of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Harderwijk

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Harderwijk die wordt toegevoegd aan de pagina.

Natuurlijk wordt je opmerking pas zichtbaar nadat de webmaster er zijn goedkeuring aan heeft gegeven. In de regel is dit binnen enkele uren.

Oorspronkelijke reactie:
Gertjan Stamer (3 dec 2009)
Electrificatie van de Veluwelijn gereed per 20 Mei 1951. M.i.v. 7 Januari 1952 volledige treinenloop bij het dan nog bestaande 1e stationsgebouw. In 1963 aanleg van spoorlijn naar de haven van Harderwijk. In 1982 sloop 1e stationsgebouw en op vrijwel zelfde plek opent nieuwe stationsgebouw op 9 Juli 1983. Stationskoffieshop aan oostzijde, zeer bijzonder rond lokettenfront met rode doos op het dak in centrumdeel van het gebouw en aan westzijde enige wachtruimtes te zien. Aan de oostzijde van stationsgebouw nr 2 verrijst tevens rijwielstallingsgebouw (tussen het gebouw en de overweg dus). Eind 90'er jaren sluit het loket en opent de Wizzl waarbij het aparte en unieke lokettenfront gedeeltelijke gesloopt wordt. Koffieshop aan oostzijde blijft open. Al in 2000 in de weekenden gesloten en definitief gesloten voorzomer 2004. Inbouw chemische WC aan perronzijde in Maart 2003. Op 1 April 2004 sluit de Treintaxihalte. Eind April 2004 sluit de Wizzl en gaat intern verbouwen en heropent als Kiosk eind Mei 2004, ook nog steeds met NS faciliteiten. De westelijk gelegen parkeerplaats wordt uitgebreid (start November 2005, gereed Februari 2005). Opbraak diverse westelijke sporen begin 2006 en tevens start van ingrijpende eilandperronverlenging naar het oosten, vele tientallen meters buiten de overkapping. Tevens nieuw overpad en sluiting cq sloop oude overpad (eind Mei 2006). De muur tussen spoor 1 en looppad bij stationsgebouw is gesloopt in December 2007. Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping gebouwd zomer 2006. De verlenging van het eilandperron geeft een wel erg onlogische en erg lange looplijn naar de Kiosk, bushaltes en parkeerplaats en fietsen. Is het leuk om te vermelden dat in de zomerperiode er hier een speciale trein rijdt naar het Dolfinarium, startend/ eindigend bij de bushaltes ? In 2009(zomer?)kleine verbouwing stationsgebouw opgemerkt aan de straatzijde-nieuwe deur meer westwaarts en oude deur oostwaarts opgeheven(tevens entree vml koffieshop)
reactie webmaster: wat bedoel je met miv 1952 volledige treinenloop? Dat vanaf die tijd alle treinen elektrisch rijden? Hoe kan de dolfinariumtrein starten bij de bushaltes als de loop zo lang is? Ik weet dat ze er wel over hebben gedacht de dolfinariumtrein via het havenspoor naar dichter naar het dolfinarium te laten rijden. Ik mis in je verhaal ook de sloop van het havenspoor, was dat begin 2006, toen er meer sporen werden opgebroken?

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina