of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Stadskanaal Hoofdstation

16 okt 2008 Spoorlijn Emmen-Stadskanaal niet haalbaar (Dagblad van het Noorden)
De aanleg van een spoorlijn tussen Stadskanaal Hoofdstation en Emmen is financieel onhaalbaar. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van de provincies Groningen en Drenthe.

De onderzoeksresultaten worde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2008 Verlengen spoor Groningen-Emmen beter dan stoppen in Musselkanaal (Rijksuniversiteit Groningen)
De verlenging van de in 2010 te starten treinverbinding Groningen- Veendam naar Emmen is bijna zeker gunstiger dan een verlenging die stopt in Musselkanaal- Valthermond. Dit is de uitkomst van het scriptie-onderzoek van student Diederick van der Lely onder leiding van professor Jan Oosterhaven van de Rijksuniversiteit Groningen. Het belangrijkste voordeel bestaat uit het veel grotere aantal buspassagiers dat overstapt naar de trein bij een verlenging tot Emmen en dat betekent een hogere kaartverkoop voor de vervoerder en een belangrijke winst in reistijd en comfort voor de passagiers.

De scriptie bevat een volledig overzicht van alle maatschappelijke kosten en baten van de ingebruikname van de goederenspoorlijn naar Veendam voor passagiersvervoer, alsmede van de ombouw van de museumspoorlijn STAR tussen Veendam en Musselkanaal- Valthermond voor regulier passagiersvervoer en de verlenging van die lijn naar Emmen. Aansluiting in Emmen op de bestaande spoorlijn naar Zwolle betekent dat Oost-Groningen een directe spoorverbinding met de rest van het land krijgt en Emmen een directe spoorverbinding met Groningen en Duitsland.

Kosten en baten

De belangrijkste kosten en baten zijn voor een periode van vijftig jaar in geld uitgedrukt. De netto contante waarde van die stromen komt voor het spoor Groningen- Veendam op minus 30 miljoen euro. Voor het spoor Groningen- Musselkanaal is dat minus 80 miljoen en voor Groningen-Emmen minus ruim 60 miljoen. Een dergelijke negatieve uitkomst is voor openbaar vervoerprojecten in Nederland vrij gebruikelijk.

Effecten

Van de kosten en baten die niet in geld zijn uitgedrukt is het of niet duidelijk of ze positief of negatief zijn, zoals voor emissies en veiligheid, of ze zijn van relatief geringe betekenis, zoals de effecten op de verkeerscongestie en op milieu en landschap bij de varianten tot en met Musselkanaal. Alleen de verlenging naar Emmen heeft een aantal wel duidelijke niet in geld uitgedrukte effecten, zoals negatieve op het landschap en positieve op de regionale economie en de extra goederenvervoerconnectie met de Randstad.

Tot slot wijst de scriptie er op dat het wenselijk is om nog nader te bestuderen of stoppen in Stadskanaal Hoofdstation gunstiger of nog ongunstiger is dan stoppen in Musselkanaal en of het in één keer aanleggen van de hele lijn gunstiger is dan het pas later aanleggen van het laatste stuk Musselkanaal- Emmen waarvan nu is uitgegaan.

De scriptie van student Diederick van der Lely met een beleidsmatige samenvatting van professor Jan Oosterhaven is elektronisch op te halen op www.REGroningen.nl.

11 apr 2008 Trein Emmen-Stadskanaal geen serieuze optie (Typisch Emmen)
Een passagierstrein van Emmen naar Stadskanaal is voorlopig nog geen serieuze optie. Dit verwacht spoordeskundige Arco Sierts uit Voorburg. Hij ijvert al jaren voor een verbetering van de noordelijke spoorverbindingen, met name de lijn tussen E
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 mrt 2008 Station keert als model terug in t Vjenne (TC Tubantia)
Als uitvloeisel van spoorboek Vriezenvener Hessel Boonstra.

Nog steeds zijn er veel Vriezenveners die het betreuren dat het zo karakteristieke, witte Vriezenveense station aan de lijn Almelo-Mariënberg in 1985 is afgebroken.

Toch is er -
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 mrt 2008 Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten (Dagblad van het Noorden)
Het Drentse provinciebestuur ziet goede kansen voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal. Het wil bijdragen aan de verbetering van het openbaar vervoer in en naar de Veenkoloniën.

Dat maakte gedeputeerde Rob Bats g
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 mrt 2007 Spoorrenovatie Museumspoorlijn STAR
de spoorrenovatie van de Museumspoorlijn STAR naderd zijn einde, vele emplacementen zijn vernieuwd, opnieuw aangelegd of in orriginele staat aangepast, de spoorbrug in Bareveld is verniewd, en word op 20 mrt teruggeplaatst, vele details zijn teruggeb
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 jan 2003 Stadskanaal Rail neemt museumspoorlijn over (Dagblad van het Noorden)
De stichting Stadskanaal Rail heeft de museumspoorlijn tussen Veendam en Musselkanaal overgenomen van NS Vastgoed. Het gaat om 56 hectare grond. De voormalige eigenaar spreekt van een van de grootste NS-grondtransacties van de afgelopen tien jaar in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 aug 2002 Gloednieuwe haltes voor Starspoorlijn (Dagblad van het Noorden)
Het aantal haltes van museumspoorlijn Star wordt de komende jaren fiks uitgebreid. Nieuwe haltes staan onder andere op stapel voor Nieuw-Buinen en Bareveld. In Musselkanaal zou een volledig geoutilleerd station moeten komen. Ook wil Star meer treinst
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 jul 1937 DE SPOORLIJN STADSKANAAL-COEVORDEN. Geen opheffing, doch bezuiniging. (Het Vaderland)
Men meldt ons, dat het nu wel vaststaat, dat voorloopig van de opheffing van de spoorlijn Stadskanaal- Coevorden geen sprake zal zijn. Uit goede bron wordt vernomen, dat voor deze lijn de uiterste bezuiniging op de exploitatie zal worden betracht. Enkele stations zullen of worden opgeheven, of tot halte, of tot stopplaats worden aangewezen.

Het station Dalen zal voor den aan winterdienst reeds een stopplaats zijn.