Oorspronkelijke reactie:
Frans van den Eijnde (18 dec 2009)
Even een opmerking over het station Harlingen haven. Als gevolg van nieuwe waterwetgeving mag er geen buitendijks treinverkeer meer plaats vinden. Dit hield in dat het spoor dat liep van en naar station Harlingen en station Harlingen haven verlegd moest worden binnen de keermuur die bij hoog water voorkomt dat Harlingen onder water loopt. Bij hoog water reden de treinen ook nooit door naar station Harlingen haven en was station Harlingen tijdelijk het eindstation voor de treinen uit Leeuwarden. Omdat er geen ruimte meer was tussen de keermuur en de (Hoge)Havenweg om het spoor te verleggen is besloten om de bestaande keermuur af te breken, op de plaats van de oude keermuur een nieuw spoor te leggen en op de plaats van het oude spoor een nieuwe keermuur op te bouwen. De nieuwe muur wordt overigens weer opgebouwd met de prachtige oude basaltstenen uit de oude muur. Zodoende komt het nieuwe spoor binnendijks te liggen en kan ook met hoogwater doorgereden worden naar het station Harlingen haven. Deze hele operatie loopt van maart 2009 tot naar verwachting medio 2010. In deze periode is het station Harlingen dus tijdelijk het eindstation. Arriva zet in deze periode pendelbussen in om de reizigers van het station naar de bootterminal voor Vlieland en Terschelling te vervoeren en v.v.
reactie webmaster: