zuidzijde van het hoofdspoor.Per 3 Juni 1973 sluit goederenvervoer naar Turnhout voorgoed...in 1974 heropend tbv stoomtreinen vv Baarle Nassau Grens,de StoomtreinStichtingTilburgTurnhout is een feit.Per 31 Mei 1981 start men op spoor 3 de stoptreindienst naar Eindhoven en de SSTT stopt met haar ritten per 20 Oktober 1981.-definitief gestopt in 1984.In datzelfde jaar betere blauwe abri's op beide bajonetperrons.Pas in 1987 wordt de Belse lijn opgebroken en kapt men spoor 3 af met een stootjuk(April 1987)Naar zeggen is overpad tussen perrons gesloten in 1999 ? Perron spoor 2 en 1 in resp west/oost richting in eind 2002 en begin 2003.NS loket sluit per 5 April 2004 en wordt in 2005 heringericht als meldpunt OK(nazomer 2005)Complet herindeling van parkeerrplaats,fietspad en fietsenstallingen-nu overkapte kluizen. Fietspad nu pal chter perronopgangen spoor 1 en dan grotere parkeerplaatsen en nieuwe fietsenstallingen meer nabij sextant.
 
Tilburg Reeshof Gertjan Stamer20 mrt 2010
Het begint allemaal met de bouw van een verkeerstunnel ten westen van de overweg...het is aan de zuidzijde nog wel te zien hoe de weg naar de overweg liep=nu toegangsweg parkeerplaats en fietsenstallingen.De 2 zijperrons waren in voorjaar 2003 al goed te zien en verkeerstunnel gereed en overweg kan dan verwijderd worden en perrons westwaarts worden doorgetrokken.Opvallend zijn de lange geknikte hellingbanen-er zijn hier geen liften!Opening op zondag 14 December 2003...en op maandag 15 December 2003 alweer gesloten ivm extreme wateroverlast/verzakken bestrating perrons!!!Te gek voor woorden...nadien maar weinig vernaderd en het meest opvallende feit is de steeds dichterbij komende bebouwing oa aan zuidzijde.Reeshof was ooit/is een boerderij aan de noordzijde van dit station en met deze meest westelijke treinstop van de stad Tilburg wordt het oostelijk gelegen Tilburg West een andere naam gegeven einde 2010.
 
Tilburg Gertjan Stamer20 mrt 2010
Eerste steenlegging op 24 April 1961 door Nederlandse en Belgische journalisten-te vinden aan rechterzijde trappartij van het restaurant.In 1992 herinrichting van hal=loket verhuist naar oosthoekje en vml loketbalie wordt horecagelegenheid...late najaar 2000 sluit de Brasserie en wordt heropend in Maart 2003 als Breexz foods and drinkz etc en met nieuwe trap waar ooit grote terras was(gesloopt in ?)In 2003 verdwijnen ook de belettering a la Scrabble van de wanden zoals bloemen,fietsen enz.In 2007 koopt de gemeente Tilburg de grond van NS werkplaats en wil er woningen gaan bouwen-binnen afzienbare tijd gaat dat ook gebeuren(verhuizen NS werkplaats/bouwen woningen etc)en dan breekt men perrontunnel ook open en komt er een noorderlijke entree+nieuw perron spoor 4. In Augustus 2007 verbouwt de Kiosk op het perron van spoor 1 haar winkel tot inloopkiosk en ook de Kiosk in de hal bij roltrap wordt inloopkiosk.
 
Tiel Passewaaij Gertjan Stamer20 mrt 2010
Groots feest met nieuwe sprinter,muziek,ballonnen en catering.Cadeau voor de genodigden is een model in glas gezet van dit kleine station...en dat allemaal op 14 April 2007 en daags erna in de reguliere dienstregeling.KM 35,6 is de exacte kilometrering van dit enkelsporige station.O.a.uitgerust met ruim bemeten overkapte fietsenstalling(klemmen en kluizen)en ruim opgezette parkeerplaats aan zuidzijde-ook een kleinere parkeerplaats aan noordzijde nabij overpad(voor reizigers van de dorpen ten noorden van Tiel.
 
Tiel Gertjan Stamer20 mrt 2010
Per 28 Mei 1978 is station Tiel ook met electrische treinen te bereiken vanuit het westen en de electrifacatie loopt door t/m oostelijke overweg.In 1982 wordt smalle eilandperron sporen 2 en 3 westwaarts verlengd.Zomaar wat feiten uit de 20e eeuw..de 21e eeuw=In December 2001 start grootse renovatie van middendeel(vml NS loket)en uitbouw aan straatzijde wordt gesloopt,asbest uit gebouw verwijderd,Wizzl krijgt 2e entree aan straatzijde dmv deur en betaalde WC beter te bereiken.Wizzl gesloten per maandag 7 Juli 2003 en wordt intern verbouwd tot Kiosk Snacks en opent per maandag 14 Juli 2003.Woensdag 3 December 2003 wordt eilandperron oostwaarts verlengd en verdwijnt oude overpad en 100 meter verderop een nieuwe gemaakt en maakt het erg onlogisch tbv bezoek Kiosk enz.Stootjuk electrische treinen komt pal westwaarts van dit verlegde overpad te staan en rest rails naar oostelijk wissel is te zien in bestrating!,in Januari 2004 verder afgewerkt.Treintaxi stopt per 1 April 2004.Fruitcorso gaat hier al enige jaren pal langs het stationsgebouw en zo ook op zondag 12 September 2004...dan opgeluisterd met VSM Stoomtrein.De NS stopt de treinen naar Arnhem en Syntus neemt het per 1 April 2005 over en klein feest op dit station-ballonnen enz.December 2005 aanvang inrichting van horecagelegenheid in vml NS loketruimte...de naam is BuitenSporig en opent op donderdag 22 Juni 2006. Herinrichting van de omgeving=oostzijde van Rijwielshop nieuwe P,westzijde bij opgepimpte bushaltes een nieuwe fietsenstalling(helaas zonder overkapping)en nog wat meer kleinere aanpassingen en gereed voorjaar 2007.Goederenloods zie hieronder.. Najaar 2007 start bouw nieuwe stenen fietsenstalling in stijl oude stationsgebouw en staat pal naast oude Rijwielstalling-die nieuwe opent haar deuren op 1 Januari 2008 en weldra sloopt men de oude Rijwielstalling en geeft een open plein tussen de 2 gebouwen...nog steeds is er een gebrek aan duidelijke/meerdere gele vertrekstaten op cruciale punten op dit station!
 
Beesd dave20 mrt 2010
Beste, Ik ben op dit moment nog druk bezig met de website (www.stationbeesd.nl). Echter door discussie met de Gemeente Geldermalsen en het Projectbureau MerwedeLingeLijn levert het iets vertraging op. Ze waarderen echter mijn actie en oproep wel. Ze willen in 2010-2011 dit station een complete make-over geven; naast het bedrag dat de Gemeente inlegt voor deze make-over, krijgt Station Beesd nu ook van de Provincie Gelderland een benodigde geldinjectie. Hier een link van mijn actie voor het station Beesd
reactie webmaster:
eh, ik krijg je bericht 6 keer binnen, ging er iets mis?
 
Assen R.A. Lodeweges19 mrt 2010
Station Assen is door de wethouder (Jaap Kuin) genomineerd om gesloopt te worden, iets waar ik mij buitengewoon kwaad om maak, volgens hem is dit station een "fout uit het verleden" Hiervoor in de plaats moet een buitengewoon fantasieloos plein met "ondergronds" station worden aangelegd, uitgewerkt door stedebouwkundig bureau "de Zwarte Hond"
 
Westerveld w.f. jongejan18 mrt 2010
Ipv DRIEHUIZEN heeft er altijd DRIEHUIS in de naam gestaan. Driehuizen is een plaats in de gemeente Schermer.
reactie webmaster:
je hebt gelijk. ik heb het veranderd.
 
Delden
George18 mrt 2010
In reactie op Vincent Ratgers opmerking: De Deldense goederenloods in wèl in het midden van de jaren 80 gesloopt. De modezaak waar vincent naar verwijst is gevestigd in de voormalige boerenbondvestiging, die op de foto zeg maar achter de goederenloods te zien zou zijn. Maar qua afstand is het nog een stukje verder. Tussen de goederenloods op de foto en de huidige modezaak (dus de voorm. Boerenbondvestiging) zit nog een afstand en een straat. Daarbij is deze vestiging ook verder van het spoor verwijderd. Helaas kan ik ter onderbouwing geen foto opsporen van de modewinkel.
 
Venray richard 17 mrt 2010
is de loket op station venray te huur?? mail me aub terug als je het weet.
reactie webmaster:
moet je bij www.hurenopstations.nl zijn. die site is nu uit de licht geloof ik maar je wordt wel doorgestuurd.
 
Statistiek Sjoerd Eeftens16 mrt 2010
Eugene heeft gelijk. Statistiek lag bij overweg km 54.185; perrons rechtsvoor en linksachter de overweg bij Wachtpost 64, die gedurende enige tijd ook Blokpost PA was. De overweg bestaat niet meer. De halte lag daarmee exact halverwege tussen Voorschoten (km 51.0) en het huidige Mariahoeve (km 57.0). Ter plaatse van Mariahoeve lag toen Wachtpost 65 met Blokpost PB.
reactie webmaster:
ok ik heb het nu precieser genoteerd. dank je.
 
Tjuchem- Meedhuizen
Wim Mensinga16 mrt 2010
Het andere brughoofd is in de oorlog opgeblazen. In Hellum en Froombosch lagen ook van zulke bruggen . Het trace van het Woldjerspoor was in de jaren 60 nog goed te volgen .
 
Tjuchem- Meedhuizen
S. Boom16 mrt 2010
Op Google Earth/Maps is dit brughoofd goed te zien, de voormalige spoorbaan is goed in de grondstruktuur te herkennen. Als je de spoorbaan richting oost door denkt kom je bij een knik in het genoemde maartje, daar staat tie.(ook mooi weer te vinden op www.historiekaart,nl)
 
Drouwen Huub van Meurs15 mrt 2010
in de Buinerstraat - Bronneger aan het Kanaal van Buinen - Schoonoord te Drouwen staat nog een brugwachterwoning 10a
 
Statistiek Eugene van der Pijll15 mrt 2010
De genoemde lokatie van deze stopplaats lijkt mij niet juist. Km 58.1 is vlakbij het voormalige gebouw van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg; dit werd echter pas in de jaren 70 in gebruik genomen. In januari 1944 moest het CBS zijn toenmalig gebouw in Den Haag verlaten, omdat dit in een Sperrgebiet lag. Het bureau was daarna gevestigd in noodgebouwen op het terrein van Hulp en Heil, een psychiatrische inrichting in Leidschendam-Noord. De stopplaats Statistiek was bedoeld voor de CBS-werknemers uit Den Haag die op Hulp en Heil werkten. Een lokatie rond km 54.1 ligt daarom voor de hand (zie topografische kaarten uit de jaren 50).
reactie webmaster:
dat lijkt mij inderdaad veel logischer. Ik wist niet dat het CBS naar de hei werd verplaatst. Dat verklaart meteen waarom de halte geopend werd. Ik heb geen topografische kaarten uit de jaren 50, maar als je een scan voor me hebt ben ik erg geinteresseerd. Ik heb de kilometrering trouwens aangepast.
 
Almere Poort anoniem 215 mrt 2010
vind dat er nu wel genoeg mensen wonen, en dat het treinstation al klaar had mogen zijn.. niet dat ik hem nu snel nodig heb, maar tis makkelijker dat je hier uit kunt stappen en met paar min lopen thuis bent dan door te moeten reizen naar muzikwijk en je daar dan ziet dat je bus net wegrijdt en je weer kwartier moet wachten.. wie weet wat er naast de school wordt gebouwd tegenover de AH in het europakwartier??? ben wel benieuwd na al dat gehei smorgens..
 
Valkenswaard P. Michiels15 mrt 2010
@Marc: Dat was ten tijde van de aanleg van het hoogspoor in Eindhoven, men wenste geen spoorlijn dwars door de stad meer. Van 1959 tot 1973 reden er goederentreinen. De lijn werd overigens wel degelijk incidenteel voor personentreinen gebruikt, in 1974 nog voor een carnavalstrein. Voor eventuele verdere informatie kunt u mij persoonlijk mailen.
 
Mook- Molenhoek Hans15 mrt 2010
Bestaat er een lijst met namen, adressen, huisnummer en postcodes van alle stations in Nederland, zo ja zou ik hem graag willen hebben. groetjes, Hans van Luijn
reactie webmaster:
nee ik heb hem ook niet. ik heb de gegevens op mijn site voornamelijk van 9292ov.nl gehaald.
 
Seghwaert Bo15 mrt 2010
Welk station ligt het dichtste bij Den Haag?
reactie webmaster:
hoe bedoel je? het eerste station waar je met de trein door komt als je uit den haag centraal vertrekt met randstadrail? dan is voorweg de eerste halte in zoetermeer.
 
Obdam
Han Lefering15 mrt 2010
Foto is in ieder geval van 1974 of later.Er zijn nog drie deuren zichtbaar. Van links naar rechts; deur naar loods, deur naar pkt en deur hal. Deur naar pkt is later raam geworden. Toegang pkt via loods. Aan de muur hangt nog het bord post T. Ik vermoed dat de foto in 1974 gemaakt is. De beveiliging vanuit Hoorn is gelijk met de electrificatie in dienst gesteld.
reactie webmaster:
zou best kunnen, ik heb het op 1974 gezet. (hoewel 1980, de oude datum, natuurlijk ook strikt genomen na 1974 is).
 
Heiloo
Han Lefering15 mrt 2010
Wat opvalt is dat Heiloo met een o is geschreven.
reactie webmaster:
inderdaad, vroeger was dat de spelling. hmmm, ik heb het alleen nog niet bij de oude naamsvarianten staan zie ik. toch eens aanpassen.
 
Grou- Jirnsum S.15 mrt 2010
Er zijn werkzaamheden in het gebouw. Het staat niet meer leeg. Er komt een oriëntaals restaurant. De zoveelste poging om er horeca te vestigen. Ik ben benieuwd hoe lang het nieuwe bedrijf het vol houdt. De NS zou haar verantwoordelijkheid moeten nemen, en er een goede wachtruimte + kiosk moeten vestigen. Niet alleen op dit station, maar ook vele andere kleine stations. Hoewel dit zondermeer verliesgevend zal zijn, kan dit worden gecompenseerd met de winstgevende activiteiten op de grote stations. Ik respecteer de pogingen die worden ondernomen om iets van het station te maken, maar op die lokatie lukt het gewoon niet. Het goede nieuws is wel dat er voorlopig niet gesloopt gaat worden, al is het gebouw wel dusdanig veranderd dat er nog met moeite een standaard stationsgebouw in te herkennen valt.
reactie webmaster:
toch ligt dit station niet gek met de snelweg dichtbij. maar daar moeten ze het vooral van hebben denk ik. alleen de inwoners van grou en jirnsum zullen wel niet zoveel opbrengen.
 
Bunnik mark van den berg14 mrt 2010
ik heb een vraag heeft u nog meer fotos of informatie van station bunnik van de jaren 40 ik wil dit station na bouwen gegroet mark
reactie webmaster:
nee, zoals op mijn site te lezen valt (veelgestelde vragen) heb ik niet meer foto's dan wat je hier kunt vinden. Als ik meer had had ik het wel op de site gezet.
 
Tegelen Gertjan Stamer14 mrt 2010
In 1999 wordt oude stationsgebouw van de 70ér jaren gesloopt en alleen parkeerplaats herinnert aan wat ooit hier was.Al in 1994(?)nieuwe halte verderop noordwaarts. RIB vernieuwt de oude fietsenstalling in najaar 2002 en bouwt overkapte nieuwe kluizen en klemmen op idem locatie.In 2003 zijn liftkokers helemaal opnieuw geschilderd...
reactie webmaster:
nieuwe halte is uit 1997 toch?
 
Swalmen Gertjan Stamer14 mrt 2010
Voorjaar 2003 begint het werk voor verlegging van de spoorlijn naar het esten toe om ruimte te geven voor bouw A-73.Oude spoorlijn is dus nu A-73.Veel lelijke directieketen aan noordzijde stationsgebouw!Treinen kruisen hier niet en het is dus mogelijk/is ook gedaan zo-westelijke perron open in Maart 2004 en oostelijke perron opent in April 2004.Ontkoppeling oude spoor van hat nieuwe eind Oktober en per 1 November 2004 gaat nieuwe halte in gebruik met tijdelijke fietsenstallingen aan westzijde.Pas in voorjaar 2008 bouw nieuwe overdekte kluizen en klemmen aan oostzijde nieuwe halte en sloop oude aan westzijde.Tevens aanleg nieuwe parkeerplaatsen en liggen dus pal op tunneldak van de A-73
 
Susteren Gertjan Stamer14 mrt 2010
In 1990 sluit rangeerterrein voorgoed en meeste rails worden verwijderd begin 2004 en ook seinhuisgebouw.Najaar 2000 Tickets en ServiceUnit neergezet en precies 2 jaar later weer verwijderd!Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen nieuwe overkapte kluizen en klemmen op zelfde plaats.Croissanterie gesloten in December 2004?
 
Steenwijk Gertjan Stamer14 mrt 2010
Stationsgebouw had ooit postkantoor(links van entree).Sluiting stationsrestaurant(koffieshop)per 28 November 1999.Voorplein wordt in 2000 opnieuw bestraat en kunstwerk wordt verzet naar het zuiden(stond eerst meer noordwaarts)en op 24 April sluit het postkantoor voorgoed-distributiecentrum/postbussen blijven aan spoorzijde gebouw.In voorjaar 2003 betrekt Poly Plasticum de ruimte vh postkantoor.Op 1 April 2004 sluit Treintaxihalte voorgoed.NS loket sluit ook voorgoed per 13 September 2003.Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping in najaar 2005.Najaar 2006 wordt vml NS loket verbouwd tot showroom fietsen en inham voor loket verdwijnt dan voorgoed...het kan verkeren!
reactie webmaster:
steenwijk is toch wel een groot station en intercity stop, om het dan toch zsonder loket te moeten stellen. en dat al sinds 2003, dat wist ik niet. mijn collega woont er die weet het vast (ik werk in rotterdam en hij treint 3 keer per week op en neer uit steenwijk).
 
Stedum Gertjan Stamer14 mrt 2010
In 1987 verlengt de NS het 2e spoor tbv halfuursdienst maar Stedum blijft uursdienst houden.Najaar 2001 sloopt RIB oude stallingen voor fietsen en zet er overkapte nieuwe neer.
reactie webmaster:
inmiddels is het wel handig want nu is er wel een halfuursdienst. ik weet niet sinds wanneer, maar ik denk sinds arriva er rijdt?
 
Gouda
Frank Kouwenhoven14 mrt 2010
het lijkt er op dat deze fot en nr 95, niet van 1930 maar van rond 1950 zijn. het middeldeel heeft geen verdieping meer en de lok aan de rechterkant lijkt erg op de cabine van de zweedse stoomloks dei na de oorlag waren aanekocht. Bovendien zijn de beelden op de voorgrond n.m.m. pas bij de herbouw op het plein gekomen. Leuke serie van een architectonisch zeer bijzonder station met al die aanpssingen door de jaren heen. Leuk detail is ook het type stalraam dat zowel voor de oorlog als ook na de reconstructie aan de bovenzijde in de kozijnen(gedeeltelijk) gehandhaafd kon worden.
reactie webmaster:
je hebt gelijk. ik heb de datum aangepast.
 
Amsterdam Museumplein Roel13 mrt 2010
Hoe wilden ze een station bouwen in de binnenstad? was het plan om er een tunnel onderdoor te boren? dat zou dan net zo'n drama worden als als de NZ-lijn nu..
reactie webmaster:
ik denk inderdaad dat een tunnel de bedoeling was. goed dat ze dat niet hebben gedaan.
 
Stavoren Gertjan Stamer13 mrt 2010
Najaar 2001 vervangt men oude fietsenstalling voor overkapte nieuwe met klemmen en kluizen.Februari 2002 start totale vernieuweing houten dwarsliggers voor betonnen exemplaren.
 
Spaubeek Gertjan Stamer13 mrt 2010
Najaar 2002 nieuwe fietsenstallingen overkapt.
 
Soest Zuid Gertjan Stamer13 mrt 2010
Voorjaar 2001 start nieuwbouw overkapte kluizen en klemmen aan oostzijde en in November 2001 ophoging van perron en verlenging oostwaarts.
 
Soestdijk Gertjan Stamer13 mrt 2010
In December 2005 gaat glazen abri naast bovenleidingsportaal een stuk naar achteren en geeft meer ruimte op perron.In 2001 betrekt computerbedrijf het hoofdgebouwtje en heet Steijaart Webstore BV en blijft tot late najaar 2002 en in Januari 2003 Praktijk voor Logopedie en centrum voor Bateyko Ademtherapie. Voorjaar 2005 verhoogt men lage deel perron en is zo een soort perronverlenging.Nog steeds staat hier een erg oude fietsenstalling!
 
Soest Gertjan Stamer13 mrt 2010
Najaar 2000 zet RIB nieuwe overkapte fietsklemmen neer-bij mijn weten de allerkleinste fietsenstalling van alle Nederlandse stations!In die jaren stationsgebouw gerenoveerd en in Augustus 2002 bord Buro voor Bouwkunst aan oostgevel erbij.Pas in September 2003 dakpannenrenovatie compleet en blauwe zeil aan westzijde eindelijk verleden tijd.
 
Sneek Noord Gertjan Stamer13 mrt 2010
Railinfrabeheer start sloop oude fietsenstallingen en bouwt op zelfde plek overkapte kluizen en klemmen-November 2000/Januari 2001.Oktober 2002 perronverlenging oostwaarts gemaakt oa dmv stalen damwandprofielen.Voorjaar 2008 tijdelijke fietsklemmen erbij op grasveld oostzijde...er gaat hier heel wat gebeuren-Februari 2010 daadwerkelijke start van bouw extra perron/2e spoor en moet af zijn medio December 2010.
 
Sneek Gertjan Stamer13 mrt 2010
Per 30 Mei 1998 ging NoordNed hier rijden en NS loket sloot ook op die dag.De koffieshop sloot haar deuren op 30 Oktober 1999.Vanaf Oktober 2002 worden perrons 50 meter verlengd oostwaarts en dus vervalt oude overpad en wordt er nieuwe gemaakt en ook Railinfrabeheer start slopen oude fietsenstallingen en bouwt op zelfde plek overkapte nieuwe kluizen en klemmen.NoordNed-loket gaat oude NS loket weer heropenen najaar 2004.Glazen abri aan oostzijde stationsgebouw is uit November 2004.Modelspoormuseum komt in voorjaar 2005 tot leven in vml koffieshopruimte en opent op 29 Januari 2005 haar deuren en groot feest in winterkou met VSM stoomtrein pendelritten Sneek-Stavoren(deze vervangt de NoordNed-treinen)
 
Amsterdam Willemspoort Wim Ritzer13 mrt 2010
Ik moet Teun Hibma even corrigeren. Het gebouw van het station Willemspoort bestaat echt niet meer. Het stond vroeger op de plek waar nu het Westerpark is ingericht. Het gebouw waar Teun op doelt is de Willems/Haarlemmerpoort (een oude toeganspoort nog van eeuwen geleden). De oude HaarlemmerpoortHet is in 1843 gesloopt, en daarvoor in de plaats is de poort gekomen zoals die er nu nog staat. De poort heeft in de volksmond de naam Willemspoort gekregen, omdat Koning Willem III daar tijdens openinsfestiviteiten zijn intreden deed.
reactie webmaster:
inderdaad, dat schreef een andere bezoeker ook al min of meer, dank voor je aanvulling. Ik had er zelf toen niet op gereageerd, dat deed ik toen nog niet altijd, nu wel (nu gaat dat makkelijker, nu ik en een speciaal veld in het formulier voor heb bij gebouwd.
 
Geldermalsen floor12 mrt 2010
ik vindt het het goed dat er ook aan andere mensen worden gedacht
reactie webmaster:
he? wat bedoel je?
 
Amsterdam Westerdok
Stakha12 mrt 2010
Toch nog een aanvulling op de opmerking van Sjoerd Eeftens: *"personenstation Westerdok lag op het Westerdokseiland" = WESTELIJK STATIONSEILAND *"inmiddels volgebouwde opstelterrein Westerdoksdijk" = WESTERDOKSEILAND "dubbelsporige, nog aanwezige, openstaande draaibrug" = 'Cafe-Restaurant "Open"'
 
America
Zwier Pieper11 mrt 2010
Mijn overgroootvader H.C. Ruimschotel, was Stationschef van Station America in de periode ong. 1899 tot 1919. Mijn overgrootmoeder is namelijk in 1900 daar overleden. Klopt dat de foto van exact 1900 is. Dat zou betekenen dat hij op de foto zou kunnen staan. Beschikt u over namen van de mensen die op de foto staan ?? Vast bedankt voor uw reactie. Zwier Pieper Harderwijk
reactie webmaster:
de datering is een schatting, ik kan het vaak niet precies zeggen. Hebben jullie wellicht in jullie familiealbums nog foto's van dit station die op mijn site geplaatst zouden kunnen worden?
 
Rotterdam Wilgenplas Etienne Tas11 mrt 2010
In mei 2010 moet het zuidelijker gelegen station Meijersplein in gebruik komen, station Wilgenplas wordt dan gesloten.
 
Pijnacker Etienne Tas11 mrt 2010
Op 4 maart is voor het stationsgebouw de sloopvergunning verleend, stond in het plaatselijke nieuwsblad :(
reactie webmaster:
jammer zeg, eeuwig zonde, maar ja valt denk ik weinig aan te doen. moet er snel nog maar eens wat foto's nemen.
 
Vlaardingen Oost hans11 mrt 2010
Adres van station bestaat niet meer. Het is nu een geheel eigen plein geworden: Burgemeester van Lierplein. Nummer weet ik niet, dat loopt daar nogal vreemd (aangrenzend relatief klein kantoorgebouw loopt van 200 tot 500 geloof ik.
reactie webmaster:
dank ik heb het veranderd.
 
Deventer R.Attema10 mrt 2010
Geweldig mooi om die oude foto;s van het Deventers Stationn te bekijken, waar is de goede oude tijd gebleven.... Jammer dat er maar 1 foto van de stations hal bij staat. Ik weet nog dat ik als kleine jongen de kaartjes mocht knippen of in ontvangst mocht nemen van de reizigers die van de sporen kwamen. In het lange pad onder de sporen daar stond een "huisje" misschien weten jullie het ook nog waar je als reiziger gecontroleerd werd op het kaartje. Ruud
 
Drouwen henk10 mrt 2010
is er van dit station ook een adres bekend? drouwen kent volgens ij geen stationstraat!
reactie webmaster:
nee, het lag ook in Bronneger, daar was wel een spoorstraat. daar lag het station Drouwen.
 
Haarlem Bolwerk folkert bloeme10 mrt 2010
De foto met daarop een houtengebouw met mensen is het tijdelijke station in Zandvoort. Dit is in gebruik genomen in 2008 toen de beide stations in Zandvoort (Bad Zandvoort en Halte Zandvoort) buiten gebruik werden gesteld in afwachting van de oplevering van het huidige station. groet folkert bloeme
reactie webmaster:
dank je wel. waar heb je die kennis vandaan? ik verplaats het wel naar zandvoort. ik neem trouwens aan dat je 1908 bedoel ipv 2008? :-)
 
Nijverdal Zuid j.d.m. eerdmans10 mrt 2010
in google maps staat station zuid in nijverdal niet op de goede plaats (daar woon ik ) de oude spoorlijn ligt meer naar het oosten
reactie webmaster:
inderdaad het lag aan de parallelweg, de link bij mijn links heeft het wel goed. ik weet niet wie nijverdal zuid met de wikipedia koppeling daar heeft geplaatst.
 
Valkenswaard Marc Brenninkmeyer10 mrt 2010
Valkenswaard heeft nog een tweede station gehad ik dacht van 1965 tot ongeveer 1985. In een poging om de spooraansluiting vanuit België te behouden is de lijn toen vanuit het zuiden van Valkenswaard omgeleid en bij Geldrop weer aangesloten op het hoofdspoor. Het nieuwe (goederen) station lag toen bij de Waranda ten zuiden van Valkenswaard tegen het industrieterrein Schaapsloop aan. Als kind heb ik hier vaak naar de dagelijkse goederentrein staan kijken. Zijn daar misschien foto's van? Het hoofdgebouwtje staat er nog steeds er zit nu een of andere vereniging in.
reactie webmaster:
inderdaad, de omleiding van het spoor vanaf geldrop takte zuidelijker aan op het bestaande spoor dan het station. maar omdat dat alleen over goederen gaat neem ik dat niet op. mijn site gaat over personenvervoer.
 
Leiden Witte Poort Gravendaal , drs C.J.W.9 mrt 2010
Na de spoorwegwerken te Leiden: Leiden Goederenstation, onderhorig aan de stationschef Leiden. Moderne goederen en douaneloods
reactie webmaster:
ja inderdaad, maar goederenstations beschrijf ik niet op mijn site. die gaat alleen over personenvervoer.
 
Schin op Geul Sjoerd Eeftens9 mrt 2010
Het derde spoor naar Heerlen was een kopspoor met een koplading, zichtbaar op foto 37 en 39, gelegen in de binnenbocht aan de noordzijde. Op oude tekeningen komt een inhaalspoor voor maar dat is er nooit geweest.
 
De Vlasakkers
Erik Baas9 mrt 2010
Deze foto met van later datum dan 1930 zijn, gezien de trein die zichtbaar is: de eerste Mat '34 kwam in 1934 in dienst.
reactie webmaster:
dan nummer 3 ook daar staan dezelfde mensen met het fantatische matrozenpakje op.
 
IJmuiden Ozden8 mrt 2010
Gaat er echt in een of andere vorm een trein rijden of is dit initiatief een stille dood gestorven ? Tegenwoordig staat de lijn 75 ook in de file op weg naar Haarlem, dus ik denk dat een trein weer kan wedijveren met de bus. Het autoverkeer is sinds 1983 exponentieel toegenomen.
reactie webmaster:
misschien, maar de trein rijdt niet echt door het centrum van ijmuiden.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. ernst varkevisser8 mrt 2010
Foto's van het 'provesorische' in 1940 gebouwde Station Maas bestaan niet veel. Leuk dat ze hier te vinden zijn. Het station werd officieel per 3 okt 1953 gesloten, het goederenverkeer werd al in mei van dat jaar afgesloten.
reactie webmaster:
Op de plek is nu niets meer te vinden wat er aan herinnert. Ik werk in de buurt en ik rijd er wel eens overheen met de auto (de sporadische keren dat ik met de auto de spits probeer te trotseren)
 
Stiens
Fokke van der Weij8 mrt 2010
Volgens mij is deze foto niet van 1947. In 1947 was de overkapping al niet meer aanwezig. Vanaf 1940 was dit station al particulier bezit. Ik ben er in 1945 geboren en heb er gewoont tot 1952.Wat een prachtige speelplaats voor kinderen. ik kan mij herinneren dat ik als kleine jongen mee mocht naar Dokkum.Dat was toen met de stoomloc Jumbo.
reactie webmaster:
ik heb de datering van de foto veranderd in 1940. precies weet ik her niet. Wat leuk om een bericht van een oud-bewoner op mijn site te zien. Hebben jullie wellicht in je familiealbums nog foto's uit die periode die je voor me zou kunnen inscannen zodat ik ze op mijn site kan opnemen?
 
Seghwaert Gertjan Stamer8 mrt 2010
In 2001 sloopt en bouwt Railinfrabeheer fietsenstallingen(overkapt)en vanaf Februari 2004 start bouw van de Oosterheemlijn.
 
Schiphol Airport Gertjan Stamer8 mrt 2010
1e stationsgebouw/perrons zijn een zijperron en een eilandperron met dus 3 sporen onder het gebouw.In 1984 worden de pilaren versobert ivm sterke vervuiling(?)Vanaf 1992 gaat men 1e gebouw slopen en een groter nieuw bouwen-eerste steenlegging op 25 September 1992 en het 3e spoor met zijperron wordt een eilandperron en een nieuw 4e spoor erbij.Nog steeds de eerste spoortunnel! Pas in 1998 komt er een tweede spoortunnel bij voor een 3e eilandperron erbij en de daarbij horende sporen 5 en 6.Gereed met Pinksteren 1999 en gelijktijdig met opening gaan sporen 1 en 2 dicht ivm grootse renovatie tunnel enz.Pas in Mei 2000 gaat het 6-sporige Schiphol volledig in bedrijf.Voorjaar 2004 verbouwt men NS loket in Schiphol Plaza en gele portocabin op voorplein. Geleidelijk aan verschijnen er meer en meer winkels en bouwt men ooit ruime hal vol met van alles en nog wat-erg onoverzichtelijk!
reactie webmaster:
Ja ik kan er ook vaak slecht de weg vinden, of mijn medereizigers.
 
Schin op Geul Gertjan Stamer8 mrt 2010
Vanaf 16 April 1995 rijdt hier de ZLSM richting Simpelveld en verder,koninklijk nog eens dunnetjes overgedaan door Mr.P.v.Vollenhoven op 8 September 1995.Vanaf 18 September bouwt Railinfrabeheer hier nieuwe overkapte fietsklemmen(geen kluizen!)en is eind Oktober gereed.Waar vroeger 3e spoor lag aan de lijn naar Heerlen worden veel bomen gekapt in December 2004...men kan nog wat restanten zien van vroeger.In week 43 van 2006 is men bezig met inbouwen van een wissel richting Valkenburg vanauit Simpelveld,het wordt dus week 3 van 2007!Om precies te zijn weekend 20 en 21 Januari 2007 wissel aangesloten.Dus 11 jaar wisselloos en nu weer deels terug...
reactie webmaster:
ik wist niet dat er eerder 3 sporen hebben gelegen naar heerlen.
 
Schinnen Gertjan Stamer8 mrt 2010
In nazomer/najaar 2001 zijn er hier overkapte fietsenstallingen gebouwd.In najaar 2007 zijn de perrons vernieuwd.
 
Maarsbergen hein 8 mrt 2010
kan je in maarsbergen uitstappen.
reactie webmaster:
als er staat: station buiten gebruik, gesloten op 28 mei 1972, denk ik het niet...
 
Schiedam Nieuwland Gertjan Stamer7 mrt 2010
5 September 1985 is dit viaductstation geopend en verving toen inderdaad oudere halte.Eind 90er jaren NS loket vervangen door de Wizzl en die sloot de winkel in sneltreinvaart per 1 Mei 2009 en staat sindsdien leeg te wezen. Najaar 2001 vervanging van fietsenstallingen voor overkapte nieuwe. Najaar 2004 gaat overpad eruit en worden er OV chipporten nabij gezet en trappartijen aan perons worden met betonplaten uitgebreid en ook van OV poorten voorzien,gereed voorjaar 2005.Ook in voorjaar 2005 tramhalte onder spoorviaduct gesloopt en verderop een TramPlus halte gemaakt
 
Schiedam Centrum Gertjan Stamer7 mrt 2010
In 1998 start men sloop flatgebouw en voorgevel aan straatzijde-de welbekende punt boven de deuren.Lokettenfront gaat roltrap worden metrohalte en nieuwe NS loket(op aandrang van bewoners/gemeente)weggestopt links in een hoek van de hal! Immens groot,die hal en commercieel een grote flop-er was in 2008 nog een bloemenshop maar die is ook al weer weg. November 2001 sloopt men de goederenliften op perron spoor 5 en eilandperron sporen 2 en 3.Perronliften en perronverlenging vanaf Janauari 2002 en in nazomer 2002 gereed.Dat NS loket heeft jarenlang in gele noodsituatie op busplein gestaan,pas in Juni 2004(enkele maanden was dit station loketloos want in April 2004 sloop gele tijdelijke locatie busplein).Op vrijdag 25 November 2005 zware storm en dakplaten metrodeel waaien er af en station gesloten...brand in Lunchroom perron spoor 5 in Februari 2006 en pas in Mei 2007 weer heropend.Vernieuwen glazen lichtkappen vd overkapping gestart in December 2006 en gereed voorjaar 2007.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Ozden7 mrt 2010
Wat zonde dat dit weg is. Mijn vader werkte bij de NS vroeger en heeft naast Haarlem, ook op diverse Ijmuidense stations gewerkt. Ik denk met weemoed aan dit prachtige traject (IJmuiden - Haarlem) terug
 
Scheemda Gertjan Stamer7 mrt 2010
In 1991 grootse renovatie stationsgebouw-in het kader werkloosproject. Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen overkapte kluizen en klemmen.Voorjaar 2003 opening winkel in wachtruimte aan oostzijde en verkoopt souvenirs,toeristisch spul en relatiegeschenken en in voorjaar 2004 weer gesloten! Zomer 2009 weer uitbreiding fietsenstalling,nieuwe bushalte,verbeterde parkeerplaatsen enzovoorts.
 
Sauwerd Gertjan Stamer7 mrt 2010
Het 2e zijperron is gebouwd in 1987 en dit ivm halfuursdiensten naar Delfzijl en dus kruisen de treinen hier.Per 28 Mei 2000 rijdt hier NoordNed.Vanaf 24 September 2001 tot medio November 2001 wordt overpad perrons verlegd noordwaarts en ook straat/overweg idem verlegd.Ook wordt de boog richting Delfzijl naar het noorden verlegd;dit allemaal vanwege spoorverdubbeling tussen Groningen Noord en Sauwerd.Wissels worden verplaatst noordwaarts.Vroeger stand de glazen abri paal naast het spoor,in December 2001 verplaatst naar dienstwoning en een kwart slag gedraaid. Op oude plek staan wat oude fietsklemmen....In November sloop van gebouw aan zuidzijde,het spoor was al in 2001 verwijderd.Nu alleen nog dienstwoning te zien en 2 eilandperrons(verlengd in 2001).
 
Sappemeer Oost Gertjan Stamer7 mrt 2010
Najaar 2001 sloop oude fietsenstallingen en op zelfde plek start bouw overkapte nieuwe...najaar 2005 sloop glazen wachtruimte(stond al jaren dichtgetimmerd te wezen).Bij mijn weten is er op vml plek wachtruimte weer een open abri neergezet.
 
Santpoort Zuid Gertjan Stamer7 mrt 2010
Waarschijnlijk zomer 1998 NS loket gesloten,samen met station Sptn e.a.en kort erna herigericht voor dokterspraktijk en is dat anno 2010 nog steeds.In 2001 behandeld men de perronoverkapping en tevens schildert men rode deuren stationsgebouw weer in het landelijke groen en alles gereed in Januari 2002.Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen tussen de sporen en bouwen overkapte nieuwe en in 2009 einszins uitgebreid.Eind April 2004 wordt wachtruimte eilandperron heringericht als expositieruimte en plm 2009 weer leeg!Straatzijde stationsgebouw krijgt weer buslijn 81 voor de deur
 
Santpoort Noord Gertjan Stamer7 mrt 2010
Enkele feiten van de afgelopen jaren...op 2e Paasdag 1982 gaat er een nieuwe wisselstraat naar Ijmuidense spoor in bedrijf-dan is al bekend dat die lijn gessloten gaat worden!En op zaterdag 23 September 1983 sluit de Ijmuidenlijn voorgoed en weldra zaagt men de boveleidingsportalen af en laat men de betonvoeten zitten(nog steeds goed te zien)en spoor aan westzijde buiten gebruik gesteld.Nog af en toe een goederentrein...dan komt Lovers Rail uit Amsterdam met haar Franse treinen vanaf Augustus 1996 en is ook bekend als Kennemer Strand Express.Sluiting NS loket per 1 Juli 1998.Treindienstleidingspost blijft nog actief...in Maart 2000 groot onderhoud spoorlijn Haarlem-Uitgeest en verwijdering enige wissel naar enkelsporige Ymuidenlijn-zo is die situatie anno 2010 nog steeds(!)In 2001 zet de NS een overkapte fietsenstalling(klemmen en kluizen)voor hellingbaan/tunnel als compensatie sluiting Rijwielstalling(in 2009 nog eens extra uitgebreid met overkapte kluzien en klemmen naar het noorden toe).Wachtkamers beide perrons op slot in 2001 en schilderbeurt in blauw en rood van het gebouw.Eind Oktober 2001 is het over met perronopgang bij overweg voor spoor 1-het witte hek wordt rood/wit hek verhinderd hier entree.In November 2002 wordt perrondeel spoor 3 richting het noorden geheel schoongemaakt en zien we nog oude restanten van seien in de vorm van betonvoeten!Zomer 2003 enige werkzaamheden in stationsgebouw,een muziekschool betrekt het gebouw en pas in April 2005 poster voor de ramen van 't Muzenhuis uit Haarlem-open huis op zaterdag 25 September 2004 van 1100-1600 en publiek kan weer sinds zomer 1998 het loket en rijwielstalling zien,alsmede wachtruimte enz.In December 2004 zijn alle ramen vernield wachtruimte spoor 3. Voor stationsgebouw stond vroeger bij bocht in weg een fraai wit hekwerk-dat is gesloopt in voorjaar 2005 ivm reconstructie Santpoortse Dreef.In November 2006 komen er hekken te staan rondom wachtruimte spoor 3 en ook wachtruimte achter de trap(noordzijde)men sloopt hier het dak en de banken die veel door zwervers werden gebruikt-de wachtruimte wordt ook gesloopt en wat over blijft is een zielig ogend maar fraai opgeknapte luifel voor gebruik van de perrontunnel.In Mei 2008 bouwt men op vml locatie wachtkamer een glazen abri. Opvallend aan zijde spoor 3 is het ontbreken van fietsenstallingen alsmede een kaartautomaat-men gaat er voetstoots van uit dat men station betreedt via spoor 1/perrontunnel en dus is daar de kaartautomaat te vinden.
 
Ruurlo Gertjan Stamer7 mrt 2010
In voorjaar 2004 heeft Syntus de NS-logo lichtbak verwijderd en er haar lichtbak opgezet en naanbord eronder-tussen spoor 1 en glazen wachtruimte.Heeft er maar kort gestaan! Najaar 2004 slopen oude fietsenstallingen en bouwen overkapte nieuwe kluizen en klemmen.In Oktober 2007 verwijderdd men het niet meer gebruikte 3e spoor en er bleven dus alleen 2 sporen over.
 
Rotterdam Zuid Gertjan Stamer7 mrt 2010
In September 2000 plaatsing Service Unit op eilandperron,2 jaar later weer gesloopt!Voorjaar 2001 bouwt men nieuwe overkapte fietsenstallingen-keermuurtjes nabij entree Albedacollege worden ervoor gesloopt.Ook nieuwe stallingen aan kopse eindes sporen 1 en 4 nabij de fietstunnel-perrons hebben daar 2 trappartijen(een voor fietstunnel en andere voor trottoir vd straat)November 2003 worden deze straatniveautrappartijen afgesloten en dichtgemetseld ivm oneiglijk gebruik perrons.In het voorjaar van 2004 verwijderd men de lettering Rotterdam Zuid van het allang gesloten NS loketgebouw.In zomer 2005 sloopt men de glazen wachtruimte onder de luifel op het eilandperron.In 2006 verwijderd men de overkapte fietsenstallingen aan de kopse eindes van sporen 1 en 4,die hebben er dus maar 5 jaar gestaan en waren al vaak doelwit vernielzucht en werden ook al weinig gebruikt.Algemene indruk van deze deels gesloopte nieuwbouwhalte is dat men het goed heeft verwaarloosd!-tegelwerk is vernield,erg vuil,weinig/geen beschutting.
 
Rotterdam Wilgenplas Gertjan Stamer7 mrt 2010
In 1965 start bouw van haltegebouw en tevens bouw lage tunnel onder het spoor door.Geen idee wanneer NS loket is gesloten!Wel dat er in najaar 2000 er intern is verbouwd tbv Metropolis Architecten BV.Tevens verwijdering stationsnaam van de dakrand in diezelfde periode.Voorjaar/zomer 2001 bouw van overkapte kluizen en klemmen op plek oude stallingen.In voorjaar 2004 komt haltegebouwtje weer leeg te staan...de architecten zijn hem weer gevlogen.In najaar 2006 gaat het over in RandstadRail en worden de beide perrons tijdelijk verhoogd en krijgt het een metro-uitsraling en gaat dan ook weer Wilgenplas heten,allemaal tijdelijk want verderop richting Hofplein bouwt men nieuwe halte Meyersplein en bij die opening(eind 2010?)gaat Wilgenplas dicht en worden perrons en haltegebouw gesloopt...
 
Rotterdam Stadion Gertjan Stamer7 mrt 2010
Najaar 1994 sloop oude gebouwen en men legt noodperrons neer nabij de Kuip-nieuwbouw en 4 sporigheid nopen die maatregel.In September 1995 geopend en publiek kan volop kijken op brede eilandperron en nieuwe luchtbrug enz.Op 7 April 1996 nog eens beter gedaan door materieelshow te doen met oa nieuwe Thalystreinen.Niet allen open met voetbalwedstrijden cq open dagen Feyenoord maar ook met popconcerten geopend.
 
Rotterdam Noord Gertjan Stamer7 mrt 2010
Sluiting NS loket op 1 Januari 2003.Na het slopen van het langwerpige wachtgebouw spoor 1 in het verre verleden sloopt men in voorjaar 2003 het kleinere wachtgebouw aan kopse eind 2003 en maakt er een trapprtij naar straatniveau-zo ook idem trap tussen stationsgebouw en spoorviaduct.Ook aan deze zijde(spoor 1 dus)een nieuwe hellingbaan achter het stationsgebouw(December 2005)Bouw van nieuwe overkapte fietsenstallingen aan beide spoorzijdes zijn mij helaas onbekend,sorry.
 
Rotterdam Lombardijen Gertjan Stamer7 mrt 2010
Veelvuldig bezocht...ombouw van oude station naar nieuwe station;eerst nieuwe eilandperron in gebruik en sporen 1 en 2 meegekregen-dit zijn dus nieuwe sporen.Dan sloopt men oude stationsgebouw en bouwt men 2e nieuwe eilandperron en dat worden sporen 3 en 4.Tegelijk wordt het perronloze spoor 5 voorzien van een tijdelijk perron met trapje(+luifel)naar de hal,dit ivm Barendrecht/ombouw/gebruik ander spoor enz.Nieuwe station geopend op 1 Juni 1997.Haaks eronder een tramhalte met bijbehorende trappartijen.De hal heeft NS loket en aan andere zijde hal rechthoekig rvs-blok;in November 2002 opent hier kiosk en voorjaar 2003 inbouw WC.Voorjaar 2003 ook sloop tramhalte onder eilandperrons en verderop richting Kreekhuizen nieuwe tramhalte gebouwd.Trappartijen oude tramhalte afgesloten met hekjes...November 2004 wordt trappartij tramhalte op eilandperron sporen 3/4 gesloopt en een stuk muur blijft staan op perron en asfaltplek geeft aan waar ooit trap naar beneden was.Het tijdelijke perron spoor 5 wordt in Januari 2005 opgeruimd en entree in hal dichtgemaakt met deur;luifel en trappartij dan nog aanwezig!pas in zomer 2005 complete sloop luifel met trap en te herkennen aan nieuw stalen rooster. Ook in 2005 worden alle fietskluizen verwijderd ivm bouw van betonfunderingen glazen geluidswanden,gereed voorjaar 2006 en kluizen weer terug op hun plek.NS loket sluit per 1 November 2007. Lombardijen heeft dus 7 sporen waarvan er 4 voor treinreizigers zijn bestemd en 3 voor goederentreinen.
 
Rotterdam Kleiweg Gertjan Stamer7 mrt 2010
In September 2006 is het gebeurt met de zijperrons en verderop opent RandstadRail haar halte Melanchtonweg.Perrons worden korven met stenen en in 2010 wordt er op oude plek perron richting Den Haag een fietspad aangelegd
 
Utrecht Zuilen Gertjan Stamer7 mrt 2010
Utrecht Zuilen is kennelijk een succes want in Maart 2010 komen er fietsenstallingen bij aan de noordwestzijde.
 
Emmen Zuid Dave7 mrt 2010
ze zijn begonnen met de bouw van Emmen-zuid.
 
Emmen Zuid Dave7 mrt 2010
Ze zijn begonen met de voorbereidingen van Emmen-Zuid, het gaat in total 9 maanden duren
reactie webmaster:
ik wist niet dat er al een officieel besluit was genomen over de sluiting van bargeres. blijkbaar heb ik mijn eigen site niet goed gelezen, het staat er al wel bij. er staat ook zoveel nieuws...
 
Hoorn Hjalmar Verdonschot7 mrt 2010
Voor de richting Enkhuizen wordt er ook "gesleuteld".
 
Ede Centrum Gertjan Stamer7 mrt 2010
Binnenkort verbetering stalling fietsen(die slingeren nu overal rond!)en extra nieuwe wachtruimte...hopelijk sloopt men dat gedrocht aan noordzijde,de ramen zijn er al lang uit en het tocht er dus behoorlijk.
 
Ede- Wageningen Gertjan Stamer7 mrt 2010
Voormalige koffieshop wordt in Maart 2010 driftig verbouwd...behalve oostzijde(vml WC's).Ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Barneveld Noord Gertjan Stamer7 mrt 2010
Groot geel ProRail bord aan noordzijde van looproute naar lift Transferium-wachtruimte en fietsherstelplaats en WC komen er bij...Maart 2010 zo aanschouwd.
 
Bovenkarspel- Grootebroek DAVERMEULEN6 mrt 2010
Het wordt nu een Primera kioskshop!
 
Gasselternijveen B. van Gennip6 mrt 2010
Waar in GNV heeft het station gestaan?
reactie webmaster:
het spoor liep langs de grote weg. er is nog steeds steeds een open plek tussen de vogelshemweg en de van veelenweg. er staan nog kastanjebomen op het oude perron.
 
Middelweg Martijn van Luinen5 mrt 2010
Staat op de foto niet ook "halte middenweg"?
reactie webmaster:
Inderdaad, maar voor de naamgeving van een station op mijn site ga ik niet uit van wat er op een ansichtkaart staat vermeld, maar heo de halte in de dienstregelingen heette. Daar stond Middelweg.
 
Maarheeze (oud) R. Verlinde4 mrt 2010
Op dit moment is men bezig met de perrons aan te leggen. Er liggen ook al een aantal nieuwe bovenleidings masten en funderingen daarvoor. Omdat deze hoger komen te liggen op de plaats van het station. Opvallend is dat het station best aan de rand van de plaats ligt.
reactie webmaster:
heb je willicht foto's van de aanleg. is interessant voor de site. De perifere ligging is vooral vanwege het aanleggen van een transferium heb ik mij laten vertellen. wel vervelend voor de inwoners van maarheeze is dat daardoor de bestaande busverbindingen met eindhoven sterk worden verslechterd (was tenminste een voorwaarde voor aanleg van het station).
 
Zwolle Zuid Bertje4 mrt 2010
Spoorverdubbeling Deventer Olst Deventer heet niet voor niets in de volksmond: Moskou aan de IJssel. De PvdA houdt verdubbeling tegen omdat zij vrezen voor een sluiproute voor goederenvervoer en de mogelijke overlast daarvan. Maar er zijn stemmen opgegaan om in dat stuk een halte op te nemen. Maar dat lijkt mij niet zo verstandig met betrekking tot de huidige dienstregeling. Er gaat vanuit de aanliggende wijk trouwens een meer dan riante busverbinding met het station. Ik mag hopen dat het een en ander eens goed wordt doorberekend voordat er ook maar een spade in de grond gaat. Groeten van een spoorfanaat.
reactie webmaster:
als het station er komt wordt natuurlijk de busverbinding een stuk minder, dat zie je wel vaker, dus of de inwoners van de wijk er nu zoveel mee geholpen zullen zijn is nog maar de vraag. alleen diegenen die in de richting van deventer willen reizen waarschijnlijk.
 
Zuidhorn Robbert Kuiper4 mrt 2010
EDIT: Dat gebouwtje wat er nu staat bij het station van Zuidhorn, staat nu niet meer leeg. Er zit nu een restaurant: het 3de perron.
reactie webmaster:
dank je wel, dat wist ik nog niet.
 
Maastricht steve4 mrt 2010
vroeger had je zo'n casema computer of anwb computer op het plein bij station maastricht heeft iemand daar een foto van?
reactie webmaster:
ik niet, maar wellicht kan een van de bezoekers je helpen (ik betwijfel het of het er erg duidelijk op zal staan als het al boven water komt).
 
Helenaveen Jan Bukkems3 mrt 2010
ik ben in 1941 in griendtsveen komen wonen in 1942 heb ik mijn eerste Communie gedaan dit was toen nog op Hemelvaartsdag ben enkele weken ervoor met de trein naar helmond geweest met mijn moeder om een communie pak te kopen bij Luiben in de veestraat dus de tijden van sluiting kloppen in ieder geval niet volgens mij is het station wel ernstig beschadigd in de oorlog want de turfstrooiselfabriek het woonhuis van kortooms en nog een huis dat hier langs stond en waarschijnlijk de wachtpost 21 gekleineerd voor dit schootsveld van de dikke bertha mvg
reactie webmaster:
dat is interessant. blijkbaar stopten er later inderdaad nog treinen. ik wil echter voor de volledigheid van mijn site uitgaan van de datum zoals die in de dienstregelingen is opgenomen, en daar is het als boven vermeld.
 
Bilthoven S.3 mrt 2010
In de zomer schreef ik een stukje over dit station. Op de website 9292ov werd gesproken over sluiting van de Kiosk per 1 juli jl. Momenteel staat de kiosk niet meer vermeld op 9292ov. Gertjan Stamer spreekt in zijn reactie hieronder ook al van mogelijke sluiting. Het goede nieuws is dat de kiosk nog open is. Sluiting zal idioot zijn, elke keer als ik bij dit station kom is het druk. Vandaag was het zelfs zo druk dat foto's maken niet ging lukken.
reactie webmaster:
de kiosk was al niet zo heel goed bezet weet ik me te herinneren. wegens ziekte was hij nog wel eens gesloten.
 
Zandvoort W D J Drommel3 mrt 2010
30 november 2008 schreef ik,dat oude paviljoens van de wereldtentoonstelling in brussel van 1880 gebruikt waren als stationsgebouw te zandvoort in 1884tot aan 1909 Folkert Bloeme deelde mij mede,dat er in 1880 geen wereldtentoonstelling in Brussel was terug te vinden. De paviljoens waren vermoedelijk afkomstig van de wereldtentoonstelling van Amsterdam van 1883. Totdat we dit vast hebben kunnen stellen zou 1880 Brussel beter verwijderd kunnen worden. Met dank aan Folkert Willem
reactie webmaster:
ik heb het nu gehouden op een wereldtentoonstelling. Ik zie hier een overzichtstekening van de wereldtentoonstelling van amsterdam 1883. zie jij een gebouw dat lijkt op het betreffende station?
 
Acht Joop van der Heijden3 mrt 2010
zijn er al vooruitzichten omtrent het NS staton Eindhoven Acht ? zoja, wanneer word er dan daadwerkelijk begonnen met de uitvoering van dit geplande station
reactie webmaster:
ik weet niet meer dan er hier staat. misschien een andere bezoeker die reageert? overigens vind e hier alleen iet over de oude halte Acht. Eindhoven Acht heet straks Eindhoven Airport, als je daar op zoekt kom je bij meer nieuws.
 
Opmeer- Spanbroek Marcel dam3 mrt 2010
Dit station stond achter dat lelijke gebouw wat nu het rommelparadijs is, schuin achter het (veel te) hoge bedrijfsgebouw van Koenis. Later werd dit gebouw vervangen door een stenen plat gebouw voor deze van hout. Nadat de lijn was opgeheven nam de Melkboer zijn intrek. Dat stenen Station is zo rond 1998 gesloopt...omdat de Opmeerders TOTAAL geen besef hebben van hun historie...want dit noteerd een geboren Hoogwouder hier voor ze...! Het spoor stak de Breestraat over, liep over de Paardemarkt richting AC de Graafweg. Het spoor liep meteen langs het huis van wat nu Bot Mode is en stak daar de Breestraat over, liep dan over de Paardenmarkt richting de Ac de Graafweg. Over de deze weg liep het spoor richting Wognum. Dat was vroeger dus een spoordijk en geen weg. Vandaar dat de halte Wadway lag aan het eind van wat nu nog steeds Tramweg heet.
reactie webmaster:
Is het gebouw pas rond 1998 gesloopt? dat wist ik niet. ik ben het gebouw verder ook nergens in stationsdocumentatie tegengekomen. was het wel het station, of bedoel je een wachterswoning?
 
Hoogwoud Marcel Dam3 mrt 2010
Hallo Wichor, Geweldig deze foto van 1910 van het stoomtram station Hoogwoud. De familie Wils woonde destijds in het huisje. Even iets meer naar links (net buiten de foto) ben ik geboren op Kerkstraat 11. Mijn geboorte huis zou pas in 1952 worden opgeleverd...hier is het nog allemaal weiland. Ik zou zo graag deze foto (of eventueel meerdere foto's) van dit station op doek willen laten drukken. Mijn vraag: kan je mij aub eventueel deze of andere foto in hoge resolutie opsturen? Dat zou grandioos zijn. Als je meer wil weten van de omgeving dan roep je maaar en zal ik antwoord proberen te geven. Mvgr, Marcel Dam Opmeer
reactie webmaster:
ik heb geen hogere resolutie dan die op mijn site. over de omgeving hoef ik niet meer te weten dan wat over het station hoor. het gaat mij alleen om de spoorwegen.
 
Huis ter Heide
Agaat2 mrt 2010
Op welke hoogte lag het station? Bij de mac ertegenover? Of bij de Alexanderweg of bij dat cafeetje op de Amersfoortseweg?
reactie webmaster:
dat cafeetje zie je hier op de foto. dat was het stationsgebouw, daar lag het station dus ook (lijkt me logisch toch)
 
Enschede de Eschmarke Harry2 mrt 2010
Is het mogelijk om vanaf centraal station enschede naar de eschmarke te reizen met ov-studentkaart?
reactie webmaster:
ik denk het wel, een buitenlandse trein geldt als een binnenlandse als het laatste station voor de grens nog niet bereikt is. Vergelijk het met de trein uit Groningen naar Duitsland, daar mag je tot aan nieuweschans ook gewoon mee reizen.
 
Sittard Sylvester2 mrt 2010
Wat een vreselijk station is dit (3e Sittard). Met vele anderen stond ik afgelopen weekend op perron 1 eindeloos te wachten op een trein die maar niet kwam. Het motregende en er stond een kille wind. Geen enkele beschutting, geen bankjes. Aan de overkant zag ik een aantal wachthokjes naast elkaar staan, maar daar moest je eerst het perron helemaal voor aflopen. Ook in de kille, ongezellige ontvangsthal geen enkel bankje. Alle winkeltjes waren dicht, op een Kebabtent na, die goede zaken deed.
reactie webmaster:
het perron in sittard is ook ongeloofelijk lang. het langste van nederland, bij het plaatsen van zitgelegenheden wordt vaak niet echt gekeken naar de locatie waar dat het handigste is voor de reizeiger als wel de plek waar het het makkelijkst te plaatsen is. daarom moet de reizigers soms erg ver lopen. op ede- wageningen is dat ook het geval bij het nieuwe perron van de stoptrein naar arnhem. de trein stopt helemaal vooraan het perron (ook het handigste, dan hoeft de reiziger niet ver te lopen) maar de bankjes staan allemaal achteraan.
 
Rotterdam Lombardijen Victor2 mrt 2010
Geweldige jeugd herinnering. Zeer regelmatig was ik als kleine jongen te vinden op het station om treinen te kijken. Wat me nog erg goed in het geheugen ligt is de kaartverkoop/loketten in het antraciete gedeelte links op de foto en de enorme trappen van de ingang van het station. Vervolgens met normale grootte trappen/treden liep je naar boven en schrok je je rot als er net een intercity voorbij denderde! Ramen kraakten van het luchtdrukverschil in de hal. Langs de loketten liep je het perron op wat slechts 2 sporen telde en uitzicht had op het goederenspoor wat richting Barendrecht afbuigde. Dit alles met de kenmerkende serie 2200/2300 locomotieven! Buurtgenoten met deze herinneringen mogen contact met me opnemen!
reactie webmaster:
Ik heb je opmerking verplaatst naar de pagina over het station, niet naar alleen de afbeelding. Hier lezen meer mensen het denk ik.
 
Buinen roelf simon den boer1 mrt 2010
arie den boer is mijn broer waar ik heelaas geen kontakt mee heb .ik heb ook geen foto van het station met vriendelijke groet r.s. den boer.
reactie webmaster:
wat toevallig dat jullie dan toch samen op deze pagina terecht komen. Jammer dat je geen foto's hebt, maar het waren natuurlijk andere tijden. Tegenwoordig is het zoveel makkelijker om een foto te nemen, maar toen was dat veel te duur.
 
Zoutkamp
M. Roepers1 mrt 2010
De locomotief heb ik vergeleken met Foto's uit Waldorp, Statius Muller en Veenendaal De Nederlandse stoomlocomotieven en dan krijg ik de indruk dat het er een is uit de serie NS 7111-7125, vooral door het verhoogde luik in de kap.Die verhoging mist de seie 7101-7110. Vreemd eigenlijk omdat de tekst van het boek meldt dat vanaf 1922 laatste serie dienst in Groningen en de eerste vanuit Leeuwarden om dienst te doen op de lijn naar Anjum
 
Duivendrecht Hunphrey1 mrt 2010
hoeveel trein en metro reizigers bezoeken de duivendrechtstation
reactie webmaster:
treinreizigersaantallen kun je vinden op de site van prorail geloof ik. ik heb ze zelf niet.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
> 2010 (1949)
   December (186)
   November (187)
   Oktober (218)
   September (144)
   Augustus (103)
   Juli (136)
   Juni (139)
   Mei (198)
   April (153)
> Maart (164)
   Februari (155)
   Januari (166)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)