of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Eindhoven

9 jun 2009 NS-station Eindhoven kan op de schop (Eindhovens Dagblad)
Eindhoven krijgt een kleine 25 miljoen euro van rijk en provincie om de tunnel onder het NS-station van acht naar dertig meter te kunnen verbreden en te moderniseren.

Met dat geld is de financiering van het project vrijwel rond. Ook Best en He
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 jun 2008 Station Eindhoven op monumentenlijst van NS (Eindhovens Dagblad)
De Nederlandse Spoorwegen voeren een monumentenlijst in met tientallen naoorlogse stations die niet officieel worden beschermd. Het bedrijf wil de spoor-iconen zo behoeden voor verbouwplannen of sloop omdat ze nog niet op waarde worden geschat.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 jun 2008 Eind 2008 duidelijkheid over derde station Eindhoven (Omroep Brabant)
Wethouder Van Merrienboer van Eindhoven hoopt eind dit jaar van de NS te horen dat er een derde treinstation in Eindhoven kan komen.

De stad heeft vorig jaar een visie rond Hoogwaardig Openbaar Vervoer gepresenteerd. Daarin staan allerlei plann
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2007 Een nieuwe kijk op verguisde architectuur (Brabants Dagblad)
Na de oorlog moest Nederland tegen de klippen op bouwen om in de enorme behoefte aan woningen, bedrijven, kerken, schouwburgen en overheidsgebouwen te voldoen.

Die enorme bouwgolf is later vaak weggezet als lelijke en saaie revolutiebouw, die h
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 jul 2007 Station Eindhoven weg uit Madurodam (Brabants Dagblad)
Het centraal station van Eindhoven is zijn plekje kwijt aan het mini-spoor van Madurodam. Het nieuwe station van Utrecht nam donderdag in de miniatuurstad de plaats in van Eindhoven.

Station Eindhoven is precies 25 jaar te bewonderen geweest in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2006 Boxtel behoudt stoptreinen in drukke stedendriehoek (Brabants Centrum )
De Nederlandse Spoorwegen lanceren op zondag 10 december een nieuwe dienstregeling. Voor het eerst in 36 jaar worden alle vertrek- en aankomsttijden aangepast, ook in Boxtel. De huidige treinenloop naar de stations in s-Hertogenbosch, Eindhoven en Ti
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

4 nov 2006 NS gooit ritme forensen danig in de war (BN/DeStem)
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is klaar. Wie reist vanaf grotere plaatsen kan hem in een handzaam boekje op het station afhalen. Anderen kunnen op internet nazoeken hoe laat hun trein vanaf 10 december voortaan vertrekt.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 okt 2006 ’Fly-over’ spoorlijn biedt nieuwe kansen voor s Hertogenbosch (Brabants Dagblad)
Een ongelijkvloerse kruising (fly-over) van sporen bij de Diezebrug vergroot de capaciteit van het reizigersvervoer, maar maakt ook de komst van twee nieuwe treinstations in s Hertogenbosch Maaspoort en bij s Hertogenbosch Avenue 2 mogelijk. De Bossc
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 okt 2006 Bezwaar tegen monumentenstatus station Eindhoven (Eindhovens Dagblad)
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder Prorail maken officieel bezwaar tegen de mogelijke monumentenstatus van het station in Eindhoven.

Als het station een rijksmonument is, kan dit ernstige vertraging opleveren bij de aanpassingen van he
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 okt 2006 Station Eindhoven op monumentenlijst (Eindhovens Dagblad)
Het Centraal Station in Eindhoven moet op de Rijksmonumentenlijst. De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten, de voormalige Monumentenzorg, heeft een lijst samengesteld met 600 naoorlogse gebouwen die voor altijd beschermd zoude
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 okt 2006 ’Entree station Eindhoven niet goed voor slechtzienden’ (Eindhovens Dagblad)
De noordelijke entree van het NS-station in Eindhoven is niet goed toegankelijk voor slechtzienden. Overleg van het Platform Gehandicaptenbeleid Eindhoven (PGE) met de gemeente heeft niet tot verbetering geleid, omdat dat ten koste zou gaan van de ar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Weinig gevolgen dienstregeling NS (BN/DeStem)
Er zijn straks wat overstappen die wat slechter uitpakken. En er stoppen minder treinen op station Gilze- Rijen. Maar er rijden wel weer meer intercity’s tussen Breda en Tilburg. Conclusie: over het algemeen blijven voor West-Brabant en Zeeland de ve
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 jul 2006 Groen Links wil meer stoptreinen rond Helmond (Eindhovens Dagblad)
De gemeente Helmond moet snel in gesprek met de Nederlandse Spoorwegen, omdat met ingang van de nieuwe dienstregeling in december dagelijks zeker een kwart minder treinen stoppen op de drie bestaande stations.

De Helmondse afdeling van GroenLin
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 mei 2006 Stationsgebouw Eindhoven wordt monument (Eindhovens Dagblad)
Het stationsgebouw in Eindhoven wordt gemeentelijk monument. B en W van Eindhoven hebben bij de aanwijzing wel rekening gehouden met de geplande ingrijpende verbreding van de voetgangerstunnel.

In afwijking van het advies van de gemeentelijke mon
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 dec 2005 NS stuurt treinreizigers Eindhoven van hot naar her (Eindhovens Dagblad )
Op het station in Eindhoven is het zaterdag een flinke chaos. Op perron 5 en 6, waar normaal gesproken de treinen richting Tilburg en Den Bosch vertrekken, bestoken reizigers het NS-personeel met vragen. Vaak tevergeefs.

„Ik ben vier uur onde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 dec 2005 NS neemt twee nieuwe stations in gebruik (Novum)
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is vanaf zondag van kracht. Tussen Den Haag en Rotterdam rijden voortaan meer treinen per uur en twee nieuwe stations worden in gebruik genomen.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 nov 2004 Treinenloop over Tilburg uitgekleed (Brabants Dagblad)
Het treinverkeer tussen Breda, Tilburg, Boxtel en Eindhoven dreigt tijdelijk te worden uitgekleed. Dat is het gevolg van het verdwijnen van een perron in 2006 op het station van Breda. De NS schrapt mogelijk twee stoptreinen per uur en laat in plaats
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 jun 2004 Meer ruimte voor fiets bij station Eindhoven (Eindhovens Dagblad)
Bij het Eindhovense centraal station is gisteren aan de noordzijde een nieuwe fietsenstalling in gebruik genomen. De stalling is uitgebreid van 482 naar 624 fietsklemmen. Daarnaast zijn er nog eens zestien bromfietsplaatsen toegevoegd.

De ver
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 apr 2004 Vaart achter plannen stationsgebied Eindhoven : Tunnel in 2006 aangepakt; Prorail wil grote bewaakte fietsenstalling onder stationsplein (Eindhovens Dagblad )
Langzamerhand komt er tempo in de planontwikkeling voor het stationsgebied in Eindhoven. Betrokken partijen verwachten binnen drie jaar de eerste bouwactiviteiten. Meest concreet is de ingrijpende verbouwing van het stationsgebouw, waarvan de start i
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 feb 2004 Schuilen onder luifel op Neckerspoel bij station Eindhoven : Financiering voor aanpassingen goedgekeurd (Eindhovens Dagblad)
Busstation Neckerspoel achter het Eindhovense station krijgt een grote luifel die aan de stationshal wordt bevestigd. De huidige luifels op de perrons verdwijnen. Dat blijkt uit het ontwerp voor de herinrichting van het busstation. De financiering va
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jul 2003 NS zet meer treinen op Eindhoven in : Uitbreiding gaat op 14 december in (Eindhovens Dagblad)
Zaterdag 19 juli, EINDHOVEN/HELMOND - Vanuit Eindhoven gaan nog dit jaar meer treinen rijden. De verbeteringen die de NS in februari aankondigde voor de treinverbindingen in Zuidoost-Brabant gaan op 14 december in. Het gaat vooral om directere verbin
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 sep 2002 Albert Heijn in Eindhovens station (Eindhovens Dagblad )
Vrijdag 6 september, EINDHOVEN - Er komt een vestiging van supermarktketen Albert Heijn in het NS Station aan de kant van het busstation in Eindhoven. Deze komt op de plaats van de stationsrestauratie, die gaat verhuizen. Waar de restauratie een plek
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 jan 2002 Tegels NS-station Eindhoven uit voorzorg verwijderd (Eindhovens Dagblad)
EINDHOVEN - Een tegelwand met een oppervlakte van ongeveer 25 tot 30 vierkante meter is zaterdag op het NS-station in Eindhoven weggekapt. In de tunnel aan de noordkant van het station, de buszijde, had een lokettiste bemerkt dat de tegels bol stonde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 dec 2001 Kersttakken op station verboden (Eindhovens Dagblad)
Woensdag 12 december. EINDHOVEN - De NS moeten de kersttakken op het station in Eindhoven op last van de brandweer verwijderen. De versieringen in de gang onder het station voldoen niet aan de veiligheidsvoorschriften. Kersttakken zijn per definitie
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 jun 1941 Brabantsche opinie over Brabantsche stations (Noordbrabantsch dagblad het huisgezin )
„Weet je waar je eens over moet schrijven? Over de stations in Brabant! Over het feit, dat wij in de heele provincie maar twee behoorlijke stations hebben en dat de rest zoo ongeveer het midden houdt tusschen een mooi kippenhok en een leelyk abattoir!" Het was een goede oude bekende, een Brabander van de goeie soort, die ons ongevraagd deze tip gaf. We kennen den man al jaren, weten dat hij een gezonden kijk heeft op vele zaken, dat hij Brabantsch openhartig is en niet gewoon om een blad voor zyn mond te nemen. Ook weten we echter, dat, hy nog al eens graag critiek uitoefent, al is die dan meestal van goedhartigen aard en bedoelt hij het allemaal niet zoo hevig als hij het zegt. We waren daarom een beetje terughoudend en reageerden voorloopig alleen maar met een vermanend: „Nou, nou". „Niks te nou-nouen", zei de ander, „je weet, ik weet m'n weetje en ik zeg je, dat het met de stations in Brabant — uit architectonisch en aesthetisch oogpunt bezien — treurig gesteld is. Vroeger lette je daar niet zoo op, je had gewoonlijk te veel haast,; maar nu het reizen weer in een langzamer tempo gaat, de treinen dunner gezaaid en nog al eens te laat zijn, nu valt het op. Het is me den laatsten tijd herhaaldelijk overkomen, dat ik — op een trein wachtende — langen tijd tegen stations zat aan te staren. Van de tien keer dat dat gebeurde, heb ik me negen keer zitten „ergeren" „Erger je je nu ook?" vroegen we en wezen door het café-raam op het Bossche station. „Ik zeg toch, dat er twee uitzonderingen zijn! Daar is Den Bosch er één van. Maar dat station is dan ook van Cuypers". „Laatst heb ik eens iemand hooren zeggen, dat de Cuypersen maar twee dingen gebouwd hebben: kerken en bisschoppelijke paleizen. Die bisschoppelijke paleizen zijn dan soms in gebruik als stations, soms als rijksmuseum. ..." „Die vent kan zeggen wat-ie-wil, maar tegen dit station kyk je tenminste met plezier aan. Daar zit stijl in en lijn en fantasie. In ieder geval is het niet, zooals de meeste andere, behalve veilig, ook nog vlug en voordeelig gebouwd". „Er was nog een uitzondering, als ik je goed verstaan heb".

„Ja, Roosendaal! Ik weet niet eens wie daar de architect van is en het kan best zIJn, dat het nog mooier had gekund, maar het is een station, dat er wezen mag. Het is royaal van proporties en het beheerscht zyn omgeving. Daar loopen de treinen inderdaad „binnen"; en al staan er tien treinen op volle stoom, dan bluft het station ze nog de baas. In veel andere plaatsen is het zóó: als de trein binnen komt, dan zie je het heele station niet meer, dan domineert de trein en de snuivende locomotief! 'Eigenlijk komt de trein niet „binnen!", hy komt alleen maar even „langs". Je krygt den indruk dat het louter goeiigheid van 'm is, dat ie stopt. Hij had het stationnetje net zóo goed over bet hoofd kunnen zien!" „Alle stations kunnen toch niet even groot zijn?" „Hoeft ook niet. Maar het minste wat je er van verwachten moogt, is toch, dat ze op een station lijken", „Doen ze dat dan niet?" „Nee dat doen ze niet. Dat weet je zelf net zoo goed als ik. Neem ze maar een voor een. Bergen op Zoom. Als je door de Stationsstraat komt aanwandelen, dan zie je een ding wat eigenlijk nog het meeste lukt op een broeikas. Je verwacht daarbinnen geen treinen te vinden maar meloenen of komkommers!" „Asperges!" „Goed, asperges, maar in ieder geval geen treinen! Komt er dan toch een, stap je er in en rij je naar het Oosten, dan passeer je in Wouw een soort duiventil, of zoon klepkooi, waar ze vinken in vangen. In Breda krijg ik steeds den indruk, dat 't nog niet af is, dat ze nog aan het bouwen zijn en dat het een kippenren moet worden voor een heel groot hoenderpark. Tilburg is niet veel beter. Eigenlijk is het twee keer zoo erg, want het heeft twee verdiepingen! Het lijkt op een ouderwetsch buitenhuis, met een schrikkelijk leelijke serre er voor. In Eindhoven is er één geluk; dal het Stationsplein maar klein is, zoodat je het station niet zoo goed kunt zien. Maar als je het ziet en ze zeggen je, dat het 'n abattoir is, dan geloof je het direct". „Maar dan toch een mooi abattoir!" „Nee, een leelijk! Ook dat nog. Nou, en dan krijg je Helmond. Ik weet niet wie het geweest is, maar er moet eens een ondeugend journalist een brief uit Hollywood aldus hebben laten aanvangen: „Hollywood, na Helmond de leelijkste stad van de wereld " Dat zal wel overdreven zijn, maar het station is in ieder geval niet veel zaaks. Goddank heeft het tegenwoordig tenminste een klok! De Helmondenaren hebben er jarenlang over geklaagd, dat ze niet eens een stationsklok hadden.... Dan is Boxtel eigenlyk veel beter af, dat heeft heelemaal geen station. Dat heeft aan de straat alleen maar een groot gat, waardoor je onder de rails naar de perrons kunt komen." „Dat is een eiland-station", merkten wy deskundig op. „Kan best wezen, maar eilanden moeten ze in het water leggen, niet midden in een stad! Op de lyn van Roosendaal naar het Noorden. is het al niet veel beter. De stations van Oudenbosch en Zevenbergen schijnen specimen te zijn van een soort massa-product, op één werf in elkaar getimmerd en kant en klaar afgeleverd. Het zijn net zoon soort koekoeksklokken....

Nee, dan zie ik nog liever de stationnetjes van de Langstraat. Die zijn ook niet mooi; in het industriestadje Waalwijk is het precies hetzelfde als in het landelyke Lage Zwaluwe het laatste heeft het voordeel, dat maar heel weinig menschen het aan den voorkant te zien krijgen, men stapt hier veel „over" doch weinig „uit" — maar zij bieden althans den stationchefs een prettige bovenwoning!" „En wat wou je daar nu allemaal mee zeggen?" „Ik wou maar zeggen, dat het hoog tijd wordt, dat de Nederlandsche spoorwegen meneer van Ravensteijn naar Brabant sturen, met een hele groot koffer, boordevol met mooie krullen, vlotte lijnen en speelsche vlakken om daar onze stations mee op te knappen." „Ik heb pas nog van het Utrechtsche station — dat is toch van Ir. van Ravensteijn? — hooren zeggen: dat het een „Neo-barok brouwsel"' was, „dat feitelijk op de maan thuis hoort"'. „Kan best zijn, dat het op de maan thuis hoort, maar is dat voor een station geen verdienste? Kijk eens, in ieder van ons, al zijn we nog zoo oud en wijs, blijft iets voortleven van het kind, dat graag „met het spoortje mee gaat". In ieder van ons leeft de drang te reizen naar verre en vreemde landen. Is het dan niet goed, dat we reeds bij het betreden van het station den indruk krügen van iets vreemds, iets dat ver weg is en geheel anders dan we gewoon zijn? Stappen we dan niet met een prettig gevoel en grooter verwachtingen in den trein, die ons mee zal nemen naar oorden — het kan me niet schelen waar, desnoods op de maan! — maar waar het in ieder geval anders is als thuis! Geven de vloeiende lijnen van v. Ravensteijn ons niet reeds een voorproefje van de snelheid, waarmee de trein ons daar heen zal brengen? Voel je dan niet...." „Wacht nou eens -even, voel jij dan niet, dat je geweldig door zit te slaan? Je meent toch zeker niet in ernst, dat ik al dat gedaas in de krant moet zetten?" „Ja, dat meen ik wel! Je kunt er natuurlijk bij vertellen, dat ik een beetje een rare vent ben en je zegt maar tegen de lezers, dat ze mij met een korreltje zout moeten nemen en dat ik het allemaal niet zoo kwaad bedoel, maar je moet er geen twijfel over laten bestaan, dat hel werkelijk hard noodig is, dat er eens naar de Brabantsche stations wordt omgekeken. Als je we op den man of vraagt, hoe een station er uit moet zien om een echt station te zijn, dan zou ik je dat niet eens precies kunnen vertellen, maar in ieder geval moet het niet op een broeikas lijken en niet op een abattoir, niet op een duiventil en niet op een koekoeksklok!....

Naschrift webmaster:
Het is maar goed dat meneer niet in onze tijd leeft, want wat er nu staat is toch veel minder mooi dan alles wat meneer lelijk vond en intussen is afgebroken.

9 aug 1907 Het station te Eindhoven. (Algemeen Handelsblad)
De „P. en Kbd." is in staat eenige mededeelingen te doen over de aanzienlijk© veranderingen en verbeteringen, di© hier met het oog op de lijn Eindhoven—Weert zullen worden aangebracht. De som tot-nu-toe uitgetrokken voor de veranderingen en verbeteringen, die hier zulleri worden aangebracht, bedraagt niet minder dan f 1,250,-00. Aan het stationsgebouw zullen volgens de bestaande plannen in het geheel geen veranderingen wordon aangebracht, doch er zal gemaakt worden een breed tweede perron met overkapping, waar de treinen zullen aanleggon uit d© drie richtingen, van Boxtel, van Venlo en van Weert.

Op dit tweede perron worden wachtkamers gebouwd voor het publiek en bureaus voor het personeel. Toegang tot dit perron zal verkregen worden van 't Stationsplein door middel van _._ -■ooten tunnel, zoodat er volkomen zal gezorgd worden voor de veiligheid van het publiek. Het eerste perron, zooals het thans l> zal dan nog alleen dienst doen voor de Belgische lijn. De bestelgoederenloods a_n de zijde van het nieuwe hotel op 't Stationsplein wordt afgebroken en een nieuwe loods zal gemaakt worden, waar nu is het raocordement vau do Meijersche Tram aan de overzijde. Do Tramweg-Maatschappij zal dan hare verbinding krijgen op de nieuwe losplaats der Staatsspoor aan de zijde van het Villapark, waar dan 'natuurlijk ook de goederenloods wordt gebouwd. Waar tot-nu-toe op de losplaats slechts dertigwagons in lossing konden wordeu toégélai za! dit getal dus verhoogd worden tot honderd. Het rangeerterrein wordt overgebracht baar gene zijde van don Dommel op zeer breede schaal. Zoo zal de overweg aan Fellenoord vrijkomen van do ontzaglijke bezwaren, die er thans op rusten.