of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Groningen

3 nov 2008 Haarlem het sfeervolste station van Nederland (Haarlems Dagblad)
Treinreizigers vinden het 100 jaar oude station van Haarlem het meest sfeervolle station van Nederland. Het beste station is echter Groningen, op de voet gevolgd door Schiphol.

Dat blijkt uit een onderzoek van DAG, welke krant niet meer in dru
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 okt 2008 Groningen beste station van Nederland : DAG-lezers geven Groningen een 8,1 als rapportcijfer. (Dag.nl)
Bezoekers van DAG.nl hebben station Groningen verkozen tot Beste Station van Nederland. Schiphol eindigde nipt als tweede. Reizigers blijken vooral onder de indruk van de sfeer in het Groningse station, dat dateert uit 1896.

DAG selecteerde in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2008 Spoorlijn Emmen-Stadskanaal niet haalbaar (Dagblad van het Noorden)
De aanleg van een spoorlijn tussen Stadskanaal Hoofdstation en Emmen is financieel onhaalbaar. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van de provincies Groningen en Drenthe.

De onderzoeksresultaten worde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2008 Verlengen spoor Groningen-Emmen beter dan stoppen in Musselkanaal (Rijksuniversiteit Groningen)
De verlenging van de in 2010 te starten treinverbinding Groningen- Veendam naar Emmen is bijna zeker gunstiger dan een verlenging die stopt in Musselkanaal- Valthermond. Dit is de uitkomst van het scriptie-onderzoek van student Diederick van der Lely onder leiding van professor Jan Oosterhaven van de Rijksuniversiteit Groningen. Het belangrijkste voordeel bestaat uit het veel grotere aantal buspassagiers dat overstapt naar de trein bij een verlenging tot Emmen en dat betekent een hogere kaartverkoop voor de vervoerder en een belangrijke winst in reistijd en comfort voor de passagiers.

De scriptie bevat een volledig overzicht van alle maatschappelijke kosten en baten van de ingebruikname van de goederenspoorlijn naar Veendam voor passagiersvervoer, alsmede van de ombouw van de museumspoorlijn STAR tussen Veendam en Musselkanaal- Valthermond voor regulier passagiersvervoer en de verlenging van die lijn naar Emmen. Aansluiting in Emmen op de bestaande spoorlijn naar Zwolle betekent dat Oost-Groningen een directe spoorverbinding met de rest van het land krijgt en Emmen een directe spoorverbinding met Groningen en Duitsland.

Kosten en baten

De belangrijkste kosten en baten zijn voor een periode van vijftig jaar in geld uitgedrukt. De netto contante waarde van die stromen komt voor het spoor Groningen- Veendam op minus 30 miljoen euro. Voor het spoor Groningen- Musselkanaal is dat minus 80 miljoen en voor Groningen-Emmen minus ruim 60 miljoen. Een dergelijke negatieve uitkomst is voor openbaar vervoerprojecten in Nederland vrij gebruikelijk.

Effecten

Van de kosten en baten die niet in geld zijn uitgedrukt is het of niet duidelijk of ze positief of negatief zijn, zoals voor emissies en veiligheid, of ze zijn van relatief geringe betekenis, zoals de effecten op de verkeerscongestie en op milieu en landschap bij de varianten tot en met Musselkanaal. Alleen de verlenging naar Emmen heeft een aantal wel duidelijke niet in geld uitgedrukte effecten, zoals negatieve op het landschap en positieve op de regionale economie en de extra goederenvervoerconnectie met de Randstad.

Tot slot wijst de scriptie er op dat het wenselijk is om nog nader te bestuderen of stoppen in Stadskanaal Hoofdstation gunstiger of nog ongunstiger is dan stoppen in Musselkanaal en of het in één keer aanleggen van de hele lijn gunstiger is dan het pas later aanleggen van het laatste stuk Musselkanaal- Emmen waarvan nu is uitgegaan.

De scriptie van student Diederick van der Lely met een beleidsmatige samenvatting van professor Jan Oosterhaven is elektronisch op te halen op www.REGroningen.nl.

11 apr 2008 Trein Emmen-Stadskanaal geen serieuze optie (Typisch Emmen)
Een passagierstrein van Emmen naar Stadskanaal is voorlopig nog geen serieuze optie. Dit verwacht spoordeskundige Arco Sierts uit Voorburg. Hij ijvert al jaren voor een verbetering van de noordelijke spoorverbindingen, met name de lijn tussen E
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 mrt 2008 Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten (Dagblad van het Noorden)
Het Drentse provinciebestuur ziet goede kansen voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal. Het wil bijdragen aan de verbetering van het openbaar vervoer in en naar de Veenkoloniën.

Dat maakte gedeputeerde Rob Bats g
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 dec 2007 Aapjes kijken in oude halte van Scholten (Reformatorisch Dagblad)
In de volksmond heet het ”Kunststation Kropswolde”, al staat het gebouw feitelijk in Foxhol. Driek van Wissen, dichter des vaderlands, mijmerde er al toen hij z’n titel nog helemaal niet droeg. Kunstenaar Martijn Lagerwerf werkt en woont er sinds 198
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 jul 2007 Nieuwe trein Veendam-Groningen” (Reformatorisch Dagblad)
Binnen twee jaar moet er tussen Groningen en Veendam een passagierstrein rijden.

De gemeente Veendam, de provincie Groningen, ProRail en Arriva maken zich daar hard voor. In augustus zullen de partijen een intentieverklaring tekenen.

Op
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 jun 2007 NS wijzigt dienstregeling Noord-Nederland (De Stentor)
De NS voert per 10 juni een nieuwe dienstregeling voor het noorden van het land in, zo meldde het bedrijf dinsdag. De spoorwegen doen dit na kritiek op verslechterde verbindingen vanuit het noorden richting de Randstad.

Na de invoering van d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2007 Arriva zet bussen in om drukke treinen te ontlasten (Reformatorisch Dagblad)
Met ingang van maandag zet Arriva in de provincie Groningen bussen in om de drukte in de treinen tijdens de ochtendspits terug te dringen. Vanaf de stations Zuidhorn, Hoogezand- Sappemeer en Martenshoek kunnen reizigers op de bus stappen naar het Cen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 sep 2006 Wat er verandert voor de treinforens uit Kampen (De Stentor)
Voor treinforensen wordt maandag 11 december een spannende dag. Dat is de eerste werkdag waarop de treinen volgens het nieuwe spoorboekje rijden. Wat verandert er voor de Kamper treinforens?

Nu is het nog iets over het heel en iets over het half.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 aug 2006 Reiziger op Betuwe zit veel langer in trein
(red: let op: dit bericht zit vol fouten)
(De Gelderlander)
Betuwenaren die volgend jaar met de trein naar Noord - of Zuid - Holland willen, zijn veel langer onderweg dan nu. De extra reistijd kan oplopen tot een half uur.

Dit blijkt uit de dienstregeling voor 2007, die de Nederlandse Spoorwegen heeft ont
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 mei 2006 Hoofdstation ongeschonden uit bouwput Stadsbalkon (Dagblad van het Noorden)
Het hoofdstation in Groningen heeft tot nu toe niet te lijden gehad onder de bouwwerkzaamheden voor het zogeheten Stadsbalkon. Ingenieursbureau Grontmij houdt het monument tijdens de voltooiing van de giga‑fietsenkelder nauwlettend in de gaten.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Niet langer direct naar Amsterdam CS (De Twentsche Courant/ Tubantia)
Treinen rijden vanaf volgend jaar niet meer rechtstreeks vanuit Apeldoorn/ Deventer of Zwolle naar Amsterdam CS. Ook de directe verbinding vanuit Zwolle via Deventer naar Roosendaal verdwijnt. De trein tussen Deventer en Zwolle stopt vanaf volgend ja
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Trein te lang voor Zwolle : voor Amsterdam CS: overstappen (De Stentor)
Geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS, een langere reistijd naar Groningen en een knip in de treindienst Zwolle- Roosendaal. Dat zijn de voornaamste uitkomsten van de concept-dienstregeling van de NS voor 2007.

Reizigers naar Amst
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 sep 2003 PvdA hikt aan tegen duur Stadsbalkon voor station Groningen (Dagblad van het Noorden)
groningen - De PvdA heeft waarschijnlijk geen tien miljoen euro over voor het Stadsbalkon, het spectaculair welvende plein met ondergrondse fietsenstalling voor het Hoofdstation. José van Schie waarschuwde gisteren dat de grootste partij in de Gronin
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 aug 2003 Stationsplein Groningen op de schop (Dagblad van het Noorden)
groningen - Het Stationsplein in Groningen moet veel veiliger. Wethouder Koen Schuiling gaf maandagmiddag het officiële startsein voor de werkzaamheden aan het drukke plein.

De onveilige situatie voor het station is al jaren onderwerp van ges
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 aug 2003 Stationsplein Stad ruim twee jaar een bouwput (Dagblad van het Noorden)
groningen - Het Stadsbalkon, het nieuwe plein voor het Groninger Hoofdstation, wordt eenvoudiger dan het plan dat eind 2001 werd gepresenteerd. In het nieuwe ontwerp is meer aandacht voor de sociale veiligheid van de ondergrondse fietsenstalling.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 jul 2003 Eerste teken fietsenkelder bij station (Dagblad van het Noorden)
Gisteren, vandaag en de komende dagen neemt het bedrijf grondmonsters. Doel van de werkzaamheden is te bepalen welke type funderingen en damwand nodig zijn voor de kelder, die plaats moet bieden aan 3000 fietsen. De aanleg daarvan staat voor volgend
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 jan 2003 Station krijgt stadsbalkon en fietsenkelder (Dagblad van het Noorden)
Een fietsenstalling voor ruim drieduizend fietsen en toch blijft de trap van het Hoofdstation over een ruim plein prima zichtbaar. Dat is opvallend aan het plan voor het Stationsplein, dat B en W van Groningen donderdag presenteerden. Het busstation
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 okt 2002 Vrouw op station Groningen onder trein (Dagblad van het Noorden)
Een 30-jarige vrouw is donderdagmiddag van het tweede perron van het Hoofdstation in Groningen gevallen en onder de al rijdende stoptrein richting Delfzijl geraakt. Daarbij liep zij ernstig letsel op aan haar benen en een hand.

Verpleegkundig
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 okt 2002 Treinsurfer strandt al op Hoofdstation (Dagblad van het Noorden)
De eerste poging tot treinsurfen in de geschiedenis van het Groninger spoor is woensdagmiddag in de kiem gesmoord. Een 15-jarige jongen uit Wehe den Hoorn klom op het Groninger Hoofdstation op het dak van de trein naar Winsum. Hij werd op het laatste
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 okt 2002 Groninger Stationsplein is net een wespennest (Dagblad van het Noorden)
Zoo leven de bussen is de titel van de folder die wethouder Koen Schuiling maandag uit de slurf van olifant Suzie aangeboden kreeg. Dit was het startsein van de voorlichtingscampagne die brugklassers bewust moet maken van de gevaren op en rondom het
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 mei 2002 Opwaardering plan tramlijn Assen-Groningen (Dagblad van het Noorden)
De slaagkans van het plan voor een tramverbinding tussen Groningen en Assen is groter geworden. Haagse onderzoeksbureaus gaven het idee alsnog een B-status, evenals de opwaardering van het stationsgebied in de stad Groningen. Beide voorstellen kwamen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 mrt 2002 Trein schiet door op Hoofdstation Groningen (Dagblad van het Noorden)
Op het Hoofdstation in Groningen is zondagmiddag een trein door een stootblok gereden. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorweg zijn veel reizigers, die al klaar stonden om uit te stappen, flink door elkaar geschud. Er vielen geen gewonde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 feb 2002 Bond Heemschut in verzet tegen nieuw stationsplein (Dagblad van het Noorden)
De Bond Heemschut ziet niets in de plannen van architect Kees Christiaanse om het stationsplein voor het NS Hoofdstation op te tillen om ruimte te maken voor een fietsenstalling. De geplande verhoging van het zwarte plein tast volgens de vereniging v
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2002 Stad Groningen enthousiast over stationsplan van Christiaanse (Dagblad van het Noorden)
De gemeenteraad van Groningen schaart zich unaniem achter de plannen voor een nieuw stationsplein. Geen enkele politieke partij maakt zich zorgen over de gedachten van stedenbouwkundige Cees Christiaanse. Het plan van Christiaanse voorziet in een doe
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 feb 1895 Woning stationschef in Groningen wordt toch gesloopt (Het nieuws van den dag )
Op verzoek van vele ingezetenen van Groningen, heeft de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen bepaald, dat het oude stationsgebouw, de woning van den station chef aldaar, hetwelk het nieuwe stationsgebouw geheel zou ontsieren, gesloopt zal worden en daarvoor in de plaats zal gesteld worden een nieuwe woning voor den stationchef, in den stijl van het nieuwe stationsgebouw.

8 jul 1884 Slechte omstandigheden voor het personeel op de juist geopende spoorlijn Groningen - Delfzijl (Het nieuws van den dag )
Niet alleen — zoo wordt ons uit Groningen geschreven — dat reizigers luide klagen over de onveiligheid op de lijn Groningen—Delfzijl ook de stations-chefs hebben een niet benijdenswaardig leven. Aan enkele stations is de zorg aan éen persoon opgedragen. Hij is chef, telegrafist wisselwachter, bureaulist, controleur enz. De stations-chef te Sauwert heeft zijn ontslag gevraagd.

09/07/1884 De stationschef te Stedum, op de lijn Groningen—Delfzijl, heeft zich bij het overhalen van den wissel erg bezeerd. Daar de draad van den toestel brak, sloeg de zware machtarm. van den hefboom terug en raakte den man in den onderbuik. Ook deze chef had 5 baantjes tegelijk. Hij is aanstonds buiten dienst gesteld.