Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Hoorn

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Hoorn die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Jan Floris (28 jun 2004)
Na ontdekking van het mooie plaatwerk van het station in Hoorn, heb ik als rubrieksredacteur "oudhoornlinks" van de website www.verenigingoudhoorn.nl onmiddellijk een directe link geplaatst naar de pagina van het Hoornse station op uw site. Binnen de Internetwerkgroep zijn we op zoek gegaan naar evt. beschikbare tekstgegevens over het station. Diana van den Hoogen (info@verenigingoudhoorn.nl) stuurde me onderstaande tekst welke een bijdrage bevat voor uw prachtige site en de gegevens van de zeer deskundige auteur Henk Overbeek.

Hier vind je het stukje van Henk Overbeek over het station, welke mogelijk op het stationsweb geplaatst kan worden. Het schijnt, dat hij nog meer over het station kan vertellen waarom en wanneer het gebouwd is, een hele pagina waardig?? Ik heb zijn mailadres, misschien kan je nu hem zelf even bedanken en kennismaken. Zijn adres is vlasbeek@freeler.nl Er worden nogal wat bouwkundige termen gebruikt dus onze links naar die sites (met dank aan Frans Kwaad) zijn er niet voor niets!

We zien de resultaten wel!! Groet, Diana.

N.S.-Station Hoorn.

In 1882/1884 gebouwd als een niet-standaardtype in de neorenaissance stijl. Architect onbekend. Een in hoofdopzet een twee verdiepingen tellend hoofdgebouw van 5 traveeën breed ter weerszijde begrensd door een vleugel van één verdieping hoog bestaande uit 7 traveeën. Alle traveeën zijn gescheiden door pilasters. De middelste 3 traveeën van het hoofdgebouw springen risalietvormig naar voren.

Het dak van het hoofdgebouw heeft een schilddak gedekt met zinken losanges en de vleugels een zadeldak met zinken roevendekking

Kenmerkend voor (neo-)renaissance is het metselwerk afgewisseld met horizontale natuurstenen banden, hier van zandsteen. Het basement is opgetrokken van hardsteen.

De kroonlijst en het fries van het hoofdgebouw zijn voorzien van driehoeks- en segmentfrontons. De friezen van de vleugels zijn elk voorzien van een driehoeksfronton boven het deurkozijn. De pilasters eindigen in een obelisk- of bolvolmig ornament.

Oorspronkelijke deuren niet meer aanwezig, evenals de edicula-achtige stenen topgeveltjes op het hoofdgebouw. Zij zijn vervangen door tongewelfvormige zinken dakkapellen. In het dakkapel op de middentravee van het hoofdgebouw is de oorspronkelijke klok vervangen.

Sierlijk uitgevoerde muurankers in de trant van de neo-renaissance. Op de nok van beide kopgevels prijken als toppinakels gestileerde obelisken. In elk der kopgevels bevindt zich ook de stationsnaam “Hoorn” in een zandstenen plaat uitgehouwen.

De rijkelijk aangebrachte versiering der wanden nog waarneembaar in de restauratie, evenals aldaar het cassettenplafond met neo-Lodewijk XVI motieven. Aan één der wanden van deze ruimte nog een wapenschild van Hoorn met 1884.

Tegen de achtergevel van het station is de oorspronkelijke lessenaarsdak-overkapping met gietijzeren constructie (Industriële revolutie) nog bestaand. De open langszijde wordt gedragen door eveneens gietijzeren zuilen eindigend in een composietkapiteel.
reactie webmaster: bedankt voor het leuk stukje.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina