Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Oktober 2009.

Visvliet
Han Lefering31 okt 2009
Links bloktoestel. Het bedienigstoestel staat buiten. De twee telefoons zijn voor verbinding met de naastliggende stations. Hoorn opnemen en je hebt verbinding.
reactie webmaster:
waarschijnlijk is dit dan ook uit de jaren 60 of niet? oh nee, ik zie dat hua hem duidelijk heeft gedateerd op november 1970.
 
Visvliet
Han Lefering31 okt 2009
Foto 60-er jaren. In 1970 had station TL-verlichting en pictogrammen.
reactie webmaster:
ok die collectie was niet gedateerd, dus had ik alles op gemiddelde van 1970 gezet. ik heb er nu 1960 van gemaakt.
 
Barneveld- Voorthuizen
Han Lefering31 okt 2009
De bediening van de beveiliging is in 1967 naar Amersfoort gegaan. Zie lichtseinen.
reactie webmaster:
de datum van 1971 kan dus wel?
 
Nijverdal West
Chris30 okt 2009
Het ravijn zal ongetwijfeld baat hebben bij dit nieuwe -danwel tijdelijke- station. In het vervolg nemen we dus eerst een duik zodra de trein een vertraging heeft van een aantal minuten.
 
Valkenburg Jacob Zwart30 okt 2009
Hallo ik ben bezig om op mijn site Nostalgiekrant.nl een serie foto,s te maken van alle treinstations in Nederland Ik kan geen emailadres vinden van jullie Dan maar op deze manier Ik wil alleen een van de foto,s van Station Valkenburg van jullie lenen en jullie site op de mijne linken Gr Jaap Zwart Purmerend
reactie webmaster:
er staat bij mijn veelgestelde vragen dat dat mag als je maar een link naar mijn site aanlegt. dus ga je gang.
 
Tiel K Frijlink30 okt 2009
Hallo, Mooie foto's, ik wou ff mededelen dat men van prorail het emplacement aan het verwijderen is.
reactie webmaster:
ik heb de opmerking bij het station geplaatst want het gaat natuurlijk niet over die afbeelding waar je dit postte.
 
Pijnacker Petra Graafland van Rijn 30 okt 2009
Leuk dat er door jullie nog gereageerd werd op mijn mededeling over het station in Pijnacker. Helaas moet ik vandaag melden dat ik met mijn pleidooi voor redding van het station geen meerderheid in de raad heb kunnen overtuigen. Er ontstond wel twijfel , maar na een lange schorsing en veel intern beraad bleven de grote fractie bij hun eerder ingenomen standpunt, vooral ingegeven door de financiële gevolgen. Het is triest. Berkel is vanaf nu het laatste station in deze stijl. Daar heeft gelukkig iemand een prachtige horecagelegenheid van gemaakt, maar het staion is nog steeds in bezit van de NS en het voortbestaan dus ook niet helemaal zeker. vriendelijke groeten Petra Graafland, raadslid GroenLinks in Pijnacker-Nootdorp
 
Grijpskerk
Han Lefering30 okt 2009
In 1990 is het besluit genomen de loketten te moderniseren, automaten te plaatsen (met de te duidelijke verklaring dat dit ging gebeuren, als loketondersteunend en niet als loketvervangend)en het plaatsen van ontwaarders. Invoering 1991/1992. Bron Koppeling juni 1990. Foto later gemaakt.
reactie webmaster:
dan zal het zo rond 1995 gemaakt zijn, dat heb ik er nu bij gezet.
 
Barneveld Centrum
Han Lefering29 okt 2009
Elektrische dienst gestart in mei 1951.
reactie webmaster:
de foto zal ter ere daarvan zijn genomen denk ik.
 
Barneveld Centrum
Han Lefering29 okt 2009
Foto omstreeks 1905, zie verlichting.
reactie webmaster:
heb het aangepast.
 
Barneveld- Voorthuizen
Han Lefering29 okt 2009
Een ploeg van de dienst van Weg en Werken.
 
Barneveld- Voorthuizen
Han Lefering29 okt 2009
Foto gemaakt omstreeks 1905. Verlichting.
reactie webmaster:
inderdaad, staat ook bij hua. ik heb het veranderd.
 
Utrecht Maliebaan
Han Lefering29 okt 2009
Foto rond 1900, zie verlichting.
reactie webmaster:
inderdaad de hua site zegt 1890 tot 1910. heb het gewijzigd.
 
Bussum Zuid Gertjan Stamer28 okt 2009
Nieuwe overdekte fietsenstallingen gebouwd zo rond najaar 2002.Sluiting NS loket per 1 Juli 2003 in de weekend,exacte sluiting waarschijnlijk najaar 2003(begin 2004?).De houten dwarsliggers die het plantsoen op de plaats hielden worden in voorjaar 2005 vervangen door betonnen elementen.In December sloop oude CTA's en nieuwe gaan in dienst.
 
Bunnik Gertjan Stamer28 okt 2009
Najaar 2000 bouw nieuwe overdekte fietsenstallingen rondom het witte tijdelijk ogende loketgebouw(ook in Maarn en Den Helder Zuid te zien geweest)NS loket gesloten per 1 Januari 2003,gebouw gesloopt/opgetild in zomer van 2003.
 
Bunde Gertjan Stamer28 okt 2009
Sluiting NS loket per 1 April 1997 en vele jaren leegstaand en even in 2000 ingevuld door kunstenaar. Voorjaar 2002 weer leeg...late najaar sloop fietsenstallingen en bouw nieuwe overdekte fietsenstallingen en gereed in Januari 2003.Sloop stationsgebouw in Juni/Juli 2006.
 
Buitenpost Gertjan Stamer28 okt 2009
NoordNed rijdt alhier per Mei 1998 en de spoorlijn is dubbelsporig gemaakt tussen Veenwouden en Grijpskerk.Nieuwe perrons met boogvormige overkappingen per perron.Dus NS loket in Mei 1998 gesloten en enige jaren leegstand-zomer 2001 gaat de VVV/Stationsrestaurant De Orient hier het gebouw benutten.Kunstwerk geplaatst in plantsoen,houten wielen enz,uitleg te zien als poster in VVV...najaar 2003 sloop oude fietsestallingen en nieuwbouw overkapte nieuwe en in najaar 2004 uitbreiding parkeerplaats naar het oosten toe.
 
Brummen Gertjan Stamer28 okt 2009
Najaar 1999 sloop oude fietsenstallingen en nieuwbouw nieu type overdekte fietsenstallingen zols jaren lang te zien was in Purmerend Overwhere. In de voorzomer van 2002 sloop van het VVV gebouw en wordt tegelplateau...en in late najaar van 2002 opgevuld door overdekte fietsenstalling en sloop fietsenstalling uit 1999 om uniform de nieuwe fietsenstallingen te krijgen,dus 3 jaar te zien geweest-de eerste generatie fietsenstallingen.
 
Breukelen Gertjan Stamer28 okt 2009
Vanaf 20 December 2000 zet de Ns een gele portocabin neer nabij te sluiten loketgebouw en gaat per 21-12-2000 open...tevens sluitingsdatum van originele NS loket.Bouw van hoge spoor aan overzijde oude lage spoor en bouw van onderdoorgang;spoor richting Abcoude krijgt houten zijperron aan hoge spoor en spoor richting Maarssen heeft al deels definitieve eilandperron,September 2002.Houten abri's en veel te weinig banken!Intussen aan oostzijde bouw van grote informatiegebouw van hout met NS loket aan de zuidzijde,dat loket sluit per 1 November 2003.In April bouw van perronlift en uitbouw eilandperron tot een definitief geheel en in September 2004 ingebruikname sporen 3 en 4,het 2e oude spoor is nu dus de plek voor het eilandperron.Sloop oude houten perron volgt en alras bouwt men de boel af-voorjaar 2005 nieuwe parkeerplaatsen aan oostzijde,nieuwe fietsenstallingen van het overdekte soort op voormalige locatie stationsgebouw en fietspad en bushalte bij vd Valk en natuurlijk ook grote plein en nieuwe locate snackkar Ed Kroket,nu bij het water(daar stonden ooit woningen en stationsrestaurant).Sloop Pro Rail houten informatiegebouw 4-sporigheid Amsterdam-Utrecht en wordt voorlopig dichtgestraat.Najaar 2008 nieuwe tijdelijke parkeerplaats aan westzijde watergang ivm herinrichting busplein,alles gaat op de kop en zelfs bij vd Valk gaat de bushalte eruit,zelfs de fonkelnieuwe fietsenstallingen moeten het bekopen en komen wel weer terug....
 
Breda- Prinsenbeek Gertjan Stamer28 okt 2009
Vanaf 1 Januari 1997 hoort Prinsenbeek bij Breda. in najaar 2000 plaatsing Service Unit zonder dakplaat gepropt onder luifel aan de zuidzijde,geen succes en weer gesloopt in Najaar 2001.De kronkelige toegansweg vanuit Prinsenbeek gaat op de schop,ter plaatse komt een nieuwe Hogesnelheidslijn,de parkeerplaats verdwijnt en de oude weg wordt verlegd naar het perron toe(treinen richting Breda)en aanleg HSL begint vorm te krijgen alsmede verlegging van de A-16 naar het westen toe.Start bouw van de spraakmakende betonnen voetbrug(ook voor fietsers/met liften en roltrappen beide zijdes)en opent in Oktober 2003...met de vele opstartproblemen en aangezien de karakteristieke voetbrug aan de noordzijde van de perrons geen nut meer heeft sloopt men dit bouwsel(zie ook 80ér jaren station De Vink,identieke brug).Tussen de HSL en het reguliere spoor bouw nieuwe parkeerplaatsen en overdekte nieuwe fietsenstalling,begin 2004.In Maart 2004 start bouw nieuwe tijdelijke hellingbanen aan beide zijdes van de soap-achtige betonnenvoetbrug,het moest de slecht funcionerende liften en roltrappen vervangen...geldverslindende maatregelen die volop de kranten halen.Sloop tijdelijke hellingbanen in April 2004/zomer 2004.Verbouwing NS loket tbv Thomas Cook Travel Agency en opent ergens in het voorjaar van 2006 en ook zo rond die tijd ook sloop restenaten tijdelijke hellingbanen...de roltrappen zijn weer gesloopt en nu gewone trappartijen(beide zijdes)en in zomer 2006 start sloop oude fietsenstalling nabij vorrmalige NS loketgebouw en nieuwbouw van overdekte fietsenstallingen...tevens bouw van geluidwanden aan zijperron richting Lage Zwaluwe.In het voorjaar van 2007 komt gebouw weer leeg te staan,Thomas Cook kapt ermee.Nadien heeft men de bovenleidingsmasten ietwat aangepast en is het dak van de luifel aan spoor richting Lage Zwaluwe doorboord en geeft het gebouw dan ander aanzicht...
 
Boxtel Gertjan Stamer28 okt 2009
Het jaar 2000 is cruciaal voor dit stationsgebouw;Op 3 Juli opent de fietsenstalling en op 30 Juni opent de Wizzl en op een regenachtige 1e Oktober stoomtreinritten van de VSM 's Hertogenbosch-Boxtel vv.De officielke opening station Boxtel was op 29 September 2000.Er is een tentoonstelling in een lege ruimte tussen fietsenstallingsruimte en hal/Wizzl,te zien waren vele oude foto's en tevens veel reclame voor de VSM. Nadien dus leeg...pas in het voorjaar van 2006 ,,bezet,, door vlaaien/lunchroom/koffieshop Drielandenpunt Boxtel en heeft het zo ongeveer uitgehouden tot in 2008 en nadien weer even leeg en nu Lunchroom zoals in artikel....
 
Boxmeer Gertjan Stamer28 okt 2009
Wizzl vervangt het NS loket na kleine verbouwing eind 90ér jaren 20e eeuw,het is nadien enkele malen beroofd en is in de eerste jaren nieuwe eeuw zeer beperkt geopend geweest.Treintaxihalte kapt er mee op 1 Januari 2002.Op 17 Mei 2003 sluit de bewaakte fietsenstalling aan noordzijde en de hele boel wordt gesloopt en nieuwbouw overdekte fietsenstalling(zonder bewaking!)en in September alleas weer af.Zomer/najaar uitbreiding parkeerplaatsen aan de zuidzijde.De Wizzl sluit en heropend als Kiosk van Veolia(nu met zitgelegenheid en leuker ingericht)per 1 April 2009,kijk eens naar logo buitenzijde gebouw,met een link naar de Wizzl van vroeger.
 
Bovenkarspel- Grootebroek Gertjan Stamer28 okt 2009
December 200 vervangt men de oude fietsenstalling voor fraaie overdekte fietsenstalling en is gereed in Maart 2001.Najaar 2004 perronverlenging naar Flora toe,het is niet veel! Op vrijdag 4 Maart 2005 sluit het NS loket en de verpaupering slaat genadeloos toe-in voorjaar 2007 alle ramen en deuren dichtgetimmerd...
 
Bovenkarspel Flora Gertjan Stamer28 okt 2009
Ietwat naargeestig om te melden,31 doden legionelleramp in voorjaar 1999 op de 66e Westfriese Flora.Tussen de jaren 1976 en 1999 zeer regelmatig bezocht en het staat me bij dat eind 70ér jaren er een zijperron lag aan westzijde overweg(tijdelijk?)tbv Flora,ik kan het mis hebben-dus voor de karakteristieke molen die er nog steeds staat. Zeker is wel dat men de oude fietsenstalling heeft gesloopt in September 2000 en er een knappe overdekte stalling heeft neergezet,gereed Januari 2001....dat werd vertraagd en dus alles af Juli 2001.Eind 2004 perronverlenging richting Enkhuizen,te kort om over te praten!
reactie webmaster:
de legionelle ramp heeft niets met station Flora te maken, wel met het Floraterrein.
 
Boskoop Gertjan Stamer28 okt 2009
In Augusts 2000 start sloop oude fietsenstalling aan oostzijde stationsgebouw;gereed in Januari 2001.Verlenging eilandperron/een verlaagd perron voor de lightrailtrams in December 2002 en gaat in Maart 2003 in dienst....half Juni dus. NS loket sluit per 31 Augustus 2003,dus 1 September ultieme stilte en gebouw staat tijd leeg en in voorjaar 2004 interne verbouwing tbv Marchant Sport.
 
Mijdrecht
Han Lefering28 okt 2009
De lijn is in 1986 opgeheven en daarna opgebroken. foto is van veel later.
reactie webmaster:
ik heb het nu op 1990 gezet. de foto zal toch ergens in de jaren 90 zijn genomen?
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering28 okt 2009
Op het emplacement van het staion was een sloper gevestigd. Firma Koek, ze sloopten voor NS.
 
Mijdrecht
Han Lefering28 okt 2009
Foto omstreeks 1950. Ik denk niet dat er in '45 reclame was.
reactie webmaster:
klopt de hua site zegt inderdaad 1950.
 
Pijnacker P.Graafland28 okt 2009
DE beslissing over het stationsgebouw Pijnacker gaat aanstaande donderdag (29/10/09, red.) in de gemeenteraad genomen worden. Wordt het behouden of toch gesloopt. Liefhebbers opletten!
reactie webmaster:
dank je, houd je ons op de hoogte?
 
Baarn Björn Lammers28 okt 2009
Het lot van spoor 1 staat nota bene op deze site beschreven. Wat betreft het gebruik van spoor 1: dit is een stuk korter dan 2 en 3 en zou dan eerst verlengd moeten worden. Bovendien zouden de doorgaande sporen verlegd moeten worden om een soepel verloop naar de nieuwe positie te krijgen, er rijden hier immers ook IC's op volle snelheid langs. Mogelijk zijn dat overwegingen geweest om voor deze oplossing te kiezen.
reactie webmaster:
Kijk, ik ken mijn site niet precies uit mijn hoofd dus kon daar niet direct een antwoord op geven, maar bezoekers mogen eerst wel even een beetje rondkijken voor ze zoiets vragen inderdaad. doorgaande treinen over spoor 1 lijkt mij inderdaad niet prettig zoals het er nu ligt. heel plausibel.
 
Amsterdam Bijlmer ArenA Björn Lammers28 okt 2009
Het heeft geen zin om af te spreken, ik heb het station regelmatig gezien zonder de verlichting omdat ik er tijdens de bouw bijna dagelijks kwam, en daar baseer ik mijn mening op, Dat je het daar niet mee eens bent is prima. Verder draag ik een stevige riem en heb daardoor, in tegenstelling tot veel regelmatige bezoekers van dit station, helemaal geen last van afzakkende broeken.
reactie webmaster:
LOL!
 
Veenendaal- De Klomp Björn Lammers28 okt 2009
De bediening van Klp was vóór 2007 nog veel onoverzichtelijker. Toen reed er in de spits een stoptrein tussen Utrecht en Arnhem; buiten de spits stopte de sneltrein eens in het uur op dit station. Overigens rijdt de genoemde intercity niet naar Eindhoven, maar slechts tot Nijmegen. Afgelopen weekend waren er wel werkzaamheden waardoor deze trein toen zo reed, maar dat is geen normale praktijk. Ook rijdt deze regelmatig met minder dan 12 bakken, ik heb alle mogelijke combinaties van 4 tot 12 bakken inmiddels wel gezien in deze serie.
reactie webmaster:
ja er werd geadverteerd dat er op Klp 4 keer per uur een trein zou komen. dat klopt ook inderdaad, alleen twee keer naar utrecht en twee keer naar arnhem, dus niet echt zoals je dat zou verwachten.
 
Delft Gertjan Stamer27 okt 2009
...en ook aan de linkerzijde van het aloude stationsgebouw wordt een lange rij woningen volledig gesloopt,eronder komt de spoortunnel en dus ook ondergronds voor het aloude stationsgebouw en dus onder het busplein,de Oude Lijn wordt alhier ook weer eens verlegd.Ben beniwud hoe de spoorse zijde oude station er uit gaat zien,terrassen en oude stukken spoor ?Hopelijk blijft oude goederenloods ook staan.Het is anno Oktober 2009 wel duidelijk dat Wesseling dansstudio/oude stationsrestaurant de sloop niet heeft overleefd.
reactie webmaster:
het (al)oude stationsgebouw bestaat niet meer hoor, er staat nog wel een (al)oud stationskoffiehuis, maar dat is nu ook gesloopt begrijp ik?
 
Oss West Anton27 okt 2009
Mijn fiets is gestolen zondag 25 oktober s'middags. Er hangen camera's, en er hingen jongeren rond toen ik terug kwam en constateerde dat mijn fiets weg was. Wie gaat over die camera's ?
reactie webmaster:
geen idee. probeer het eens bij prorail? of misschien dat de gemeente iets weet?
 
Nijverdal West
Victor27 okt 2009
Ik heb ook geen verstand van treinen, maar volgens mij is het een Sprinter-oude-stijl. Die rijden in die uitmonstering denk ik ook niet meer en zeker niet naar Nijverdal waar geen bovenleiding is.
reactie webmaster:
blijkbaar hebben de tekenaars ook geen verstand van treinen.
 
Rijksstraatweg Johan Koster27 okt 2009
In 2007 was ik de ambtenaar die namens de gemeente Haarlem de verkoop bij inschrijving van het stationsgebouw mocht verzorgen. Het doet mij nog steeds een enorm plezier, dat dit gebouw bij zulke enthousiaste mensen terecht is gekomen. Ik heb van tijd tot tijd hun bouwblog bekeken en ze hebben er een pareltje van gemaakt. Vanuit mijn vak (makelaar)moet ik eerlijk erkennen, dat er geen betere eindbestemming is gekomen dan deze. Ik wens Anneke en Christiaan alle geluk toe op deze unieke locatie.
reactie webmaster:
ik weet niet hoe vaak zij op deze site kijken, maar wellicht kun je beter ook iets op hun eigen site schrijven (is het niet www.stationrijksstraatweg.nl? (ja blijkbaar in een keer goed getypt)
 
Amsterdam Bijlmer ArenA Bart de Goeij26 okt 2009
Hai, Totaal niet mee eens!! Kunnen we een keer afspreken op een zonnige dag. Je broek zakt af!
reactie webmaster:
ik dacht even dat je een onzedelijk voorstel deed, en dat ik je bericht moest modereren. ik heb geen zin in afspraakjes met onbekenden op zonnige dagen om daarbij mijn broek te laten zakken, maar ik snap dat het hier in figuurlijke zin bedoel is en over de lichtinval gaat (als het zo donker is lijkt het me helemaal verstandig je broek goed op te trekken ;-) ).
 
Nijverdal West
Roel26 okt 2009
Leuke inpressie van oud en nieuw, nieuw (tijdelijk) station, en een oude trein die niet eens meer in gebruik is, de welbekende ''Pan U''
reactie webmaster:
he wat grappig ja, ik heb zelf niet veel verstand van treinen dus ik had het nog niet gezien.
 
Deventer Vincent Duiker26 okt 2009
Beste Tom Ik zal je even uit de problemen helpen voor informatie over de hulpstations Rijsterborcherweg 1 en 2. Ik ben zelf al meer dan 10 jaar bezig met onderzoek naar de stations en haltes aan de spoorlijnen Zutphen-Zwolle en Apeldoorn-Almelo, en Deventer in het bijzonder. In de toekomst moet dit onderzoek gaan uitmonden in een boek. De hulpstations werden aangelegd ter gelegenheid van de aanleg in etappes van de spoorlijn Apeldoorn-Deventer-Almelo. Het eerste hulpstation lag aan de huidige lijn in de buurt van de huidige Boxbergerweg viaduct (laag, want Deventer hoog is pas aangelegd tussen 1914 en 1921). Dit hulpstation (door jou 1 genoemd) heeft maar kort dienst gedaan. Later is het hulpstation verschoven naar ongeveer het voorplein van het oude staatsspoor station. Dit station werd door jou 2 genoemd en is in gebruik gebleven tot de opening van het gedeelte Deventer-Almelo. In het archief van Deventer zijn 2 tekeningen te vinden (op doorzichtig papier) van de ligging van sporen en wissels van deze 2 hulpstations, maar het is niet makkelijk deze dossiers te vinden. Je moet hiervoor NIET in het tekeningenarchief zoeken!!! Het papier is te kwetsbaar om te kopieeren, dus je zal ze moeten naschetsen daar. In januari kom ik waarschijnlijk even terug in Nederland om mijn ouders in Deventer te bezoeken voor een aantal weken. Dan ga ik zoeken in het Utrechts Archief of ik daar een betere tekening vind van deze tijdelijke stations. Ook kan ik je misschien helpen zoeken in het archief van Deventer naar deze tekeningen. Ik denk dat ik ze nog wel terug kan vinden. Vincent
reactie webmaster:
bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting vincent. heel waardevol. ik ben erg benieuwd naar je boek. overigens wel een vreemde combinatie om daar Apeldoorn- Almelo bij mee te nemen. Dit is namelijk onderdeel van de KNLS Willem III die ook Dieren- Apeldoorn- Zwolle aanlegde. Dan lijkt het mij duidelijker die lijn er ook bij mee te nemen, of die lijnen samen in een ander boek onder te brengen. Anders wordt het erg rommelig.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering26 okt 2009
Tweede tekst foto 9 moet foto 3 zijn. Er staat nu 1965 bij de foto.
reactie webmaster:
dank je, goed opgemerkt, tikfoutje nu hersteld. ik heb ook je tekst hersteld.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering26 okt 2009
Bij overwegen op elektrisce baanvakken werden boven de overweg aan beide kanten hangende,beweegbare borden geplaatst met de tekst:"Aanraken der draden levensgevaarlijk".Op foto 9 ziet men dergelijke borden. De paal staat pal naast de post.Op foto 3 is dit niet het geval, dus geen bovenleiding, gemaakt voor 1938.
reactie webmaster:
ik heb er 1935 van gemaakt.
 
Hattem Michiel Tom25 okt 2009
Station Hattem lag inderdaad niet aan de Centraalweg, maar aan de Stationslaan, in het hoekje tegen de Nieuweweg aan. Aan de bomenrij daar, die vroeger langs de losweg stond en ook op andere foto's is te zien, is ook vandaag nog de precieze locatie te herleiden.
reactie webmaster:
dank je, ik heb de locatie gewijzigd. op de kaart is de oude spoorlijn nog goed te volgen.
 
Nijverdal West Harry Olthof25 okt 2009
Hierbij nog een impressie van station Nijverdal West. http://www.tunnelplan.nl/afbeeldingen/StationWest/West5.jpg
reactie webmaster:
dank je, ik heb de afbeelding op mijn site opgenomen.
 
Kalfjeslaan Christiaan Rasch 25 okt 2009
Kalfjeslaan staat ten onrecht onder type HESM III. Ik weet niet wat het typenummer dan wel is (als dat er al is), maar aan de verschillende haarlemmermeerlijnen staan nog veel van deze ontwerpen, die wenzenlijk anders zijn dan de HESM-III-serie.
reactie webmaster:
bedankt, ik heb het gewijzigd.
 
Geleen- Lutterade
Han Lefering25 okt 2009
Lichtsein is lager dan normaal,waarschijnlijk in verband met de perronkap.
reactie webmaster:
goed gezien, was me nog niet opgevallen.
 
Sittard
Han Lefering25 okt 2009
Zelfde foto als 18,datering omstreeks 1900.
reactie webmaster:
ok ik heb het aangepast.
 
De Kwakel
sandra24 okt 2009
dit is het huisje waar nu mijn grootouders nog steeds in wonen en ligt nu op de kruising n201 en legmeerdijk. als kind heb ik nog op het spoor gelopen. binnen kort gaan ze beginnen met de aanleg van een busbaan waar eerst het spoor lag
reactie webmaster:
de busbaan komt dus vlak voor de woning te liggen, dat lijkt me niet echt prettig, nou ja, er reden vroeger natuurlijk treinen langs, maar dat waren er een stuk minder.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. L.J. Wassenaar 24 okt 2009
Staat foto 17 van schiphol niet ondersteboven? De TL verlichting is toch niet op de vloer gemonteerd? Misschien een onnozele vraag...
reactie webmaster:
klopt helemaal ik heb het gewijzigd. nu ziet het er wat logischer uit.
 
Heuvelsche Steeg
Gerrit van de zandschulp24 okt 2009
kunt u mij vertellen of het station aan de kant van het gras is of aan welke kant van het spoor of weg is
reactie webmaster:
het station heeft hier op de plek van het gras gestaan denk ik zelf. vaak zie je het oude perron nog als een verhoogd grasveld langs het spoor.
 
Nijmegen Jules Vismale24 okt 2009
Wichor Bramer heeft groot gelijk door te beweren dat het huidige station van Nijmegen een oerlelijk wangedrocht is dat niet kan wedijveren met het fraaie station van C.H. Peters dat in de periode 1894-1944 in de stad stond. Als Bramer eens op bezoek ging bij het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek kan hij daar nog de mooie maquette van het station aanschouwen dat door Loek Bronkhorst werd gemaakt. Alleen kan ik mij niet vinden met Bramer dat het station van 's-Hertogenbosch dat zich nou daar bevind beter functioneerd dan in Nijmegen! Het is namelijk eveneens een vreselijk station waar liften en roltrappen altijd kapot gaan, er winkels moeten sluiten, vaak ijskoud is en vies en waar je met (vouw)fietsen bijna geen trap op kunt komen! Van mij mogen ze beide stations (en alle overige slecht functinerende stations in Nederland) hopelijk een keer slopen! Eens had 's-Hertogenbosch zelf ook een prachtig station, van architect Eduard Cuypers, dat in de periode 1896-1944 de stad versierde en wat ik zelf nabouwde als maquette!
reactie webmaster:
Als u een beetje beter leest ziet u dat de vermelding niet mijn mening is maar van een andere bezoeker van de site, wiens naam boven de tekst staat. Net zoals uw tekst nu op deze plek verschijnt.
 
Veenendaal- De Klomp Bernd24 okt 2009
Er zijn 2 opmerkelijke dingen aan de treinen die het station aandoet: 1. Er komt, als enige plek aan de Rhijnspoorweg, geen stoptrein langs het station. De stoptrein vanuit Utrecht splits namelijk tussen Maarn en Veenendaal af en de stoptrein uit Arnhem gaat maar tot Ede-Wageningen. 2. De enige Intercity die er stopt, (Den Helder-)Alkmaar - Nijmegen (-Eindhoven), is (ik heb het nog nooit anders gezien) altijd een VIRM van 12 bakken (2x6).
reactie webmaster:
beide punten houden natuurlijk verband met elkaar. als er geen stoptrein rijdt moet de intercity wel stoppen.
 
Velsen- IJmuiden Oost
Han Lefering24 okt 2009
Op deze foto is er nog geen bovenverdieping, dan is dit de oudste foto.
reactie webmaster:
inderdaad, ik heb de datering van de andere foto op 1880 gezet.
 
IJmuiden Julianakade
Anja23 okt 2009
deze foto is van de julianakade.Waarom staat er dan op het huis IJmuiden OOst???
reactie webmaster:
voor 1927 heette dit station IJmuiden Oost (staat ook op mijn site). Blijkbaar was IJmuiden toen een stuk kleiner.
 
Borne Gertjan Stamer23 okt 2009
Het NS loket sluit op 1 Februari 2003,gebouw op slot!In December 2003 heropening als Italiaans afhaalrestaurant pontificaal aanwezig op de dakrand met hun reclame en volgens mij voorjaar 2004 alweer verwijderd !Drastische uitbreiding van parkeerplaats en fietsenstalling vanaf Januari 2007-meer fietsklemmen als voorheen en overkapt en zeer veel parkeerplaatsen auto's aan de westzijde. Station oogt veel uitnodigender als voorheen.
 
Bodegraven Gertjan Stamer23 okt 2009
Treintaxihalte sluit per 1 Januari 2002.Het aloude overpad gaat sluiten en er wordt nieuwe gemaakt even ten oosten ervan-men verlengt de beide zijperrons ook nog eens periode 18 Februari t/m 12 Maart.Overpad dus 40 meter oostwaarts nieuw gemaakt. Op 15 November 2004 sluit het NS loket voorgoed en staat vele maanden leeg te wezen en het gebouw op slot.In September 2005 start sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte fietsenstallingen...nasstgelegen politiebureau gooit het hogerop met hoogtebouw ergens najaar 2004/begin 2005?.In Januari 2007 heropent stationsgebouw als het KookStation,eindelijk weer leven in de brouwerij.In Mei/Juni 2009 uitbreiding overkapte fietsenstallingen nabij het overpad.
 
Blerick Gertjan Stamer23 okt 2009
Sloop van het stationsgebouwtje op het erg brede eilandperron geschiedde in Mei 2001 en medio Juli 2001 is het echt gebeurt-nog goed te zien waar het stond aan ietwat andere kleur tegels,een glazen abri is verlengd/veranderd en de NS zet er een gigantisch grote lichtbak neer iets ten westen oude plek vml gebouw.In het begin van 2003 bouw nieuwe overdekte fietsenstallingen en later in 2008 uitgebreid.Spoor 4 heeft een stenen wachtruimte van architect Bak sinds ?,dichtgetimmerd in de nazomer van 2004 en in November 2006 sloop van de muren van dat bouwsel en dan nog alleen dak over met steunen.Perronverlenging richting Venlo sporen 1 en 2 met stalen platen miv November 2006;er gaan Intercitytreinen stoppen Venlo-Den Haag Centraal vv.De sporen 3 en 4 zijn voor de dieseltreinen tussen Roermond en Nijmegen.
 
Bilthoven Gertjan Stamer23 okt 2009
Wat ik me weet te herinneren(en dus heb genoteerd en nu met de lezers deel)is het volgende-in 2000 worden in het 2e gebouw de WC's gesloopt en wordt een grote wachtruimte;tevens bouw geluidswal aan de zuidzijde van spoor en gereed in voorjaar 2001.Vanaf 1 April 2004 sluiting Treintaxihalte.In het najaar van 2007 sloop oude fietsenstallingen en plaatsing nieuwe onoverkapte fietsklemmen.Wizzl wordt Kiosk in April 2009 en al is er niet veel meer te koop en zijn de openingstijden drastisch teruggebracht...twijfel of er sprake is van sluiting Kiosk...wordt vervolgd zal ik maar zeggen.
 
Best Gertjan Stamer23 okt 2009
Vanaf 2000 dit gesloopte station/nieuwe station gevolgd en op 12 Mei stoomtreinritten tussn Best en Eindhoven;dan al 4-sporig gemaakt-de oostelijke spoortunnel is dan af en westelijk deel is nog bovengronds.Op 7 Januari 2002 sluit Wizzl haar deuren in dat oude gebouw en vanaf dan is het een flinke wandeling naar het postkantoor alwaar men NS service verleent...de 2e tunnelbuis opent zaterdag 28 September 2002 dmv diverse stoomtreinritten van de VSM,groots feest met o.a.veel leuke dingen voor kinderen,tentoonstelling van oude foto's van het station in nieuw gebouwde ruimte(later het cafe Kruispunt!!!)Ook partytent van de NS te zien en zelfs het NS Harmonie Orkest is er te gast. IN April 2004 opent in vml foto/expositieruimte het cafe Kruispunt. Perronverlenging tbv Intercity's Schiphol-Eindhoven(de A2 rijksweg gaat in de verbouwing,dus iedereen de trein in!)aan noordzijde-het eilandperron dus.Tevens drastische uitbreiding van parkeerplaatsen aan de zuidzijde van dit station te Best.Oost West,Thuis Best !!!
 
Berkel en Rodenrijs Gertjan Stamer23 okt 2009
In April 2001 totaal nieuwe overkapte fietsenstallingen aan westzijde stationsgebouw en is in de herfst van 2001 gereed. Vanaf 3 Juni 2006 geen treinverkeer meer...het zijperron naar Hofplein wordt vrijwel direct gesloopt en men bouwt een stalen steigerperron aan westzijde van dat spoor en dan dus 2 tegenoverliggende zijperrons te bewonderen en opent op zondag 3 September 2006-de RET rijdt er dan met opgepoetstte metro's.Op plek oude perron bouwt men tunnel onder't spoor,richting Hofplein komt er nieuwe RET halte Rodenrijs en dus schuift het hele opstapgebeuren een stuk op,gaat in dienst in December 2007 en in Februari 2008 verwijderd men het noodperron en is het gebeurt men de tegenoverliggende perrons want ook het zijperron richting Den Haag moet er dan aan geloven;tevens sloop fietsenstallingen uit 2001 !Het aloude Stationsgebouw blijft snackbar/eetgelegenheid Naar Boven.Ín April 2008 wisseling van de wacht in het restaurant,het blijft echter wel open.
 
Berkel Gertjan Stamer23 okt 2009
Eind September 2007 maakt men viaduct op plek vml overweg tbv toegang voor auto's enz.Op 15 December 2008 opent de RET haar haltegebouw,westwaarts van dat spoorviaduct dus en 2e week van Januari 2009 officieel geopend door spoorfeest.De omgeving is zo drastisch veranderd dat nieuwe mensen die hier wonen niet geloven dat hier ooit oud stationsgebouw heeft gestaan...toch maar eens Stationsweb bekijken.
 
Bergen op Zoom Gertjan Stamer23 okt 2009
Al ergens in 1998 sluit het bovengelegen restaurant haar deur en er wordt houten schot voor de trap(rechts naast NS loket dus)geplaatst in 2002.Najaar 2003 verbouwing ex-restaurant tot Wolf Rijbewijsinstructielokaal enz.Op 5 Juli 2004 sluit de kleine Kiosk haar deuren om te worden verbouwd-heropening 27 Juli 2004 en dan ook Tickets & Service erbij,totale andere indeling winkel(koffie,snacks,lektuur enz).Het NS loket sluit exact op die datum dus,27 Juli 2004.Perronverlenging in oostelijke en westelijke richtingen Mei 2004.In 2006 vervangt men de hopeloos oude fietsenstallingen door onoverkapte fietsklemmen...visueel niet echt een vooruitgang
 
Beilen Gertjan Stamer23 okt 2009
Vanaf voorjaar 2000;volledige vervanging oude bestrating 70ér jaren naar fraaiere nieuwe bestrating en in najaar volledige sloop oude fietsenstalling door overkapte fietsenstalling en is gereed in December 2001.Miv 1 Januari 2002 opent alhier een Treintaxihalte...in de zomer van dat jaar bouw van de aparte kunstbogen aan straatzijde vh station. NS loket sluit voorgoed haar deuren op 14 December 2002(was planning)edoch definitief 1 Februari 2003 en pal erna verbouw(intern)tot videotheek en aan zuidzijde toch nog wachtruimte met banken voor de kleumende treinreizigers...de videotheek bevat ook koffiegelegenheid,de nabijgelegen Q8 benzinepomp heeft dat trouwens ook...in April 2003 opent Ster Videotheek haar filmische deur en is open vanaf 13:00 t/m 20:45,dus meer sociale controle/meer levendigheid.Periode Augustus-December 2003 worden de perrons verlengd naar het zuiden(spoor 1)en spoor 2 zijperron(oud eilandperron!)wordt noordwaarts verlengd en tevens verbreed en dus spoor 2 verlegd en dientengevolge ook het spoor 3 verlegd naar 't oosten(goederenspoor),opgelost met houten perrondelen voor perron spoor 2.Tevens nieuwe glazen abri's enz.Dit alles gereed Maart 2004.Laat 2004 gaat de Rijwielshop Fietswereld heten...andere eigenaar..Eind November 2007 stopt de Q8 benzinepomp ermee en Ster Viedeotheek btrekt het pand(deels videotheek,deels koffieshop qc broodjes enz(koofie en broodjes nabij fietsenzaak en videotheek meer naar fabriekspand)).en op maandag 24 December 2007 verhuist Ster Videotheek van het stationsgebouw naar oude Q8 benzineshop...de luifel en pompen staan er dan nog maar zijn al snel weg begin 2008 en daarna staat stationsgebouw dus weer leeg...je maakt wat mee in het Drentse land..!
 
Kerkrade Centrum wanda23 okt 2009
wij gaan zaterdag 24-10 naar de thomasdag in simpelveld. is het mogelijk om in kerkrade voor de eerste keer op te stappen ipv simpelveld?
reactie webmaster:
geen idee. je moet niet meteen bij de eerste link die je vindt een vraag stellen. ik rijd niet met die trein, ik fotografeer het station alleen maar. probeer het eens bij de zlsm, die rijden daar, de link staat notabene bij het station genoemd.
 
Beverwijk Ad van der Putte22 okt 2009
Gertjan Stamer schrijft: "Zuidelijke deel wordt Manpowerkantoor en dus de hal in 2 delen gesplitst." Dit klopt echter niet. De oorspronkelijke stationshal besloeg slechts ongeveer de helft van de hele overkapping. Vroeger (heel lang geleden) stond ik onder die overkapping aan de hand van mijn grootvader op de bus te wachten :-) Het Manpowerkantoor is een uitbreiding aan de bestaande stationshal onder de overkapping.
reactie webmaster:
Ok, dank voor je aanvulling.
 
Dalerveen Luc Smink22 okt 2009
Ik heb in deze woning met mijn ouders van 1931 tot begin 1933 gewoond. Mijn vader was daar de "stationschef". In deze tijd was er alleen stoomtractie. Behalve reizigerstreinen was er veel goederen vervoer. Eén keer per dag was er een extra goederentrein met voor ieder station aan deze lijn een eigen wagon waarin de diverse goederen voor deze plaats uitgeladen werden en de te verzenden goederen in de betreffende wagon werden geladen. Hiervoor moest de trein telkens een eindje 'opgetrokken' worden, zodat de goederen in de betreffende wagon geladen konden worden. Bovendien had ieder station een zogenaamde losplaats, 2 sporen met daar tussen in de losplaats voor het laden en lossen van de goederen, veelal aardappelen,koren,stro, enz. Toelichting bij de groepsfoto: Vermoedelijk is deze vóór 1930 genomen. Links op de voorgrond, achter het hek was een tuin waarin ook de waterput lag; een 'welput' die maandelijks bijgevuld werd via een zogenaamde 'waterwagon'. Het water in de woning kon dan opgepompt worden voor gebruik. Links voor liep de weg naar de straat richting het dorp. Tot op heden is de bestrating onder de begroeiing vanaf de weg nog te zien. Rechts op de foto was de zogenaamde losplaats met de beide sporen. Aan het eind van de losplaats keek je uit over de grote heidevlakte richting Nieuw-Amsterdam, de zogeheten 'Schimmelarij'. Nu bouwland en bos.
reactie webmaster:
wat leuk. weer een oud bewoner die op de site een bericht achter laat. Heb je wellicht in je persoonlijke collectie nog foto's van het stationsgebouw die ik nog niet op de site heb staan? (N.B. Ik heb je verhaal nu bij het station zelf geplaatst, in plaats van alleen bij de afbeelding.)
 
Maarssen GA v/d Hoeve22 okt 2009
Was in de jaren 1965 /1970 lokettist te asdm en kan mij herinneren dat er alleen maar een enkele reis voor een bepaalde trein verkocht mocht worden. Wil zeggen er stopte maar een trein per dag.
reactie webmaster:
Ik heb het bericht bij Amsterdam Muiderpoort gezet, want wat heeft het met station Maarssen te maken? Maar ik vind het een beetje vreemd verhaal. op welk station stopte toen maar een trein per dag?
 
Haarlem
Han Lefering22 okt 2009
De normaal spoortrams waren voor 1924 gelig gekleurd. Dat zie je op een zwart wit foto. Na 1924 heeft de NZH alles blauw geschilderd. Vandaar ook de naam in de volksmond "Blauwe tram".
reactie webmaster:
oh ja blauw en geel kun je inderdaad wel uit elkaar hoiden.
 
Haarlem
Han Lefering22 okt 2009
Deze foto is van voor 1914.In dat jaar werd de paardentram vervangen door de elektrische tram op normaalspoor. Ik schat ongeveer 1910.
reactie webmaster:
ok dank je. ik heb het veranderd.
 
Haarlem
Han Lefering22 okt 2009
Op de achtergrond een normaalspoor tram. De tramwagen is blauw, dat betekent dat de wagen van de NZH is. De NZH is in 1924 ontstaan uit de fusering van trammaatschappijen. De foto is dus gemaakt na 1924. De zichtbare tram is van een fors formaat, het is waarschijnlijk een wagen van de lijn naar Leiden. In 1932 is deze lijn onder de draad gebracht, dus foto is dan van omstreeks 1935. Dit jaar omdat de smalspoortrams en sporen op de foto niet meer voorkomen (opgeheven 1934).
reactie webmaster:
weer een knap staaltje speurwerk. Hoe je op een zwart wit foto blauw kunt onderscheiden van rood of groen is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik geloof je op je woord.
 
Uitgeest
Kasper22 okt 2009
Dit stationsgebouw heeft bestaan van 1866 tot 1969
reactie webmaster:
ja dat staat ook al op mijn site genoemd toch?
 
Haarlem
Johan Voortman22 okt 2009
Deze foto heeft gestaan in het blad De Prins van 24 november 1906 en is gemaakt door A.J.W. de Veer. Links is de oude overkapping nog te zien.
 
Tilburg
M.Hogendoorn20 okt 2009
Heel mooi om dit te zien, en wat jammer van de vooruitgang. Persoonlijk vind ik het nieuwe gebouw afschuwelijk.Ik zou wensen dat elk gebouw wat er nu afgebroken wordt er weer een mooi bewerkt gebouw voor terug komt i.p.v van die lelijke grote vierkante blokken. Dank U.
reactie webmaster:
ja ik vind het oude ook mooier, maar het nieuwe is ook uniek in zijn soort.
 
Baarn willem aleva20 okt 2009
ik heb nog een opmerking over de veranderingen (spoor-indeling) van station Baarn. Ik snap dat de aantakking van de lijn uit Utrecht aan de andere kant is gewenst, want dan hoeven die sporen niet de andere te kruisen. De hele oplossing had simpeler gekund: het doorgaande verkeer - normaal over spoor 2 en 3 - verleggen naar spoor 1 en 2. En de trein uit Utrecht laten kopmaken (keren) op spoor 3. Dat was een charmantere oplossing geweest zonder opbreken en verleggen van sporen, zoals nu gebeurd is. Is al iets bekend over de huidige situatie met spoor 1? Wordt het weer aangesloten en is er gedacht aan omloopmogelijkheden?
reactie webmaster:
ik weet het niet, dat is iets wat prorail doet, en niet waar ik mij als hobbyist mee bezig houd. wellicht weet een van de meelezende bezoekers iets.
 
Hoek van Holland haven
Rienk Mebius20 okt 2009
Bonjour tristesse!
reactie webmaster:
dit is nu toch verdwenen?
 
Hoek van Holland haven
Rienk Mebius20 okt 2009
Sybold van Ravesteyn. Nu kom je dat terrein niet meer op. Security.
reactie webmaster:
ik had het verkeerde gebouw gekoppeld. heb dat nu verbeterd.
 
Hebink Gerhard19 okt 2009
Onderstaande heren ; Wie weet waar deze lijn ongeveer heeft gelegen. Zijn er duidelijke kaarten waar deze op staan. Er zijn nog enkele herkennings punten waar de spoorlijn heeft gelegen. Ik kom uit deze regio.
reactie webmaster:
er is een boek over verschenen: lokaalspoorwegen in twente en de achterhoek (zie de literatuurlijst. Wellicht dat daar meer in staat. ik heb het nu niet bij de hand.
 
Stavoren
Roel van Putten19 okt 2009
Dit is een foto van L.J.P. (Luud) Albers. Het staat in zijn boek "Met de trein door Nederland 1947-1986" op pag. 214. De foto dateert van 29 juni 1952.
 
Haarlem
Han Lefering19 okt 2009
De sporen en de bovenleiding van de smalspoortram zijn verwijderd. Ook de vakwerkmast voor de winkel is verwijderd. De bovenleiding is bevestigd aan de gevel met een muurrozet. Het reisburo van (Lissonne?) Lindeman is verdwenen uit het stationsgebouw, er is nu een woningbureau gevestigd.
 
Wijchen R. de Moor19 okt 2009
Eindelijk, na vele jaren brieven sturen, afwachten en hopen dat de vonk overslaat, positief nieuws: het levensgevaarlijke perron in Wijchen wordt verbreed! Mijn kleinkinderen schrokken hevig toen een lange goederentrein voorbij denderde; de enige vluchtweg (met veel lawaai) is wegkruipen achter de glazen abri's. Die voldoen trouwens (pas vernieuwd) ook niet. Wijchen heeft als gemeente 40.000 inwoners, maar dat schijnt niet door te dringen bij de NS. Wil je naar Den Bosch met de Intercity dan moet je eerst de andere kant op: naar Nijmegen. Kan dus niet. Ik ben benieuwd hoe het perron verbreed (en liefst ook verlengd) wordt? En waarom de pas ver- nieuwde abri's niet meteen vervangen zijn door gesloten wachthuisjes, mede omdat het station als zodanig niet meer funktioneert?
reactie webmaster:
waarom zou je per sé met de intercity naar Den Bosch willen? Je hoeft niet de andere kant op, je kunt ook in Oss uitstappen en daarop de volgende intercity wachten. Hoe moeten ze het dan doen?
 
Haarlem
Han Lefering19 okt 2009
Zichtbaar de rijtuigkap tussen de twee hoofdgebouwen.
 
Haarlem
Han Lefering19 okt 2009
Op foto 40 uit 1908 is de kap aanwezig.Ik denk dat deze foto uit 1906 is.
reactie webmaster:
kan best, ik heb het gewijzigd.
 
Leiden Centraal
Piet Flik18 okt 2009
De derde van rechts is Opa Flik, de beruchte Leidenaar.
reactie webmaster:
familie van je?
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering18 okt 2009
Als de halte in 1886 is gesloten moet de foto van 1886 zijn of eerder.
reactie webmaster:
heb je gelijk aan. heb 1885 van gemaakt.
 
Vught Gertjan Stamer17 okt 2009
Met Intercityvaart langsgereden...AdHocbeheer posters op de ramen en iets tentoongesteld in de stationshal...zal er eens goed gaan kijken tzt.Heb begrepen dat NS wel horeca wil en de gemeente Vught niet...weleens gehoord van sociale controle en gezelligheid ?
 
Breda Gertjan Stamer17 okt 2009
Let eens op de bovenleidingsportalen,nazomer 2009 zijn er nieuwe lagere gezet boven de sporen 4 en 5 en is alweer een teken dat er hier veranderingen aan de hand zijn-nieuw dak/nieuw station enz.
 
Venlo Gertjan Stamer17 okt 2009
Nieuwe hoge stalen voetbrug zonder liften en open traptreden is gemonteerd aan oostzijde van het stationsgebouw,nog net voor bedrijfsfietsenstalling en bereikt het grootse eilandperron met trappartij westwaarts,brug is helaas niet overdekt-mooi weer brug dus.Hopelijk worden open traptreden dicht gemaakt,brug is wel erg hoog !(6 a 7 mtr?)Zal me een schitterend uitzicht geven richting Duitsland,de stad,het emplacement,richting tegelen enz.Het zal me niks verbazen als deze brug ook met de Floriade wordt gebruikt tbv extra veel treinreizigers in 2012-de nieuwe perrontunnel/perronliften kunnen deze drukte nooit allen aan....hopelijk extra toeristen voor deze internationale tuin/landschapsexpositie.
 
Rotterdam Maas
Han Lefering17 okt 2009
Foto midden 30-er jaren. Zie type auto en verlichting.
reactie webmaster:
ok, ik heb het gewijzigd.
 
Echteld Geertrudis van Dijk 17 okt 2009
Het station was belangrijk voor de bewoners van kasteel "de Wijenburg". De adellijke bewoonsters hadden hier hun aparte wachtkamer. De omgeving rond "de Wijenburg" in Echteld toont zeer authentiek. Het is daarom jammer, dat dit station er zo vervallen uitziet. Wat is de toekomst van dit pand? Is het nog te redden en kan het zijn karakterstieke uitstraling in zijn omgeving behouden? www.vriendenvandewijenburg.nl
reactie webmaster:
is zeker nog te redden. maar wat er mee gebeurt weet ik ook niet.
 
Amsterdam Weesperpoort
Erik Baas17 okt 2009
Beeldbank Stadsarchief Amsterdam dateert deze afbeelding (010097004816) in 1848.
reactie webmaster:
heb het gewijzigd en de link en het nummer geplaatst.
 
Amsterdam Weesperpoort
Erik Baas17 okt 2009
Beeldbank Stadsarchief Amsterdam dateert deze afbeelding (010003027740) in 1857 - 1862.
reactie webmaster:
prima. heb het gewijzigd.
 
Hilversum Sportpark Jeroen Kooij16 okt 2009
Er is geen reden om de naam Sportpark te veranderen, want de drafbaan en enige voetbalvelden zijn weliswaar weg, maar het Sportpark [arch. Dudok] ligt er nog gewoon en nog fraai gerestaureerd bovendien.
 
Haarlem
Han Lefering16 okt 2009
1899 of later, bovenleiding tram.
reactie webmaster:
ik heb het veranderd in 1900.
 
Haarlem
Han Lefering16 okt 2009
Datering 1899 of later. Aan muur station muurrozet van de tram bovenleiding.
reactie webmaster:
ik heb het veranderd in 1900.
 
Haarlem
Han Lefering16 okt 2009
Datering 1899 of later. Bovenleiding tram.
reactie webmaster:
ik heb het veranderd in 1900.
 
Scheveningen M.A.Rutten15 okt 2009
Ik zoek lucht foto"van het Station. en bouwtekeningen . Wij willen het op schaal 1;78 nabouwen Wie kan ons verder helpen vr gr M.A.Rutten
 
Venlo Gertjan Stamer15 okt 2009
Zojuist gelezen....medio Oktober nieuwe luchtbrug over de sporen 1,2,3 om het eilandperron te bereiken cq spoor 1/de hal.Toch maar eens gaan kijken....
 
Haarlem
Han Lefering15 okt 2009
Op de foto is de bovenleiding van de tram zichtbaar. De NZH smalspoortram (ceintuurlijn)is gaan rijden in juli 1899.Foto van 1899 of iets later.
reactie webmaster:
dank je, ik heb er 1899 van gemaakt.
 
Kampen a.v.d.kolk14 okt 2009
elk spoor heeft van origine een spoornummer. zoals in kampen sp1b en 1a =hoofdspoor binnenkomst zwolle daarnaast sp2b en daarachter richting zwolle gezien achter het 1ste wissel volgens mij handwissel 1099 sp2a zo houd men bij prorail alle sporen tussen wissels op stations uit elkaar,met bijbehorende kilometrering tbv van o.a verstoringen op elk station in nederland komt men maar een en dezelfde spoornummer tegen
reactie webmaster:
is dat nu zo bijzonder dat dat hier vermeld moet worden? beetje open deur intrappen.
 
Amsterdam Bijlmer ArenA Björn Lammers14 okt 2009
De verlichting brandt de hele dag door omdat de kap erg veel lict wegvangt; dit valt overdag niet zo op, maar als de verlichting uitvalt wordt het een sombere bedoening. Vergelijk het met het interieur van een trein; ook daar vraag je je af waarom de verlichting overdag niet uit wordt gezet totdat de laagspanning een keer uitvalt, dan snap je het direct. Op de ongetwijfeld retorisch bedoelde vraag wie de energierekening betaalt ga ik maar niet in.
 
Boxmeer
Han Lefering13 okt 2009
Zelfde foto als 23. Zie jongentje naast boom.
reactie webmaster:
dank, ik heb no 23 verwijderd.
 
Hilversum Mediapark
G.M.M. Snel-Edelaar12 okt 2009
Dit soort overwegen zijn uitermate ongeschikt voor mensen met hoogtevrees.
reactie webmaster:
gelukkig komen ze ook niet zoveel voor, putten is vergelijkbaar.
 
Idaard- Roordahuizum
Han Lefering12 okt 2009
Rechts aan het gebouw hangt een elektrische lantaarn. Datering 1915-1920.
reactie webmaster:
dank je, heb het veranderd en doorgegeven aan hua.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering12 okt 2009
Datering omstreeks '69/70. Logo op mat '54 en TL-verlichting.Treinstel is nog groen geschilderd.
reactie webmaster:
dank heb er 1970 van gemaakt.
 
Amsterdam Bijlmer ArenA Bart de Goeij11 okt 2009
Dag beste mensen, Kan iemand mij vertellen waarom de complete verlichting van dit schitterende station 7 maal 24 brandt??`en wie uiteindelijk de energie rekening betaald? In tijden van bezinning op enrgie gebruik vind ik dit niet kunnen. groetjes Bart
reactie webmaster:
ik heb geen idee. dat is policy overal in nederland zo'n beetje denk ik. zelfs op stations die nog niet in gebruik zijn brandt het licht (vleuten is nog maar half in gebruik, maar op het hele station brandt de verlichting). misschien is de kap wat te donker en houdt het teveel daglicht tegen?
 
Heerde
Han Lefering11 okt 2009
Deze foto is gemaakt na sluiting van het station voor reizigersvervoer. Aan de gevel hangt een bord met de telegrafische afkorting van Heerde. Dergelijke borden zag je alleen bij stations zonder reizigersvervoer, maar wel geopend als laad-en losplaats en/of als er in het gebouw nog een treindienstleider/ wachter was gestationeerd.
reactie webmaster:
klopt inderdaad. de hua website vermeldt 1964. waarschijnlijk een tikfoutje van mij.
 
Epe
Han Lefering11 okt 2009
Foto uit de periode 1900-1910. Zie olielantaarn.
reactie webmaster:
dank je, ik heb het gewijzigd in 1900. Van lantaarns heb ik niet zoveel verstand, ik vertrouw voleldig op jou.
 
Beesd Gertjan Stamer10 okt 2009
Nog wat bijzonderheden...rood schilderen van het gebouw..nazomer 2001.In zomer 2002 bouw nieuwe overdekte fietsenstalling.In 2004 sloop stenen wanden gebouw. Plannen voor nieuwe halte nabij nieuwe viaduct A2(dichter bij het dorp)en slopen oude eilandperron en alles er omheen,wanneer ?
 
Beek- Elsloo Gertjan Stamer10 okt 2009
Zomer 2001 sloop oude fietsenstallingen bouw van nieuwe overkapte.Op 17 December 2001 opent alhier Treintaxihalte.Zomer 2002 ophoging/verbetering beide zijperrons. Sluiting NS loket per 17 Februari 2003.Sluiting Treintaxihalte 1 April 2004.Zie hieronder voor wat betreft de kiosk...het gebouw staat leeg(najaar 2009).
 
Barneveld Noord Gertjan Stamer10 okt 2009
In 2003 vernieuwing van de aloude fietsenstallingen in fraaie overkapte stallingen in de zomer dus.De koeien en gras en kleine vijver gaan op de schop...Februari vele bomen plat en vanaf 25 Juli-eind September totale herinrichting=weide wordt P,fietsenstalling op oude plek...Augustus perron met 100 meter verlengd en tevens bouw voetbrug met liften voor Transferium aan de lijn Amf-Apd.In Oktober gaat het verlengde perron in gebruik en wordt het oude bij de overweg opgeheven-sloop dus.Complete fietsenstalling verhuist noordwaarts en op oude plek een toegangsweg voor meer ruimte parkeren. Vanaf 16 April 2006 opent het Transferium Barneveld Noord.
 
Barneveld Centrum Gertjan Stamer10 okt 2009
1 Januari 2002 sluiting Treintaxihalte.In voorjaar 2004 worden NS loketdiensten overgzet naar McLevi snackbar-NS loket alleen nog open van 7:00-11:00...gesloten per ???Eind Augustus 2004 wachtruimte ne loketruimte dichtgespijkerd met grote houten platen/verbouwing van snackbar die loketruimte er bijtrekt-de wachtruimte blijft zo.In 2005 wordt de snackbar OV Shop.Najaar 2006 eindelijk sloop oude fietsenstallingen en vervangen door veel fraaiere overkapte...nieuwe locatie is de noordzijde van het stationsgebouw.
 
Barendrecht Gertjan Stamer10 okt 2009
In Juni 2001 verrijst een gigantische voetbrug/fietsbrug aan noordzijde van de perrons.Tevens dat jaar opening Treintaxihalte in December.Al druk bezig met nieuwe sporen te leggen en 3 December opening nieuwe sporen naar Rotterdam cq Dordrecht en geheel goed in dienst per 10-12-2001,die voetbrug staat dus in verbinding met overkapping,incl liften en glaswanden...het nieuwe station in wording.In Januari 2002 sloopt men de rails aan de beide perrons maar noodperron spoor 3 blijft even aanwezig en begin Februari 2002 gaat spoor 4 in bedrijf(goederentreinenspoor!)en tevens bouw extra trappartij(tje)toegang spoor 4,dit spoor werd vooral gebruikt in de weekeinden in 2002.In 2003 sluit NS loket al voor de weekeinden.Medio Oktober is de nieuwe hal geheel 4-sporig en sluiting NS loket 2e stationsgebouw Barendrecht op 17 November 2003.In Maart start sloop kenmerkende witte stationsgebouw van architect Douma inclusief tunnelentree en stationsklokketoren...even slikken dus!Aan linkerzijde verrijst liftschacht en opgaande en neergaande roltrappen,ongeveer op oude plek einde fietsenstalling/fundering tijdelijke voetbrug,het nieuwe spul gaat in November in werking.In de jaren erna verdere afwerking plateau mbt parkeren en aanplant planstoen/het groene dak dus.Ter hoogte van overweg Gebroken Meeldijk verrijst ergens in 2007 automatische fietsenstalling/rijwielshop.
 
Baarn Gertjan Stamer10 okt 2009
Oktober 1999-alhier een gele portocabin voor het stationsgebouw,het loket wordt omgebouwd tot gemakswinkel Wizzl-winkelen in sneltreinvaart! Opening Wizzl ergens najaar 1999.In 2002 (begin April) wil NS de Wizzl sluiten en er een kiosk van maken en aldus handtekeningactie van bezoekers... die kiosk zou dan GEEN NS-gerelateerde zaken gaan doen !In April 2004 sluit de Treintaxihalte.Herinneren we ons het houten gebouw van de VV nog,aan de oostzijde station...nou dat is in Maart 2005 gesloten en in Augustus 2005 is het hele gebouw gesloopt en tijdelijke fietsenklemmengedoe geworden(t/m zomer 2009).In December 2007 verwijdering telefooncel in de stationshal,stond ooit tussen beide toegangsdeuren.Nadien drastische herinrichting perrontunnel.bouw liften,nieuwe bestrating links stationsgebouw,bouw zijperron spoor 4 tbv Soesterlijn...t/m feest op 26-9-2009. Rijwielshop is in aanbouw najaar 2009(fraai steengebruik en zo te zien ook de WC's wewer terug !)en daarna sloop tijdelijke Rijwielshop en wordt heringericht als parkeerterrein voor de heilige koeien...heraansluiting spoor 1 op hoofdspoor is men van plan in December 2009...
 
Assen Gertjan Stamer10 okt 2009
In voorjaar 2001 sloopt men het NS loket en rechts ervan een nieuw serviceloket en opent medio Juli 2001,een tijdelijk NS loket in het Arriva-gebouw aan de zuidzijde van het station.De TT noopt NS er toe om houten noodperron neer te leggen zijperron spoor 1(Augustus;in September weer opgebroken).In 2008 verbouwing Rijwielshop,andere indeling.
 
Beverwijk Gertjan Stamer10 okt 2009
September 2009;deel busstation volledig ontgraven tbv aanleg nieuwe bushaltes;op de plek van het voormalige goederengebouw vh station!Alweer de volgende fase van totale herindeling stationsplein,lees ook 96 bladzijdes(+foto's/animaties e.d)van de Gemeente Beverwijk,een voorlopig ontwerp epistel. Om eens even in het verleden te duiken van station Beverwijk...stationsgebouw opent op 29 April 1960,tussen toen en 1999 weet ik me weinig te herinneren.1999-bouw van perronliften in het voorjaar en klein stukje perronkappen gesloopt tbv nieuwe kappen.Afsluiting zgn abonnemententrap nasst NS loket,datzelfde loket wordt Wizzl(al in 1998?)en hal tikkie ingekort aan torenzijde.Zuidelijke deel wordt Manpowerkantoor en dus de hal in 2 delen gesplitst!.2000-Tijdelijke sluiting stationsrestaurant ivm personeelsgebrek(voorjaar),AKO sluit per 25-11-2000. 2001-Verbouwing wml stationsrestaurant tot Donar(de 1e van Nederland/stationslocatie)in de zomer van dat jaar,het rechterdeel dus-het linkerdeel wordt bloemewinkel Scheelings(opent in Oktober 2001).2001 sloop bloemshop aan voorzijde van de hal,het is nog steeds in de hal/ramen te zien waar ooit dit krappe bouwwerk was gemaakt,aldus eind Januari/begin Februari.Eind April dat jaar wordt vml goederenloods te huur gezet...we weten het resultaat(sloop!).2002-Juni verwijdert men aloude rode kuipstoelen uit de hal,een zitmogelijkheid is vanaf dan onmogelijk! 2003-Verbouwing Rijwielshop,extra stalling per Maart vd jaar tussen voorplein/bushaltes,gereed Juni 2003.Vml AKO-ruimte verbouwing in WC's en is gereed Juli 2003. 2004-Sloop goederengebouw aan zuidzijde stationsgebouw,periode Juni-September.Tevens sloop langwerpige perrongebouwen op beide eilandperrons(Juni-Augustus),nu glazen wanden met banken...ooit werd er snoep verkocht!. 2005-Sluiting Rijwielshop en gaat over in Automatische fietsenstalling.2006-April inbouw van flappentap in vml ruimte AKO,nasst de WC's dus.2007-Voorjaar verniewing eilandperron sporen 4 en 5(al in Nov.2006 eilandperron sporen 2/3).2008-Start opruimen loze sporen emplacement in Mei vd jaar.In mei opening rijwielshop Pieters links nast vml Rijwielshop,dus flinke verbouwing.Voor 2009 en de toekomst...zie hieronder en kijk vooral zelf-bezoek 't station !
 
Grou- Jirnsum S.10 okt 2009
Stationsrestauratie is failliet. In september is de inventaris geveild. Het gebouw staat nu (weer) leeg.
 
Herkenbosch Agnes Heemels10 okt 2009
Nu ik die foto zie van het station Herhenbosch ,komen heel veel herrinneringen naar boven van vroeger ,en dan praat ik over zo'n 80 jaar geleden ,en nog iets eerder , De eertste keer dat ik daar uitstapte , of uitstapte,uigedragen werd was ik 9 maanden en ging met mijn vader en moeder( Nelis Heemels en Martha Bremen ) de eerste keer op bezoek bij mijn OPA en OMA Heemels-Wilms ,die hadden hun kleinkind toen nog niet gezien . Het was een hele gebeurtenis in Herkenbosch,wij kwamen uit het Zuiden met de trein en wel uit Hoensbroek , een hel ereis toendertijd ,en iedereen kwam naar het nieuwe kindje van NELIS kijken ,mijn moeder was zo wie zo al het bekijken waard ,zij was een statige vrouw van goede huize en modern gekleed.dat viel op in het boeren dorpje. Jammer dat er toen nog niemand op het idee kwam van een foto maken ,of ik denk dat nog niemsnd een foto-toestel had, Dat was dan mijn eerste bezoek aan Herkenbosch ,waarna er nog heel veel zouden volgen ,want Herkenbosch werd mijn 2de HEIMAT .In Hoensbroek runde mijn vader en moeder een Hotel-restaurant-cafe, en mijn vader was ook nog postbeambte ,dus altijd druk in de weer en als ze mij niet konden gebruiken , b.v. met kermissen en feestdagen ,dan werd ik naar Herkenbosch getransporteerd,liep ik niemand onder de voeten ,zodoende dat Herkenbosch mijn 2de honk was en ik was er maar wat graag ,daar kon ik me uitleven ,ik was wel een meisje maar meer een jongen wat ravotten betrefd. En als ik dan dit allemaal bekijk ,is voor mij nostalgie ,en komen heel veel mooie gedachten naar boven . Als ik er nu nog wel eens kom , och wat is het allemaal veranderd, er ligt ook een hele lange tijd tussen ,ik ben nu 86 jaar dus tel uit je winst . Graag zou ik er eens een heel boek over willen schrijven . Nu zal ik maar eindign en Herkenbosch met al haar inwoners alle goeds toewensen .
reactie webmaster:
ik heb uw bericht bij de pagina van station Herkenbosch geplaatst omdat het daar specifiek over gaat.
 
Wolvega
S9 okt 2009
Al met al een vreemd verhaal.
  1. Er is al een wachtruimte in het gebouw. Tijdens de openingstijden van de bloemenzaak is die toegankelijk. Die wachtruimte kan opgeknapt worden. Het is een vrij kil hok met een stalen bank er in. Dat kan wel beter. Zorg ook voor goede verwarming. Een aantal kleine ingrepen is voldoende.
  2. Restaurant is waarschijnlijk niet haalbaar. Het aantal reizigers is gering. Zelfs het restaurant op het veel drukkere station Heerenveen is gesloten. Horeca-voorzieningen op de andere stoptrein-stationnetjes in Friesland (Akkrum en Grou) zijn herhaaldelijk mislukt. Ik ben dus benieuwd hoe de plannanmakers een exploitant willen vinden voor dat restaurant.
  3. Als er toch een restaurant moet komen, lijkt het mij logisch om dat in het gebouw te doen. Momenteel zit er een bloemenzaak en boven zit een kapsalon. Restaurant zou boven kunnen, ter vervanging van de kapsalon. In het gebouw is ruimte zat om eventueel een lift te maken. Het restaurant zou als gevolg daarvan wel wat kleiner worden dan 100 m2 maar 100m2 is wel heel erg veel.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. hans peters8 okt 2009
Inmiddels heeft de vereniging Maasbuurtspoor het station (waarvan het model op de foto te zien is) en emplacement volledig op schaal 1:87 nagebouwd, compleet met draaischijf, rolbrug, gebouwen en woningen. In een mengeling van normaalspoor van de NBDS en smalspoor van de MBS. Te zien op een verplaatsbare modulaire baan met een lengte van 9 meter. Wereldpremiere van deze modelspoorbaan op Euromodelbouw op 17 en 18 oktober 2009 (Hans Peters , voorzitter vereniging Maasbuurtspoor)
 
Lelystad Centrum
joop-treinstad8 okt 2009
Als ik deze foto bekijk, snap ik niet waarom de sprinters zo lang weg zijn geweest van de Flevolijn. De stations in Almere liggen dicht achter elkaar en daar zijn de sprinters juist voor bedoeld (en niet de dubbeldekkers).
 
Enschede Noord
henk8 okt 2009
De op de foto zichtbare 2 kopsporen liepen langs de Van Gend en Loosloods en lagen naast het doorgaande spoor naar Oldenzaal. Als je de luchtfoto van 1985 bekijkt, dan zie je dat beide kopsporen er niet meer liggen. Op mijn foto's, die ik nam op 18 juni 1974 is te zien dat naast het doorgaande spoor naar Oldenzaal grote betonblokken als afscheiding liggen en waar eens die kopsporen lagen bestraat is en in gebruik is als opstelterrein voor de vrachtwagens van Van Gend en Loos.
reactie webmaster:
Peter is nochtans behoorlijk zeker van zijn zaak. Een vreemd geval. Kan het niet zo zijn dat het twee andere sporen zijn, dat de loods die tussen deze en de door jou gedachte sporen hier al is afgebroken? Henk, misschien leuk om je foto's hier ook te plaatsen? Staat het stationsgebouw er ook op?
 
Enschede Noord
Peter Collet7 okt 2009
Wichor, Voor alle zekerheid heb ik de gegevens van deze foto even opgezocht en de negeatieffilm er bij gehaald maar de foto is toch echt genomen op 17 april 1988. De datum die je vermeld is dus correct.
reactie webmaster:
mooi zo, ik vond het al vreemd en dacht niet dat jij het fout zou hebben. de ander heeft zich dan toch vergist. dank voor je update.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rob Mulder7 okt 2009
Volgens mij is dit Stiens
reactie webmaster:
inderdaad, daar staat hij ook al. ik haal hem hier weg.
 
Hebink Sjoerd Eeftens5 okt 2009
Voor zover bekend was er geen kaartverkoop en dus geen loket op stopplaats De Hebink. Ook Evert Heusinkveld, auteur van het boek over de GOLS en aanhangsels, is hierover niets bekend. Er zijn geen documenten waaruit zelfs maar de aanwezigheid van een abri blijkt. Een kaartje kocht men dan bij de conducteur op de trein en met zo weinig klanten kon dat gemakkelijk. De halte was open van 1904 tot 1920 en werd officieel gesloten in 1923.
 
Hebink Sjoerd Eeftens5 okt 2009
Het is juist dat De Hebink geen haltegebouw had. Er was een stationsgebouw aan het (voorlopige) eindpunt Dinxperlo omdat het de bedoeling was de lijn van Varsseveld over dit grensstation door te trekken naar Duitsland. Dat kwam er nooit van en dus bleef Dinxperlo het eindpunt. De Heurne en Sinderen hadden beide een perron en een wachterswoning (beide nog aanwezig) met kaartverkoop bij de wachter. Op de Hebink was slechts een perron met niets bij een overwegje. Nabij de overweg stond of staat de boerderij De Hebink waarnaar de halte was genoemd.
 
Delft roel noorman5 okt 2009
Bij de beschrijving van station Delft staat een discussie over het 'oude station' Misschien leuk om te vermelden dat er tot recent nog actie is gevoerd om het bijbehorende stationskoffiehuis van de sloop te redden. Hier staat nog een fotootje van het huis. Ik weet niet of de aktie resultaat heeft gehad, vandaag stond het pandje er nog terwijl alles eromheen gesloopt wordt...
 
Haarlem Patty Wensveen5 okt 2009
Hallo allemaal,jullie mooie treinstation is toch de oudste van Nederland,ik vraag me af waarom Valkenburg dan zegt dat zij de oudste zijn?Valkenburg is van 1853 en Haarlem van 1839,hoe zit dat dan?Groetjes Patty.
reactie webmaster:
'ons mooie treinstation' bestaat niet. ik heb niet speciaal iets met haarlem, maar alle stations, ook valkenburg staan op mijn site beschreven. valkenburg is het oudste nog bestaande stationsgebouw. haarlem- amsterdam was de eerste spoorlijn. beide stations aan die lijn zijn al lang afgebroken, in haarlem lag dat op de plek van de werkplaats voordat je haarlem binnenkomt, in amsterdam ongeveer bij de westergasfabriek. het huidige stationsgebouw van haarlem is uit 1908. dat stond allemaal al op mijn site te lezen hoor.
 
Hebink Marco4 okt 2009
Pffff, voor de allerlaatste keer dan: er is nooit een gebouw geweest bij de halte Hebink.
reactie webmaster:
ja ik geloof je ook wel, maar als iemand zo hardnekkig aan zijn gelijk blijft vasthouden ben ik wel heel benieuwd wat hij dan bedoelt. Graag een foto daarom van Rick over welk vermeend gebouwtje hij het heeft. Volgende berichten van Rick zonder foto worden hier genegeerd.
 
Naarden- Bussum Gertjan Stamer3 okt 2009
Liften voor de perrons komen aan westzijde van trappartij beneden dus en zo te zien ook 2e lift in perronbestrating spoor 2-tussen Kiosk en wachtruimte.
 
Hilversum Gertjan Stamer3 okt 2009
Zaterdag 3 Oktober openingsfeest;Oosterspoorplein vol met partytents incl.openingstent,tunnel vol met kramen met oude en nieuwe foto's incl van dhr vd Meene(!),hal met orkest en buiten op plein ook weer allerlei partytenten en allerlei versieringen,nog steeds geen bloemenwinkel te bekennen...al in September 2009 Kiosk gesloopt op eilandperron sporen 2/3-dat is nu dus een leeg perron!
 
Amsterdam Science Park Gertjan Stamer3 okt 2009
Laatste weekend van September 2009 de betonplatenperrons gezet aan zuidzijde en ook noordzijde is vrijwel af,nu nog de liften,trappartijen en de overkapping...
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Marco2 okt 2009
Ja Wichor, proficiat!!!
reactie webmaster:
dank je marco
 
Hebink rick1 okt 2009
zoals Marco al zij is er geen echt stationsgebouw maar een loket voor kaartjes. het is gebouwd op de "deel". "het huis is nu te koop bij keunen makelaardij uit varsseveld dus als er belangstelling is hoor ik het wel. www.keunenmakelaardij.nl
reactie webmaster:
Rick, heb je foto's van het kaartjesloket van stopplaats Hebink voor ons.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Patrick Beersen1 okt 2009
Van harte gefeliciteerd! Mooie fotos!
reactie webmaster:
dank je patrick. heb er nog wel meer maar zet niet alles op de site. ook niet allemaal stations.
 
Loppersum Rik1 okt 2009
Ze zijn tot heden alleen bezig geweest met het schilderen van het pand. Zowel de binnen en buitenkant. De platen zijn er voor weg gehaald en de eerste ramen zijn alweer beschadigd. En volgens deze website http://www.stationloppersum.nl/ zou sinds vandaag het stationsgebouw loppersum weer verhuurd moeten zijn.
 
Waardenburg
Han Lefering1 okt 2009
De lantaarn op de foto is nog niet omgebouwd op gas. Er is geen leiding. Foto eind 19e eeuw.
reactie webmaster:
dank, wel vreemd dat ik dan een exact getal als 1916 had doorgkregen, maar wellicht is dat het jaar waarin de ansciht gelopen is.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering1 okt 2009
Van Harte gefeliciteerd met jullie huwelijk.
reactie webmaster:
dank je han!
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering1 okt 2009
Foto van 1952 of later. Zie bovenleiding.
reactie webmaster:
1960 van gemaakt, of is dat dan weer te veel?
 
Zwolle
Han Lefering1 okt 2009
Op de foto zijn bovenleidingsmasten te zien. De lijn is in 1952 elektrisch geworden.
reactie webmaster:
ok 1955 van gemaakt.
 
Zwolle
Han Lefering1 okt 2009
De paardentram in Zwolle heeft gereden van 1885 tot 1919.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering1 okt 2009
Ik vergat te vermelden dat de foto dus niet uit 1911 is, maar van na 1932.
reactie webmaster:
aha, daarom had ik het nog niet aangepast. nu wel. ik zie dat niet direct. Ik zal in mijn onderhoudstool ook meteen de datum bij de afbeeldingen zetten, dan zie ik op het moment dat ik je reactie krijg of ik het moet veranderen.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
> 2009 (1870)
   December (149)
   November (179)
> Oktober (140)
   September (151)
   Augustus (88)
   Juli (81)
   Juni (130)
   Mei (163)
   April (194)
   Maart (221)
   Februari (175)
   Januari (199)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)