Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in April 2006.

Scheveningen
Jan Willem van Soomeren30 apr 2006
je bedoelt trein Monique trams reden niet op het baanvak Scheveningen - Den Haah HS - Rotterdam Hofplein.
 
Amersfoort Vathorst Jan Willem van Soomeren30 apr 2006
Net zoals in de regio Amersfoort hoeft men in Den Bosch niet te verwachten dat er flyer overs of spoorverdubbelingen worden gerealiseerd. Hopelijk worden spoorlijnen rondom Amersfoort uitgebreid aangezien het drukste baanvak van Nederland bij Amersfoort ligt namelijk de Gooilijn van Amsterdam naar Amersfoort. Het spoorwegverkeer is daar drukken dan in het zuiden en westen van Nederland en allemaal in het Noorden regio Amsterdam/Amersfoort / Gooi en Utrecht belangrijkste regio geworden afgelopen 10 jaar.
 
Amersfoort Vathorst Jan Willem van Soomeren30 apr 2006
Ik denk als begint met het baanvak Utrecht Blauwkapel - Amersfoort Vathorst te verdubbelen uit de capaciteitsproblemen rondom Utrect / Amersfoort komt. Verder wil ik opmerken dat ik niet tegen een uitbreiding van Amersfoort ben maar die woningen zouden gewoon beter in Zeewolde moeten komen in de Flevoland.
 
Geleen Oost Frank30 apr 2006
Het voormalige stationsgebouw is inmiddels verleden tijd en heeft al plaatsgemaakt voor bestrating.
 
Boskoop
Hans Tacq30 apr 2006
De site Boskoop-NL is (inclusief de foto's van station Boskoop) verhuisd naar www.boskoop.tv
reactie webmaster:
Ok, ik heb de link aangepast.
 
Apeldoorn De Maten Hans Hoving30 apr 2006
De provincie Gelderland en de regio Stedendriehoek investeren 14 miljoen euro in de bouw van vier nieuwe treinhaltes. De stations worden per 10 december 2006 in gebruik genomen. Aan de spoorlijn Apeldoorn – Deventer komen de treinhaltes Twello en Apeldoorn-Osseveld.Treinen Aan de lijn Zutphen – Apeldoorn komen de treinhaltes Voorst/Empe en Apeldoorn-de Maten. Het is voor het eerst dat een provincie samen met gemeenten de totale investeringen voor de bouw van treinhaltes op zich nemen zonder steun van het Rijk. Met de investeringen verwachten ze een verdubbeling van het aantal reizigers in het openbaar vervoer. Dienstregeling De treinhaltes Twello en Apeldoorn-Osseveld krijgen in de ochtend- en avondspits een halfuursdienst. Tussen 10.00 en 15.00 uur en tussen 19.00 en 23.00 uur rijdt er een uursdienst. De treinhaltes Voorst/Empe en Apeldoorn-de Maten krijgen een halfuursdienst. De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor deze spoorlijn. De provincie heeft de bediening van deze lijn aanbesteed aan NS.
 
Delft Noord Eric28 apr 2006
Is dat nou wel nodig? Het is al zo'n klein stuk tussen Delft en Rijswijk. Daar komt nog bij dat de kosten erg hoog zijn, terwijl we ook nog moeilijkheden kunnen krijgen met de spoortunnel! Daar moet zeker rekening mee worden gehouden, Eric
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. J. Slagman27 apr 2006
Aan de rechterkant van de uitbouw was de wachtkamer 2e klasse en rechts daarvan (op de foto niet goed zichtbaar) de wachtkamer 1e klasse. Midden voor de uitbouw stonden 2 hefbomen, waarmee de spoorbomen werden bediend.
 
Houten
meisie27 apr 2006
Houten!!! vet cool station
 
Amsterdam Bijlmer ArenA Nander van 't Klooster27 apr 2006
Sinds enige maanden ligt Station Amsterdam Bijlmer ook op de lijn Eindhoven - Schiphol met de opening van de zogenoemde Utrechtboog.
reactie webmaster:
Ja maar ik beschrijf geen dienstregelingen. Ander blijf ik aan de gang, en moet ik het ieder jaar veranderen.
 
Woensel
B. van Diepen27 apr 2006
De foto is uit begin 1948 en toont wachterswoning 49 en aan de andere zijde van het spoor het gebouwtje van de voormalige halte Woensel, bij overweg Vredeoord. Op de voorgrond zijn de werkzaamheden begonnen voor de aanleg van een hulpspoorbaan. Na voltooiing hiervan verrees op de plaats van het bestaande spoor een zanddijk, ten behoeve van de aanleg van het zgn. hoogspoor. In verband hiermee waren beide gebouwen najaar 1948 gesloopt. Op vrijwel dezelfde lokatie staat sinds 1953 het Hoogspoor-monument.
 
Woensel
B. van Diepen 27 apr 2006
De oude wachtpost 49 te Woensel, bij km 56.0 aan de Staatsspoorlijn Breda-Eindhoven. Op 16 december 1918 werd hier de halte Woensel geopend en de wachtpost vervangen door een nieuwe wachterswoning. De halte werd gesloten op 7 oktober 1933. Direct na de oorlog werd de halte in de jaren 1945-1947 nog regelmatig gebruikt voor werkliedentreinen.
 
Breda Sylvia27 apr 2006
weet iemand het telefoonnummer daarvan?? ik ben mijn paspoort verloren daar.. groetjes
reactie webmaster:
verloren voorwerpen kun je bij de ns opvragen.
 
Hengelo Gezondheidspark YunuS26 apr 2006
Er inderdaad sprake van een 4e station tussen station Borne en CS Hengelo, dus bij Westermaat. Voor een uitgebreide discussie en complete beeld van nieuwbouw in Hengelo e.d. kunt u kijken op: www.hengelo-in-beeld.nl/forum/
 
Apeldoorn De Maten M.Mossink26 apr 2006
De bouw is begonnen en volgens de planning moeten er in december treinen stoppen.
 
Slangenburg- IJzevoorde
schouten velthorst25 apr 2006
in dit huis heeft mijn moeder vroeger gewoond. Wie kan mij vertellen of er van deze woning nog meer foto's zijn? en waar ik ze evt kan vinden. We hebben namelijk alleen deze 2 foto's maar van de woning
 
St. Annaparochie
Cherie Bosveld24 apr 2006
Denk je niet dat je eerst toestemming had moeten vragen voordat je ons huis op het internet zette?
reactie webmaster:
Nee dat denk ik inderdaad niet. Dat is onwerkbaar. Moet ik iedere bewoner daarvoor aanschrijven, of bellen. Ik heb geen adresgegevens van alle gebouwen. En als er dan nieuwe bewoners komen, mag ik dat ook gaan bijhouden en opnieuw toestemming vragen.
 
Arnhem
Victor23 apr 2006
Deze foto is uit 1938/1939
reactie webmaster:
Je hebt gelijk, ik heb het veranderd.
 
Nijmegen Peter Houwen23 apr 2006
Het jaartal boven de deur "1865" klopt niet met "gebouwd in: 1878". Wat is het juiste jaartal?
reactie webmaster:
1878 is het juiste jaartal. Bij het verplaatsen hebben de nieuwe eigenaars een vergissing gemaakt.
 
Nijmegen
Peter Houwen23 apr 2006
Dag, dit gebouwtje van twee verdiepingen is niet het stationsgebouw van de spoorweg Nijmegen-Kleef, maar de locomotievenloods. Alle gebouwen van station Nijmegen in 1866 waren van hout, de vestingstatus van Nijmegen was nog niet opgeheven.
reactie webmaster:
Jammer is dat dan he. Dan wil je de fotograaf wel toeschreeuwen dat hij even naar links moet draaien, want verder zijn er mij geen foto's bekend van het eerste station van Nijmegen.
 
Diepenveen West
Tom Masselink20 apr 2006
De toren op de achtergrond is niet de hervormde kerk, maar de toren van de toenmalige villa "Roobrug". Dit alles te bezien op: http://members.home.nl/rudi.steenbruggen/buitengebied.htm
 
Lent Thermion Frans Mikx19 apr 2006
Ik betwijfel of er ooit een station van die naam heeft bestaan In Lent spreekt men van Halte Lent. Dat stond ook op het houten gebouwtje. Ik bestudeer de geschiedenis van de Thermion fabriek en zou graag willen weten waar de naamgeving station Lent Thermion vandaan komt.Ook andere informatie over de Thermion fabriek is zeer welkom. Frans Mikx
reactie webmaster:
De halte heeft ook maar heel kort bestaan. Ik heb hem uit dienstregelingen uit die dagen gevonden. Dat is voor mij voldoende bewijs.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
Aan het einde van het perron is de bovenhal goed te zien. Dit is nog een onderdeel van het station uit 1908. De nieuwe hal is hiet niet te zien: vanaf dit punt gezien staat deze achter de bovenhal.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
Voor de bouw van spoortunnel is het Hofpleinlijnviaduct iets ingekort. Ongeveer op deze plek stond op het begin van het Hofpleinlijn viaduct de bovenhal. De inmiddels afgebroken hal stond aan de andere zijde van het hoogspoor.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
De bovenleidingsportalen links op de foto zijn van het zgn. hoogspoor (het viaducht richting Rotterdam Zuid). Hier is goed te zien dat dit viaduct sttation Hofplein doorsneed en scheidde in een laag en hoog deel. Deze hal is dus tegen voornoemd viaduct aangebouwd. Het bovengedeelte van station Hofplein is hier niet te zien.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
Het nieuwe "hoofdgebouw". Na het gereedkomen hiervan is het plaatskaartenkantoor vanuit de bovenhal verhuist naar een van de bogen onder het "hoogspoor". Verder had deze hal geen wezenlijke functie.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
Het enige overgebleven eilandperron. Er is nog maar een spoor in gebruik. Aan het einde van dit perron lag de bovenhal, die afgebroken is ten behoeve van de aanleg van de spoortunnel. Deze hal was een onderdeel van station Hofplein uit 1908 en is relatief betrekkelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
Dit is de "bovenhal". Station Hofplein werd namelijk doorsneden door het zogenaamde Hoogspoor, waarover het spoor van Rotterdam CS richting Dordrecht. Het monumentale ingangsgebouw was, op maaiveldniveau, tegen dit viaduct aangebouwd: enkele ruimten onder dit viaduct deden dienst als plaatskaartenkantoor van Station Hofplein. Helemaal aan het einde van het spoorviaduct van de Hofpleinlijn lag de "bovenhal". Na de afbraak van het hoofdgebouw als gevolg van de oorlogshandelingen is in de bovenhal het plaatskaartenkantoor gevestigd en tot ver in de jaren zestig was er ook een restaurant gevestigd. Vanaf het terras was er uitzicht op zowel het spoorviaduct van Hofpleinlijn en het Hoogspoor.
 
Rotterdam Hofplein
Bert van der Meer18 apr 2006
Het eilandperron op het viaduct. Het enige (schamele) overblijfsel van het eens zo glorieuze station. De perronoverkapping verkeert in een deplorabele toestand. Na de opening van de boortunnel voor Randstadrail in 2008 wordt station Hofplein gesloten.
 
Arnhem Zuid Danny17 apr 2006
anno 17 april 2006: op het perron is er eindelijk de nodige bewegwijzering en reclamezuilen geplaatst, evenals een aparte zuilen voor de vertrekstaten. Het enige wat nog ontbreekt is een NS-logo bij 1 van de ingangen. In de loop van 2007 zal onder het station de nieuwe trolleylijn 5 Schuytgraaf-Centraal Station-Presikhaaf hier stoppen, in combinatie met de komst van de IC Arnhem-Roosendaal naar Arnhem-Zuid zorgt dit voor een mooi stedelijk overstappunt met veel potentie voor de komende jaren, als dit deel van Arnhem verder wordt volgebouwd
 
Westerblokker Michel Zwier15 apr 2006
Deze halte is al een geruime tijd opgeheven en na dat hier het stuk spoor is vernieuwd helemaal weg
 
Budel
Cas Tuyn15 apr 2006
Rond 1978 kwam het lege stationsgebouw in gebruik als Open Jongeren Centrum. Een dynamische tijd brak aan met jeugddisco op zondagmiddag, optredens van de toen bekende Nederpop bands en veel vrijwilligers. Later kwam de klad erin en op een gegeven moment kwamen leden van motorclubs erbij, die weer hun vriendjes uitnodigden, wat de sfeer heel erg veranderde. Nadat de politie daar enkele keren langs heeft moeten komen is het hele gebouw gesloten en gesloopt.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. kobb14 apr 2006
wees toch s blij dat dat ding er uberhaupt stopt! als je n toeristische attractie erbij wil ga je maar naar station deventer. altijd zullen er mensen blijven die zeuren.
 
Lisse mbp13 apr 2006
Er zit nu een restaurant in het stationsgebouw: "de verloren koffer". Ziet er leuk uit. Lekker eten.
 
Sassenheim pmb13 apr 2006
..........maar Sassenheim ligt toch ook helemaal niet bij de oude lijn! ..........
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rien Nicasie12 apr 2006
Het station Bathmen kwam in augustus 1887 gereed en werd bij de openstelling van de spoorlijn Apeldoorn - Deventer - Almelo op 1 september 1888 in gebruik genomen. Met ingang van de zomerdienstregeling per 15 mei 1938 werd de halte Bathmen opgeheven. Na de meidagen van 1940, toen veel busdiensten als gevolg van het benzinetekort werden opgeheven, werd het station weer geopend. In mei 1945 werd de treinverbinding met het westen verbroken doordat de IJsselbrug in Deventer was opgeblazen. Op 15 augustus werd het treinverkeer tussen Deventer en Almelo hervat en na het herstel van de spoorbrug werd op 1 november 1945 ook het treinverkeer naar het westen weer hervat. In het voorjaar van 1947 wordt station Bathmen door de NS tijdelijk voor reizigersverkeer gesloten verklaard. Die sluiting wordt definitief als op 18 mei 1951 het geëlectrificeerde baanvak Deventer - Almelo in gebruik wordt gesteld. Het stationsgebouw wordt in 1971 afgebroken.
 
Apeldoorn
Frits11 apr 2006
Groot gelijk!!! Kijk op deze site maar eens naar de zielige verandering van Den Haag Centraal. Tip vd sluier: van mooi oud gebouw naar jaren 70 beton :@ Doe dit niet nog eens!!
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Fred11 apr 2006
Volgens mij is dit het winkelcentrum. In het verlengde van het winkelcentrum komt het station. Niet er direct naast zoals deze foto doet vermoeden of dat men zou denken dat dat bouwwerk het station is. Dit is het Winkelcentrum Weidevenne, wat momenteel een voor een wordt opgeleverd (winkels)
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rien Nicasie11 apr 2006
De van staal en veiligheidsglas vervaardigde piramide vormt de stationsingang. De piramide is ontworpen door architect Theo Fikkers van Articon, het ingenieurs- en architectenbureau dat de directie voerde over de bouwwerkzaamheden voor het station.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rien Nicasie11 apr 2006
In 1899 werd aan aannemer G.K. Donker uit Den Haag opdracht gegegeven om het houten stationsgebouwtje te vervangen door een nieuw stationsgebouw annex chefswoning. Het gebouw bevatte een wachtkamer, een kantoorruimte en genoemde woning. Op de foto het nieuwe gebouw omstreeks 1900 met in het midden stationschef Harm Willem Brummelkamp; links staat zijn vrouw. Per 15 mei 1938, bij het ingaan van de zomerdienstregeling, werd de halte Rijswijk gesloten. Alleen in de oorlogsjaren stopten er af en toe nog treinen om ten behoeve van de Duitse bezettters manschappen en materieel aan en af te voeren. De beide perrons werden in 1942 afgebroken, het stationsgebouw werd begin jaren zestig gesloopt.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rien Nicasie11 apr 2006
Stationschef Sijbrand Bakker voor het eerste stationsgebouwtje van halte Rijswijk. Bakker was benoemd in 1882 en overleed in 1895.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rien Nicasie11 apr 2006
Station Rijswijk omstreeks 1890 met tweede van links stationschef Sijbrand Bakker. Hij was in 1882 in Rijswijk benoemd en overleed in 1895. Een van de andere spoorwegbeambten is waarschijnlijk Dirk van Wijk. De jongeman met de hond en de strohoed is jhr. E.M. von Fisenne van huize Den Burg in Rijswijk.
 
Rijswijk- Wateringen
Rien Nicasie10 apr 2006
Een electrische trein van het type 'blokkendoos' vertrekt van station Rijswijk - Wateringen, 11 september 1935
 
Zelhem
H.de Vries10 apr 2006
De persoon op de foto met de fiets is mijn vader.Dhr. W.R.J.de Vries.Toen stationsamtenaar in Zelhem omstreeks 1923. De stationschef was toen Hr.G.W.Lansing.
 
Dit station is inmiddels verwijderd. Sietze 10 apr 2006
Het station Opende zuid ligt niet in Friesland maar in de Provincie Groningen
reactie webmaster:
ok ik heb het gewijzigd
 
's Hertogenbosch
Ton Janssen9 apr 2006
Prachtig, al die fotos van de stationsgebouwen. Ik woon(de)in de omgeving van Den bosch en ben dus vooral geinsteresserd in de fotos van dit stationsgebouw, maar ook in de bijgebeouwen die her en der in de omgeving stonden (en staan). Maar die mis ik! Zijn die er wel of worden die bewust weggelaten?
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. F. Apeldoorn9 apr 2006
Het lijkt een mooie foto is echter onscherp
reactie webmaster:
ik heb helaas geen betere
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. ingmar brandt9 apr 2006
deze foto is bedrog, heb nog nooit zo'n trein in lochem gezien!
reactie webmaster:
Knap hoor dat je alle treinen die ooit in Lochem hebben gereden persoonlijk hebt gezien. Er heeft dus ook nooit een stoomtrein gereden, want die heb je nooit gezien? Weet niet voor welke gelegenheid dit museumstel een rondje maakte maar dat doet ie echt wel vaker hoor.
 
Eibergen
martien7 apr 2006
Hoi, Hoi, De brug overspant het riviertje de Berkel en niet de Regge.
reactie webmaster:
ok is gewijzigd.
 
Amsterdam Koenenkade xc7 apr 2006
open dicht open dicht wat willen ze nou
reactie webmaster:
och dit valt nog wel mee hoor, er zijn er die veel vaker sluiten en heropend worden. Helemaal in de oorlog is veel heropend.
 
Zaandam
wouter6 apr 2006
ik vind dit een leuk station vooral met die buizen net zoals in almere centrum. supermooi
 
Hantum
andries bandsma5 apr 2006
op de achtergrond is de korenmolen "de Rooseboom" te zien.
 
Amersfoort Vathorst Marc Volgers4 apr 2006
Toevoeging op het relaas van Janwillem: ik weet niet veel van de expansiedrift van Amf, maar mij lijkt het goed dat woningbouw nu eindelijk geconcentreerd wordt rond grote(re) steden, zoals Amersfoort, i.p.v. al dat fragmentarische. Wat betreft een spoorverdubbeling: een spoorverdubbeling tussen Ut - Amf zou erg nuttig zijn (tot Nijkerk lijkt me niet nodig, hoewel bij een aantal stations tussen Amf en Zw inhaalsporen aan beide kanten geen overbodige luxe is), en vooral ook een fly-over aan de westkant van Amf (ri Ut/Asd). (maar goed, wat dat betreft heet de noordkant van station 's-Hertogenbosch 10x meer voorrang...)
 
Buitenpost
martien4 apr 2006
Volgens mij hoort afb. 17 niet bij station Zevenaar. Maar ik weet helaas ook niet bij welk station deze afbeelding wel zou horen.
reactie webmaster:
ik denk dat je gelijk hebt, maar waar ie dan wel hoort?
 
Hillegom
Noes3 apr 2006
hey ik persoonlijk vind de brug eiglijk best vervelend, dit ivm hij vol op de wind staat en das nou niet altijd even makkelijk lopen. maar het is wel mooi! mvg
 
Hazerswoude- Koudekerk nick2 apr 2006
Station Hazerswoude wordt inderdaad opnieuw geopend bij de aanleg van de RijnGouwelijn. De rijn-gouwe lijn krijgt bij het station hazerwoude waarschijnlijk dubbelspoor, zodat er een hoge frequentie treinen per uur kunnen rijden. De RijnGouwelijn gaat van Gouda-Alphen aan den rijn- Leiden(Binnenstad). Later ook door naar de kust richting katwijk of noordwijk. Als alles goed gaat kan station hazerwoude al in 2009/2010 heropend worden!
 
Westervoort Berry van Brink2 apr 2006
Op 16 februari 2006 is het startschot gegeven voor de tweede fase van de komst van het station Westervoort medio 2007, door het ondertekenen van een convenant tussen Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) en de gemeente Westervoort. De komst van dit station is één van de eerste uitvoeringsprojecten van RegioRail KAN.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
> 2006 (574)
   December (50)
   November (45)
   Oktober (51)
   September (42)
   Augustus (50)
   Juli (39)
   Juni (43)
   Mei (45)
> April (57)
   Maart (71)
   Februari (31)
   Januari (50)
2005 (482)
2004 (349)