Oorspronkelijke reactie:
Anne Koop (15 dec 2006)
NVHN 26-8-1992
Eerder al gaven de Nederlandse Spoorwegen te kennen wel af te willen van het station in Nieuw-Amsterdam-Veenoord. De laatste jaren is er nog nauwelijks onderhoud aan gepleegd. “Het is nog net geen bouwval, maar daar mankeert niet veel meer aan,” zegt burgemeester Appeldoorn. Sinds vorig jaar wordt de kaartverkoop al niet meer vanuit het station verricht. Die taak is overgenomen door een sigarenmagazijn in de directe nabijheid van het station. “Het pand dient nu nog slechts als wachtruimte voor passagiers, maar dat is nauwelijks nog vertrouwd,” aldus Appeldoorn. NS besloten jaren geleden al om het station te slopen en hiervoor in de plaats een moderne wachtruimte – veel goedkoper in onderhoud – neer te zetten. Daartegen kwam de gemeente Sleen in verzet. Wijlen burgemeester J. Siderius getroostte zich allerlei inspanningen om het gebouw voor het nageslacht te bewaren. Opvolger Appeldoorn volgde later in diens voetspoor. Diverse bestemmingen voor het gebouw hebben in de loop der jaren de revue al gepasseerd. Zo is er ondermeer gesproken over huisvesting van het politiebureau en een kunstenaarsatelier in het pand. B en W durfden de risico’s echter niet aan.
Voor de NS is het overeind houden van het gebouw slechts bespreekbaar als de gemeente Sleen een huurovereenkomst voor 15 jaar met hen aangaat. Vanwege grote financiële risico’s zien B en W af van huur van het stationgebouw. Burgemeester Appeldoorn acht hiermee de kans groot dat NS tot sloop over zullen gaan. Appeldoorn zegt dat het besluit met grote spijt is genomen. Volgens de zegsman van de NS valt de NS niets te verwijten. “Wij hebben de gemeente genoeg tijd gegeven om te onderzoeken of het pand voor het nageslacht kan worden bewaard”. De spoorwegen zien het niet als hun taak om beeldbepalende panden overeind te houden.
reactie webmaster: