of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Haarlem

3 nov 2008 Haarlem het sfeervolste station van Nederland (Haarlems Dagblad)
Treinreizigers vinden het 100 jaar oude station van Haarlem het meest sfeervolle station van Nederland. Het beste station is echter Groningen, op de voet gevolgd door Schiphol.

Dat blijkt uit een onderzoek van DAG, welke krant niet meer in dru
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 aug 2008 Station Haarlem bestaat een eeuw (Trouw)
Het station van Haarlem bestaat zaterdag honderd jaar. Ter gelegenheid hiervan rijden er de hele dag historische treinen en presenteren de Nederlandse Spoorwegen (NS) de nieuwste versie van de intercity-dubbeldekker, die over biotoiletten beschikt.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 aug 2008 NS beëindigt contact disco in Haarlems station (Misset Horeca)
De Nederlandse Spoorwegen wil af van alleen feesten in weekend op stations. De NS heeft daardoor het contract met horecaondernemer William Appelman van SwingSteesjun in Haarlem opgezegd.

Het contract van Appelman loopt op eind van dit jaar af
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 aug 2008 In Haarlem is wachten op de trein nooit een straf (De Volkskrant)
Station Haarlem bestaat zaterdag 100 jaar en viert dat met stoomtreinen én de nieuwste intercitydubbeldekker.

Intern grapje van het op station Haarlem werkzame NS-personeel: NS staat voor Niet Sporen. Vatten we hem?, knipoogt Wim Aardenburg (33
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 mei 2007 Station Haarlem: sneltrein stopt waar stoptrein sprint (Haarlems dagblad )
Een sneltrein die stopt en een stoptrein die sprint. Wie met de sneltrein vanuit Beverwijk via Haarlem naar Amsterdam CS vertrekt, komt één tot drie minuten later aan dan de reiziger die op hetzelfde station de stoptrein verkiest. En die boemel doet
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 apr 2007 NS-stations tussen Beverwijk en Haarlem blijven (Noordhollands Dagblad)
De NS-stations Santpoort Noord, Santpoort Zuid en Bloemendaal blijven open. Dat meldt J. Jacobs, directeur spoor van het ministerie van verkeer en waterstaat, eind maart in een brief aan de burgemeester en wethouders van Velsen.

In februari wer
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 jul 2006 Komst nieuwe stations bij Haarlem allerminst zeker (Haarlems Dagblad)
De bouw van twee nieuwe NS-stations in de omgeving van Haarlem is nog allerminst zeker. Voor zowel de komst van station Haarlem West als station Halfweg zijn nog heel wat hobbels te nemen. Zo zou de bouw van het door Haarlem zo gewenste station aan d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Reizigers willen drie Zeeuwse stations niet missen : Onbegrip over plannen NS (Provinciale Zeeuwse Courant)
Wie de fietsen telt zou niet zeggen dat er maar weinig mensen gebruik maken van de treinstations Arnemuiden, Kapelle- Biezelinge en Krabbendijke. Bij de perrons staan er vele tientallen in de rekken. Reizigers willen dat de treinen er blijven stoppen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Nieuw spoorboekje niet voor iedereen gunstig (De Twentsche Courant Tubantia )
Het nieuwe spoorboekje dat de Nederlandse Spoorwegen eind dit jaar invoeren, pakt lang niet voor iedereen gunstig uit. De dienstregeling is geheel omgegooid en veel reizigers krijgen te maken met langere reistijden. Anderen moeten er rekening mee hou
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 dec 2005 Nieuw leven in oude stations (Algemeen Dagblad editie Groene Hart)
Tientallen stonden er in het Groene Hart. Stationnetjes waar de reis begon naar de wijde wereld. Een kaartje kopen kon de reiziger van een beambte achter het loket.

Anderhalve eeuw nadat de eerste trein van Utrecht CS naar Rotterdam CS door h
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2005 Treinoverstap in Alkmaar dreigt opnieuw (Noordhollands Dagblad)
Treinreizigers uit Schagen en Den Helder die op station Alkmaar moeten overstappen op de intercity naar Amsterdam CS. Dat kan in 2007 de consequentie zijn als de intercity uit Maastricht/Heerlen niet langer Haarlem als eindstation krijgt, maar Alkmaa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 nov 2005 Lot spoorlijn Haarlem-IJmuiden lijkt beslist (Binnenlands bestuur)
Het lot van de voormalige spoorlijn Haarlem - IJmuiden lijkt definitief beslist. Het provinciebestuur van Noord-Holland ziet geen mogelijkheden om de spoorlijn rendabel te laten exploiteren.

ProRail wil toestemming van het ministerie van Verk
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 nov 2005 Koger met broodjeszaak op station Koog-Zaandijk (Noordhollands Dagblad)
De Nederlandse Spoorwegen willen geen leegstand op de stations en verhuren daarom zoveel mogelijk wachtruimten en loketten. Zo is Koger Paul Minhas begonnen met Pauls Broodjeszaak in de oude wachtruimte op het perron van station Koog Zaandijk.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 aug 2005 Het andere station : oude stations hergebruikt (de Volkskrant)
Leegstaande ruimtes op stations worden steeds vaker aangewend voor zaken die met de treinenloop niets van doen hebben: van viswinkel tot makelaar, van crèche tot pizzabakker. De NS probeert zo de verloedering tegen te gaan. Iedereen is welkom. Door M
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 jul 2005 De eerste Almelose spoorwegverbinding (De Twentsche Courant Tubantia )
Goede verbindingswegen zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling van de economie van een land. In de loop der eeuwen werden de wegen langzaam maar zeker verbeterd, waardoor de reistijden steeds korter werden. Maar men bleef wel afhankelijk van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 sep 2004 Nieuw Stationsplein Haarlem moet spraakmakend worden (Haarlems Dagblad)
Alle ogen zijn in Haarlem de komende jaren gericht op het Stationsplein. Nu nog het lelijkste plein van Nederland voor het mooiste station van het land. ,,Straks een landmark voor Haarlem? Het plein kan dat worden, zeker wanneer we daarbij spraakmake
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 jul 2004 Onzekerheid over spoorlijn Haarlem- Uitgeest en station Heemskerk (Noordhollands Dagblad)
De Nederlandse Spoorwegen wil van de in haar ogen onrendabele lijn tussen Haarlem en Uitgeest af. De provincie onderzoekt momenteel of ze de spoorlijn wil overnemen. Als de stoptrein op dat traject verdwijnt, dreigt het NS-station in Heemskerk overbo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 jun 2004 Miljoenen voor Stationsplein Haarlem (Haarlems Dagblad)
Haarlem krijgt maximaal 16 miljoen euro subsidie voor de aanleg van een totaal nieuw Stationsplein en omgeving. De minister van VROM heeft dat geld gisteren toegekend. Haarlem kan daardoor snel concrete plannen voor het gebied maken, dat nu nog te bo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 sep 2003 Frans Hals plekje in stationsruimte (Haarlems Dagblad)
Het Frans Halsmuseum wil een expositieruimte openen op het Haarlemse station. Het museum heeft daarvoor zijn oog laten vallen op de wachtkamer eerste klasse op het middenperron. De NS is momenteel op zoek naar een nieuwe bestemming voor de leegstaand
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 aug 2003 Minder balies station Haarlem (Haarlems Dagblad)
De nieuwe balies in de grote hal van het Haarlemse station zijn gisteren in gebruik genomen. Waar vroeger vijf loketten met dik glas stonden, is nu een ruime winkel gemaakt met drie open balies. Door de verbouwing komt het monumentale karakter van de
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 aug 2003 Geluidwering rond NS-station (Haarlems Dagblad)
Na een jarenlang gevecht tussen de gemeente, omwonenden en ProRail, het voormalige Infrabeheer van de Nederlandse Spoorwegen, werden de plannen voor de geluidwerende schermen rond het NS-station gisteren voor het eerst uitbreid en gedetailleerd gepre
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 dec 2002 Geluidsschermen bij station (Haarlems Dagblad)
Railinfrabeheer pakt de geluidsoverlast rond het Haarlemse NS-station aan. Tussen het spoor en het Staten Bolwerk komen geluidsschermen. Een aantal omwonenden dreigde onlangs naar de rechter te stappen omdat ze het lawaai van de treinen beu zijn.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 nov 2001 Perron 1 nu ‘plek om te denken’ (De Twentsche Courant Tubantia )
Er staan wc’s, maar ze staan wel erg in het zicht. Boven een van de deuren staat ‘Heeren’. Het station van Delden lijkt een sanitaire ruimte rijker. Lìjkt, want er is sprake van kunst en dan is niets wat het lijkt. Joos Clijsen ‘verplaatste’ de Haarl
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 apr 1842 In de woensdag 11. gehoudene algemeene vergadering van deelhebbers in de Hollandsche Ijzerenspoorwegmaatschappij, te Amsterdam , is de door den raad van administratie aangebodene rekening over het jaar 1841 goedgekeurd. (Bredasche courant)
De heer ingenieur-directeur Conrad heeft, in zijn verslag van den staat der werkzaamheden, onder anderen, gezegd dat het groote gedeelte van de aarden baan van het tijdelijke stations-gebouw buiten Haarlem tot voorbij Leiden , geheel of gedeeltelijk gereed is; — dat men in dit voorjaar een gedeelte van dien weg , en nog in den loop van dit jaar, «len geheelen weg tot bij Leiden zal kunnen gebruiken.

De brug over het Sparen is genoegzaam volfooid, en de werkzaamheden aan het nieuwe stations-gebouw te Haarlem vorderen ras. De bruggen over de Singels, aldaar, zullen weldra gereed zijn, gelijk ook de traliebrng bij den Vogelenzang. De werkzaamheden aan de brug over de Leerde, te Warmond, zijn met kracht aangevangen, en voor die over de Leidsche trekvaart worden dezelve met ijver voortgezet. Voor de brug over den Rijn bij de Vink (nabij Leiden), is een groot deel der fondamenten reeds afgemaakt. Al de overige bruggen , duikers enz., welke tusschen Haarlem en den Rijn, voorbij Leiden , gemaakt moeten worden , zijn aanbesteed , en voor het aanschaffen van het noodige materieel voor dat gedeelte van den weg is gezorgd.

21 okt 1839 Door de Hollandsche ijzeren spoorwegmaatschappij zal aan het station in Haarlem een gebouw worden opgerigt (Goessche Courant)
Door de Hollandsche ijzeren spoorwegmaatschappij zal aan het station in Haarlem een gebouw worden opgerigt, in den smaak van dat aan het station te Amsterdam, en in hetwelk de passagiers zoo hun vertrekken kunnen afwachten; als zich van ververschingen voorzien.

1 okt 1839 De Haarlemmerspoorweg is den 28 dezer met een bezoek vereerd geworden (Zierikzeesche Courant)
De Haarlemmerspoorweg is den 28 dezer met een bezoek vereerd geworden van ZKH de prins van Oranje, HKKH de prinses van Oranje, HHKKHH de erfprins en erfprinses, prinses Sophia en verder aanzienlijk gevolg. Nadat deze hooge personen door den raad van administratie in het stationsgebouw te Amsterdam zijn ontavngen en de bijzonderheden door hoogstdezelfce in ogenschouw zijn genomen is het aanzienlijk gezelschap met een fraai versierde trein van 5 rijtuigen waarin men de nationale en wurtembergsche kleuren opmerkte naar Haarlem gerede, door de locomotive de Snelheid getrokken wordende en na eenen korten tijd aldaar vertoeft te hebben weder teruggekeerd. De overtogt is iedere reis in 21 a 22 minuten volbragt. Bij de terugkomst aan het station te Amsterdam is het hooge gezelschap een collaction aangeboden geworden, hetwelk zij met hun bijzijn wel hebben willen vereren.

Met verneemt dat in de drie dagen, dinsdag, woensdag en donderdag, gedurende welke de Haarlemmer spoorweg nu voor het publiek is geopend geweest, door niet minder dan 4000 personen van dat snelle vervoermiddel is gebruitk gemaakt; alleen op den eersten dag zijn er 1850 personen vervoer geworden.