Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Sittard

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Sittard die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Erik Creugers (7 mei 2013)
De reden waarom er in Sittard zo'n lange perrons zijn is simpel te verklaren. Station Sittard was in de hoogtijdagen van de zogenaamde "Bedevaartstreinen" een belangrijk knooppunt. Bedevaartgangers naar Lourdes stapten hier in, uit- of over. Deze treinen waren zeer lang, en station Maastricht beschikte niet over de benodigde capaciteit om deze treinen, die soms een half uur tot een uur stil bleven staan af te handelen. Sittard had wel de ruimte, en het overige treinverkeer werd gewoon tussen de bedrijven door afgehandeld. De meeste Lourdestreinen kwamen aan en vertrokken van Spoor 1 (direct gelegen naast het stationsgebouw). Als er tegelijktijdig een trein vertrok naar Lourdes en er een terugkwam uit Lourdes dan stopte de terugkerende trein op Spoor 3a. De intercity's naar Heerlen en/of Maastricht stopten dan op Spoor 3b (overigens is dit nog steeds het aankomst/vetrekspoor voor intercity's uit de richting Eindhoven). Intercitys uit Heerlen/Maastricht kwamen en vertrokken op Spoor 2a, terwijl de stoptreinen naar Heerlen of Maastricht vertrokken op Spoor 20 (zakspoor).
reactie webmaster: kijk dat wist ik dan weer niet. interessant om te weten. die treinen zijn er tegenwoordig niet meer toch?

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina