Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in December 2009.

Breukelen
H. Kuiper30 dec 2009
Is het niet wat raar om bij alle naoorlogse foto's van station Breukelen (tot plm. 1990) te herhalen dat wij hier een laag middengedeelte ’met twee eindgebouwen van anderhalve verdieping’ aanschouwen, terwijl het zuidelijke of rechter eindgebouw ’van anderhalve verdieping’ in 1945 is weggebombardeerd en nooit is herbouwd?
reactie webmaster:
ja maar dat wordt standaard meegeleverd, want dat is de tekst die bij het betreffende gebouw hoort, dat tik ik daar niet iedere keer opnieuw in, maar komt uit de database. Dat er later een verbouwing heeft plaatsgevonden zou ik er dan eigenlijk ook aan moeten koppelen. Eigenlijk zouden de verbouwingen van het betreffende station tot aan het betreffende jaartal moeten worden weergegeven, of verschillende beschrijvingen voor het gebouw in verschillende periodes zou ook kunnen. Moet ik nog een keer over nadenken, maar ik heb wat weinig tijd omdat ik net vader geworden ben.
 
Utrecht Buurtstation
Victor30 dec 2009
Het Utrechts Archief maakt onderscheid tussen de collecties prentbriefkaarten en de collecties foto's. Afbeeldingen kunnen daardoor tweemaal opgenomen worden; dat is bj deze foto ook het geval.
reactie webmaster:
ok, dan snap ik het.
 
Leerdam
Han Lefering30 dec 2009
Het baanvak Geldermalsen-Dordrecht is in 1992 elektrisch gestart.
 
Leerdam
Han Lefering30 dec 2009
Foto uit 1992 of later. Ontwaarders zijn in 1992 ingevoerd.
reactie webmaster:
heb er 1995 van gemaakt.
 
Leerdam
Han Lefering30 dec 2009
Op de foto een reclamebord,links met een afbeelding van een ooievaar. De reclame is van Olveh, een verzekeringsmaatschappij die in 1968 Ago werd. De foto is uit 1967, zie ook het zelfde reclamebord op 44.
reactie webmaster:
ok aangepast.
 
Leerdam
Han Lefering30 dec 2009
Ik schat de foto in circa 1915. De lamp aan het gebouw is verdwenen, alleen de houder hangt er nog.
reactie webmaster:
ok veranderd
 
Amsterdam Amstel Gertjan Stamer27 dec 2009
En die foto's aan de hoge zijwanden boven de winkels hanger er eind December nog steeds en gelardeerd met sierlijke strikken...
 
Amsterdam Holendrecht Gertjan Stamer27 dec 2009
De omgeving van deze overkappingsloze treinhalte is nog lang niet af-aan zuidzijde hele omgeving op de kop en nieuw busplein en extra parkeerplaatsen in aanleg(December 2009).Trappartijen aan de westzijde eindelijk gereed in najaar 2009,het is nog steeds kleine armoe om op de trein te wachten in die opgepimpte busabri's op de perrons...mooiweerhalte dus!
 
Houten Castellum Gertjan Stamer27 dec 2009
Eilandperron in de maak/stellen van perronkeerwanden in December 2009/Januari 2010.Dit nieuwe ,,station" is iets zuidelijker gemaakt dan het oude tramperron(nu geluidswal!).De stalen voetbrug is er nog steeds en bij die voetbrug aan oostzijde ook nog steeds de bushalte voor vervoer Houten(Centrum)vv Houten Castellum.
 
Venlo Gertjan Stamer27 dec 2009
Met de nieuwe dienstregelling van zondag 13 December 2009 zijn er interessante spoorwijzigingen doorgevoerd:Trein uit/naar Duitsland niet meer op spoor 3 maar nu op spoor 1,echter onder tijdelijke voetbrug en dus flink ver van de hal...spoor 4 nu geheel voor dieseltreinen naar Roermond,spoor 3 voor dieseltreinen naar Nijmegen+1 x per uur aankomst Itercity uit Den Haag('n half uur later eindigt de IC uit Den Haag op spoor 1)Spoor 1 dus voor die Duitse trein(1x per uur,om 00:05)en 2 maal per uur een Intercitytrein naar Den Haag die wel pal voor de hal staat opgesteld. Perrontunnel gaat half Januari 2010 t/m medio Juli 2010 dicht ivm aanpassen/inbouwen liften(eilandperron+hal)en dan gaat dus die veel te hoge stalen voetbrug open.Westzijde stationsgebouw volop bouwen ondergrondse bouw fietskelder en wordt verbonden met de oudere fietskelder,het plantsoen aan deze zijde station is dus niet meer.Als tijdelijke zaak is al enige maanden een lelijke loods neergezet ten oosten van het station,Rijwielshop van tijdelijke aard dus.
 
Hoensbroek Gertjan Stamer26 dec 2009
In najaar 2002 sloopt men de fietsenstalling aan de westzijde en bouwt op zelfde plek een nieuwe overkapte met klemmen en kluizen.
 
Hoek van Holland strand Gertjan Stamer26 dec 2009
Bij eerste bezoek in Januari 2005...!staan er zelfs 2 kaartautomaten van de NS...en er staan ook restanten van tijdelijke winkels(cafe)aan de noordzijde.Het enigste station(what's in a name)zonder fietsklemmen o.i.d.in Nederland ?
 
Hindeloopen Gertjan Stamer25 dec 2009
Voorjaar 2003 plaatsing grote GSM mast noordzijde perron,makkelijk voor datering foto's.Wanneer de nieuwe fietsenstallingen zijn gebouwd is mij onbekend,ben er dus in 2003 voor het laatst geweest...
 
Hilversum Mediapark Gertjan Stamer25 dec 2009
September 2000 plaatst men Service Unit tussen het loketgebouw en de voetbrug aan de noordzijde dus-zonder dak want past er hier niet tussen,experiment mislukt en in September 2002 alweer gesloopt! Fietsenstalling overkapt en nieuw vanaf najaar 2000 t/m voorjaar 2001.Bilzen randen van plantsoenvakken gesloopt in Oktober 2007 en vanaf dan betonnen randen(net als in Bussum Zuid).Najaar 2009 voorplein bij de winkel geheel herbestraat/heringedeeld.
 
's Hertogenbosch Oost Gertjan Stamer25 dec 2009
Het voormalige NS stationsgebouw is al enige jaren restaurant Il Ponte als die huurder er ook weer vertrekt en het Station Oost wordt genoemd per voorjaar 2004.Nabijgelegen Basion Hotel wordt Bark Hotel,fietsenstalling wordt gesloopt vanaf Januari 2005 en wordt een fraaiere overkapte met klemmen en kluizen.Voorzomer 2005 stopt restaurant ermee,rest zie boven...
 
Hengelo Oost Gertjan Stamer25 dec 2009
In November 2001 start sloop langwerpige fietsenstalling aan de zuidzijde,er komt een overkapte kleinere fietsklemmen en fietskluizen voor in de plaats-gereed Januari 2002.Tijden lang slecht 1 per uur een trein naar Oldenzaal cq Hengelo...vanaf 14 December 2002 een halfuurshalte(dan nog door NS bediend)Op zondag 14 December 2003 start Syntus hier de treindienst en het blijft een halfuurshalte.In najaar 2006 volledige vernieuwing van het zijperron richting Hengelo incl vernieuwing glazen wachtruimte(dit porron wordt het meeste gebruikt door omwonenden)Opvallend is dat perron naar Oldenzaal niet wordt opgeknapt...In December 2008 bijplaatsing van extra fietsklemmen bij de al bestaande overkapping...
 
Delden Jolanda25 dec 2009
Ik lees net het bericht dat de treinen door het enkelvoudige spoor, in Delden en Goor op elkaar moeten wachten. Dat is niet zo, de treinen moeten op elkaar wachten in Goor en Hengelo.
reactie webmaster:
dat is nu de nieuwe dienstregeling denk ik, waarschijnlijk was het vroeger zoals in het eerdere bericht stond.
 
Hemmen- Dodewaard Gertjan Stamer25 dec 2009
Bij de opening waren 5 sporen in gebruik (2 doorgaande sporen,1 inhaalspoor,2 rangeersporen voor lossen en laden) 1 van die sporen gaat naar het oosten toe en bereikt bijna al halte Zetten Andelst.Goederenloods nabij.In 1953 worden de stoomtreinen vervangen door dieseltreinen en in 1965 sluit de goederendienst per 30 Mei...er worden 3 sporen opgebroken en de 2 hoofdporen blijven aanwezig.Op 19 September 1981 extra treinen ivm demonstratie kerncentrale Dodewaard.Per 15 Juni 1983 verdwijnt hier de klassieke beveiliging en gaat men over op modernere lichtbeveiliging,post T(de erker aan het stationsgebouw)wordt dan ook gesloopt.Per 24 September 2000 wil men nieuwe dieseltreinen laten rijden maar uitgesteld-de bajonetperrons zijn veel te laag,in April dus verhoging perrons en gereed miv 18 Juni 2001,dan gaan dus die nieuwe diesels hier rijden.De nabijgelegen westelijke wachtpaost 14 wordt dichtgespijkerd in het voorjaar van 2002 en in Juli?Augustus weer volledig hersteld een 2e leven begonnen.In nazomer 2004 vernieuwing dakpannen stationsgebouw,tevens schilderwerk en is najaar 2004 gereed.Vanaf 1 April 2005 rijdt hier Syntus met haar dieseltreinen en heeft in de ochtend zelfs een halfuursdienst,rest van de dag een uursdienst.Zomer van 2005 sloopt men de oude fietsenstallinge aan zuidzijde en bouwt men op zelfde plek fraaie nieuwe overkapte fietsklemmen en fietskluizen...in 2008 vergezeld van groet ruime nieuwe parkeerplaats en daarmee vervalt de oude parkeerplek bij het stationsgebouw-dat is nu meer een privegebied...
 
Helmond Brouwhuis Gertjan Stamer25 dec 2009
Opening op 1 Juni 1986...vaanf begin September 2001 start men met de sloop van de oude fietsenstallingen en bouw op zelfde plaats nieuwe overkapte fietsklemmen en fietskluizen,alles is gereed ongeveer Januari 2002.Sluiting NS loket op 17 Februari 2003 en gebouw gaat voorgoed op slot....de aparte wachtruimtes boven op de perrons zijn ook al hun karakteristieke kuipstoelen kwijt...
reactie webmaster:
ok ik heb de datum veranderd.
 
Helmond Brandevoort Gertjan Stamer25 dec 2009
In het laatste weekend van Juni 2006 groots werk in de vorm van stellen perronkeerwanden en heiwerkzaamheden voor de liftgebouwen,aan noordoostzijde spoorlijn heeft men groot infobord neergezet.In November zijn al perrons en overkappingen te zien en een stalen voetbrug aan de westzijde...tijdelijk iets.Opening op 10 December 2006 en geen feest of zo,in alle stilte 1 trein per uur(zon-en feestdagen,alle andere dagen 2xper uur stoptrein-pas in 2009 alle dagen 2x per uur stoptrein).Bij opening nog helemaal geen perronnaamborden,prullenbakken en zitbanken,dat komt allemaal mondjesmaat los in voorjaar en zomer van 2007,net als de stenen liftschachten aan beide zijdes van het spoor,in Juli 2007 is het meeste wel gereed.Midzomer 2007 sloopt men de westelijke stalen voetbrug en wordt bestrating en glaswand verder afgebouwd.Opvallend is een klassieke klok aan de zuidzijde in Mei 2008.
 
Helmond Gertjan Stamer25 dec 2009
In 1992 verlenging van perron richting Deurne.De Wizzl verbouwt het NS loket in 199...wie weet exacte datum?In zomer 2001 sluit de Koffieshop annex Snackbar en zitruimte in hal iets minder ruim ivm inbouwen WC.In Oktober sluit de Wizzl en wordt het Kiosk Tickets & Service.In September 2005 is men vml Koffieshop aan het herinrichten als Bloemenshop en opent 1e week van Oktober 2005.Nieuwe fietsklemmen(zonder overkapping)tussen stationsgebouw en Rijwielshopgebouw(zomer 2006,tevens automatisering van Rijwielshop(verbouwinging))
 
Amersfoort Schothorst
Roel25 dec 2009
Perronopzichers met jachtgeweren? had je dat wel meer die tijd? of zie ik dat verkeerd.
reactie webmaster:
wie zegt dat het perronopzichters zijn? er was geen perron. het was maar een seinhuis, het zijn dus jagers bij een spoorlijn.
 
Utrecht Buurtstation
Han Lefering25 dec 2009
Zelfde foto als 10.
reactie webmaster:
ok ik heb er een verwijderd. gek, bij het utrechts archief stonden ze ook twee maal. dat heb ik ook doorgegeven.
 
Utrecht Biltstraat
Han Lefering25 dec 2009
De rechter man is de stationschef. De linker man heeft een witte jas aan. Dit was de dracht voor een kruier, ook wel witkiel genoemd.
reactie webmaster:
ja die naam witkiel zei mij ook al iets inderdaad. dank voor de uitleg.
 
Kampen
Hans van Aalderen23 dec 2009
Deze foto is genomen nadat de trein door het stootblok is geschoten na aankomst in Kampen. Een bekende stond destijds voor de verkeerslichten te wachten toen de 'Blauwe Engel'het kruispunt bij de Kamper brug dreigde op te rijden....
 
Geldermalsen
G. Smid22 dec 2009
Deze foto is genomen vanaf de verdwenen voetgangersbrug richting geldermalsen, nu een tunnel. De voetgangersbrug richting Deil is nog steeds aanwezig.
 
Bussum Zuid
Sebastiaan22 dec 2009
Als ik het goed heb kan dit geen 1995 zijn. De Telfort telefooncel die u ziet naast de treinkaartjesautomaat kan pas geplaatst zijn vanaf 1998/1999. Dit omdat, Telfort toen pas begon met het plaatsen van Telfort cellen .
reactie webmaster:
ik heb er 2000 van gemaakt.
 
Harderwijk
Han Lefering22 dec 2009
Op de foto soldaten van het Koninklijk Nederlands Indisch leger (KNIL). In Harderwijk was een koloniaalwerf depot.
 
Warmenhuizen Han Lefering22 dec 2009
De lijn Alkmaar-Schoorl-Warmenhuizen is in september 1946 gesloten voor reizigersvervoer. Het baanvak Koedijk-Bergen-Bergen aan Zee bleef nog wel geopend voor reizigersvervoer tot augustus 1955 en werd daarna opgebroken. Alkmaar-Schoorl-Warmenhuizen bleef geopend voor wagenladingen tot december 1968. Aan de lijn lagen nog twee haltes Koedijk en Alkmaar Abri.
 
Lage Zwaluwe
Han Lefeering22 dec 2009
Gemaakt circa 1965, verlichting.
reactie webmaster:
ik heb het aangepast.
 
Lage Zwaluwe
Han Lefering22 dec 2009
Foto van 1992 of later, zie Kaartverkoopautomaat.
reactie webmaster:
ok ik heb het gewijzigd.
 
Oldenzaal
Han Lefering22 dec 2009
Foto midden zestiger jaren. Zie perronverlichting, borden en uniformen.
reactie webmaster:
ik heb het veranderd
 
Deventer Colmschate Steven21 dec 2009
Of gaat het in dit geval misschien om een incidentele halte? Rotterdam Stadion of Heerenveen Ijsstadion staan ook in de routeplanner opgenomen. Misschien verklaart dat het?
reactie webmaster:
nee, dat zou ook niet echt nodig zijn, vanaf de scheg kun je prima naar comschate lopen. waar zouden ze dan een extra halte moeten maken?

Ik heb bericht gekregen dat het een overblijfseltje is van de 10-dagen-werkzaamheden te Deventer. Toen fungeerde De Scheg als bus-overstapstation. Mogelijk laten staan omdat er meer volgt...?

 
Deventer Colmschate Steven21 dec 2009
Ja dat heb ik ook gelezen ja, maar dan snap ik hier (http://i49.tinypic.com/2rpqvza.jpg) niets van. Er staat toch weldegelijk Colmschate én de Scheg (plan maar eens een reis btw, dan zie je staan dat je naar Colmschate moet lopen. Maar dan lijkt het me ook niet erg nodig om dit "station" in de reisplanner te stoppen right?)
reactie webmaster:
wat gek. als ik nu een reis plan dan zie ik dat er geen reisadvies afgegeven kan worden. nog nooi tgezien dat er een niet bestaand station in de reisplanner zat...
 
Maastricht
m vernaus21 dec 2009
Deze spoortunnel is sinds vorige week helemaal weg. (gesloopt)
reactie webmaster:
ok dat wist ik niet dank je wel.
 
Boven Hardinxveld Leo R.21 dec 2009
Hier zijn plaatjes te vinden van de geplande nieuwe stations: http://www.merwede-lingelijn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=122
reactie webmaster:
dank je, ik heb de plaatjes ook op mijn site geplaatst.
 
Enter Leo R.21 dec 2009
Sorry, maar dit is toch niet een en het zelfde gebouw? De foto's vanaf 1995 laten eenheel ander gebouw zien, waarschijnlijk gebouwd rond 1960.
reactie webmaster:
klopt, maar het is wel op de fundamenten van het oude station gebouwd en volgt precies de contouren. De vraag is nu inderdaad: wat is er origineel aan het huidige gebouw, waarschijnlijk niet heel veel, maar het is interessant genoeg om het hier op te nemen.
 
Workum Sipke20 dec 2009
Een aantal Workumers wil het oude station herbouwen! Wegens de komst van de stoomtrein.(mooie Site)
reactie webmaster:
he dat is interessant. Dat had ik nog niet eerder gehoord. Van wie weet je dat? Hou je ons op de hoogte?
 
Deventer Colmschate Steven20 dec 2009
Ik zag op de ns.nl site bij de reisplanner ook station Deventer De Scheg staan. Vervolgens bij het plannen van de reis stond "lopen" naar station Deventer Colmschate. Weet iemand hier meer over? Kan er op internet niets over vinden & voor zover ik weet is er niets over dit station bekend. Volgensmij ligt de Scheg bij Colmschate in de buurt ook of heb ik het verkeerd?
reactie webmaster:
Zwembad en schaatsbaan De Scheg ligt vlak naast station Colmschate. Een station met die naam bestaat niet.
 
Baarn Gertjan Stamer20 dec 2009
Gelezen in Rail Magazine December 2009...sloop verhoogd perron spoor 1 en nieuw lager perron met andere bestrating(siertegels).Restauratie Koninklijke Wachtkamer in 2010 te verwachten,in 1964 is deze ruimte voor het laatst gerestaureerd en volgens artikel is het in 1972 voor het laats gebruikt voor bezoek Zweeds koninklijk echtpaar.Ok worden minder fraaie zaken zoals pictogrammen stalen zwarte banken verwijderd...een zeer lezenswaardig artikel met vele fraaie foto's,Rail Magzine is sowieso zeer informatief te noemen!Ondertussen is in December 2009 de rode tijdelijke fietsenloods volledig weg en nu is het wachten op beter weer en worden er aldaar nieuwe parkeerplaatsen ingericht.Jammer dat de nieuwe fietsklemmen geen overkapping hebben
 
Baarn Buurtstation Gertjan Stamer20 dec 2009
Na de succesvolle verbouweing van het HSM station Baarn is er in het najaar van 2009 gekomen voor extra nieuwe parkeerplaatsen,op dezelfde plak stonden voorheen directieketen van ProRail;dus aan de oostzijde en geeft het restaturant veel meer ruimte en allure dan voorheen,gereed voorjaar 2010.
 
Obdam Gertjan Stamer20 dec 2009
In zomer 2001 groot onderhoud spoorlijn Hoorn-Heerhugowaard en alhier vernieuwing sporen en dus betonnen dwarsliggers en verniewing van entree perron,de oude bielzen worden vervangen door vierkant plantvak met klimop en hekwerk eromheen.In Oktober 2001 start sloop oude fietsenstalling aan oostzijde en bouw nieue overkapte fietsklemmen en fietskluizen;gereed in Januari 2002.NS loket sluit per 3 November 2003.Vanaf December 2007 tot in voorjaar 2008 aanleg nieuwe parkeerterrein tussen stationsgebouw en overweg(dus noordoost van gebouw)en deels verdiept.December 2009 start uitbreiding van overkapte fietsenstalling pal tegen spoor aan dmv kleine keerwanden,gereed in Februari 2010.
 
Heerenveen Gertjan Stamer20 dec 2009
Voormalig restaurant heeft 2 nieuwe blauwe openslaande deuren aan de westzijde en men is druk bezig met schoonmaken...de nis tussen restaurant en vml Wizzl is nu ruimte voor bloemen en planten van de nog steeds aanwezige bloemenshop.Rijwielshop open in Januari 2010 haar nieuwe ruimtes en heeft dus een enorm appartementenflat erboven met parkeerdek,alles in dezelfde steenkleuren blauwe verftinten..de lelijke Romneyloods op grasveld voor station gaat in voorjaar 2010 weer weg.Entree van nieuwe hoge gebouw was ooit entree van de Rijwielshop voor de verbouwing cq sloop.Wordt vervolgd in 2010...
 
Amsterdam Science Park Gertjan Stamer20 dec 2009
De trappartij naar spoor 1 (richting Diemen) en de perronlift zijn aan de westzijde gemaakt en de wachtruimte en overkapping bevinden zich hier aan de oostzijde (dus boven de Kruislaan). Het gebouw heeft op de ramen Science Park. Tussen trap en lift stond bij opening een muziektent, westelijk ervan een tijdelijke fietsenstalling met alleen grijze klemmen en zuidwaarts staan dan nog directieketen en dat wordt dus de parkeerplaats. Er zijn ook nog fraaie houten banken te bewonderen op dit voorplein. Kruislaan ter plaatse ligt er opgebroken bij mbt afslag voor P, herbestrating van voetpad onder de sporen. Daar is de trap naar spoor 2 richting Amsterdam CS en ook hier lift, wachtruimte gesitueerd aan westzijde en heeft op de ramen het woord Amsterdam staan. Wat wel opvalt aan beide perrons is dat het hekwerk nog niet geheel af is en dat een hoog groen hek weinig zicht heeft op de daarnaast voorbijschuifelende treinen geeft, weinig lol voor treinspotters dus. Perron spoor 2 geheel van perronkeerwanden gemaakt terwijl spoor 1 perron dat maar deels heeft mbt viaduct en steile talud aan die zijde. Al met al een fraaie halte die genoeg bescherming biedt tegen allerlei weersomstandigheden en fraai uitzicht over de voetbalvelden van Zeelandia en de Kruislaan. In het westen zien we bij helder weer het Muiderpoortstation met de witte seinhuistoren en in het oosten zien we vaag al station Diemen. Er zal nog wel wat aan het voorplein moeten gebeuren in 2010 (vertraagd door vorst en sneeuw).
reactie webmaster:
Wat nu het nut is van het groot schrijven van de plaatsnaam op de buitenzijde van een station ontgaat mij geheel. Helemaal dat Amsterdam zal nuttig zijn voor bezoekers. Goh, dat wisten we nog niet, dat we in Amsterdam zaten. Als ze er op schrijven 'station' weten mensen meteen wat het voor moet stellen.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering20 dec 2009
Omdat de straatverlichting in de oorlog niet brandde werden alle paaltjes etc wit geschilderd.
reactie webmaster:
ok dat wist ik niet, dank je wel.
 
Oldenzaal Gertjan Stamer20 dec 2009
In een uithoek van Nederland is dit zeer interessante station te vinden, vlakbij Duitsland. Hier volgen mijn waarnemeningen per jaar. 2002 - Op 2e Paasdag brote brand bij bedrijfsgebouw aan westzijde stationsgebouw en geen treinverkeer (de NS rijdt dan nog hier 2x per uur met diesels). Vanaf November verhoging van de beide perrons en aanbrengen blindegeleidetegels enzovoorts. 2003 - Op vrijdag 12 December 2003 sluit het NS loket en dus ook het gehele gebouw op een kleine wachtruimte aan perronzijde na. Om 11:00 verlaat de NS dit ooit zo drukke grensstation. Syntus start een verkooppunt bij de VVV in de stad. Syntus start haar treindiensten op zondag 14 December 2004 (2x per uur) 2004 - Wendy van Dijk en haar programma Hart in Aktie geven gehoor aan de roep om het stationsgebouw te heropenen mbt leer/werkervaring opdoende mensen met een "handicap". NS had hoge huurprijs in gedachten en na de Wendy van Dijk actie is die huurprijs enorm gedaald (exacte bedragen onbekend). Helaas gaan de opnames niet door! Opening medio Oktober Stationsrestauratie Oldenzaal: een koffiehoek in de hal en loketfront wordt een krantenhoek en restaurant wordt langzamerhand realitiet (2005 enz). 2005 - Ook in de NS tijd reden er wel eens extra treinen met het Carnaval, in het Syntus tijdperk gebeurt dat ook en de kiosk is alle carnavalsdagen open, men serveert zelfs erwtensoep en gehaktballen, broodjes en worst, koffie en zelfs de WC's zijn weer in gebruik. Het gebouw wordt tenminste weer goed gebruikt en heeft een duidelijke verwenfactor over zich. Het restaurant opent medio September en alleen ma-vr te bewonderen,smaakvol ingericht. Buiten gebeurt er ook wel wat:de oude fietsenstallingen worden gesloopt (start medio Juni en gereed in September) aan oostzijde en nieuwe overkapte stallingen en kluizen, ook nieuwe overkapte stallingen en kluizen aan westzijde en eindelijk kan men het fraaie stationsgebouw nu veel beter bekijken (vooral westzijde). 2006 - Connexxion krijgt plek aan westzijde gebouw. Achterzijde vml loket is dus vanaf voorjaar 2006 voor de buschauffeurs bestemd. 2007 - 'Mijn Openbaar Vervoer' manifestatie op zaterdag 30 en zondag 31 September en gehele gebouw open. Op zaterdag brand in verafgelegen papierloods en drukt de pret enigszins mbt bezoek van de SSN stoomtrein, doch al met al een groot succes. 2008 - Gehele voorplein gaat op de schop: busstation verhuist naar oostzijde en pal voor stationsgebouw een plein en richting stad voorbereidingen voor bouw hoog appartementencomplex (huurwoningen) en wordt het hier dus drukker en drukker mede door de staads fraaiere aankleding van het Stationsplein en het zeer succesvolle Stationsrestaurant. In Januari zet men nieuwe kaartautomaat neer met veel meer keuzes. wordt als zeer positief ervaren en stukje bij beetje wordt het hier steeds aantrekkelijker om te zijn. 2009 - Stationsrestaurant (lees de Koffiehoek) in najaar ook op zaterdag geopend. Uitbreiding van de fietsklemmen aan oostzijde met overkapping in December. Diverse media laten weten een 3 jarig experiment aan te gaan met stoptreindiensten tussen Oldenzaal en Bad Bentheim, dus weer direct naar de oosterburen...eindelijk!(December 2010?)
 
Nijverdal Gertjan Stamer20 dec 2009
Aan de dorpse zijde is dit station niet echt veranderd...wel als men de overpaden wil gebruiken aan westzijde perrons. tussen 2e perron en de verdwenen fietsenstalling is er geen overpad meer en stopt hier spoor 2 mbv stootjuk en vertrekken en gaan treinen Enschede (met dezelfde tijden als voorheen), dus spoor 2 alleen in gebruik. spoor 1 is bij oostelijke wissel afgezet door bielsen in het spoor te steken en ligt snel te verroesten en verderop naar het westen is het nog deels intact...de overkapte fietsenstalling aan deze noordzijde is gesloopt en verhuist naar Nijverdal West. Winkel nog steeds open in 't stationsgebouw.
 
Nijverdal West Gertjan Stamer20 dec 2009
Lang smal zijperron met veel sneeuw eromheen (19 December 2009 dus) en in aanbouw zijnde fietskluizen met overkappingen en eromheen tijdelijke grijze fietsklemmen( fietskluizen komen van station Nijverdal). Via de ruimtevreesopwekkende blauwe voetbrug (de openingen in de trap kunnen als eng worden ervaren) en genietend van een prachtig uitzicht rondom in het Ravijn. een ruime halfronde tunnel onder wat grond en via blauwe trap een talud op en aldaar een ruim asfaltparkeerplaats en pal voor die blauwe trapprtij staan de bussen naar station Nijverdal. Opvallend aan de oostzijde een compleet overkapete fietsenstalling inclusief kluizen (komt deels van station Nijverdal) en parkeerplaats geeft veel ruimte aan de Heilige Koe. Het spoor van tijdelijk station Nijverdal West is iets naar het noorden gelegd en locatie oude spoorlijn is leeg...deels opgebroken richting station Nijverdal.
reactie webmaster:
ruimtevrees? je bedoelt zeker hoogtevrees.
 
Raalte Gertjan Stamer20 dec 2009
Vanaf maandag 14 December 2009 kruisen hier de dieseltreinen van de NS (voorheen was dat Heino) en dat heeft natuurlijk alles te maken met Nijverdal West...het 3 jarig durende eindpunt van deze spoorlijn. Nieuwe overkapte fietsenstallingen in aanbouw (aan westzijde bestaande stallingen en ook aan oostzijde stationsgebouw, vml plantsoen) maar door vorst en sneeuw flink vertraagd en pas voorjaar 2010 gereed.
 
Harlingen haven Gertjan Stamer20 dec 2009
Begin December 2009 toch maar eens gaan kijken ter plaatse...waar ooit het perron was staat nu een hoge betonnen keermuur met basaltstenen in opbouw en zal het nieuwe spoor iets waorden ingekort?en het nieuwe perron op plek van de oude weg die er aan de stadse zijde ooit lag...wat gaat er gebeuren met het beroemde Poeppalijs(bekend van TV)?
 
Harlingen Gertjan Stamer20 dec 2009
Treinen stoppen nog steeds op spoor 1 maar nu wel iets meer naar het oosten(nabij de overkapte fietsenstallingen)en om te voorkomen dat men het afstapje nadelig ervaart is er een lang blank hek gezet tussen lage fietsenstalling en het hogere perron.Dat de treinen nu op een logischer plek stoppen geeft een prettiger overstap om de bus naar Harlingen Haven te halen,groot voordeel voor de trein/busreizigers.Restaurant in stationsgebouw ziet er steeds aantrekkelijker uit en is een verheugende zaak voor de reizigers per trein en bus.
 
Almere Poort Robin Boer20 dec 2009
Men verwacht dat het station eind 2012 in gebruik kan worden genomen. De komende twee jaar zullen bewoners dus moeten uitwijken naar Almere Muziekwijk NS.
 
Wolvega
Toine van Roessel19 dec 2009
Mijn vader is hier vroeger stationchef geweest. Wij woonden ca 40 jaar geleden boven het station. Toen mijn ouder er kwamen wonen is er speciaal voor hun een balkon aan de spoorzijde gebouwd. Links op de fot. Die is later bij de renovatie weer verdwenen.
reactie webmaster:
wat leuk. Heb je nog foto's uit die periode die op stationsweb kunnen worden geplaatst in je familiealbum?
 
Tilburg Reeshof Universiteit van Tilburg19 dec 2009
Gepubliceerd: 17 december 2009 Station Tilburg Universiteit in zomer 2010 Station Tilburg West wordt in de zomer van 2010 omgedoopt tot Tilburg Universiteit. Oorspronkelijk zou de naam in december 2009 veranderd worden. Het plan voor deze nieuwe naam ligt er al sinds 2006. Reden voor het uitstel zijn de kosten. Collegevoorzitter Hein van Oorschot: “Eind 2010 komen er elektronische borden op de NS-stations. Als we nu de naam in alle bestaande ‘bakken’ hadden veranderd, had het ons drie ton gekost. Toen hebben wij gezegd: doe het maar met de elektronica mee.” De kosten voor de naamsverandering zouden eind 2010 ongeveer 28 000 euro zijn. Voor het dubbele bedrag kan de naamsverandering ‘Tilburg Universiteit’ al in de zomer gerealiseerd worden. Van Oorschot: “Dat was het me wel waard. Het komt ook goed uit met het begin van het nieuwe schooljaar.” De universiteit en de gemeente betalen elk de helft van het bedrag. [TC] univers@uvt.nl
 
Harlingen Frans van den Eijnde18 dec 2009
Het is misschien aardig om ook te vermelden dat het station Harlingen tijdelijk (1 avond) werd omgebouwd in station Leeuwarden. Station Harlingen werd als filmlocatie gebruikt voor "De hel van `63". Het station Harlingen werd dus even gebruikt als aankomststation Leeuwarden voor de deelnemers aan de elfstedentocht. Ik heb daar ook nog ergens digitale foto`s van. Die zal ik opzoeken en ook toesturen.
 
Noordwijkerhout Frank Kouwenhoven18 dec 2009
het misterie van de schrijver en het station Warmond (zie aldaar) is opgelost. De schrijver waar het om gaat is Frits Hotz. Naast schrijver was Fritz ook in de Leidse regio en daarbuiten bekend als jazztrombonist, evenals andere familieleden met de naam Hotz. In zijn verhaal war hij met zijn zus gestrand zou zijn op station Warmond, moetn we waarschijnlijk lezen Noordwijkerhout. Ik kwam hier op bij het lezen van het standaardwerk over de blokkendozen (van Stoom tot Stroom 1979)van Nico Van Wijck Jurriaanse. Op pagina 93, laatse alinea meldt hij dat de blokkendooscombinaties soms keerden in Noordwijkerhout. het emplacement aldaar kent nogsteeds een aantal extra sporen naast de doorgaande, die de melding van Van Wijck Jurriaanse geloofwaardig maken. Wie het beter weet mag het zeggen. Ik wens iedere bezoeker van deze site verder heel veel lees - en kijkplezier. Ik heb je bericht gelezen en het online geplaatst. Ik heb er de volgende reactie op gegeven: Noordwijkerhout als keerpunt. Bijzonder, maar ik neem dit maar voor waar aan, je hebt betrouwbare bronnen.
 
Harlingen Frans van den Eijnde18 dec 2009
Nu de stationsrestauratie van station Harlingen weer open is en er ook weer een wachtkamer is het voor de reiziger ook weer een stukje aangenamer geworden. De restoratie van de 1e klasse wachtkamer van het station Harlingen, deze wordt in de oude stijl teruggebracht o.a. op riet gestucd plafond, is nagenoeg afgerond.
 
Harlingen haven Frans van den Eijnde18 dec 2009
Even een opmerking over het station Harlingen haven. Als gevolg van nieuwe waterwetgeving mag er geen buitendijks treinverkeer meer plaats vinden. Dit hield in dat het spoor dat liep van en naar station Harlingen en station Harlingen haven verlegd moest worden binnen de keermuur die bij hoog water voorkomt dat Harlingen onder water loopt. Bij hoog water reden de treinen ook nooit door naar station Harlingen haven en was station Harlingen tijdelijk het eindstation voor de treinen uit Leeuwarden. Omdat er geen ruimte meer was tussen de keermuur en de (Hoge)Havenweg om het spoor te verleggen is besloten om de bestaande keermuur af te breken, op de plaats van de oude keermuur een nieuw spoor te leggen en op de plaats van het oude spoor een nieuwe keermuur op te bouwen. De nieuwe muur wordt overigens weer opgebouwd met de prachtige oude basaltstenen uit de oude muur. Zodoende komt het nieuwe spoor binnendijks te liggen en kan ook met hoogwater doorgereden worden naar het station Harlingen haven. Deze hele operatie loopt van maart 2009 tot naar verwachting medio 2010. In deze periode is het station Harlingen dus tijdelijk het eindstation. Arriva zet in deze periode pendelbussen in om de reizigers van het station naar de bootterminal voor Vlieland en Terschelling te vervoeren en v.v.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering18 dec 2009
Onderkant van palen, etc zijn niet meer wit geschilderd, na 1945. Tram is nog in dienst. Datum tussen 1945 en 1949,jaar opheffing stadsdienst NBM.
reactie webmaster:
waarom waren die palen witgeschilderd dan? ik heb de datum veranderd in 1948.
 
Noordwijkerhout
frank kouwenhoven17 dec 2009
De datering 1930 lijkt mij onjuist. Het baanvak ter plaatse is al in de jaren twintig geêlectrificeerd voor de blokkendoostreinen. Wat wel de juiste datering is laat ik graag over aan diegenen die over meer detailinforamtie beschikken.
reactie webmaster:
dan maak ik er 1910 van. het gaat om een indicatie, maar na 1920 is niet mogelijk inderdaad.
 
Noordwijkerhout frank kouwenhoven17 dec 2009
Dit station wordt ook genoemd in het boek´Van stoom tot stroom´, het standaardwerk over de blokkendozen van Nico van Wijck Jurriaanse uit 1979. Op pagina 93 wordt gemeld dat dit station ook als keerpunt voor blokkendoostreinen werd gebruikt. Mijn suggestie daarbij is dat de reden daarvoor gelegen zal hebben in het ontbreken van geschikte sporen daarvoor op Station Leiden
 
Warmond frank kouwenhoven17 dec 2009
het misterie van de schrijver en het station is opgelost. De schrijver waar het om gaat is Frits Hotz. Naast schrijver was Fritz ook in de Leidse regio en daarbuiten bekend als jazztrombonist, evenals andere familieleden met de naam Hotz. In zijn verhaal war hij met zijn zus gestrand zou zijn op station Warmond, moetn we waarschijnlijk lezen Noordwijkerhout. Ik kwam hier op bij het lezen van het standaardwerk over de blokkendozen (van Stoom tot Stroom 1979)van Nico Van Wijck Jurriaanse. Op pagina 93, laatse alinea meldt hij dat de blokkendooscombinaties soms keerden in Noordwijkerhout. het emplacement aldaar kent nogsteeds een aantal extra sporen naast de doorgaande, die de melding van Van Wijck Jurriaanse geloofwaardig maken. Wie het beter weet mag het zeggen. Ik wens iedere bezoeker van deze site verder heel veel lees - en kijkplezier.
reactie webmaster:
Noordwijkerhout als keerpunt. Bijzonder, maar ik neem dit maar voor waar aan, je hebt betrouwbare bronnen.
 
Utrecht Biltstraat
Martijn van Emmerik17 dec 2009
Ik kwam de foto tegen van de familie Dörr op station Biltstraat in Utrecht. Deze foto is ook terug te vinden op www.zoekplaatjes.nl (zoekplaatje 320) waar je (al in 2004) reageerde op de vraagsteller. Mijn vraag gaat niet over de familie Dörr maar over de twee heren links naast de familie. In je reactie op zoekplaatjes.nl geef je aan dat de man in het wit een rangeerder is. Is aan het uniform van de andere man te zien wat zijn functie is? De reden voor mijn vraag: mijn bet-overgrootvader Marinus van Emmerik werkte van 1893 tot zijn ontslag wegens gevorderde leeftijd in 1900 als haltechef op station Utrecht Biltstraat. Het zou heel leuk zijn als hij op de foto blijkt te staan!
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Op het stationsgebouw versiering ter gelegenheid van de inhuldiging van koningin Juliana in augustus 1948. De stadstram was al voor de oorlog opgeheven. De sporen werden nog gebruikt door de NBM. De bovenleiding is omgebouwd van trolley naar pantograaf stroomafname.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Op deze foto zijn duidelijk zichtbaar de enorme vakwerkmasten die de draadjukken tornden.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Op deze foto een hele horde kelners. Met allemaal een wit servet om de arm. Iedere klant werd nog bediend.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Dez foto is uit de periode 1915-1920. Zie koetsjes.
reactie webmaster:
weet je dat zeker, die auto's zijn volgens mij meer van de jaren 30.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
De rechter tram is in 1927 gaan rijden. Na opheffing zijn deze trams verkocht aan Amsterdam, waar ze nog tot begin 60-er jaren hebben gereden.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Naast de kiosk steken twee spoorstaven omhoog. Deze zijn waarschijnlijk geplaatst om de kiosk te beschermen tegen aanrijdingen door perron wagens.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Op de foto alleen de paardentram. Foto is van circa 1900/1905
reactie webmaster:
ok
 
Utrecht Centraal
C.Lefering17 dec 2009
Foto 1906/1907. Paardentram en elektrische tram.
reactie webmaster:
ok.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Foto circa 1910. Koetsjes.
reactie webmaster:
ok
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Tram (NBM) van de lijn Utrecht-Zeist.
 
Utrecht Centraal
Han Lefering17 dec 2009
Op de foto een elektrische tram. Eerste elektrische tram reed in 1906. Er staat echter ook een paardentram op de achtergrond. Elektrische net was compleet in 1907. Foto van 1907.
reactie webmaster:
ok veranderd.
 
Deventer
Han Lefering17 dec 2009
De hoge palen komen op foto 41 uit 1900 niet voor. Foto circa 1910.
reactie webmaster:
ik heb het gewijzigd.
 
Ede- Wageningen Victor17 dec 2009
Als ze Ede Centrum dan weer -historisch verantwoord- Ede Dorp gaan noemen, is een en ander weer een beetje in porportie;-)
reactie webmaster:
Maar ik denk niet dat de krant 'Ede stad' daar blij mee zal zijn ;-)
 
Dronrijp
Gerard Tuinstra16 dec 2009
Is foto nummer 1 werkelijk een foto van Dronryp? In feite staat er een kompleet ander gebouw. De omgeving lijkt wel plaatsbaar aldaar, het gebouw is volgens mij zoals op foto 2 en 4 wordt aangegeven.In dat geval moet foto 1 ergens anders zijn.
reactie webmaster:
nee hoor waarom zou dat een ander gebouw zijn, is toch gewoon een SS 5e klasse, maar dan wel na deze verbouwingen: verbouwing 1868 aan linkerzijde vergroot met vleugel verbouwing 1899 rechterzijde ook een vleugel in spigelbeeld verbouwing 1915 middendeel krijgt een verdieping
 
Ede- Wageningen Björn Lammers16 dec 2009
Jazeker, het ging toen om een totaalplan voor "betere representatie", waarbij Ede-Wageningen "gewoon" Ede moest heten (lekker verwarrend met Ede Centrum). Veenendaal-De Klomp moest Ede-De Klomp heten en de afslag van de A12 moest ook Ede gaan heten (nu Wageningen). Overigens noemt de VVD als inspiratie voor het nieuwe stationsgebouw (dat iets naar het oosten moet komen) de Grande Arche (La Defense) en Luik-Guillemins. Over grootheidswaanzin gesproken ;-)
reactie webmaster:
In de reacties op het krantenartikel wordt zelfs gesproken over Ede Centraal, naast Ede Centrum. Nee dat is lekker duidelijk. Lui Guillemins is natuurlijk inderdaad van een heel andere orde dan welk station in Ede ook. Ik heb de VVD in Ede al een mailtje gestuurd.
 
Noord Scharwoude
Han Lefering16 dec 2009
Dit kunnen wel festiviteiten zijn ter gelegenheid van de opening van de goederenspoorlijn Noord Scharwoude station naar dorp. Opening 1915.
reactie webmaster:
lijkt me vrij plausibel. ik heb de datum gewijzigd.
 
Middelweg
Han Lefering16 dec 2009
De wachteres met roodgevoerde cape en hoed. Links een olielantaarn, model Jan van de Heyden. Van de Heyden was schilder en ondermeer de uitvinder van de brandspuit en de straatlantaarn. Verder de woning, het verblijf voor de wachter en op de achtergrond het wachthokje voor de reizigers.
 
Vlissingen Stad Toon Franken16 dec 2009
Wij zijn als Werkgroep Industrieel erfgoed Zeeland samen met de bond Heemschut Zeeland bezig met het behoud, of eventueel reconstructie, van het watergebouw van station Vlissingen-Stad (gelegen nu aan Edisonweg Vlissingen). Wie weet of er nog meer achtkantige spoorwegwatergebouwtjes bestaan in Nederland? Die van Meppel en Sneek leken ook wel op die van Vlissingen (zie boek Spoorwegarchitectuur). Op onze website www.industrieelerfgoedzeeland.nl meer info over het watergebouw te Vlissingen. Onze vraag is ook wanneer bovengedeelte er af is gehaald? Gemeentearchief Vlissingen heeft een foto uit 1952 waarop alleen pyramidevormig dakje en koepeltje ontbreekt, maar rest van opbouw nog aanwezig is (hoewel water tank misschien toen ook al verwijderd?). Wie weet meer?
reactie webmaster:
ik heb je opmerking ook bij station Vlissingen Stad opgenomen (heb mijn fout hersteld), hier komen allicht meer bezoekers die er iets van weten dan in het algemene gastenboek.
 
Obdam
Han Lefering16 dec 2009
Foto midden jaren zestig. Zie perronverlichting en kopspoor.
reactie webmaster:
dank, ik heb de datum aangepast.
 
Breukelen
Han Lefering16 dec 2009
Plaatsen nieuwe computerverkoopapparatuur en ombouw loket. Ondermeer opstelling, klantendisplay en opschrift Tickets & Service.
 
Wierden
Han Lefering16 dec 2009
Als ik het goed zie staat op het bord 1931. Ook de NS-uniformen wijzen op die tijd.
reactie webmaster:
helemaal gelijk. ik had te snel er een datum opgeplakt.
 
Ede- Wageningen Björn Lammers16 dec 2009
De VVD in Ede wil nu dat Ede-Wageningen omgedoopt wordt tot Ede-Veluwse Poort, naar de naam van de nieuwbouw op het Enka-terrein ten zuidoosten van het station. Zie hier of hier
reactie webmaster:
wat een belachelijk idee. Niemand van buiten Ede weet toch wat de Veluwse poort is. Waren daar laatst ook al geen ideeën om Station Veenendaal- de Klomp te hernomen in de Ede- De Klomp, omdat het station binnen hun gemeentegrenzen ligt? Dat was destijds ook al een idee van de VVD. Hebben die sukkels nu niets geleerd van hun idiote voorstellen in het verleden?
 
Warmenhuizen
Lia Muntjewerf-Ellenbroek15 dec 2009
Op deze foto is weer het uitje van de bejaardentocht in Warmenhuizen te zien.Er werd toen eenmalig een personentrein ingezet om de bejaarden op te halen. Dit was in 1967. Mijn vader (J.W.Ellenbroek) werkte op het stion en wij woonden er.
reactie webmaster:
dan kje, ik heb de datum aangepast.
 
Warmenhuizen
Lia Muntjewerf-Ellenbroek15 dec 2009
Op deze foto staat de trein ivm.de bejaardentocht van 1967.Toen werd eenmalig een personentrein weer ingezet voor het uitje van de bejaarden in Warmenhuizen. Mijn vader ( J.W.Ellenbroek) werkte op het station en wij woonden er.
 
Warmenhuizen
Lia Muntjewerf-Ellenbroek15 dec 2009
Deze foto laat zien ons huis rond 1958 waar wij toen in woonden.Mijn vader was daar stationschef dat was J.W.( Wim) Ellenbroek
reactie webmaster:
ik heb de datum aangepast.
 
Warmenhuizen
Lia Muntjewerf15 dec 2009
Op deze foto staat mijn vader J.W.Ellenbroek (Wim )rechts op de foto en mijn zus Trudy Ellenbroek vooraan op de foto met witte strik. Deze foto is van ong. 1958. Met vr.gr.Lia Muntjewerf-Ellenbroek
reactie webmaster:
ik heb de datum aangepast.
 
Beverwijk Za6za215 dec 2009
Wat ik wou vragen komen er nieuwe lijnen bij of gaan de nu bestaande bus haltes gesloopt worden en nemen die nieuwe bushaltes het over....?? Kon geen informatie hier vinden, vroeg het me gewoon af....:D
reactie webmaster:
nee daar kun je hier geen informatie over vinden, want mijn site gaat over spoorlijnen, geen bussen. Als je dan ook nog je mailadres niet achterlaat kan ik je natuurlijk nooit antwoorden.
 
Amsterdam Science Park Richard Troost13 dec 2009
Het is inmiddels geopend en het staat zelfs al op google earth.
reactie webmaster:
ok, ik heb het hier op de site ook geopend.
 
Venlo
Han Lefering13 dec 2009
Het kwam ook voor in Harderwijk,foto 15.
reactie webmaster:
oh ja, daar had je het ook genoemd inderdaad. leuk zeg!
 
Venlo
Han Lefering12 dec 2009
Let op de spoorboom door de perronkap.
reactie webmaster:
ja grappig gezicht is dat. was dat op meer plaatsen zo?
 
Maarssen
Marcel van Tongeren12 dec 2009
Deze wachtruimte is later omgebouwd tot Wizzzl, warm wachten op de trein was er toen niet meer bij.
 
Maarssen
Marcel van Tongeren12 dec 2009
Beste Wichor, Leuk dat de laatste foto's van Maarssen geplaatst zijn, maar waarom staat mijn naam er niet bij als fotograaf ;-) Als er interesse bestaat voor een hogere resolutie hoor ik het wel. MvG, Marcel van Tongeren
reactie webmaster:
nu wel, sorry foutje. de gestuurde resoluties zijn groot genoeg hoor, dank je wel.
 
Roermond Pieter 11 dec 2009
Weet iemand wanneer er toegangspoorten komen op de station, voornamelijk Station Roermond?? Alvast bedankt!!
reactie webmaster:
ik heb je opmerking hier geplaatst bij het station waar het om gaat, dan heb je meer kans op relevante reacties dan in het gastenboek.
 
Venlo maaslijn11 dec 2009
in aanvulling op de vorige reactie: het is van de zotte, dat Venlo niet is te vinden op highspeed. Als ik naar bijv. Keulen of duesseldorf wil dan word ik via arnhem gestuurd en dan betaal ik de hoofdprijs. Als je dan BELT dan blijkt t 'opeens' ook via Venlo te kunnen, en WEL TIG EURO'S GOEDKOPER!!! Maar dat staat nergens op highspeed.... Dus de argeloze reiziger wordt gewoon belazerd door highspeed (niet dat t zo heel 'high speed' gaat, maar who cares..... het is tientallen euros goedkoper via venlo!)
reactie webmaster:
inderdaad. hispeed staat ook helemaal niet voor high speed maar betekent gewoon ns internationaal. belachelijk.
 
Haps hans kesseler10 dec 2009
mijn opa was hier voor de oorlog stationschef. mijn moeder is hier geboren 1932. op 10 mei 1940 was hij stations chef in mill. hij heeft ook de nederlands soldaten gewaarschuwd toen pansertein er aan kwam zo dat ze de spoorbaan konden onder mijnen zo dat hij ontspoorde
reactie webmaster:
ik heb de tekst van je mail er ook bij geplaatst. dat is ook voor de bezoekers van mijn site interessant.
 
Terborg Gertjan Stamer10 dec 2009
Sluiting van het NS loket in 1989(exacte datum onbekend)en kort erna verhuurd aan ERS architectenbureau BV. In 1991 wordt het smalle eilandperron verhoogd tot 84 cm en vindt er een verbetering van de glazen abri's plaats. In Mei 1999 start Syntus hier de treindienst. In najaar 2000 start bouw kleine nieuwbouwwijk Voorbeek (in het noordoosten) en vanaf plm 2001 is station Terborg ook te bereiken vanaf de andere zijde van het spoor. In Oktober 2004 start sloop van oude fietsenstalling aan de westzijde van de glazen abri, gereed in Januari 2005 (overkapte fietsklemmen en fietskluizen met een totaal van 2008). December 2009 een grootse uitbreiding van al dit fraais-westwaarts, ook overkapt en uitbreiding van maar liefst 192 fietsklemmen (totaal nu 400). Aanrader is de website over de spoorlijn; www.arnhem-winterswijk.nl.
 
zoekplaatje 10 Michiel Tom10 dec 2009
Stobbegat is helemaal geen slechte suggestie! Aan de foto is te zien dat het weiland waarin de militairen staan heel goed licht zou kunnen oplopen richting de achtergrond, in de vorm van een lage dijk (of een glooiing die in de loop der jaren kan zijn ontstaan bij het schoonmaken/uitdiepen van het kanaal). Dat doen de weilanden anno nu ter plaatse ook enigzins, voor zo ver ik mij meen te herinneren van de vele keren dat ik vroeger zelf als machinist op dit baanvak heb gereden. Het kan dus heel goed zijn dat de opening die op de foto een slechts een greppel tussen weiland en spoorbaan lijkt, het kanaal Heerenveen - Akkrum is dat hier langs de oostzijde van de spoorbaan Heerenveen - Leeuwarden loopt. Afstanden zijn op het zoekplaatje vrij lastig in te schatten, dus ook de breedte van deze 'greppel'. Op de satellietbeelden is een lijn tot stand te brengen tussen de weilanden waarin de militairen staan (naast wat nu de A32 is), het bruggetje in de spoorbaan en een gebouw aan de Grevenweg, dat van bovenaf eenzelfde wat gecompliceerde dakvorm lijkt te hebben, maar geen rieten dak (meer) heeft. Dat de spoorbaan misschien wat 'ielig' en mogelijk meer op een trambaan lijkt, vind ik niet zo verontrustend. Het zou me niet verbazen als dit baanvak pas bij de na-oorlogse elektrificatie zijn echte 'hoofdnet-uitstraling' heeft gekregen. Hoewel ik mijn hand er niet voor in het vuur durf te steken, geloof ik dat flinke delen van de noordelijke spoorlijnen nog lange tijd enkelsporig zijn geweest. Ook op de beide foto's van de halte op Stationsweb is te zien dat de spoorbaan er relatief bescheiden uitziet en dat het perron heel dicht op het kanaal moet hebben gelegen, wat de 'brug-achtige' vorm kan verklaren. Op een van de foto's is een wachthuisje te zien, dat met enige fantasie toch wel lijkt op het bouwsel achter de linker militair. Het staat dan zo te zien wel aan de andere kant van het spoor als op de andere beelden. Op de foto waarop de militairen staan is wat eerder als autobus werd gezien dan misschien wel een rijtuig of wagen van de genoemde tram naar De Lemmer: het is tenslotte niet meer dan een vage doosachtige vorm die je kunt waarnemen. De omgeving is nu natuurlijk sterk veranderd, niet in de laatste plaats door het kanaal dat later aan de westkant van de spoorbaan werd aangelegd. Als ik er in de buurt ben - en dat gebeurt nogal eens - zal ik de moeite nemen om dit nader te onderzoeken. Als het er echt op lijkt zal ik proberen een vergelijkingsfoto te maken, zodat deze hier kan worden bediscussieerd.
reactie webmaster:
de planken die op de fotot van stobbegat staan zijn anders dan die die je hier ziet. Bij de foto van stobbegat zijn het er 3 brede. hier zijn het 3 smalle. De Heeresloot moet al ten tijde van de aanleg van de spoorlijn aanwezig zijn geweest, het nieuwe Heerenveensche kanaal aan de westzijde van het spoor is uit de jaren '70. Daarvoor is een deel van de bebouwing van Vegelinsoord (zo heet Stobbegat nu) verdwenen. Het gebouw aan de Grevenweg in Vegelinsoord was mij ook opgevallen toen ik op google maps keek, maar de orientatie is niet correct, het staat niet precies parallel aan de spoorlijn, zoals het gebouw hier wel doet. De spoorlijn is in de jaren '30 verdubbeld, maar later in de oorlog weer enkelspoor geworden doordat de bezetter rails vorderde voor de aanleg van sporen aan het oostfront.
 
Zevenaar S.9 dec 2009
Reactie gepost op de website van de Gelderlander, naar aanleiding van het artikel "Prettig wachten op trein": Station Zevenaar is een van de betere stations. Er is nog een (verwarmde) wachtruimte. Bij vrijwel alle kleine stations zijn de wachtruimtes gesloten toen het loket dicht ging, of het hele gebouw is zelfs gesloopt. Er is een soort aquarium voor teruggekomen, onverwarmd, kil. Probleem van station Zevenaar is wel dat de wachtruimte erg vies is, helaas wordt deze dus niet door iedereen op de juiste manier gebruikt. Er is zelfs nog een gewoon toilet op het station, inmiddels zeldzaam geworden. Station Zevenaar is dus een voorbeeld van hoe het wel moet! Alleen het misbruik van de wachtruimte moet worden aangepakt. En ja die kille gang kan ook wel anders. Ik denk dat de inrichting zoals dat op station Veenendaal-Centrium beter is: De kiosk en de wachtruimte geintegreerd. Voor de kiosk zit een rolluik, zodat de wachtruimte open kan blijven na sluitingstijd van de kiosk. Maar als de NS wil experimenteren, is het beter om een ander station uit te kiezen. Ik heb ook een suggestie voor Gelderland: Vorden of Aalten (NS mag zelf kiezen). Beide stations hebben zo'n verschrikkelijk aquarium staan als wachtruimte, terwijl er naast een prachtig stationsgebouw staat dat niet gebruikt wordt. Sloop het aquarium en maak een mooie wachtruimte in het gebouw. De uitdaging zit vooral in het voorkomen van problemen zoals vandalisme of hangjongeren. Maar er zijn genoeg creatieve experimenten mogelijk. Succes!
reactie webmaster:
ik weet niet of de ns de reacties op de site van de gelderlander leest, maar ik betwijfel het. Hier heb je denk ik nog meer kans inderdaad. wellicht kun je beter dit stukje ook aan de ns sturen.
 
Hoogkarspel
Han Lefering9 dec 2009
Foto van 1974 of later. Zie bovenleiding.
reactie webmaster:
dan zal deze ook 1975 zijn.
 
Bovenkarspel- Grootebroek
Han Lefering9 dec 2009
Foto uit '74 of '75. Baanvak is in '74 onder de draad gekomen.
reactie webmaster:
ook hier zei hua al 1975. heb het veranderd.
 
Bovenkarspel- Grootebroek
Han Lefering9 dec 2009
Foto 70-er jaren. Zie NS-embleem.
reactie webmaster:
hua zegt 1975. heb het gewijzigd.
 
Bovenkarspel- Grootebroek
Han Lefering9 dec 2009
Op deze foto zijn de olielampen verdwenen, er is elektrisch licht. Datering rond 1920/25.
reactie webmaster:
heb het gewijzigd.
 
Bovenkarspel- Grootebroek
Han Lefering9 dec 2009
Foto circa 1915. Aan gebouw en onder luifel olielantaarns. Men is bezig het gebouw wit te schilderen
reactie webmaster:
dank, ik heb het ook aan hua gemeld.
 
Maarssen
Han Lefering8 dec 2009
Aan de verlichting te zien is de afbeelding van omstreeks 1910-1915.
reactie webmaster:
ja hua zegt ook 1910-1914. kaart zal in 1914 gelopen hebben.
 
Eenrum Jim Revius7 dec 2009
Ook ik heb hier samen met vader, moeder en broer in 1946 gewoond in december, maar toen mijn vader een scheve schaats reed en een andere vrouw tegenkwam zie ander ingezonden stuk, zijn mijn moeder, broer en ik weer in 1947 naar Indie vertrokken. Jim Revius
reactie webmaster:
wat een bijzonder verhaal zeg. Wat toevallig dat hier beide kanten van dit verhaal worden verteld! Je hebt waarschijnlijk geen foto's meer uit die periode? Wist je dat je een halfzusje had die hier geboren was, was je specifiek naar haar op zoek en kwam je zo op mijn site uit?
 
Bovenkarspel Flora Gertjan Stamer6 dec 2009
In December 2009 nieuwe extra overkapte fietsklemmen gebouwd aan noordzijde bestaande stalling...toch drukker als gedacht.
 
Almere Oostvaarders Emiel Maigoda6 dec 2009
De ruwbouw van "Almere 5", daarna door het leven als Almere Buiten Oost (verkorting Amlbo), was al in de zomer van 1987 klaar. In tegenstelling tot wat hierboven als jaartal wordt aangegeven: 1988. Dat was alleen het jaartal waarin de lijn naar Lelystad is open gegaan. Maar de ruwbouw was toen allang klaar. Vanaf Almere Buiten, in de zomer van 1987 het eindpunt, was de ruwbouw van Oostvaarders redelijk goed zichtbaar. Mede omdat de hele omgeving van Almere Buiten op dat moment nog een grote zandbak was. Als het goed is, heb ik nog ergens dia's liggen, al vrees ik dat de kwaliteit niet al te best zal zijn. Groetjes, Emiel Maigoda
reactie webmaster:
Als je die dia's zou willen inscannen en opsturen heel graag. de kwaliteit geeft dan niet zo, ze zullen erg interessant zijn voor mijn site.
 
Cuijk maaslijn6 dec 2009
Cuijk, let op het stationsgebouw! Het gebouw staat al een paar jaar leeg - afgezien van het verhuur van de bovenwoning. NS Vastgoed/NS Poort regio Zuid zwaait vrij snel met de slopershamer indien blijkt uit managereal spreadsheets dat dit de beste oplossing is. Het gebouw kost op dit moment alleen maar geld. PLUS het gebouw staat NIET op een monumentenlijst; alhoewel de gemeente Cuijk een gemeentelijke lijst opstelt op dit mom. MAAR.... er is een addertje onder t gras. Uit de schetsen van de zgn 'Homburgcampus' blijkt, dat er een spooronderdoorgang gepland is die aan de oostzijde PRECIES daar uitkomt waar nu het stationsgebouw staat! Het zijn nu nog slechts schetsen (zie www.maaslijn.net) en geen bouwplannen. Maar ook in de Homburgcampus heeft de gemeente Cuijk OOK haar belangen..... en in hoeverre het toewijzen van een (gemeentelijke) monumentenstatus doorgaat als dat een plan van het formaat 'Homburgcampus' doorkruist..... Het zijn nog maar allemaal gedachten - maar wel op basis van FEITEN! In ieder geval zijn er genoeg donkere wolken aan de hemel om te waarschuwen! Nu is nog tijd genoeg.....
 
Heino Gertjan Stamer4 dec 2009
Laat in het najaar van 2005 start bouw van nieuwe overkapte fietsklemmen en fietskluizen tussen de glazen wachtruimte en de overweg. In 2006 gaat de oude parkeerplaats geheel op de schop en gaan de auto's visgraatgewijs parkeren, zonder noemenswaardige sloop van monumentale boomgroepen die deze halte zo pittoresk maken.
 
Heiloo Gertjan Stamer4 dec 2009
Eilandperron verlengd aan de zuidzijde April 2000. Veel veranderd mbt omgeving zoals appartementencomplex oostzijde en winkels en P&R terrein aan westzijde. Wizzl wordt in voorjaar 2009 Kiosk.
 
Heeze Gertjan Stamer4 dec 2009
In het voorjaar van 2001 komt er nieuwe toegang tot perron naar Eindhoven, aan de zuidzijde tussen de berkenbomen en daarachter nieuwe parkeerplaats. Op 17 December 2001 opening Treintaxihalte. Najaar 2002 bouw van totaal nieuwe overkapte fietsklemmen en fietskluizen aan beide zijden. Perrons worden verlengd met stalen roosters aan de noordzijde (richting Eindhoven) vanaf September 2002. NS loket gesloten per 17 Februari 2003. De perronverlenging van September 2002 wordt weer gesloopt in het voorjaar van 2004. De wachtruimte op spoor 2 (richting Weert) moet het zonder glaswand doen per November 2005 en tot overmaat van ramp gaat ook het voormalige loketgebouw er geheel aan in December 2007 en wordt een glaswand. Ook de zuidelijk gelegen wachtruimte gaat verder zonder glaswand aan perronzijde. Complete uitholling van ooit een fraai klein station.
 
Bad Nieuweschans
HJ Smeenge4 dec 2009
de foto is genomen vanaf pakhuis de dageraad deze is in de jaren 80 afgebrand de foto is vlak na de oorlog gemaakt want er ligt nog een baily brug over de westerwolse A de draaibrug is in de oorlog opgeblazen
 
Heerlen De Kissel Gertjan Stamer4 dec 2009
Vanaf September t/m December 2007 bouwt men hier een betonplatenperron aan de zuidzijde van dit enkelsporige traject. Heeft geen trap maar hellingbaan aan de westzijde en is tevens entree en nabij die overweg staan de overkapte fietsklemmen en fietskluizen. Ruim bemeten glazen abri die goed bescherming biedt tegen de weersomstandigheden. Vanaf ongeveer Oktober 2008 zijn de oude gele NS treinen met Veoliastickers erop verleden tijd en rijden er nieuwe Veolia treinen.
 
Heerlen Gertjan Stamer4 dec 2009
De welbekende klassieke muziek in de perrontunnel is (helaas) verdwenen. Was dat dan zo'n succes? 1 Mei 2006 WC's definitief gesloten en de hele ruimte is onbereikbaar. Smullers gaat naast NS loket open met Pinksteren 2007. De bloemenshop in de hal sluit laat in het voorjaar en gaat in Juni weer open als inloopkiosk (Juni 2008) en de oude krappe kiosk naast de AKO sluit dan. Wel handig als men de stationshal van Heerlen kent. Cafe T gaat definitief dicht per 28 November 2008, misschien wordt het heringericht.
 
Heerhugowaard Gertjan Stamer4 dec 2009
Het 3e stationsgebouw van Heerhugowaard staat aan de zuidzijde van het spoor en had in het begin een NS loket en wachtruimte en aan brugzijde een entree en ook aan de westzijde( nabij de bloemenhandel) en een losstaande Rijwielshop even ten westen van het stationsgebouw. In 1989 overkapping van de 2 perrons (eilandperron sporen 2/3 en zijperron spoor 1). Eind negintiger jaren sluit NS loket en wordt Wizzl en wachtruimte blijft in ronde deel van het gebouw. In 2001 plaatst men pasfotohok in die wachtruimte en van lieverlee verdwijnt dit leuke uitzichtpunt achter wanden. December 2004 kleine verlenging van de perrons oostwaarts en overpad gaat ook wat mee naar het oosten. Voorjaar 2005 nieuwe fietsklemmen aan zuidzijde stationsgebouw en tevens bij snackbar t'Ouwe Station en volledige herinrichting nabijgelegen parkeerplaats. Tijdens open dag te Alkmaar stoomtreinen van de VSM op die druilerige zaterdag 9 April 2005, kopmaken op het 3e spoor (normaliter stopt hier de trein naar Hoorn). Wizzl wordt in voorjaar 2009 omgedoopt tot Kiosk (wel met NS faciliteiten)
 
Heerenveen IJsstadion Gertjan Stamer4 dec 2009
Vele malen stops voor o.a. Jehova's Getuigen maar meestentijds voor schaatswedstrijden zoals die tussen Kerstmis en Nieuwjaar einde 2005-er stond bij de overweg een reuzenkerstman,er werden rode wanten uitgedeeld, er waren heel wat kramen met koek en zopie voor het NK Schaatsen. Een speciale stop van een dubbeldekker NOC/NCF trein met genodigden. Verder waren er te zien een blokhut, fraaie verlichting in wintersfeer,ijs- en scneeuwdecoraties. Dit viel tevens te lezen in de Metro van vrijdag 23 December 2005 in de ter ziele gegane rubriek Komen en Gaan met NS Onderweg. Jammer dat deze leuke en lezenswaardige rubriek is verdwenen.
 
Delfzijl Gertjan Stamer4 dec 2009
In December 2009 uitbreiding overdekte fietsenstalling met 40 plaatsen;van 64 naar 104 aldus website van ProRail.
 
Schiedam Centrum
Han Lefering4 dec 2009
De paardentram is opgeheven in december 1917. Foto moet dus eerder gemaakt zijn.
reactie webmaster:
ok ik heb er 1915 van gemaakt.
 
Schiedam Centrum
Han Lefering4 dec 2009
Op de foto staan bovenleidingsmasten. Elektrificatie 1927. Foto circa 1930.
reactie webmaster:
dank je, is aangepast.
 
Schiedam Centrum
Han Lefering4 dec 2009
Op de foto is een partij rails zichtbaar. De rails was bestemd voor de aanleg van de paardentram in 1902. Foto 1902.
reactie webmaster:
dank je, heb het aangepast.
 
Amsterdam Centraal
Han Lefering4 dec 2009
Zicht op Het IJ met aanlegsteigers aan de De Ruyterkade. Bij de uitgang IJ zijde van het station liggen twee ponten van het GVB naar Amsterdam Noord. Buiten beurtschippers legden hier ook bootjes aan van het GVB naar Schellingwoude en de Boorstraat. Ook vertrok hier de lijndienst naar Harderwijk. Rechts Districtskantoor en andere dienstgebouwen van NS. Rond het station reed tot 1944 een tram. De tramrit kostte 1 cent. Inwerpen in een busje. De reden van deze tramlijn, was het feit dat NS geen verkeer door de reizigerstunnel toestond zonder perronkaartje.
reactie webmaster:
Dus de discussie die nu gaat over het station in Leiden dat wordt afgesloten met poortjes is al zo oud!
 
Deventer Vincent Duiker4 dec 2009
Natuurlijk snap ik je denkwijze over mijn boek Wichor. Maar 1 complete publicatie over de KNLS lijnen is er (nog) niet, en zal nog lang op zich laten wachten. Over het gedeelte van de KNLS van Apeldoorn naar Dieren is onlangs al een uitgebreid en zeer gedetailleerd boek uitgekomen. Voor het gedeelte Apeldoorn naar Zwolle verwacht ik dit ook in de komende jaren ergens vanwege vele belangstellenden verenigingen. Dan blijft alleen het KNLS trajekt van Apeldoorn naar Almelo nog steeds openstaan. Daarom neem ik deze lijn in mijn boek op. Want naast de beschrijving van station Deventer wil ik ook het vervoersgebied van deze stad beschrijven. En dan kom je toch echt op de lijnen Apeldoorn-Almelo en Zwolle-Zutphen. Deze lijngedeelten worden door de Deventernaren veelvuldig gebruikt. Daarom passen ze goed in het boek over sporen in en OM Deventer.
reactie webmaster:
Het boek over de lijn Apeldoorn- Dieren ken ik niet. Welk boek bedoel je?
 
Heerenveen Gertjan Stamer3 dec 2009
Het 2e stationsgebouw opent zijn deuren per Mei 1983. Het eerste stationsgebouw wordt gesloopt in de zomer van 1984. Officiele opening 2e stationsgebouw op 20 Januari 1984 door burgemeester Hellinga. Eind 90'er jaren gaat het NS loket over in de Wizzl. De Treintaxihalte sluit per 1 april 2004. Fietsenfabriek Batavus uit Heerenveen (zie ook Oudeschoot/ Heerenveen IJsstadion) bestaat 100 jaar in zomer 2004 en dus monument in wielvorm voorzijde stationsgebouw (in de bestrating). Nieuwe fitesklemmen zonder overkapping bij monumentale seinbordespaal en ook nabij Rijwielshop. Voorzomer 2008 verrijst op grote grasveld voorzijde een lelijke groene Romneyloods, dat wordt een tijdelijke Rijwielshop. Het stationsgebouw aan de noordzijde wordt eigenlijk gesloopt. Er komt een hoog flatgebouw bovenop en Rijwielshop wordt heringericht en station Heerenveen ziet er totaal anders uit (de noordzijde dan). Wizzl gesloten begin januari 2009 en wordt omgedoopt tot de 31e AH to go. Deze opent op 26 Januari 2009 en heeft zeer ruime openingstijden en ook NS faciliteiten. Opvallend is de sluiting van Cafe T ook wel bekend als stationskoffieshop in Januari 2009.
 
Heemskerk Gertjan Stamer3 dec 2009
Combistation opent officieel op 1 Juni 1969 maar voor treindienst is dat 3 Juni 1969. Supermarkt Simon de Wit aan noordzijde (links dus) en aan de zuidzije (rechts) Boerenleenbank, kleine snackbar en als de lange hal eindigt is daar het NS loket en het overpad naar spoor 2 volgt dan vanzelf. In eerste instantie was gemeente Heemskerk tegen al die nieuwigheden (lees een trein en station) maar door bouw van woonwijken Oosterwijk en Zuidbroek moest men wel overstag en dus komt er niet eerder dan 1969 een station, voordien was er geen halte. Op perron spoor 2 (naar Uitgeest) zie je de A9 liggen en veel weide en paarden. vanaf 1977 woonde ik nabij maar heb niet echt bijgehouden wast er nu precies met het gebouw is gebeurd. Ook opvallend in die jaren zijn de wegkwijnende winkels in het gebouw. Dus nu een enorme stap in de toekomst: voorjaar 2001 bouw nieuwe fietsenstalling met overkapping aan zuidzijde en plaatsing groot bord met NS logo en perronnaambord Heemskerk eronder, voor het geval men deze afgelegen plek niet kan vinden, goed mogelijk. Leuk feit is vernieuwing pictogrammen uit de 70'er jaren op de perrons en spoor 1 is het eerst de klos en krijgt nieuwe (voorjaar 2003). Bij overpad spoor 2 vergeet men het oude pictogram weg te halen, enkele maanden erna toch ook vervangen door nieuwe. Sluiting NS loket per 1 Augustus 2003. DeWit Supermarkten lichtbak op dak en zuidgevel afgeplakt. In Juli 2005 neemt Deen Supermarkten DeWit over en dus nieuwe lichtbakken op het gebouw. In Februari 2007 gaat NS loketruimte en kleine hal opnieuw draaien als Tiko kapperszaak. Supermarkt Deen sluit de deuren voorgoed per zaterdag 24 Maart 2007 en dan toont de Lidl interesse: dichtmetselen/ verwijderen los- en laadddeuren en drempels aan de noordzijde. Lidl opent Maart 2008. Geen idee wanneer oude rode kuipstoelen zijn vervangen door zwarte banken (2000?) en bouw van glazen abri begin perron spoor 2? Anno 2009 is er nog steeds geen entree vanuit de nieuwbouwwijk Broekpolder, een buslijn aldaar lijkt me moeilijk ivm te weinig ruimte, sowieso is een buslijn een ijdel iets bij dit station. Ruimte zat aan de westzijde maar oostzijde/ nieuwbouwwijk is al volgebouwd, de A9 is tot een rechte straat geworden en verderop ligt de nieuwe A9. Er was ooit nog een extra trap/entree achter los-en laadperron supermarkt in de 80'er jaren en nog wel te zien aan hekwerk aldaar en taludbestrating.De kleuren van het dak waren bijvoorbeeld in 2007 erg blauw,dan weer wit. Zoals al eerder vermeld ben ik in 1977 in de nabijheid gaan wonen, in voorjaar 1986 in Heemstede gaan wonen en dus geschiedenis van dit mislukte combistation vol met gaten.
reactie webmaster:
de aanduiding links en rechts is natuurlijk alleen zinvol als je uit een bepaalde richting komt, maar ik begrijp dat je bedoelt als je het station binnenloopt, op zo'n moment zegt noord en zuid de mensen dan weer weinig.
 
Harlingen haven Gertjan Stamer3 dec 2009
Vanaf 30 Mei 1999 rijden hier NoordNed wadlopertreinen. Reparatie nabijgelegen keersluis geeft houten noodplankier als toegang naar het eilandperron. Aan de stadse zijde verrijst tijdens werkzaamheden een ruime voorziening voor Piet's Poeppaleis (wasserij, douches, wc, snoep) in het voorjaar van 2009. De muur uit 1970 (zie foto's) gaat dus verdwijnen...
 
Harlingen Gertjan Stamer3 dec 2009
Per 30 Mei 1999 gaat stationsgebouw dicht. Sluiting NS loket en sluiting NS koffieshop. De lijn naar Leeuwarden gaat vanaf die dag naar NoordNed. Vanaf 2 September 1999 treinkaartjes enz te koop bij naburige Q8 benzinestation. Najaar van 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouw van nieuwe overkapte kluizen en klemmen.
 
Haren Gertjan Stamer3 dec 2009
Opvallend is de CTA bak op perron spoor 1, spoor 2 is overbodig omdat Groningen de eindebestemming voor alle treinen. Halve maanvormig parkeerterrein aan zuidwestzijde en in najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte kluizen en klemmen. Loket NS sluit per 1 Februari 2003. Veel verzet van de bewoners van Haren e.o. Perronverlenging beide perrons (richting Groningen) voorjaar 2004. In voorjaar ook sextant weer verhuurd aan ACTS.
reactie webmaster:
Haren 2 is in 1968 geopend. Geen foute informatie toevoegen graag!
 
Hardinxveld- Giessendam Gertjan Stamer3 dec 2009
Geopend op 15 November 1958, de eerste bezoeker was destijds Sinterklaas en een stel Zwarte Pieten . Zij werden warm onthaald door toenmalige NS directeur Den Hollander. M.i.v. 29 Maart 1980 sluiting los- en laadplaats. Najaar start bouw van nieuwe overkapte fietskluizen en klemmen aan oostzijde gebouw alsmede beneden bij bushalte/westwaarts, gereed in Februari 2001. De oude wisselhandels verdwijnen volgens mij uit loketruimte plm zomer 2002 en de magazijnruimte komt te huur te staan. Het NS loket sluit per 1 Februari 2004 en de NS timmert de entreedeuren meteen dicht ivm vandalisme in het voorjaar van 2005. In zomer 2006 enig leven in het fraaie gebouw: schilderwerk, sloop loketwand en sloop meubilair in wachtruimtedeel.Het wordt omgebouwd tot restaurant De Snor en oostelijk deel (vml magazijn) omgebouwd tot Cafetaria De Snor. Beide worden geopend in Januari 2007. Opvallend is de reparatie van het plastiek aan voorzijde gebouw en ook de sterke gelijkenis qua steengebruik met station Heemstede- Aerdenhout (zelfde architect), kijk daarvoor bij dit station achter de vele banken spoor 1. Helaas zijn deze steenwanden verdwenen bij Heemstede- Aerdenhout sinds verbouwing in 1999.
reactie webmaster:
bouw van fietskluizen in najaar van welk jaar? 2000 denk ik? meteen is niet voorjaar 2005 als loket voorjaar 2004 sluit ;-) De overeenkomst met Heemstede- Aerdenhout is mij nooit opgevallen, of zit m dat alleen in het steengebruik van de plastiek?
 
Harderwijk Gertjan Stamer3 dec 2009
Electrificatie van de Veluwelijn gereed per 20 Mei 1951. M.i.v. 7 Januari 1952 volledige treinenloop bij het dan nog bestaande 1e stationsgebouw. In 1963 aanleg van spoorlijn naar de haven van Harderwijk. In 1982 sloop 1e stationsgebouw en op vrijwel zelfde plek opent nieuwe stationsgebouw op 9 Juli 1983. Stationskoffieshop aan oostzijde, zeer bijzonder rond lokettenfront met rode doos op het dak in centrumdeel van het gebouw en aan westzijde enige wachtruimtes te zien. Aan de oostzijde van stationsgebouw nr 2 verrijst tevens rijwielstallingsgebouw (tussen het gebouw en de overweg dus). Eind 90'er jaren sluit het loket en opent de Wizzl waarbij het aparte en unieke lokettenfront gedeeltelijke gesloopt wordt. Koffieshop aan oostzijde blijft open. Al in 2000 in de weekenden gesloten en definitief gesloten voorzomer 2004. Inbouw chemische WC aan perronzijde in Maart 2003. Op 1 April 2004 sluit de Treintaxihalte. Eind April 2004 sluit de Wizzl en gaat intern verbouwen en heropent als Kiosk eind Mei 2004, ook nog steeds met NS faciliteiten. De westelijk gelegen parkeerplaats wordt uitgebreid (start November 2005, gereed Februari 2005). Opbraak diverse westelijke sporen begin 2006 en tevens start van ingrijpende eilandperronverlenging naar het oosten, vele tientallen meters buiten de overkapping. Tevens nieuw overpad en sluiting cq sloop oude overpad (eind Mei 2006). De muur tussen spoor 1 en looppad bij stationsgebouw is gesloopt in December 2007. Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping gebouwd zomer 2006. De verlenging van het eilandperron geeft een wel erg onlogische en erg lange looplijn naar de Kiosk, bushaltes en parkeerplaats en fietsen. Is het leuk om te vermelden dat in de zomerperiode er hier een speciale trein rijdt naar het Dolfinarium, startend/ eindigend bij de bushaltes ? In 2009(zomer?)kleine verbouwing stationsgebouw opgemerkt aan de straatzijde-nieuwe deur meer westwaarts en oude deur oostwaarts opgeheven(tevens entree vml koffieshop)
reactie webmaster:
wat bedoel je met miv 1952 volledige treinenloop? Dat vanaf die tijd alle treinen elektrisch rijden? Hoe kan de dolfinariumtrein starten bij de bushaltes als de loop zo lang is? Ik weet dat ze er wel over hebben gedacht de dolfinariumtrein via het havenspoor naar dichter naar het dolfinarium te laten rijden. Ik mis in je verhaal ook de sloop van het havenspoor, was dat begin 2006, toen er meer sporen werden opgebroken?
 
Hardenberg Gertjan Stamer3 dec 2009
Volgens zeggen...in 1953 wordt het 2e spoor het hoofdspoor,per 27 September 1971 sluiting voor goederenvervoer en men verwijderd diverse wissels en in 1976 bouwt men het vrij smalle eilandperron en in 1986 wordst het losspoor opgebroken.In najaar van 2000 grootse en in een vreemde hoek gebouwde nieuwe fietsenstalling(kluizen en klemmen)en gelukkig overkapt-aan noordzijde stationsgebouw dus.Die fietskluizen staan er overigens pas einde 2001. Sluiting NS loket per 19 Januari 2004.In Juni 2004 verwijdering van koersrol CTA bakken op de perrons(zie ook Ommen,Coevorden)en men plakt tijdelijke spoornummers en enige maanden later vervangen door de welbekende verlichtte pictogrammen.Vanf de buitenzijde is te zien dat men de loketwand heeft dichtgemetseld met gasbetonblokken-najaar 2004.In zomer 2006 nieuwe parkeerplaats aan noordzijde van de fietsenstalling en verbetering van het fietspad dat dan langs de spoorlijn loopt richting voormalige stop Baalder-Radewijk.
reactie webmaster:
Die CTA bakken op deze lijn waren overigens van een afwijkend model. Of waren ze gewoon nog oud? Ze hadden een zeer beperkt aantal mogelijkheden, ik meen een aantal driehoekige rollen met dus 3 opties. sneltrein stoptrein en blanco.
 
't Harde Gertjan Stamer3 dec 2009
sinds 20 Augustus 1863 is er hier een station, eerst Eper Grintweg (naam onbekend?) Per 28 Mei 1972 sluit dit station t Harde voor goederenvervoer en emplacement wordt flink gesaneerd. In 1980 sloopt men het oude stationsgebouw en aan oostzijde bouwt men een nieuw klein loketgebouw inclusief wachtruimte met welbekende gele kuipstoelen! Dit gebouw opent op 2 April 1980. Het militaire emplacement telt 7 sporen bij opening op 30 Oktober 1987 inclusief groots los- en laadperron aan westzijde en dat ivm tanktransporten en ander militair spul. In 1992 voert NS vele verbeteringen in zoals betere verlichting, spiegels in de perrontunnel en grote fietsenstalling en dat kostte toen 1,6 miljoen gulden. Deze sterk verbeterde halte wordt in gebruik genomen op 10 November 1994. Laat in het najaar van 2001 vervangt men de wanden in de bovengrondse delen van de perrontunnelkap. Het wordt glas en dus meer licht in de tunnel. In najaar 2002 sloop fietsenstalling uit 1994 en op zelfde plek overkapete kluizen en klemmen; met dien verstande dat de oostelijke fietsenstalling van vroeger vervalt. Alles is nu ingeklemd nu tussen overweg en loketgebouw. Perronverlenging van perron spoor 1 in voorjaar 2004 in beide richtingen. In najaar 2005 volgt verlenging van het smalle eilandperron oostwaarts. Sloop loketgebouw start in Februari 2006 en men past perrontunnel enigszins aan. Pas in Augustus 2006 is alles gesloopt en staan de kaartautomaten er onwezenlijk eenzaam bij. Pas in 2007 is de reiziger weer enigszins beschermd tegen wind en regen.
reactie webmaster:
Dat het Eper Grintweg heette is mij inderdaad niet bekend, en heb ik ook nergens anders gezien. Waar heb je dat vandaan? Volgens mij heette het in het begin Elburg- Epe. Volgens mijn info heet het station 't Harde sinds 1963, niet 1983. Die andere naamsveranderingen had ik al in de database staan dus die heb ik uit je stukje geknipt. Is het militair emplacement pas in 1987 geopend? Ik dacht dat dat er al langer lag.
 
Dit station is inmiddels verwijderd. chiel robijn3 dec 2009
Hier reed vroeger de RTM - tram ook langs en hij stopte hier ook. Reed dan verder naar Middelharnis Haven. Daar lag de veerboot naar Hellevoetsluis. Met deze tram kon je naar 2 kanten op Goeree - Overflakkee: richting Ouddorp óf richting Ooltgensplaat. In 1956 zijn er bussen gaan rijden op ons eiland.
 
Leiden Centraal
Frank Kouwenhoven3 dec 2009
Is deze foto verkeerd afgedrukt? De toren staat opeens aan de noordzijde!
reactie webmaster:
kon je best eens gelijk in hebben. ik heb hem gespiegeld.
 
De Hoef Leo R.3 dec 2009
Dit is geen type HESM II, maar type III
reactie webmaster:
je hebt gelijk, ik heb het veranderd.
 
Ter Apel Rijksgrens
Edwin Bouman3 dec 2009
Hoe moet ik deze foto zien? Staat de fotograaf met zijn rug naar de brug toe?
reactie webmaster:
Nee, de brug ligt achter het station. De fotograaf staat bijna op het einde van het emplacement.
 
Leiden Centraal
Han Lefering3 dec 2009
Op het dak twee vliegende wielen.
 
Hollandsche Rading Marcel van Tongeren2 dec 2009
Beste Wichor, Het jaartal van de bouw van het eerste gebouw komt niet overeen met de opening. Jij stelt opening zelfde datum als halte Maartensdijk, maar het moet 1 juni 1885 zijn! (aldus Historische vereniging Maartensdijk) Het jaartal 1880 is misschien verward met de bouw van de woning voor de baanwachter, later voor de stationschef? Pas in 1883 heeft men het plan opgevat daar te gaan stoppen, dus onlogisch dat er toen al een stationsgebouw stond ;-) Bij de opening in 1885 werd het nog als halte omschreven, later heeft het dus pas de status station gekregen. P.S. Maartensdijk was tijdens de opening van het baanvak de enige halte binnen de gemeente grenzen van Maartensdijk. Vanaf 1 juni 1885 zijn de overige haltes ingebruik genomen. In het spoorboekje van 1883 komt in ieder geval Hollandsche Rading niet voor (http://spoorboekje.freehostia.com/)
reactie webmaster:
Dank ik heb de openingsdatum van het station veranderd en het bouwjaar van het eerste stationsgebouw.
 
Haarlem Zuid Gertjan Stamer2 dec 2009
Haarlems Dagblad za 21 Juli 2007...Rover wil station Haarlem Zuid,datzelfde blad op 17 September 2002 geeft ook al een hint in die richting...en op za 26 Mei 2007 lees ik in diezelfde krant over ontwikkeling gebied met woningen en winkels;Cobraspen heeft merendeel grond gekocht oftwel Luigi Prins...plan is 2 supermarkten(oa Jumbo)kantoorvleugel Postgebouw doorgetrokken naar Westergracht en oude gebouw gaat worden gesloopt....en een halte...voorlopig niet in 2009 en 2010.
 
Haarlem West Gertjan Stamer2 dec 2009
Ooit was de Metro zeer lezenswaardig...Komen en Gaan met NS onderweg,dd 4 Augustus 2006 vermeldde dat er 8 stations in de Randstad zouden bijkomen en Haarlem West is er een van...
 
Gramsbergen Gertjan Stamer2 dec 2009
Najaar 2002 is de complete fietsenstalling vervangen door overkapte nieuwe.
 
Haarlem Spaarnwoude Gertjan Stamer2 dec 2009
Opvallend zijn de gesponsorde plantenbakken aan zijde Sony Music Entertainment Holland BV (nu IKEA). In 1999 heeft hier zelfs de Loverstrein gestopt. In voorjaar/zomer 1999 sloop fietsenstalling (die er pas in 1998 was geplaatst) voor overkapte nieuwe met kluizen en klemmen (zuidzijde bij de bushaltes), de noordzijde wordt voorlopig overgeslagen. Ophogen perron spoor 2 in najaar van 2001 en de abri's worden ook iets verplaatst, dit is November 2001 gereed. Dezelfde werkwijze voor spoor 1 in Feb/Maart 2002. Extra entree van dit perron tbv busbaan en dus kleine trappartij met bakstenen vergelijkbaar met de noordzijde. In Augustus 2002 afvoer van Sony plantenbakken, deze cd fabriek sluit en in de plaats komt in een nabijgelegen park een kleurrijk kunstwerk te staan. Eindelijk krijgt ieder perron een eigen kaartautomaat vanaf Mei 2003 (was eerst alleen kaartautomaat op spoor 1). Sloop bakstenen muren en bomen bij trapopgang zuidzijde najaar 2003. Vanaf 1998 was er een parkeerplaats aan zuidzijde onder brug Camera Obscuraweg, opgeheven begin 2004, men maakt nieuw P&R terrein aan noordzijde. Dit ivm verdubbeling viaduct over het spoor. Nieuwe P&R gereed in December 2004. Sony is verbouwd tot een IKEA en opent op donderdag 24 Februari 2005 (mijn verjaardag, 1958) de halte heeft meteen de bijnaam IKEAhalte gekregen. De glazen abri's zijn versierd met ballonnen en krijgen info over de Ikea. Perronverlichting in December 2005 vervangen door nieuwere. OV fietskluizen gezet aan Ikeazijde zomer 2006. Weer een viaduct erbij,nu voor de fietsen en aldus verbetering van perronbestrating en plaatsing zwarte hekwerken (2007 t/m Feb. 2009). Die imposante voetbrug is een barriere en de trappartijen zijn een groot obstakel voor minder validen. Liften zouden een uitkomst zijn.
reactie webmaster:
Deze zin snap ik niet goed: Ook in 1999 wordt het witte Connexxionhok aan zuidzijde vervangen door Connexxion-hok (nazomer 1999).
 
Haarlem Gertjan Stamer2 dec 2009
Veel info is te vinden het boek over Station Haarlem. in 1952 is het 8e spoor voorzien van een nieuw zijperron van Sybold van Ravensteyn met op straatzijde een klein loketgebouw. In 1957 modernisering stationshal. In 1995 bestond Haarlem 750 jaar en in najaar 1994 start schoonmaak perrontunnels en nieuwe verlichting en tevens bouw van perronliften voor spoor 8, eilandperron en spoor 1. In 1997 bouw van kantoorgebouw pal tegen spoor 8 aan (Kennemerpleinzijde) en dus nieuwe entree met bijbehorende winkels (Ako, Masters, Free Record Shop, Etos). Anno 2009 is alleen Etos er nog en zijn andere winkels veranderd,er is nu een Parlour Shop,lege NS Internationaal loket en Masters is de AH to go geworden. In 1998 opheffing NS loket aan westtunnel/ uitgang en de loketwand wordt dichtgemetseld. Ook in 1998 grote renovatie perronkappen. Loketverbouwing vanaf 11 Februari 2003. Achter het monumentale front in de hal bouwt men inloop, daarvoor is toch deur nodig en dus klein deel wand gesloopt. Gele portocabin buiten als tijdelijke vervanging. 14 Augustus 2003 nieuwe loket in gebruik. Per 14 December 2003 wordt de spoorverdeling overduidelijk;spoor 1 treinen naar Amsterdam,spoor 3,4,5 naar Beverwijk,Uitgeest,Hoorn en kopmakende treinen naar Den Haag. Spoor 6 treinen naar Breda en Uitgeest,spoor 8 treinen naar Limburg. In zomerperiode treinen naar Zandvoort ook vanaf spoor 4. Vanaf Januari 2004 dansfeesten als Swingsteesjun. De Free Record Shop Kiosk in oostelijke perrontunnel sluit in voorjaar de deuren en wordt Donar Kebab dat opent op 4 Mei 2005. Op eilandperron openbare plasplek HEEREN afgesloten eind Mei 2005 en enkele maanden erna met fraaie zwarte stalen hekken afgesloten. Zomer 2005 pas stationscafe te lezen op bordjes. Op zondag 15 Oktober 2005 filmopnames voor de Nederlandse speelfilm ZWARTBOEK; spoor 3 wordt geheel ingericht in WO-2 stijl en dus alle CTA bakken eraf gehaald alsmede alle reclame en nog veel meer!Ruimte achter cafe ingericht als eetplaats voor de militairen, alsmede opnames in de westelijke en oostelijke trappenhuizen. Erg veel camera's en lampen en trekt enorm veel bekijks. Daarbij is er een SSN stoomtrein die af en toe schijnbewegingen maakt tbv filmopnames, er is ook een Jeep te zien op het perron en borden Den Haag HS. Ga het maar bekijken in de speelfilm die vast wel op DVD uit is. Per 10 December 2006 geen intercitytreinen naar Limburg en spoor 8 wordt gereserveerd voor de Intercity naar Zandvoort. Medio Februari 2006 sluit Smullers aan uitgangszijde (west dus) dat wordt een Burger King per 30 Maart 2006. In November/ December sluit C'Est du Pain in perrontunnel en wordt Broodzaak. Veel is niet vermeld...lees het BOEK STATION HAARLEM.
reactie webmaster:
Deze zin snap ik niet goed: Vanaf 4 Juli 2002 is Brasserie en wordt FoodCourt en het restaurantgebeuren is over. Wat bedoel je daarmee
 
Grou- Jirnsum Gertjan Stamer2 dec 2009
Gestart als Grouw. In 1975 sloop oude stationsgebouw, het kleinere loketgebouw op bijna dezelfde plek wordt geopend in 1976. Per 12 Oktober 1995 heropend als pizzarestaurant. De naam Grouw- Irnsum wordt per 30 Mei 1999 verfriest naar Grou-Jirnsum. Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en op zelfde plek overkapte fietsenstallingen inclusief fietskluizen. Het wegrestaurant heeft ook een NS loketfunctie aan perronzijde. In het voorjaar van 2004 wordt het overgenomen door Haje Shops Hotels & Restaurants, daarmee verdwijnt de NS agentschap functie.
 
Groningen Noord Gertjan Stamer2 dec 2009
NoordNed reed hier per 28 Mei 2000. In het najaar van dat jaar start verdubbeling van het spoor naar Sauwerd. Dat kwam gereed in Mei 2003 en dus is het wissel er niet meer ten noorden station. In de zomer/ nazomer nieuwbouw overkapte fietsenstalling. De zijperrons worden verlengd richting Sauwerd, met een wel erg lange geknikte hellingbaan aan beide zijdes. Nazomer bouw van 2 nieuwe trapopgangen aan de zijkant van het gebouw (cafe bijna onzichtbaar) gelardeerd met een wit U vormig bouwsel, een beetje in de stijl van het stationsgebouw. Heeft wel als resultaat dat de 4 trapopgangen worden dichtgemaakt en men dus alleen via deze nieuwe trappartijen het station kan betreden cq verlaten.
 
Groningen Europapark Gertjan Stamer2 dec 2009
In Augustus 2007 is men gestart met de bouw van dit eenvoudige steigerperron, in September zo goed als af. Het heeft houten trappen en hellingbaan aan oostzijde en vlak daarbij de kaartautomaat. Het is te vinden aan de Verlengde Lodewijkstraat.
 
Grijpskerk Gertjan Stamer2 dec 2009
Miv Mei 1998 is het hier dubbelsporig en zijn de zijperrons aangepast. De exploitatie gaat naar NoordNed. Najaar 2002 sloop oude fietsenstalling en op dezelfde plaats bouw van nieuwe overkapte. Net op tijd voor 500-jarig bestaan Grijpskerk. Het op de straathoek gelegen Stationskoffiehuis gaat voor deze gelegenheid open en maakt tijdelijk overdekt terras in voorjaar 2003. Op zaterdag 14 Juni 2003 de daadwerkelijke viering. In de nacht van 9 op 10 Mei 2005 is dit kunstenaarsatelier afgebrand. Halfuurbediening per 10 September 2007 dankzij de snellere SPURT treinstellen.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
> 2009 (1870)
> December (149)
   November (179)
   Oktober (140)
   September (151)
   Augustus (88)
   Juli (81)
   Juni (130)
   Mei (163)
   April (194)
   Maart (221)
   Februari (175)
   Januari (199)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)