Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Ressen- Bemmel

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Ressen- Bemmel die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Sjoerd Eeftens (5 jul 2008)
In 1928 werd de overstapfunctie die station De Vork had, overgeplaatst naar Ressen-Bemmel. Je zou bijvoorbeeld willen overstappen als je per SS uit Geldermalsen kwam of per HSM uit Amersfoort, beide via Kesteren. De SS reed van De Vork af immers meestal door naar Arnhem en de HSM naar Nijmegen. En vice versa natuurlijk. Ressen-Bemmel (km 11.909) had voor 1928 vijf sporen; de splitsing lag ver voorbij het station, bij km 12.3, ongeveer waar nu het middenspoor naar de Betuweroute begint. Maar er was ook toen al een extra wachtspoor met perron aan de westzijde, waarvan een losspoor afsplitste dat ten zuidwesten van de toenmalige overweg (km 11.945) lag. Ook was er al een smal eilandperron tussen het spoor naar De Vork en het spoor van Arnhem en een zijperron aan de oostzijde naast het spoor naar Arnhem. Voor het nieuwe brede eilandperron van 1928 bleef aan de oostzijde het spoor naar Arnhem met het zijperron op zijn plek. Voorts werd het oude hoofdspoor naar De Vork opgebroken en op die plaats het eiland perron verbreed en van een overkapping voorzien. Het wachtspoor werd nu het spoor van De Vork. Het werd nu zo: spoor 1 hoofdspoor naar Arnhem, spoor 2 alle stoptreinen van Nijmegen, spoor 3 alle stoptreinen naar Nijmegen, spoor 4 hoofdspoor naar Nijmegen, met de nodige kruiswissels en een schuine kruising bij km 11.500 resp. 11.300.In 1941 is dit gewijzigd. In spoor 4 takte een aansluiting af naar een bedrijf (Thermion) en de oude aansluiting naar de losplaats. Voor de aanleg van het nieuwe middenspoor naar de Betuweroute is vreemd genoeg het oostelijke hoofdspoor uitgebogen naar het oosten terwijl aan de westzijde een strook van 30 m breed beschikbaar was waar het middenperron en de baan naar en van De Vork ooit lag. Dat nieuwe middenspoor ligt dus op de plaats van het oude hoofdspoor naar Arnhem. In het boek 100 jaar Betuwer Spoorweg (1982) staat de historie aardig beschreven.
reactie webmaster: geweldig sjoerd, waar haal je het allemaal vandaan, je moet een erg uitgebreid archief hebben. dank je wel voor deze mooie aanvulling.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina