of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station 's Hertogenbosch

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2006 Boxtel behoudt stoptreinen in drukke stedendriehoek (Brabants Centrum )
De Nederlandse Spoorwegen lanceren op zondag 10 december een nieuwe dienstregeling. Voor het eerst in 36 jaar worden alle vertrek- en aankomsttijden aangepast, ook in Boxtel. De huidige treinenloop naar de stations in s-Hertogenbosch, Eindhoven en Ti
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 okt 2006 Nog steeds onenigheid over passerele station s Hertogenbosch (Omroep Brabant)
De passerelle verbindt de oude stad met het nieuwe stadsdeel Paleiskwartier.

De gemeente s Hertogenbosch en de Nederlandse Spoorwegen (NS) voeren nog steeds keihard overleg over de passerelle over het station. De NS wil dat de voetgangersbrug a
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 okt 2006 ’Fly-over’ spoorlijn biedt nieuwe kansen voor s Hertogenbosch (Brabants Dagblad)
Een ongelijkvloerse kruising (fly-over) van sporen bij de Diezebrug vergroot de capaciteit van het reizigersvervoer, maar maakt ook de komst van twee nieuwe treinstations in s Hertogenbosch Maaspoort en bij s Hertogenbosch Avenue 2 mogelijk. De Bossc
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Treinreis minuten langer (De Stentor)
Reizigers die vanaf 10 december met de trein van Zutphen richting het westen willen, kunnen tijdens de spits rekenen op een extra reistijd tot 28 minuten vergeleken met de huidige dienstregeling. Hierbij is de tijd die kan ontstaan door het missen va
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Weinig gevolgen dienstregeling NS (BN/DeStem)
Er zijn straks wat overstappen die wat slechter uitpakken. En er stoppen minder treinen op station Gilze- Rijen. Maar er rijden wel weer meer intercity’s tussen Breda en Tilburg. Conclusie: over het algemeen blijven voor West-Brabant en Zeeland de ve
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 jan 2006 Dienstregeling doet níets voor station Reeshof (SP)
De nieuwe dienstregeling doet weer helemaal niets voor station Tilburg Reeshof, terwijl wethouder Aarts al drie jaar lang de opdracht van de raad op zak heeft om daarover met de NS hard te onderhandelen. De SP wil de nieuwe dienstregeling én de event
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 dec 2005 Syntus rijdt station Arnhem Zuid voorbij (De Gelderlander)
Ruim een derde van de stoptreinen op het traject Arnhem - Elst stopt niet bij het nieuwe station Arnhem Zuid. Dat komt omdat vervoerder Syntus er niet mag stoppen. Dat is pas vanaf 2007 mogelijk.

Reden voor de afwijzing is dat het niet past in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 mrt 2005 Vergaderen en e-mailen in de ’lounge’ van station s Hertogenbosch (Brabants dagblad)
Bijkomen temidden van de drukte op het station én je e-mail bekijken: In november krijgt het station van s Hertogenbosch een ’stationsrestauratie nieuwe stijl’.

Alleen een kop koffie drinken, of ook even je e-mail bekijken en vergaderen.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 aug 2001 Bossch station voldoet niet (Brabants Dagblad )
Na alle ellende te hebben gelezen én meegemaakt met de NS heb ik eens een opmerking over hoe droevig het buiten de treinen, NS-personeel en de omstreden dienstregelingen is gesteld met de oude en nieuwe NS-stations. Als treffend voorbeeld noem ik het
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 apr 2001 Draak wordt niet omgedraaid (Brabants Dagblad )
DEN BOSCH - De draak voor het Bossche station zal na de restauratie blijven kijken zoals hij altijd heeft gedaan: richting binnenstad.

Het gemeentebestuur zag aanvankelijk wel wat in het idee van ambtenaar F. Donders om de op 12 oktober 2000
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 jan 1997 Efteling heeft torentjes station Den Bosch (Brabants Dagblad)
Het monumentale spoorwegstation van Den Bosch is zon twee jaar geleden met de grond gelijk gemaakt. Tot groot verdriet van menig Bosschenaar. Toch is niet alles van het oude station verdwenen.

De twee markante torentjes die eens bovenop het dak van het station stonden, zijn bewaard gebleven. Bij de Efteling staan ze nu. Te wachten op een nieuwe bestemming ergens in het sprookjespark.

De sloop van het station ging destijds het Bossche slopersbedrijf W.E.G. Barten aan het hart. Een medewerkster vond het wel heel zonde om ook de twee torentjes tegen de vlakte te gooien. Door de Anton Pieck-achtige uitstraling van de dakversiersels schoot haar de Efteling te binnen. Het park wilde de torentjes wel hebben. In mei 95 werden ze ons aangeboden. Alhoewel wij geen ontwerp hadden liggen waar de torentjes in zouden passen, hebben we er toch de waarde van ingezien, vertelt Karin Koppelmans van de Efteling.

De torentjes zijn naar de Efteling gebracht na de belofte van het park er een mooi plaatsje voor te vinden. Dat is nog niet gebeurd, vertelt Koppelmans. Maar het is nog steeds de bedoeling. Niet alleen de Efteling heeft overigens de waarde van de oude torentjes ingezien, vertelt Koppelmans. Zo af en toe komen er aanvragen van mensen binnen die de torentjes graag willen hebben. Zo zijn er mensen die zon torentje graag in hun tuin willen zetten. Maar dat gaat niet door. De Efteling houdt de Bossche torentjes zelf. Ze passen dan ook uitstekend in het park, vindt ook Koppelmans. Ze passen goed in de Eftelingstijl. En die kleur, dat is bijna Pieck-blauw.

7 jun 1941 Brabantsche opinie over Brabantsche stations (Noordbrabantsch dagblad het huisgezin )
„Weet je waar je eens over moet schrijven? Over de stations in Brabant! Over het feit, dat wij in de heele provincie maar twee behoorlijke stations hebben en dat de rest zoo ongeveer het midden houdt tusschen een mooi kippenhok en een leelyk abattoir!" Het was een goede oude bekende, een Brabander van de goeie soort, die ons ongevraagd deze tip gaf. We kennen den man al jaren, weten dat hij een gezonden kijk heeft op vele zaken, dat hij Brabantsch openhartig is en niet gewoon om een blad voor zyn mond te nemen. Ook weten we echter, dat, hy nog al eens graag critiek uitoefent, al is die dan meestal van goedhartigen aard en bedoelt hij het allemaal niet zoo hevig als hij het zegt. We waren daarom een beetje terughoudend en reageerden voorloopig alleen maar met een vermanend: „Nou, nou". „Niks te nou-nouen", zei de ander, „je weet, ik weet m'n weetje en ik zeg je, dat het met de stations in Brabant — uit architectonisch en aesthetisch oogpunt bezien — treurig gesteld is. Vroeger lette je daar niet zoo op, je had gewoonlijk te veel haast,; maar nu het reizen weer in een langzamer tempo gaat, de treinen dunner gezaaid en nog al eens te laat zijn, nu valt het op. Het is me den laatsten tijd herhaaldelijk overkomen, dat ik — op een trein wachtende — langen tijd tegen stations zat aan te staren. Van de tien keer dat dat gebeurde, heb ik me negen keer zitten „ergeren" „Erger je je nu ook?" vroegen we en wezen door het café-raam op het Bossche station. „Ik zeg toch, dat er twee uitzonderingen zijn! Daar is Den Bosch er één van. Maar dat station is dan ook van Cuypers". „Laatst heb ik eens iemand hooren zeggen, dat de Cuypersen maar twee dingen gebouwd hebben: kerken en bisschoppelijke paleizen. Die bisschoppelijke paleizen zijn dan soms in gebruik als stations, soms als rijksmuseum. ..." „Die vent kan zeggen wat-ie-wil, maar tegen dit station kyk je tenminste met plezier aan. Daar zit stijl in en lijn en fantasie. In ieder geval is het niet, zooals de meeste andere, behalve veilig, ook nog vlug en voordeelig gebouwd". „Er was nog een uitzondering, als ik je goed verstaan heb".

„Ja, Roosendaal! Ik weet niet eens wie daar de architect van is en het kan best zIJn, dat het nog mooier had gekund, maar het is een station, dat er wezen mag. Het is royaal van proporties en het beheerscht zyn omgeving. Daar loopen de treinen inderdaad „binnen"; en al staan er tien treinen op volle stoom, dan bluft het station ze nog de baas. In veel andere plaatsen is het zóó: als de trein binnen komt, dan zie je het heele station niet meer, dan domineert de trein en de snuivende locomotief! 'Eigenlijk komt de trein niet „binnen!", hy komt alleen maar even „langs". Je krygt den indruk dat het louter goeiigheid van 'm is, dat ie stopt. Hij had het stationnetje net zóo goed over bet hoofd kunnen zien!" „Alle stations kunnen toch niet even groot zijn?" „Hoeft ook niet. Maar het minste wat je er van verwachten moogt, is toch, dat ze op een station lijken", „Doen ze dat dan niet?" „Nee dat doen ze niet. Dat weet je zelf net zoo goed als ik. Neem ze maar een voor een. Bergen op Zoom. Als je door de Stationsstraat komt aanwandelen, dan zie je een ding wat eigenlijk nog het meeste lukt op een broeikas. Je verwacht daarbinnen geen treinen te vinden maar meloenen of komkommers!" „Asperges!" „Goed, asperges, maar in ieder geval geen treinen! Komt er dan toch een, stap je er in en rij je naar het Oosten, dan passeer je in Wouw een soort duiventil, of zoon klepkooi, waar ze vinken in vangen. In Breda krijg ik steeds den indruk, dat 't nog niet af is, dat ze nog aan het bouwen zijn en dat het een kippenren moet worden voor een heel groot hoenderpark. Tilburg is niet veel beter. Eigenlijk is het twee keer zoo erg, want het heeft twee verdiepingen! Het lijkt op een ouderwetsch buitenhuis, met een schrikkelijk leelijke serre er voor. In Eindhoven is er één geluk; dal het Stationsplein maar klein is, zoodat je het station niet zoo goed kunt zien. Maar als je het ziet en ze zeggen je, dat het 'n abattoir is, dan geloof je het direct". „Maar dan toch een mooi abattoir!" „Nee, een leelijk! Ook dat nog. Nou, en dan krijg je Helmond. Ik weet niet wie het geweest is, maar er moet eens een ondeugend journalist een brief uit Hollywood aldus hebben laten aanvangen: „Hollywood, na Helmond de leelijkste stad van de wereld " Dat zal wel overdreven zijn, maar het station is in ieder geval niet veel zaaks. Goddank heeft het tegenwoordig tenminste een klok! De Helmondenaren hebben er jarenlang over geklaagd, dat ze niet eens een stationsklok hadden.... Dan is Boxtel eigenlyk veel beter af, dat heeft heelemaal geen station. Dat heeft aan de straat alleen maar een groot gat, waardoor je onder de rails naar de perrons kunt komen." „Dat is een eiland-station", merkten wy deskundig op. „Kan best wezen, maar eilanden moeten ze in het water leggen, niet midden in een stad! Op de lyn van Roosendaal naar het Noorden. is het al niet veel beter. De stations van Oudenbosch en Zevenbergen schijnen specimen te zijn van een soort massa-product, op één werf in elkaar getimmerd en kant en klaar afgeleverd. Het zijn net zoon soort koekoeksklokken....

Nee, dan zie ik nog liever de stationnetjes van de Langstraat. Die zijn ook niet mooi; in het industriestadje Waalwijk is het precies hetzelfde als in het landelyke Lage Zwaluwe het laatste heeft het voordeel, dat maar heel weinig menschen het aan den voorkant te zien krijgen, men stapt hier veel „over" doch weinig „uit" — maar zij bieden althans den stationchefs een prettige bovenwoning!" „En wat wou je daar nu allemaal mee zeggen?" „Ik wou maar zeggen, dat het hoog tijd wordt, dat de Nederlandsche spoorwegen meneer van Ravensteijn naar Brabant sturen, met een hele groot koffer, boordevol met mooie krullen, vlotte lijnen en speelsche vlakken om daar onze stations mee op te knappen." „Ik heb pas nog van het Utrechtsche station — dat is toch van Ir. van Ravensteijn? — hooren zeggen: dat het een „Neo-barok brouwsel"' was, „dat feitelijk op de maan thuis hoort"'. „Kan best zijn, dat het op de maan thuis hoort, maar is dat voor een station geen verdienste? Kijk eens, in ieder van ons, al zijn we nog zoo oud en wijs, blijft iets voortleven van het kind, dat graag „met het spoortje mee gaat". In ieder van ons leeft de drang te reizen naar verre en vreemde landen. Is het dan niet goed, dat we reeds bij het betreden van het station den indruk krügen van iets vreemds, iets dat ver weg is en geheel anders dan we gewoon zijn? Stappen we dan niet met een prettig gevoel en grooter verwachtingen in den trein, die ons mee zal nemen naar oorden — het kan me niet schelen waar, desnoods op de maan! — maar waar het in ieder geval anders is als thuis! Geven de vloeiende lijnen van v. Ravensteijn ons niet reeds een voorproefje van de snelheid, waarmee de trein ons daar heen zal brengen? Voel je dan niet...." „Wacht nou eens -even, voel jij dan niet, dat je geweldig door zit te slaan? Je meent toch zeker niet in ernst, dat ik al dat gedaas in de krant moet zetten?" „Ja, dat meen ik wel! Je kunt er natuurlijk bij vertellen, dat ik een beetje een rare vent ben en je zegt maar tegen de lezers, dat ze mij met een korreltje zout moeten nemen en dat ik het allemaal niet zoo kwaad bedoel, maar je moet er geen twijfel over laten bestaan, dat hel werkelijk hard noodig is, dat er eens naar de Brabantsche stations wordt omgekeken. Als je we op den man of vraagt, hoe een station er uit moet zien om een echt station te zijn, dan zou ik je dat niet eens precies kunnen vertellen, maar in ieder geval moet het niet op een broeikas lijken en niet op een abattoir, niet op een duiventil en niet op een koekoeksklok!....

Naschrift webmaster:
Het is maar goed dat meneer niet in onze tijd leeft, want wat er nu staat is toch veel minder mooi dan alles wat meneer lelijk vond en intussen is afgebroken.

2 nov 1895 Ingezonden. Primitief en Grootscheeps (Het nieuws van den dag )
In Het N. v/d Dag, No. 7896, 1e Blad, komt een ingezonden stukje voor om te doen uitkomen, dat de spoorwegmaatschappijen, hier te lande, dan erg royaal zijn en dan op een dubbeltje doodblijven.

Een staalkaart van grootheid en armoede biedt vooral de lijn s-Hertogenbosch—Zwaluwe aan.

Op dit lijntje, dat een sneltrein binnen het uur afrijdt, telt men behalve de eindstations, twintig (zegge twintig) stations, wachtposten — waar gestopt wordt — en halten. De eersten, als Vlijmen, Drunen— Heusden, Waalwijk—Besoijen, Kaatsheuvel-Capelle, Geertruidenberg en Hooge Zwaluwe, zijn in optimaforma. Dan krijgen wij eenige burgerwoningen die als stations dienst doen. De afluibel is een groote Burgemeesters-schel, hangende aan een ijzerdraadje, en de stationschef, die daar manusje van alles is, neemt het handvat en luidt af. Perron en wachtkamer zijn meer dan primitief.

De wachtposten zien er zeer netjes uit, maar het zijn geen wachthuizen voor het reizend publiek. Wanneer het regent of sneeuwt, of het vriest dat het kraakt, dan is het alleen een gunst van dan wachter, wanneer men dat heiligdom mag binnentreden.

De halte Baardwijk is een der primitiefste ! Hier heeft men alleen een perron met een bord, hangende tusschen twee palen, waarop staat „Baardwijk". Als men hier afstapt moet men een gevoel krijgen of men zich in de woestijn van Sahara bevindt. Die halte ligt ongeveer 10 minuten buiten de kom van het dorp. Bij regen en wind, .. . aangenaam wachten !

De tafelbel, in het ingezonden stukje door J. H. v. G. bedoeld, kan men ook in werking zien aan het station (sic) Berchem, lijn Tilburg—Nijmegen. Wordt het niet meer dan tijd, dat er bij de spoorwegmaatschappijen in alle opzichten eens schoonschip gemaakt wordt! In welke landen, behalve in het onze, vindt men zulke trotsche stations, zulke magere beambten, zulke dure personentarieven en zulke slechte aansluitingen ? Die het weet, die zegge het! A. L. X.