of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Maastricht

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Maastricht die wordt toegevoegd aan de pagina.

Natuurlijk wordt je opmerking pas zichtbaar nadat de webmaster er zijn goedkeuring aan heeft gegeven. In de regel is dit binnen enkele uren.

Oorspronkelijke reactie:
Paul Tieman (8 nov 2011)
In het toelichtende stukje over het Maastrichtse station noem je de verschillende delen die in de loop van de afgelopen eeuw zijn gesloopt. Er is inderdaad heel wat van afgeknabbeld, maar de unieke betonnen perronoverkappingen zijn echt niet gesloopt. Tenminste - twee van de drie bestaan nog. In de jaren 1980 is het meest westelijke perronoverkapping, samen met een poortgebouw gesloopt om plaats te maken voor een nieuw busstation. Wat bijna niemand weet is dat niet alleen de perronoverkappingen, maar het hele station voor een flink deel uit gewapend beton is opgetrokken. Wat in de hal een zoldering van zware houten balken lijkt, is in werkelijk een betonconstructie. Hetzelfde geldt voor de grote bogen in de hal, de plafonds in de voormalige restauratie en die van de tussenruimtes richting perrons. In 1915 was het nog niet de gewoonte om kaal beton in het zicht te laten. Het werd daarom geschilderd of bekleed met baksteen. Of het werd bewerkt alsof het natuursteen was, zoals de perronoverkappingen. Overigens is het leuk om het voormalige hoofdseinhuis van Van Ravensteijn ook tussen de foto's aan te treffen. Van 1995 t/m 1998 was daar mijn atelier gevestigd. Ik heb destijds ook de belettering "Post T" weer opnieuw aangebracht op het gebouw. Iemand vraagt ergens of het stationsgebouw op de monumentenlijst staat. Dat is inderdaad het geval. Het hele gebouw, dus niet alleen de gevels. Ook de goederenloodsen verderop aan de Parallelweg zijn beschermd als rijksmonument. Overigens kunnen ook monumenten gesloopt worden hoor. Er is alleen een procedure die eraan voorafgaat. Maastricht heeft wat dat betreft geen echt fraaie geschiedenis. Het vervangen van het dienstgebouw rechts naast het station door de neo-klassieke kolos van de Berlijnse architect Kolhoff is daarvan wel een voorbeeld. Dat gebouwencomplex is overigens geen 'aanbouw' maar een op zichzelf staand geheel dat niets met het station te maken heeft.
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina