of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Utrecht Centraal

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Utrecht Centraal die wordt toegevoegd aan de pagina.

Natuurlijk wordt je opmerking pas zichtbaar nadat de webmaster er zijn goedkeuring aan heeft gegeven. In de regel is dit binnen enkele uren.

Oorspronkelijke reactie:
Robert ter Beek (24 nov 2011)
Als geboren en getogen Utrechtenaar kan ik mij dit station nog heel goed herinneren.als peuter van ruim 4 jaar ging ik met mijn ouders kijken naar het afgebrande en later herbouwde station en dat was begin 1940.Mijn vader vertelde dat het heelhard vroor toen de brand uitbrak en de waterstralen van de brandweer veranderde in ijspegels.Omdat mijn vader bij het spoor werkte,ging we vaak weg met de trein.Van uit de lichte stationshal kwam je in de donkere en sombere stationsoverkapping om in de donkere en eveneens sombere coupe-wagons te stappen.De verbouwing van het station door Sybold van Ravensteyn paste absoluut niet bij de omgeving.Nu was de omgeving van het station nooit zo geweldig.Lopend naar het station van af de Jaarbeurs passeerde je wel het fraaie kantuur van Mij. de Urecht in jugendstil(later gesloopt helaas) Rutecks cafetaria,ook weg en niet te vergeten de :beter belegde broodjes van Ben Bril.Ben Bril was een beroemde boks-scheidsrechter.Dan de hoek om langs hotel Terminus(ook weg) en dan stond je op het stationsplein bij de Zeister tram.De huizen van de stationsstraat en de stationsdwarsstraat pasten echt niet bij het stationsgebouw.Vlak bij lag ook het overkluisde deel van de Leidse Rijn dat gebruit werd als parkeerplaats voor autobussen en vrachtwagens.Van 1951 tot 1955 dagelijks per trein gereisd van Utrecht naar Hilversum als scholier.In stappen op het Buurtstation waar bij de ingang een Chineesje stond met een koffertje gebrande pinda s,het pinda-chineesje dus.Later in 1954 en 1955 als student-arbeider op het station.Dus u ziet wel ik kende het station van binnen en van buiten.OPmerkelijk ook was als je het station op een warme dag verliet en het was westen wind je een vieze zure lucht opsnoof van de beenzwartfabriek aan de Vecht,de fabriek bijgenaamd de "benekluif".En dan wordt er gesloopt en ontstaat het foeilelijke "hoog Catharijne".Vaak genoemd de lelijkste plek van Nederland!.Heel veel ging tegen de grond,het Catharijnesingel werd gedempt.De nieuwbouw paste totaal niet bij de oude binnenstad.Van stationgebouw was geen sprake meer.De oude gietijzeren overkapping verdween.Nu in 2011 wordt nog meer gesloop.Dat het ook anders kan,zie station Zwolle.Oude kap weg,nieuwe moderne kap terug.Ook mooi en passend!Wat brengt de toekomst voor station Utrecht?23 november station Utrecht weer bezocht.De stationshal is gezellig ,maar geen stationsgebouw.Het blauwe klepjes-treinaanwijsbord is verdwenen.Overal steken betonkolossen omhoog.De perronoverdekkingen nieuw zijn wel mooi.met zonne panelen.En het Catharijnesingel komt weer terug.Ben toch benieuwd wat het zal worden.Mooi misschien,maar onherkenbaar.
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina