Oorspronkelijke reactie:
Jan Willem van Soomeren (19 mei 2007)
Deze bogen zijn tijdens oorlogen nog gebouwd. Maar omdat de Duitser het gehele voorraden van Dienst Weg en Werken hadden bestolen kon dit niet met staal gebeuren maar met beton. Zodat de de electricificatie van het Baanvak Blauwkapel - Hilversum kon worden afgerond in 1942. Ook Utrecht - Amersfoort kwam in gereed in 1942 in de oorlog werd tot 1942 nog gewoon gewerkt aan moderniseringen. Toen voorraden steeds meer en meer in beslag werd genomen is lag vanaf 1942 alles stil. De electricificatie van Nijmegen - Venlo - Roermond is in 1942 definitief gestopt en is na de oorlog nooit meer opgepakt. De NS had haar pioriteiten in de oorlog en ook daarna meer op de Randstad gericht. Vandaar dat rondom Amersfoort, Amsterdam, Hilversum en Utrecht zoveel mogelijk alles moest doorgaan. Daarom werd maar voor beton gekozen. Ook na de oorlog werd beton gebruikt bij de electricificatie in Groningen, Friesland, Veluwe , Twente en een aantal lijnen in het Zuiden. Werd beton gebruikt omdat staal voorraad nog niet geheel op peil waas.
reactie webmaster: