Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Beesd

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Beesd die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Frans van den Hurk (31 jul 2010)
Ik ben geboren in de stationswoning van Beesd, in 1969. Mijn vader was werkzaam op station Geldermalsen, de diensten op station Beesd werden toentertijd gedraaid door de heren Otten en Dokman. Vooral bij laatstgenoemde was ik vaak te vinden in de seinpost, alwaar ik soms de overweg in de Oude Waag mocht bedienen. Die werd toen op afstand electrisch bediend, met behulp van een camera bij de overweg en een monitor in de seinpost. De overweg in de Parkweg is zover ik weet nog heel lang ter plaatse handbediend geweest. Overigens bevind zich naast deze overweg een tankstation wat heel lang door de zoon van de heer Dokman gerund is geweest.

Ook toen het station onbemand raakte (als gevolg van de nieuwe beveiliging, die op afstand vanuit Rotterdam en Utrecht bediend werd) kwam ik er nog heel vaak binnen, ik had een sleutel van de fietsenstalling, waar ik toen mijn fiets nog veilig weg kon zetten. Ik weet niet meer precies wanneer het station is gesloopt, ik meen ergens halverwege de jaren '80. Ik ben ooit eens met mijn moeder naar de sloopwerkzaamheden gaan kijken. Zij zag toen de granieten aanrecht uit de keuken tussen het puin liggen, en verzuchtte dat ze daar in het verleden zo vaak op had staan schrobben. EĆ©n van de slopers vertelde me dat ze zelden zoveel moeite hadden met de sloop van een gebouw, zo degelijk was het. Dat was voor mij overigens niets nieuws: ik heb nogal eens mijn hoofd gestoten aan de zware eikenhouten balken op de zolder. Ik sliep in het zolderkamertje in het middendeel aan de straatkant, achter het ronde raam.

Wij zijn in 1973 verhuisd naar de dorpskern, maar ik ging nog heel vaak naar het station, enerzijds om een praatje te maken met het personeel, anderzijds haalde ik mijn vader wel eens af als hij vanuit zijn werk kwam. Vanaf 1983 kwam ik er weer bijna dagelijks om de trein te nemen naar Utrecht (via Geldermalsen) waar naar school ging. Toen het station gesloopt werd moest ik gebruik maken van de openbare fietsenstalling, die naast het stationsgebouw lag. Dat was toen nog een serie eenvoudige fietsenrekken overdekt met golfplaten. Deze was onbewaakt, en er werden nogal eens fietsen gestolen. Ook mij is dit meer dan eens overkomen, waarbij ik wel in een aantal gevallen mijn fiets heb teruggevonden bij het Betuwestrand. Blijkbaar was het aflopen van de Stationsweg voor een aantal badgasten teveel moeite ....

De Stationsweg is heden ten dage bijna niet meer te herkennen, als gevolg van de nieuwe viaducten van de snelweg A2 die in de plaats zijn gekomen van de oude boogbruggen. Ook in het verleden is hier veel veranderd: de Volvo heeft er begin jaren '70 een groot complex gebouwd, en de plaats waar vroeger het kolenspoortje lag is gebruikt als doorvoerhaven (Transito) van nieuwe Volvo's. Het laatste stukje romantiek van vroeger is in 1992 verdwenen, toen de spoorlijn Geldermalsen-Dordrecht werd geƫlectrificeerd, en de oude vertrouwde Plan-U diesels hier verdwenen. Ik heb als heel klein jochie ook nog de befaamde Diesel-5 uit de jaren '40 meegemaakt, maar daar kan ik me niet veel van herinneren.
reactie webmaster: Wat leuk, weer een bericht van een oud bewoner van een stationsgebouw. Heb je wellicht nog foto's uit de periode dat je er woonde. Het station is volgens mij in 1985 gesloopt. Ik heb een foto uit 1985 waarop de ramen zijn dichtgetimmerd.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina