Oorspronkelijke reactie:
Gertjan Stamer (3 mei 2010)
Zwarte dag voor stationsgebouw en spoorlijn op zaterdag 27 September 1983...de laatste dag dus.Nog voor het eind van 1983 alle bovenleiding verwijderd en de masten snel afgebrand/afgezaagd.Sluiting voor goederentreinen per zaterdag 1 Oktober 1994,in 1995 sloopt men stationsgebouw.Lovers Rail grijpt net naast stationsgebouw(toevallig net gesloopt!)met haar openingrit/tijdelijk houten perron met abri en stootjuk en grote witte feesttent op 11 Augustus 1996.Lovers maakte haar ritten bekend op 4 Mei 1996 in landelijke pers.De Kennemer StrandExpres was een feit...helaas op het feest enorm veel regen!!!De eerste particuliere spoorwegmaatschappij. Vanaf 28 Maart 1997 t/m 1 Oktober 1997 weer ritten tussen IJmuiden en Amsterdam,zo ook in 1998 en men heeft grote moeite om het financieel rond te krijgen(en andere redenen!)en men stopt per 14 September 1999 definitief-treinen terug naar Frankrijk en perron IJmuiden weer leeg.De verpaupering begint al snel,stukgegooide ramen abri,kapotte perronnaambordjes,gaten in het perron...bij mijn weten in 2003 verwijderd ivm aanleg tweebaansweg Dokweg-Stationsplein en dat nieuwe asfalt ging in Januari 2004 in gebruik.
reactie webmaster: 'de eerste particuliere spoorwegmaatschappij'? ik dacht dat je veel van de geschiedenis van de spoorwegen wist? nagenoeg alle maatschappijen die de spoorwegen hebben opgebouwd waren particuliere bedrijven. alleen de SS niet. De NS is trouwens ook geen staatsbedrijf meer. De eerste andere maatschappij dan de NS die reguliere binnenlandse personentreinen rijdt in Nederland sinds 1937, dat kun je zeggen.