Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Medemblik

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Medemblik die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Wouter Adriaanse (8 dec 2006)

Restauratie station Medemblik gestart!

Restauratiebouwbedrijf Koninklijke Woudenberg is vanuit de vestiging Medemblik op 4 december 2006 begonnen met de restauratie van het stationsgebouw te Medemblik. Na vele jaren in een slechte staat te hebben verkeerd, zal dit provinciale monument en grootste gebouw uit de collectie van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik nu kunnen worden hersteld. De restauratie is financieel mogelijk gemaakt door doelsubsidies en bijdragen van de provincie Noord-Holland, de gemeente Medemblik en het Nationaal Restauratiefonds. Vanaf 2008 zal het stationsgebouw zijn centrale functie in de Radboud-stad opnieuw kunnen gaan innemen.

Middelen

Voor de restauratie van het stationsgebouw door de aannemer zijn de volgende financiële middelen beschikbaar gesteld aan de Stichting Beheer Museumstoomtram (de eigenaar van het pand):

Kanjerregeling provincie Noord-Holland . . . € 162.500,-
Hypotheek Nationaal Restauratiefonds . . . . € 180.000,-
Bijdrage Gemeente Medemblik . . . . . . . . . € 62.500,-

De bijdrage in het kader van de Kanjerregeling en de hypotheek tegen gunstige voorwaarden van het Nationaal Restauratiefonds zijn mogelijk dankzij de monumentenstatus van het gebouw.

Geschiedenis

Het pand werd in 1887 gebouwd met de opening van de lokaalspoorweg Hoorn-Medemblik. Het voorname stationsgebouw neemt een opvallende plaats in in Medemblik, tussen binnenstad en IJsselmeer. Het bleef tot en met 1936 voor het reizigersvervoer in gebruik. Vanaf 1968 werd het door de Museumstoomtram gebruikt, maar in de laatste decennia ging de staat van het pand steeds verder achteruit. Reden waarom een restauratieplan moest worden opgesteld, waarin zowel de binnen- als de buitenzijde van het pand en de (dienst)woning erboven zijn betrokken. Het pand is sinds 2001 eigendom van het Museum.

Toekomst

Het gerestaureerde pand krijgt vanzelfsprekend zijn historische functie als stationsgebouw terug, inclusief wachtkamers, kantoor van de stationschef en goederenloods. Op de bovenverdieping komt een woning en bij de goederenloods een verblijf voor de buschauffeurs van Connexxion. De loods zal door de Museumstoomtram als tentoonstellingsruimte worden ingericht.

De uitvoering van het project is van groot belang voor de Museumstoomtram. Ondanks de financiële zorgen rond de exploitatie kan het Museum zich dankzij de externe financiering van dit project blijven ontwikkelen. Een gerestaureerd stationsgebouw aan het eindpunt, of liever gezegd het tweede beginpunt van het Museum heeft een belangrijke toegevoegde waarde. Niet alleen voor de bezoekers van het Museum, maar zeker ook voor de stad Medemblik.

Via de website www.museumstoomtram.nl kunt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond de restauratie van station Medemblik.
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina